|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۷۴

هویج منبع غنی از پتاسیم، ویتامین سی و آ است که در بهبود سلامت چشم‌ها و تامین ویتامین‌های بدن کمک بسیاری می‌کند و مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

معجزه ای به نام آب هویج: 

آب هویج یک منبع عالی از لوتین و زیکسانسین است، چشم را از آسیب نور، محافظت می‌کنند. مصرف مواد غذایی بالا از لوتین و زیکسانسین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش دهد، مانند تخریب ماکولار که منجر به پیر چشمی می‌شود. 

 

۱. ارزش غذایی بالا دارد 

آب هویج رنگدانه‌های کاروتنوئیدی لوتین و زآگزانتین را فراهم می‌کند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها با مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. کاروتنوئید اصلی در آب هویج بتا کاروتن است که مسئول رنگ نارنجی هویج است. بدن آن را به ویتامین آنتی اکسیدان A تبدیل می‌کند. 

 

۲۵۰ میلی گرم آب هویج شامل: 

 

الف) ۹۶ کالری 

 

ب) ۲ گرم پروتئین 

 

پ) کمتر از ۱ گرم چربی 

 

ت) ۹ گرم کربوهیدرات 

 

ث) ۲ گرم فیبر 

 

ج) ویتامین آ، سی و پتاسیم به میزان قابل توجه 

 

۲. به سلامت چشم‌ها کمک می‌کند 

آب هویج حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی است که به سلامت چشم کمک بسیاری می‌کند. ویتامین A برای سلامت چشم حیاتی است. مطالعات متعددی بر مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی پرویتامین A هستند انجام شده است و نتایج به کاهش خطر کوری و بیماری‌های مربوط به پیرچشمی با مصرف انواع میوه و سبزیجات رسید.

 

آب هویج یک منبع عالی از لوتین و زیکسانسین است، چشم را از آسیب نور، محافظت می‌کنند. مصرف مواد غذایی بالا از لوتین و زیکسانسین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش دهد، مانند تخریب ماکولار که منجر به پیر چشمی می‌شود. 

 

۳. قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد 

هر دو ویتامین A و C موجود در آب هویج به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و سلول‌های ایمنی را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کنند. علاوه بر آن، آب هویج یک منبع غنی از ویتامین B ۶ است که برای واکنش‌های ایمنی بسیار لازم است. کمبود ویتامین B ۶ بر رشد لنفوسیت‌ها (سلول سیستم ایمنی) اثر منفی می‌گذارد. 

 

۴. ضد سرطان است 

ترکیبات خاصی در آب هویج دارد که ممکن است در برابر سرطان بدن را مقاوم کند. پلی استیلن، بتا کاروتن و لوتین از عصاره آب هویج ممکن است در برابر سلول‌های سرطان خون موثر عمل کنند. مطالعه لوله آزمایش نشان داد که مصرف عصاره آب هویج تنها ظرف مدت ۷۲ ساعت منجر به مرگ سلول‌های سرطان خون و توقف چرخه رشد آن‌ها شد. 

 

۵. قند خون را کنترل می‌کند 

نوشیدن مقدار کمی آب هویج به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. مطالعات در موش‌های مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان می‌دهد که آب هویج قند خون را کاهش می‌دهد؛ زیرا حاوی پروبیوتیک‌ها، که باکتری‌های مفیدی و مرتبط با دیابت هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کنترل قند خون به دلیل اثر ضد التهابی رنگدانه‌های آنتوسیانین اتفاق میافتد. 

 

۶. موجب افزایش سلامت پوست می‌شود 

وجود ویتامین B در آب هویج، موجب افزایش سلامت پوست می‌شود. یک فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب هویج ویتامین C مورد نیاز روزانه را فراهم می‌کند به کلاژن‌سازی ختم می‌شود. این ترکیب فراوان‌ترین پروتئین فیبری در بدن است که قدرت کشش و استحکام به پوست می‌دهد.

علاوه بر این، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و پوست را از آسیب رادیکال‌های آزاد که منجر به لک می‌شود حفظ می‌کند. بتا کاروتن در آب هویج به همین ترتیب پوست را در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. 

 

۷. کمک به بهبود عملکرد قلب 

آب هویج به کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. آب هویج منبع خوبی از پتاسیم است، ماده معدنی که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. یک رژیم غذایی پتاسیم بالا نشان داده شده است که این ویتامین برای محافظت در برابر فشار خون بالا و سکته مغزی بسیار مفید است. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آب هویج نیز به نفع عملکرد قلب است. 

 

۸. از کبد محافظت می‌کند 

کاروتنوئید‌ها در آب هویج برای سلامت کبد کار می‌کنند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کاروتنوئید‌ها در برابر بیماری کبد چرب (غیر الکلی) بسیار مفید است. کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی بر روی کبد تجمع می‌کند، به طور معمول رژیم غذایی ضعیف، وزن اضافی یا چاقی و عوامل ژنتیکی منجر به کبد چرب در بدن می‌شود و در نهایت ممکن است به زخم کبد و آسیب‌های بیشتر پیشروی کند. 

 

پیشینه هویج: 

حدود پنج هزار سال پیش از هویج استفاده می شده است ، در آن زمان هویج به رنگ های سیاه ، قرمز ، زرد و سفید یافت می شده و تنها به رنگ نارنجی نبوده است. جالب است بدانید هویج برای اولین بار در افغانستان کشت شده است. 

 

هویج دارای طعم خوبی بوده که دارای مقادیر زیادی از بتاکاروتن است. همچنین هویج دارای آنتی اکسیدان های زیاد برای سلامت چشم ، پوست و گوارش می باشد. کسانی که هویج میل می کنند دارای هوش بالاتری نسبت به سایرین هستند. 

 

خیلی از خواص هویج را می توان با آب هویج به بدن تزریق کرد ، برای درمان بسیاری از بیماری ها آب هویج توصیه شده است. همچنین هویج را می توان به صورت خام و پخته استفاده نمود. از هویج می توان در سوپ استفاده نمود. هویج کم کالری بوده ولی پر از انرژی برای بدن می باشد. 

 

هویج گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. 

 

 

PicsArt_02-11-02.09.39

 

 

فواید هویج برای خون 

هویج دارای کاروتنوئید می باشد که باعث می شود برای کنترل قند خون موثر باشد. هویج دارای خواص قلیایی برای بدن می باشد که باعث پاکسازی خون می شود. همچنین هویج تعادل هورمونی را در بدن ایجاد می کند. 

 

مناسب برای افرادی با پوست خشک 

کمبود پتاسیم باعث می شود خشکی پوست ایجاد شود ، هویج غنی از پتاسیم می باشد ، نوشیدن آب هویج باعث می شود تا پوست شما هیدراته شود. 

 

سرشار از کلسیم 

هویج دارای کلسیم زیادی می باشد که برای رشد استخوان ها در کودکان و زنان موثر است. 

 

کنترل فشار خون 

همانطور که گفته شد هویج دارای پتاسیم می باشد که باعث می شود تا سدیم اضافی در بدن کنترل شود و فشار خون کاهش پیدا کند. 

 

منبع ویتامین های گروه ب 

هویج سرشار از ویتامین های گروه ب می باشد ، اسید فولیک و تیامین در هویج به وفور یافت می شود. 

 

بهبود کارکرد دستگاه گوارش 

هویج دارای فیبر است که باعث می شود تا حرکات روده تنظیم شود. هویج باعث می شود تا فرآیند هضم به درستی انجام شود و همچنین برا رفع اختلالات گوارشی مانند یبوست مفید است. هویج باعث می شود تا از افزایش قند خون در بدن جلوگیری شود. 

 

آرامش بخش پوست صورت 

برای آرام کردن پوست می توان از هویج کمک گرفت ، اگر حس می کنید پوست شما تیره شده است از اسپری هویج استفاده کنید. اسپری هویج برای آرام کردن پوست صورت موثر است. 

 

خواص ضد سرطانی هویج 

مطالعات نشان می دهد که هویج باعث جلوگیری از سرطان های ریه ، سینه و سرطان روده بزرگ می شود. هویج سرشار از آنتی اکسیدان پلی استلین و فال کارینول می باشد که باعث از بین بردن سلول های سرطانی می شود. همین امر باعث می شود تا هویج به عنوان یک میوه ضدسرطان شناخته شود. 

 

کالری و چربی پایین 

هویج دارای کالری کمی می باشد و چربی این میوه صفر است ، کسانی که مشکلات کلسترول دارند از بابت مصرف هویج نگران نباشند. 

 

پاکسازی سموم بدن 

هویج دارای مقادیر زیادی از ویتامین آ می باشد که به کبد کمک می کند تا سموم مختلف از بدن انسان خارج شود. هویج باعث می شود تا چربی در کبد کاهش پیدا کرده و مواد زائد از بدن خارج شود. 

 

تقویت استخوان ها 

هویج دارای ویتامین کا است ، همین امر باعث می شود تا ترمیم استخوان ها به سرعت انجام شود ، پتاسیم موجود در هویج باعث تقویت استخوان ها می شود. 

 

 

اینجا بخوانید:

آشنایی با دیگر خواص هویج

 

 

 

منبع ویتامین کا 

هویج دارای ویتامین کا می باشد ، این ویتامین از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می کند. اگر می خواهید پوکی استخوان نگیرید ویتامین کا مصرف کنید. 

 

پاکسازی سموم کبد 

برای پاکسازی کبد می توان از هویج کمک گرفت ، هویج یک میوه خوشمزه می باشد که باعث دفع سموم از کدب می شود. هویج به فرآیند دفع مواد سمی از بدن کمک بسزایی می کند. وقتی کبد به خوبی عمل کرده باشد ، از تجمع چربی پیشگیری می شود و دستگاه گوارش کار خود را بهینه تر انجام می دهد. 

 

محافظت از پوست در مقابل نور خورشید 

هویج دارای ماده ای به نام بتاکاروتن می باشد که برای پوست مفید است ، ویتامین آ موجود در هویج با صدمات پوست مقابله می کند. همچنین این ماده باعث می شود تا اشعه شدید خورشید بر روی پوست بی اثر باقی بماند. آنتی اکسیدان و کاروتنوئیدها باعث تقویت پوست می شود. 

 

سرشار از فیبر 

هویج دارای فیبر فراوان است ، هویج خرد شده دارای چهار گرم فیبر است. فیبر برای زنان و مردان بسیار مفید است. از بیماری های قلبی جل.گیری کرده و باعث می شود تا روده ها منظم کار کنند. 

 

سفید کردن پوست بدن 

هویج باعث می شود تا پوست بدن شما چند درجه روشن تر شود. شما می توانید مقداری آب هویج را با چند قاشق چایقوری عسل ترکیب کنید و بر روی پوست خود قرار دهید. 

 

 

PicsArt_02-11-02.08.55

 

 

 

سلامت پوست و چشم 

ویتامین آ زیادی در هویج یافت می شود ، همچنین آنتی اکسیدان های مختلفی در این میوه وجود دارد که باعث می شود تا سلامت پوست و چشم شما حفظ شود. 

 

خواص ضد پیری پوست 

هویج دارای ویتامین سی فراوان می باشد که باعث تولید کلاژن در بدن می شود. کلاژن باعث خاصیت کشسانی پوست می شود. پروتئین کلاژن باعث می شود تا از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و روند پیری را کند می کند. ویتامین آ موجود در آنتی اکسیدان باعث می شود تا حملات رادیکال های آزاد خنثی شود. 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن 

هویج به دلیل خواصی که دارد باعث می شود تا مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مختلف به بدن رسیده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. 

 

تقویت نیروی بدنی 

ویتامین ای برای بدن ضروری است ، هویج دارای این ویتامین می باشد که باعث می شود تا سلامت بدن حفظ شود. ویتامین ای موجود در هویج باعث تقویت نیروی جسمی می شود. 

 

درمان عفونت ها 

عفونت ها و میکروب های زیادی در اطراف ما وجود دارد که باعث می شود تا دچار بیماری های مختلف شویم. هویج برای مقابله با عفونت ها بسیار موثر است. 

 

مصرف روزانه هویج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری های مختلف نظیر سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، اوریون، سرخک، کهیر، کبودی دردناک، زخم معده، پسوریازیس، کفگیرک و قانقاریا پیشگیری می کند. 

 

سرشار از بتاکاروتن و ویتامین آ 

هویج دارای بتاکاروتن بوده و همچنین ویتامین آ در این میوه به وفور یافت می شود. 

 

درخشان تر کردن پوست بدن 

هویج باعث می شود تا پوست شما درخشان شود ، این میوه به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان و آنتی اکسیدان های مختلف باعث می شود تا پوست شما درخشان شده و همچنین شما می توانید یک ماسک عالی از هویج برای درخشان شدن پوست خود استفاده کنید. شما می بایست هویج رنده شده را با کمی عسل مخلوط کرده و به عنوان یک ماسک بر روی پوست خود قرار دهید. 

 

درمان بیماری های پوستی 

هویج برای بیماری های پوستی بسیار موثر است ، آنتی اکسیدان های موجود در هویج باعث می شود تا با اختلالات پوستی مقابله کند ، هویج می تواند برای درمان جوش و آکنه ، راش و درماتیت موثر باشد. 

 

بهبود سریع تر زخم ها 

هویج یک میوه شفابخش می باشد ، شما می توانید هویج خام و رنده شده را برای بهبود سریعتر زخم ها بر روی بریدگی ، قرار دهید. هویج باعث بهبود کیفیت پوست می شود. 

 

خالی کردن گاز معده 

خیلی از ما احساس نفخ می کنیم ، نفخ به دلیل تجمع گاز در بدن ایجاد می شود. هویج یک ماده ضد نفخ می باشد که از جمع شدن گاز در معده و روده پیشگیری می کند. 

 

سرشار از پتاسیم 

پتاسیم یک ماده مغذی می باشد که باعث می شود تا از سکته جلوگیری شود. اگر می خواهید از خطر سکته مغزی در امان باشید بهتر است هویج میل کنید. 

 

منبع غنی آنتی اکسیدان 

هویج سرشار از آنتی اکسیدان می باشد ، این امر باعث می شود تا خواص ضدسرطانی هویج حفظ شود. اگر می خواهید از سرطان پیشگیری کنید هویج میل کنید. 

 

سلامت و تقویت موهای سر 

علاوه بر پوست هویج برای سلامت مو نیز موثر است ، می توان برای رشد مو و اضافه کردن حجم مو از هویج کمک گرفت. این گیاه سرشار از ویتامین آ می باشد. 

 

از بین بردن لک و جای زخم 

آب هویج باعث می شود لکه و زخم از روی پوست ناپدید شود. گوشت هویج را می توانید بر روی پوست خود بمالید تا لکه ها از بین برود. 

 

سرشار از ویتامین آ 

ویتامین آ موجود در این میوه برای سلامت دندان و چشم بسیار مفید می باشد. مردان نهصد و زنان هفتصد گرم به این ویتامین نیازمند هستند. 

 

تقویت ناخن ها 

اگر می خواهید ناخن های زیبا داشته باشید بهتر است هویج بخورید ، هویج باعث می شود تا ناخن تقویت شده و درخشنده شود. 

 

افزایش رشد موهای سر 

هویج را به صورت روازنه میل کنید ، ویتامین سی و ای موجود در هویج باعث می شود گردش خون در پوست سر بهبود پیدا کرده و باعث تقویت رشد موها شود. 

 

مراقبت از چشم ها 

می دانیم که هویج دارای بتا کاروتن می باشد ، این ماده برای سلامت چشم بسیار موثر است. ویتامین آ موجود در هویج در شبکیه به رودوپسین تبدیل می شود که یک رنگدانه بنفش برای دید در شب است. بتاکاروتن باعث می شود تا دید در شب بهبود پیدا کرده و مشکلات مربوط به چشم مانند آب سیاه و تباهی لکه زرد از بین برود.

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه از پیری زودرس چشم ها جلوگیری کنیم

 

 

منبع غنی ویتامین سی 

هویج منبع مناسبی از ویتامین سی می باشد ، ویتامین سی حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که برای حفظ سلامت دندان و لثه موثر است. 

 

درمان ریزش موهای سر 

کسانی که ریزش مو دارند هویج را در رژیم غذایی خود قرار دهند. چرا که دارای ویتامین های حیاتی برای تقویت و شفاف کردن مو می باشد. نوشیدن آب هویج باعث می شود تا شما موهای سالمی داشته باشید. 

 

خاصیت های هویج برای لثه 

هویج باعث سلامت لثه ها می شود. این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مختلف باعث می شود تا لثه تحریک شده و سبب ترشح بیشتر بزاق شود. بزاق به دلیل داشتن خاصیت قلیایی از تهاجم باکتری ها در دهان جلوگیری می کند. 

 

خاصیت های هویج برای زنان باردار 

هویج برای دوران بارداری نیز مفید است چرا که باعث می شود تا رشد جنین به درستی انجام شود. همچنین هویج باعث کاهش عفونت های جنینی می شود و سقط جنین را کاهش می دهد. مادران باردار هویج میل کنند چرا که باعث افزایش شیر می شود. 

 

پیشگیری از بیماری های قلبی 

هویج دارای آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که باعث می شود یک سپر عالی در مقابل بیماری های قلبی باشد. کاروتنوئید موجود در هویج با بیماری های قلبی مبارزه می کند. هویج دارای بتا کاروتن می باشد که از کلسترول بد در بدن جلوگیری می کند. 

 

پیشگیری از سکته مغزی 

کسانی که بیش از شش هویج در هفته میل می کنند کمتر دچار سکته مغزی می شوند چرا که هویج برای جلوگیری از سکته مغزی موثر است. 

 

کند کردن روند پیری 

بتاکاروتن موجود در هویج به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از آسیب رسیدن به سلول های بدن جلوگیری می کند. برای کند شدن روند پیری هویج میل کنید. 

 

مفید برای دوران قاعدگی و یائسگی 

هویج برای بانوان بسیار مفید است چرا که دارای فیتواستروژن است که باعث کاهش درد قاعدگی در فرد می شود. اگر قاعدگی سنگینی دارید بهتر است هویج میل کنید. هویج در دوران یائسگی مفید می باشد چرا که باعث می شود تا از شر گرگرفتگی راحت شوید. 

 

سلامت دهان و دندان 

هویج برای سلامت دندان و دهان بسیار مفید می باشد ، هویج باعث تحریک لثه شده و ترشح بزاق را افزایش می دهد. بزاق به دلیل داشتن خاصیت قلیایی با پوسیدگی دندان مقابله می کند. هویج دارای مواد معدنی می باشد که باعث از بین رفتن پوسیدگی دندان می شود. 

 

مضرات: 

 

تغییر رنگ پوست و سفید چشم 

هویج خاصیت های بسیار زیادی دارد ولی مصرف بیش از حد آن می تواند مانند زعفران باعث زرد رنگ شدن پوست و سفیدی چشم ها شود. البته این رنگ خطری ندارد و اگر چند روز هویج مصرف نکنید رنگ پوست به حالت قبل باز می گردد. 

 

بررسی تمام فواید و خواص هویج برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو 

هویج، یک ریشه گیاهی دارد که اغلب ادعا می شود برای سلامتی، یک غذای کامل است. هویج،ترد، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی میباشد و منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. این نارنجی رنگ ترد دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است و غذای عالی برای کاهش وزن نیز محسوب می شود و با سطوح پایین کلسترول و بهبود سلامت چشم ارتباط دارند. 

 

 آنتی اکسیدان های کاروتن موجود درهویج، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. هویج در بسیاری از رنگهای زرد، سفید، نارنجی، قرمز و بنفش وجود دارد.هویج قدیمی و شناخته شده که رنگ نارنجی نیز دارد، رنگش را از بتاکاروتن ( آنتی اکسیدانی که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود)، می گیرد. 

 

-ویتامین A هویج : 

هویج غنی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.ویتامین A باعث بهبود بینایی می شود و برای رشد و عملکرد ایمنی بدن بسیار مناسب است. 

 

 

 

PicsArt_02-11-02.10.01

 

 

بیوتین هویج : 

یکی از ویتامین B، که قبلا ویتامین H شناخته می شده است، نقش مهمی در متابولیسم چربی ها و پروتئین دارد. 

 

- ویتامین K هویج: 

که به عنوان فیلوونون نیز شناخته شده است، برای انعقاد خون مهم است و سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. 

 

 پتاسیم هویج : 

یک ماده معدنی ضروری، برای کنترل فشارخون است. 

 

 ویتامین B6 هویج: 

بک گروه از ویتامین های مرتبط با تبدیل مواد غذایی به انرژی است. 

 

کربوهیدرات ها: 

هویج عمدتا از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است.کربوهیدرات ها حاوی نشاسته و قند ها هستند مانند ساکاروز و گلوکز.هویج ها همچنین منبع خوبی از فیبر ها هستند که برای یک عدد هویج متوسط (61 گرمی ) حدود 2 گرم میباشد.هویج معمولاً در شاخص پایین گلسیمی رتبه بندی می شود، شاخص آن از 16 تا 60 متغیر است که برای هویج خام کمی بالاتر از هویج پخته است. خوردن غذاهایی که گلسیمی کمی دارند، با مزایای سلامتی فراوانی همراه است و برای افراد دیابتی بسیار مفید میباشد. 

 

فیبر هویج: 

پکتین، شکل اصلی فیبر محلول در هویج است و آنطور که در بخش سلامت نمناک توضیح داده ایم فیبر های محلول می توانند سطح قندخون را با هضم قند و نشاسته کاهش دهند.همچنین می توانند باکتری های مفید در روده را تغذیه کنند، که منجر به بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری می شود.برخی از فیبرهای محلول می توانند باعث جذب کلسترول از دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون شوند.فیبرهای نامحلول در هویج نیز در فرم سلولز، همی سلولز و گیلنین هستند.فیبر های نامحلول خطر ابتلا به یبوست را کاهش میدهد و حرکات روده را منظم و سالم می کند. 

 

سایر ترکیبات گیاهی هویج: 

 

ترکیبات گیاهی و اصلی موجود در هویج، عبارتند از: 

- بتاکاروتن هویج: 

هویج نارنجی، سرشار از بتاکاروتن است. 

- آلفا کاروتن: 

یک آنتی اکسیدان است که تا حدی به ویتامین A تبدیل شده است. 

 

-لوتئین: 

یکی از معمول ترین آنتی اکسیدان ها است که در هویج زرد و نارنجی یافت می شود و برای سلامت چشم مفید است. 

 

- لیکوپن: 

آنتی اکسیدان قرمز روشنی است که در هویج و سایر سبزیجات قرمز یافت می شود و ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی_ عروقی را کاهش دهد. 

 

- آنتوسیانین ها: 

آنتی اکسیدان های قوی موجود در هویج های تیره رنگ هستند. 

 

خواص و مزایای سلامتی هویج ها: 

 

1. بهبود بینایی: 

هویج ها منبع خوبی از کاروتونوئیدها (پیش سازه های ویتامین A) هستند که در بهبود بینایی مفید میباشند.مصرف منظم هویج، باعث افزایش بینایی رنگی و دید در نور کم( دید اسکوتوپی ) می شود. 

 

2. هویج برای جلوگیری از سرطان: 

طی تحقیقات متوجه شدیم که آسیب رادیکال های آزاد موجب سرطان میشود و توسط آنتی اکسیدان ها از آن جلوگیری می شود. 

هویج نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و خطر ابتلا به سرطان معده و ریه را کاهش میدهد. 

ویتامین A موجود در هویج، مانع از سرطان پستان می شود و مصرف روزانه آن احتمال سرطان پروستات ولوسمی را نیز کاهش میدهد. 

 

هویج برای تقویت سیستم ایمنی بدن: 

ویتامین A و آنتی اکسیدان ها برای افزایش ایمنی بدن حیاتی هستند. 

از آنجایی که هویج هر دو این ترکیبات را دارد، در تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده است. 

ویتامین A دارای خواص ضد ویروسی است و باعث افزایش کارکرد سلول های سفید می شود و به عملکرد دستگاه گوارش و ریه ها کمک می کند. 

آنتی اکسیدان ها اثرات تخریبی اکسیداسیون در بافت ها را از بین می برد و بنابراین ایمنی بدن را تقویت می کنند. 

 

هویج برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و ماکولار: 

کمبود لوتئین دلیل اصلی ماکولار در سالمندان است. 

هویج زرد غنی از لوتئین است، بنابراین مصرف منظم آن از بروز بیماری های چشمی جلوگیری می کند. 

ویتامین های آنتی اکسیدانی در هویج چشم ها را از آب مروارید محافظت می کند.

 

هویج برای کنترل دیابت: 

هویج ها بدون نشاسته هستند و کربوهیدرات های کمی دارند و به دلیل پایین بودن گلیسمی، روند هضم و جذب را افزایش می دهند و باعث کاهش ناگهانی قند خون می شود و مکانیسم بیشتر،به مبارزه با دیابت کمک خواهد کرد. 

 

هویج برای تقویت استخوان ها : 

یک فنجان آب هویج بوده 25 میلی گرم کلسیم دارد. 

مصرف کلسیم استخوانها را تقویت می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش میدهد. 

 

کمک هویج به کاهش وزن: 

ممکن است که هویج بهترین گزینه برای میان وعده باشد تا کمک کند وزن خود را کاهش دهید، زیرا کالری کمی دارند 

( یک فنجان آب هویج فقط 25 کالری دارد) علاوه بر این ،هویج حاوی چربی نمی باشد. 

 

بهبود عملکرد شناختی: 

از آنجایی که هویج حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبر می باشد،جریان خون را در مغز ما افزایش می دهد و به نوبه خود حافظه تمرکز و هوشیاری را بهبود می بخشد. 

 

هویج برای کاهش بیماری معده: 

این غذا تند و خوشمزه ،سیستم گوارش را بهبود می بخشد و برای سلامتی بدن خوب و مفید است. 

هویج پخته شده در درمان اسهال، ناراحتی های معده، تهوع و استفراغ مفید است. 

از آنجایی که هویج مقدار زیادی فیبر نامحلول دارد، یبوست ، گاز و نفخ معده را درمان میکند. 

هویج خام در کودکان زیر 4 سال، به یبوست منجر میشود. 

 
سم زدایی بدن با هویج : 

هویج روده را تمیز و خون را پاک میکند. 

همچنین تعادل اسید قلیایی را در بدن حفظ میکند. 

 

 

 

PicsArt_02-11-02.10.25

 

 

 

هویج مناسب برای سلامت کبد: 

آب هویج برای کبد عالی و مفید است. هویج به دلیل وجود کاروتنوئیدها، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند و به جلوگیری از بیماری های کبدی کمک می کنند. 

همچنین باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد و سایر قسمتهای بدن می شوند. 

 
هویج برای درمان اختلالات پوستی: 

همانطور که گفته شد، هویج منبع خوبی از بتاکاروتن است و در برابر چندین بیماری پوستی، از جمله پسوریازیس بسیار موثر است. 

وجود ویتامین A در هویج نیز برای کاهش و درمان زگیل و آکنه مفید است. 

 

کمک به بهبود و درمان زخم با هویج: 

ویتامین A موجود در هویج بافت سوختگی و زخم های پوست را بهبود می بخشد. 

 

هویج مفید در دوران بارداری

اگر پزشکتان پیشنهاد کرده است که تعادل وزن خود را حفظ کنید، می توانید آب هویج بخورید. زیرا غنی از بتاکاروتن و ویتامین C است. همچنین مادران شیرده باید از هویج استفاده کنند، زیرا به دلیل ویتامین A که دارد، برای بهبود سریع زایمان، شیر بیشتر و کسب انرژی مفید باشد. 

 

هویج برای کاهش و تسکین درد قاعدگی

مصرف منظم هویج، حداقل یک هفته قبل از دوران قاعدگی، برای کاهش درد موثر است. نوشیدن آب هویج یا خوردن هویج خام نیز موجب کاهش احساس خستگی شما در دوران خواهد شد. 

 

مزایای هویج برای زیبایی: 

 

 هویج برای کاهش پیری پوست

کاروتنوئید موجود در هویج، روند پیری را کاهش میدهد. بتاکاروتن و رتینوئید در کاهش زودرس پیری سلول ها نیز به همان اندازه مفید هستند. بنابراین برای جلوگیری از چین و چروک و خطوط، هر روز هویج بخورید. 

 

 محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی با هویج : 

مصرف هویج، پوست را از بثورات و در معرض اشعه UV قرار گرفتن محافظت می کند. 

کاروتنوئیدها موجود در هویج از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند و موجب کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست می شود. 

 

هویج برای جلوگیری از ریزش مو

نیاکاروتن در هویج باعث رشد مو میشود. 

ویتامین A موجود در آن، باعث تحریک تولید سبوم می شود و پوست را از خشکی محافظت می کند. 

می توانید سوپ هویج، آب هویج، هویج بخارپز یا تازه را به عنوان یک میان وعده برای موهایی بلند و محکم داشته باشید. 

 

 هویج برای حفاظت از آسیب ناخن ها: 

کمبود ویتامین A موجب آسیب پذیری و شکنندگی ناخن ها میشود از آنجایی که هویج سرشار از ویتامینA است، برای سلامت ناخن ها بسیار موثر می باشد. 

یکی دیگر از اجزای مهم و مفید هویج که برای ناخن ها مناسب است و باعث تقویت می شود،بیوتن است. 

 

 هویج برای کمک به درخشان شدن پوست: 

علاوه بر مصرف دارویی، می توانید هویج را به صورت موضعی به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. بتاکاروتن موجود در هویج، این وظیفه را برعهده دارد. 

 

هشدارها در مورد هویج: 

سوپ هویج حاوی آبورتیون است و باید در دوران بارداری از آن اجتناب کرد که باعث سقط جنین نشود. هنگام خرید هویج باید مراقب باشید و همیشه محصولات ارگانیک را خریداری کنید در غیر این صورت مزایای واقعی این سبزی را دریافت نخواهید کرد. 

 

برخی عوارض جانبی هویج که باید بدانید: 

1. ناایمن و مضر برای نوزادان: 

برخی مطالعات نشان می دهند که هویج برای نوزادان خطرناک است .اما دلیل آن هنوز مشخص و معلوم نیست. 

2. ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک شود: 

تعداد کمی از افراد به هویج حساسیت دارند. 

برخی از عوارض جانبی برای این افراد عبارتند از: 

اسهال 

ورم و واکنش آنافیلاکتیک. 

افرادی که به هویج آلرژی دارند، باید هنگام مصرف آن محتاط باشند. 

 

مشکلات مربوط به خلق و خوی: 

بعضی از افراد عادت به مصرف زیاد هویج دارند و می تواند تحریک پذیری، عصبانیت و برخی اثرات منفی مربوط به روح و روان را در پی داشته باشد. 

هویج برای مادران شیرده در برخی موارد توصیه نمی شود. 

هویج غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای بدن بسیار مهم می باشند. اما برخی مطالعات ثابت کرده اند که هویج طعم شیر مادر را تغییر می دهد بنابراین بهتر است که زنان شیرده بعد از هویج، حتما آب بنوشند. 

 

تعامل با برخی از بیماریهای خاص: 

افراد مبتلا به دیابت مشکلات روده، سطح قند پایین و مشکلات هورمونی باید قبل از مصرف هویج با پزشک خود مشورت کنند. هویج با چنین بیماری هایی تداخل ایجاد میکند و باعث می شود که بدتر شوند. 

 

 

 

PicsArt_02-11-02.10.57

 

 

تغییر در رنگ پوست: 

این تغییر رنگ به دلیل وجود بتا کاروتن که یک ماده کاروتنوئیدی است اتفاق می افتد. این تغییر رنگ را می توان در کف دست ها، صورت و یا پاها مشاهده کرد. 

 

 هویج ممکن است که منجر به نفخ شکم شود: 

هویج حاوی 12 گرم کربوهیدرات و 4 گرم فیبر است. هنگامی که فیبر و کربوهیدرات ها در روده حذف نمی شوند، تحریک می شوند. این امر منجر به تشکیل گاز در روده ها و در نهایت باعث نفخ و گرفتگی معده و شکم می شود. 

 

مواد لازم برای سالاد با هویج : 
 

 

طرز تهیه: 
 

برای تهیه این سالاد خیار را خرد کنید و هویج پخته شده را هم حلقه حلقه کنید. سپس به همراه گوجه فرنگی داخل ظرفی باهم مخلوط کنید و به آن روغن زیتون و سرکه بالزامیک و مقداری هم نمک و فلفل اضافه کنید و نوش جان کنید. 

 

بتاکاروتن موجود در هویج بیشتر از آن چه تصور کنید برای مردان مفید است. به گفته متخصصان، هویج باید حداقل هفته ای ۲بار مصرف شود. مردان بالای ۳۰سال که تشکیل خانواده داده اند باید به خوردن هویج اهمیت زیادی بدهند. 

 

برای بهبود کیفیت اسپرم، هویج خام مصرف کنید. 

 

هویج هر نوع ناراحتی معده را تسکین می دهد. 

 

برای کاهش میزان کلسترول خون، هر شب پس از شام یک لیوان آب هویج مصرف کنید.

 

برای برطرف کردن دوربینی و آب مروارید در مردان موثر است. 

 

با تقویت سلامت قلب، بیماری های مربوط به قلب را دور نگه می دارد. 

 

به گفته متخصصان مصرف هویج، بیماری لثه را درمان می کند و مانع از بوی بد دهان می شود. 

 

به طور روزانه هویج خام که حاوی ویتامین C است، مصرف کنید. 

 

مصرف روزی یک هویج، در پیشگیری از سرطان مفید است. 

 

تقویت کننده سیستم ایمنی است. 

 

برای کنترل انسولین، مبتلایان به دیابت، هویج خام بخورند. 

 

برای تسکین ناراحتی روده ای و پیشگیری از یبوست هویج مصرف کنید. 

 

پتاسیم موجود در هویج، میزان بالای سدیم مربوط به فشارخون را متعادل می کند. 

 

مهمترین خواص هویج برای مردان 

به گفته متخصصان مصرف هویج، بیماری لثه را درمان می کند و مانع از بوی بد دهان می شود. 

آیا می دانید چرا مردان باید علاوه بر روزی یک سیب حتما یک هویج بخورند؟ هویج نسبت به گیاهان دیگر برای سلامت مردان اهمیت بیشتری دارد. 

 

خواص هویج برای لاغری 

پزشکان متخصص تغذیه معتقدند افراد چاق برای لاغر شدن روزی چند هویج بخورند تا با استفاده از فیبر آن چربی‌های اضافه خود را آب کنند. به گفته آنان هویج برخلاف آب‌هویج دارای کالری کمی است و می‌تواند احساس سیری را در فرد به وجود آورد. بتاکاروتن موجود در هویج از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند و برای تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها مفید است. بتاکاروتن همچنین از سرعت پیشرفت سرطان ریه جلوگیری می‌کند و خوردن روزانه یک هویج از ابتلا به این سرطان ۶۰ درصد می‌کاهد. 

 

هویج همچنین دارای ویتامین‌های a و b است و به دلیل داشتن آهن، فسفر و منیزیم خون‌ساز است و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.فراموش نکنید افراد چاق از خوردن آب هویج خودداری کنند، چون هر قاشق غذاخوری آن ۲۰ کالری دارد. 

 

خاصیت ضد سرطانی هویج 

تحقیقات نشان داده مصرف هویج خطر ابتلا به سرطان ریه ، سینه و کولون (روده بزرگ) را کاهش می دهد. 

 

محققان به تازگی کشف کرده اند که دو ماده موجود در هویج به نام های فالکارینول و فالکاریندول دارای خواص ضد سرطانی هستند. 

 

فالکارینول ماده ضدآفت طبیعی است که توسط هویج تولید می شود تا از ریشه خود در مقابل بیماری های قارچی محافظت کند. 

 

هویج از خانواده جعفری بوده و قسمت خوراکی گیاه، ریشه آن است. بذر و برگ هویج نیز در درمان مصرف دارد. هویج سبزی ارزان قیمتی است که در همه فصول به فراوانی یافت می‌شود و بنابر فواید بسیار آن می‌تواند به آسانی جز سبد غذایی خانواده‌ها قرار گرفته و از آنجا در درمان بسیاری از ناراحتی‌ها مفید تشخیص داده شده، مصرف روزانه هویج و آب آن ضروری ذکر شده است. سازگاری آب هویج با بستنی و شیر یا سایر آبمیوه‌ها موجب آن می‌گردد تا طعم آن برای برخی که آن را نمی‌پسندند گوارا گردد. 


عناصر موجود: 
‌ دارای عناصری مانند آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین‌های D، C، B و پیش ساز ویتامین A، پکتین‌ها، بتاکاروتن، نمک پتاسیم، مواد ازته، گلوسیدها، فسفاتیدها (لیستین)، استرول، دیاستازهای مختلف، پینن، لیمونن، اسانس‌های دوکول، کاروتول و نیز نوعی انسولین گیاهی و پاره‌ای از استروژن‌هاست. اثرات درمانی و صور دارویی آن به شرح زیر است: 


 دستگاه گوارش: 
بیشترین میزان پیش ساز ویتامین A که در کبد به ویتامین A می‌شود، در هویج یافت می‌گردد. این ماده عامل محافظت بدن در برابر سرطان‌ها، (خصوصا سرطان روده بزرگ) زخم معده و اثنی عشر، ورم روده بزرگ و کوچک، اسهال‌های ساده، بیماری‌های کبدی- صفراوی، مسمومیت‌ها و در رفع نفخ موثر بوده و در تقویت معده مفید شناخته شده و در رفع درد و نارسایی‌های کبدی موثر است. هویج دارای خاصیت دفع انگلی است که به دلیل وجود اسانس‌‌های دوکول و کاروتول بوده که عامل رنگ و عطر هویج می‌باشد. خیسانده و دم کرده بذر هویج در درمان بیماری استسقا یا تشنگی نیز بسیار مفید بوده و اثر نیرو دهنده و اشتهار آور دارد. 

 

 

اینجا بخوانید:

روش پخت مافین هویج

 

 


 دستگاه گردش خون: 
هویج به دلیل وجود ماده‌ای به نام بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است،‌در درمان ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید است. نوعی انسولین گیاهی شناخته شده در هویج اثر کم کنندگی مقدار قند خون را دارد. آب هویج با دارا بودن عناصری مانند آهن، فسفر و منیزیم که در ساخته شدن خون و بافتها ضرورت دارند. بنابراین در درمان کم خونی ها بسیار مفید است. نوشیدن معجون عصاره هویج، کاهو و یونجه در درمان ناراحتی‌های قلبی موثر است. 


پوست و مو: 
هویج در رفع ناراحتی‌های جلدی موثر واقع می‌شود. پیش ساز ویتامین A در برطرف نمودن دانه‌ها، کورک‌ها و جوش‌های پوستی و زرد زخم می‌باشد. شستن زرد زخم با مخلوطی از آب هویج و شیر گاو و نمک در تسریع بهبودی آن موثر است. همچنین ضماد برگ پخته تازه هویج موجب درمان بیماری پوستی زردزخم می‌شود. هویج در کاهش چربی خون که موجب تسریع ظهور پیری می‌گردد، بسیار موثر بوده و موجب شادابی پوست و حفظ جوانی می‌گردد. پیش‌ساز ویتامین A موجب می‌شود که هویج چرخ شده، به صورت ضماد، درد ناشی از سوختگی‌ها را تسکین دهد. ضماد هویج همچنین در درمان اگزما،‌دمل بسیار مفید است. 


گذاشتن هویج له شده و یا له شده برگ ها بر روی زخم‌ها و آبسه‌ها یا شستن آنان با جوشانده هویج موجب کاهش درد و ناراحتی آن می‌شود. جوشانده برگ هویج به صورت شستشو در درمان سرمازدگی و ترک خراش‌های پوست موثر است. لوسیون حاصل از شیره هویج برای تامین طراوت پوست صورت و گردن می‌تواند شبیه اثر خیار و کاهو و توت فرنگی مورد استفاده قرار گرفته که موجب تامین طراوت و سلامت پوست می‌گردد.مالیدن مخلوطی از اسانس‌های هویج و روغن آفتابگردان و روغن جوانه گندم و روغن فندق بر پوست ناحیه اطراف چشم و پلک‌ها و بناگوش، شادابی و بهداشت پوست را بسیارتقویت می‌نماید. هویج به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین B در جلوگیری از ریزش مو موثر است. 


ناراحتی‌های زنان: 
ویتامین C موجود در هویج موجب رفع بی‌میلی جنسی موثر بوده و آب هویج با دارا بودن عناصری مانند آهن، فسفر و منیزیم که در ساخته شدن خون و بافتها ضرورت دارند. بنابراین در درمان کم‌خونی‌ها خصوصا رفع کم خونی دختران در زمان بلوغ بسیار مفید است. خیسانده و دم کرده بذر هویج زایمان را تسریع و میزان شیر را می‌افزاید و به طور خفیفی اثر قاعده‌آور است. هویج به دلیل دارا بودن پاره‌ای از استروژن‌ها بر روی دستگاه تولید مثلی زنان اثر هورمونی دارد. ضماد هویج له شده یا برگ‌های له شده آن بر روی مواضع مورد جراحی سرطان سینه و شستشوی آن با جوشانده هویج موجب کاهش درد و تسریع درمان می‌گردد. 


 کودکان: 
هویج به علت دارا بودن ویتامین D، در درمان نرمی استخوان یا Rachitis بسیار موثر شناخته شده است. باید توجه داشت که پخته هویج موجب کاهش ویتامینc آن می‌گردد. با وجود این، سوپ هویج غذای مناسبی برای کودکان محسوب شده و به طور کلی در رفع یبوست بسیار مفید است. سوپ صاف شده هویج، حاصل از پخته شدن ۲۰۰ گرم هویج در یک لیتر آب که غلیظ شده و سپس به نسبت مساوی با شیر مخلوط شده باشد،‌در سه ماهه اول برای نوزادانی که معده حساس دارند، غذای بسیار مفیدی می‌باشد.

 

در ماه های بعد می‌توان نسبت سوپ را به شیر به میزان ۲ به یک افزایش داد. شیره غلیظ‌شده هویج در دفع کرم اطفال بسیار مفید است. هویج خام در دندان بندی کودکان بسیار مفید است که می‌توان آن را باریک نموده و در اختیار کودک قرار داد. 


 کلیه و دستگاه دفع: 
هویج به خاطر نمک پتاسیم ادرار آور بوده و در رفع قولنج و سنگ کلیه موثر است. وجود بتاکاروتن که پیش‌ساز ویتامین A است موجب می‌شود تا اگر بذر هویج به همراه ترب، در آش پخته شود در دفع سنگ کلیه بسیار موثر واقع گردد. هویج مشکلات بی‌اختیاری ادرار را برطرف می‌سازد. 


دستگاه تنفسی: 
آب هویج در درمان آسم در رفع بیماری‌های سینه، آسم و گرفتگی صدا مفید است. ناراحتی‌های تنفسی مانند سرفه، درمان درد سینه و ذات الریه مفید دانسته شده است. مخلوط آب هویج با شیر اثر خلط‌آوری دارد. 


 دهان و دندان: 
هویج علاوه بر دندان بندی کودکان، به دلیل داشتن ویتامین C در درمان برخی بیماری‌های لثه مانند پیوره، مفید شناخته شده است. جوشانده برگ هویج به صورت غرغره در درمان آفت‌ها (Aphets) آبسه مخاط دهان موثر است. 

 

 

PicsArt_02-11-02.07.59

 


بینایی: 
بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است در تقویت قوه بینایی بسیار مفید است. 


مفاصل: 
‌پیش ساز ویتامین A در درمان رماتیسم نیز موثر است. 


 دستگاه عصبی: 
‌هویج در کاهش حالات هیستریک موثر است. 


 صور دارویی: 


 خیسانده بذر: 
باید یک قاشق مربا خوری از بذر نرم شده هویج را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه خیسانده و صاف شده آن را نوشید. 


جوشانده: 
جوشانده مقدار ۳۰ تا ۵۰ گرم هویج در یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه و به میزان سه استکان در روز پس از غذا، اثر مدر داشته و در رفع آب بافت‌های آب آورده بدن،‌دفع نفخ، رفع سنگ کلیه، تقویت معده و دفع انگل‌های دستگاه گوارش خصوصا کرم‌های حلوقی بسیار اثربخش است. مصرف جوشانده ۳۰ گرم هویج در یک لیتر آب پیش از غذا نیز مفید است. 


 دم کرده: 
دم کرده یک قاشق قهوه خوری بذر هویج در هر فنجان آب جوش اثر نیرودهنده، اشتهاآور، مدر، افزایش ترشحات شیر و به طور خفیفی اثر قاعده‌آور دارد. 


آب هویج تازه: 
آب هویج تازه به مقدار ۳۰ تا ۱۰۰ گرم به تنهایی یا رقیق شده آن در آب، به میزان ۲ تا ۳ بار در روز و نیز شیره پخته شده آن به طوری که به غلظت عسل در آید، مدر بوده و به منظور رفع ناراحتی‌های سینه و دفع انگل اطفال توصیه می‌شود. 


▪ شربت هویج: 
شربت هویج از مخلوط نمودن ۱ قسمت هویج، ۲ قسمت آب و ۴ قسمت شکر تهیه می‌شود که به میزان ۳۰ تا ۱۰۰ گرم در روز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. جوشانده برگ هویج به صورت غرغره در درمان بیماری‌های دهان و دندان و به صورت شستشوی پوست مصرف دارد. 

 

خواص هویج برای زنان 

جالب است بدانید که مصرف هویج در دوران قاعدگی می تواند علائم این دوره را کاهش دهد. 

 

هویج حاوی مقادیر مناسبی از استروژن گیاهی است که باعث می شود دردهای 

دوران قاعدگی کاهش یابند ، ضمن اینکه باعث منظم شدن خونریزی نیز می شود. 

با توجه به اینکه عده ای از هویج برای تقویت تخمک گذاری و درمان تنبلی تخمدان نام می برند 

 

آشنایی با هویج 

هویج که با نام های گزر و زردک هم شناخته می شود گیاهی است دوساله که در خانواه چتریان دسته بندی می شود. 

 

جالب است بدانید هویج به جز رنگ زرد و نارنجی به رنگ های سفید ، سیاه و قرمز هم در طبیعت وجود دارد. 

 

یکی از دلایلی که رنگ هویج نارنجی است این است که این گیاه منبع غنی از بتاکاروتن است. 

جالب است بدانید که در قرون وسطی هویج نارنجی توسط هلندی های در سراسر جهان توسعه پیدا کرده است و امروزه بین مردم شایع شده است. 

طبع هویج گرم و تر می باشد. امروزه بیشتر هویج دنیا در چین کشت می شود، از هویج بیشتر برای تهیه انواع آبمیوه، سالاد و سوپ استفاده می شود. 

 

هویج حاوی مقادیر بالایی بتاکاروتن، آنتی اکسیدان و فیبر می باشد، علاوه بر این هویج غنی از ویتامین A، C، K و B8 و 

 
همچنین اسید پانتوتنیک، فولات، پتاسیم، آهن، مس و منگنز است. 

 

خواص هویج برای سلامت و تقویت چشم 

مهم ترین خاصیت هویج بخش بینایی آن می باشد ، هویج به دلیل داشتن بتاکاروتن ، لووتیان ، زاکسنتین و ویتامین آ برای سلامتی مفید است 

 

که باعث بهبود بینایی و درمان شب کوری می شود. بتاکاروتن موجود در هویج به درمان بیماری های چشمی مانند آب مروارید کمک می کند. 

 

خواص هویج برای سلامت دندان ها 

هویج برای دندان های نیز مفید است ، چرا که به پاک کردن پلاک ها و مواد غذایی مانده لابه لای دندان ها کمک می کند. 

لثه ها را تحریک کرده و باعث تولید بزاق بیشتر می شود. مواد معدنی موجود در هویج برای از بین بردن میکروب های دهان و دندان بسیار مفید است. 

هویج باعث کشتن میکروب های مضر دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود. 

به گفته متخصصان مصرف هویج، بیماری لثه را درمان می کند و مانع از بوی بد دهان می شود. 

 

خواص هویج برای تنظیم کلسترول خون 

اگر دارای کلسترول بالا هستید بهتر است آب هویج را در رژیم غذایی خود قرار دهید ، آب هویج به دلیل داشتن پتاسیم باعث تنظیم کلسترول خون شده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. 

 

خواص هویج برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کرونا 

هویج به دلیل خواصی که دارد باعث می شود تا مواد مغذی و آنتی اکسیدان و همچنین ویتامین سی بدن افزایش پیدا کند 

و همین امر باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. مصرف هویج باعث می شود تا یک سپر محافظ در برابر بیماری ها باشد. 

به دلایل گفته شده مصرف هویج می تواند طول درمان بیماری کرونا را کاهش دهد. 

 

 

PicsArt_02-11-02.08.19

 

 

 

خواص هویج برای پاک سازی بدن 

هویج دارای مقادیر زیادی از ویتامین آ بوده که به کبد کمک می کند ، تا سموم به راحتی دفع شود ، برای اینکه بتوانید چربی کبد را کاهش دهید 

بهتر است از هویج استفاده کنید. فیبر محلول موجود در هویج باعث راحت شدن دفع مواد زائد از روده ی بزرگ می شود. 

 

خواص هویج زرد چیست 

هویج زردک دارای فیبر حلّال و غیرحلّال بوده که باعث پایین‌آوردن کلسترول خون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت خواهد شد. 

همچنین زردک از آزاد شدن هورمون گرلین –هورمونی که محرکِ احساس گرسنگی در شماست 

و از سلول‌های سقف معده و سلول‌های پانکراس ترشح می‌شود- جلوگیری خواهد کرد. 

این یعنی شما با مصرف زردک، دیگر کمتر احساس گرسنگی خواهید داشت. 

می‌توانید زردک را جایگزین هویج نارنجی برای پخت شیرین‌پلو (هویج‌پلو) یا درست‌کردن سالاد کنید. 

هویج زردک سرشار از فولیک اسید یا ویتامین B9 است. مصرف این ماده از اختلالات مادرزادی جلوگیری خواهد کرد. 

بنابراین اگر باردار هستید، حتماً از این سبزی سرشار از فولات یا فولیک اسید استفاده کنید تا مواد مورد نیاز و مغذی به جنین برسد. 

علاوه‌بر این با مصرف زردک، سلامت لثه‌های‌تان را نیز تضمین خواهید کرد؛ 

به‌طور تقریبی، ½ فنجان زردک پخته‌شده حاوی ۴۵ میکروگرم فولیک اسید است که حدوداً ۱۱ درصد نیاز روزانه شما را تأمین خواهد کرد. 

این یعنی کافی است دو عدد زردک را خُرد کرده و همراه با سیر، پیاز و گوجه‌فرنگی، یک سوپ مرغ و سبزیجات خوشمزه درست کنید

تا تمام نیاز بدنتان به فولیک اسید را برطرف سازید. به غذاهای چرب و سنگین مقداری زردک له شده اضافه کنید 

تا کالری دریافتی‌تان را به نصف کاهش داده و مقدار بیشتری فیبر، جذب بدنتان کنید. 

زردک، حاوی مقداری مس بوده و مصرف مس برای تولید ATP در سلول ضروری است. 

بنابراین تنها کافی است مقداری زردک به سالاد قبل و بعد از تمرین اضافه کنید 

تا انرژی‌تان چند برابر شده و طعم شیرینیِ لذت‌بخشی به دسرها اضافه کنید. 

هویج زردک سرشار از پتاسیم است که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها و عضلات خواهد شد. 

در کنار این قضیه زردک باعث دفع مواد سمی و مضر از بدن شده و ریکاوری‌تان را سرعت خواهد بخشید. 

ایمنی بدنتان را تقویت خواهد نمود و اگر می‌خواهید در برابر سرماخوردگی‌های فصل زمستان مصون باشید، 

حتماً از این نوع هویج استفاده کنید. زردک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ارگانیک است که بدنتان را در برابر بیماری‌ها حفاظت خواهد کرد. 

همچنین زردک منبع ویتامین C و E است که رادیکال‌های آزاد که منشأ بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان هستند را از بین می‌برد. 

 

 

خواص هویج در شب 

ب هویج ،برای انتخاب مناسب به عنوان یک نوشیدنی شبانه است، زیرا هر ۱۰۰ گرم آب هویج ،فقط ۳۹ کالری دارد 

همچنین، حاوی ۳٫۹ گرم قند است ،که برای این حجم، بسیار بالاست. 

 

خواص هویج و سیب 

دارای مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. 

تقریبا تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را دارد. 

مصرف آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت می شود. 

ار بیماری های قلبی و سکته جلوگیری می کند و برای سلامت چشم مفید است. 

از آب مروارید جلوگیری می کند و برای سلامت دندان و استخوان های شما مفید است. 

 

خواص عجیب هویج در طب سنتی: 

هویج 

همان‌طور که گفته شد، هویج یکی از سبزیجات فوق العاده شیرین است که یک ریشه گیاهی دارد. در طب سنتی در خصوص هویج اغلب ادعا می‌شود که برای سلامتی، یک غذای کامل است. چرا که این محصول ترد، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است و منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. بیشترین خواصی که برای این سبزی نارنجی رنگ ذکر شده است مربوط به سلامت چشم می‌باشد. اما در ادامه قصد داریم در خصوص هویج و طبع هویج نکات بیشتری را شرح دهیم. 

 

خواص و طبع هویج 

در طب سنتی، در خصوص خواص و مزاج هویج این گونه آمده است که:

 

  • پیش از هر چیز لازم است بداین طبع هویج چیست؟ هویج دارای مزاج گرم و تر است. 

  • سبب تقویت استخوان ها می شود. 

  • سبب تقویت سیستم ایمنی می شود 

  •  کنترل کلسترول و قندخون را به همراه دارد. 

  •  سلامت دهان و دندان از فواید آن است. 

  • یکی از راه‌های درمان کبد چرب استفاده از آب هویج، است. طبع آب هویج نیز گرم و تر است. 

  • دارای مقادیر زیادی از ویتامین آ می باشد که به کبد کمک می کند تا سموم مختلف از بدن انسان خارج شود 

  • آب هویج نوعی سد دفاعی از بدن در مقابل بیماری ها و انواع التهاب ها ایجاد می کند و به این ترتیب از تشکیل سلول های سرطان سینه جلوگیری می کند. 

  • افزایش سوخت و ساز بدن را به همراه دارد. از آن جا که هویج مقوی معده و ملین طبع است تجویز آن در کسانی که به سبب ضعف معده دچار یبوست شده‌اند، بسیار مناسب است 

  • منبع غنی از بتا کاروتن (ویتامین A) است که با پیشگیری از پیشرفت مشکلات تنفسی، سلامت ریه ها را بهبود می بخشد. همچنین سرشار از ویتامین C است که تاثیر آنتی اکسیدانی آن به پاک سازی ریه ها کمک کرده و مانع از کار افتادگی آنها می شود. 

  • هویج برای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی نیز بسیار مناسب است. 

  • هویج‌ها نشاسته‌ای درون خود ندارند و میزان کربوهیدرات‌ها در آن بسیار کم است.  از این‌رو روند هضم و جذب در آن‌ها خوب است و استفاده از آن باعث کاهش ناگهانی قند خون می‌شود. 

 

هویج پخته 

مصرف هویج، به صورت پخته بهتر است. هویج ها وقتی پخته می شوند بتاکاروتن را آزاد می کنند. بتاکاروتن استخوان ها، سیستم ایمنی و بینایی را تقویت می کند. ما با پختن هویج، بتاکاروتن آن ها را آزاد می کنیم و به این ترتیب بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند، به همین علت بهتر است آن را کمی بپزیم و بعد بخوریم. طبع هویج پخته قرار نیست تغییر کند و همان مزاج و طبع هویج نپخته را دارد. 

 

مصلح هویج 

هویج دارای خواص بیشماری است که استفاده از آن سلامتی و تندرستی را برای افراد به دنبال دارد. اما با توجه به طبع هویج لازم است استفاده از آن با مصلح‌هایی صورت پذیرد. انیسون و ادویه‌های گرم مصلح هویج، بر مبنای کتب طب سنتی هستند. 

 

نتیجه 

همان‌طور که میدانید و در متن بالا نیز گفته شد، هویج دارای خواصزیادس است که در طب سنتی به استفاده از /ان تاکید ویژه‌ای شده است. استفاده از هویج می‌تواند به اشکال گوناگونی مانند هویج پخته، آب هویج و… صورت پذیرد. 

 

حقایقی درباره‌ مواد مغذی هویج 
 
بیشتر مزایای هویج را می‌توان ناشی از وجود بتاکاروتن و فیبر در آن دانست. این ریشه حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست. علاوه بر این، هویج سرشار از ویتامین آ، سی، کا، و بی۸ نیز هست، و همچنین، اسید پانتوتنیک، فولات، پتاسیم، آهن، مس، و منگنز نیز دارد. 

 

فواید هویج برای سلامتی 

از جمله فواید هویج برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 


 
جلوگیری از بیماری‌های قلبی 
 
در مطالعه‌ای که برای ارزیابی خواص درمانی هویج انجام شده بود، محققان آزمایشگاه وولفسون ادینبورو دریافتند که، اگر به‌مدت سه هفته روزانه ۲۰۰ گرم هویج خام مصرف شود، سطح کلسترول خون به‌طورمتوسط ۱۱درصد کاهش پیدا می‌کند. کلسترول بالا یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری‌های قلبی است. از آنجا که مصرف هویج میزان کلسترول را پایین می‌آورد، مصرف مقدار متعادلی از آن به‌صورت مرتب، برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با قلب، کار خوبی است.

 

گروهی از دانشمندان سوئدی نیز کشف کرده‌اند که این ریشه‌ی خوردنی احتمال حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در تحقیقی که در موسسه‌ی تحقیقات دارویی ماریو نگری در ایتالیا انجام شد، معلوم شد خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی در افرادی که هویج بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که کمتر هویج می‌خورند یک‌سوم کمتر است. 

 

 

کاهش فشار خون 
 
هویج منبعی غنی از پتاسیم است. پتاسیم برای بازکردن رگ‌ها مفید است و می‌تواند فشار روی رگ‌ها و عروق خونی را بردارد، که درنتیجه‌ی آن، جریان و گردش خون افزایش پیدا می‌کند، عملکرد اندام‌ها در سرتاسر بدن بهبود می‌یابد، و فشار روی سیستم قلبی‌عروقی کمتر می‌شود. فشار بالا ارتباط مستقیمی با گرفتگی رگ‌ها، سکته، و حمله‌ی قلبی دارد، و هویج از این جهت نیز برای سلامت قلب مفید است. میان کومارین موجود در هویج با کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلب نیز ارتباط وجود دارد. 

 

کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا 

این یکی از بیماری‌های شایع در افراد پیر است که عملکرد ماکولا را مختل می‌کند. در تحقیقات مشخص شده احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا در میان افرادی که بیشترین میزان مصرف بتاکاروتن را داشته‌اند چهل‌درصد کمتر از کسانی است که کمترین میزان مصرف این ماده را داشته‌اند. همچنین، بتاکاروتن در طی واکنشی آنزیمی تجزیه می‌شود و پرو-ویتامین آ به‌وجود می‌آورد. این ماده میزان آنتی‌اکسیدان‌هایی را که برای دید مفید هستند افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که هویج برای همه‌چیز چشم مفید است. 

 

خواص آب هویج در طب اسلامی چیست 

طبع هویج و آب هوج گرم و تر است و برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است. 

 

یک لیوان آب هویج ۸۰ کالری انرژی دارد و مصلح آب هویج برای گرم مزاجان ادویه های گرم هستند. 

 

مصرف آب هویج یاعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما قوی شود و کنترل کننده بیماری های قلبی است. 

 

مصرف آب هویج کلسترول خون بدن شما را کاهش می دهد و به لخته شدن خون کمک می کند. 

 

زخم های خارجی را بهبود می بخشد و برای پیشگیری از سرطان مفید است. 

 

باعث استحکام و افزایش سلامتی استخوان می شود و کبد را از سموم پاکسازی می کند. 

 

برای درمان عفونت های بدن مفید است و گاز معده را آزاد می کند. 

 

باعث افزایش ادرار می شود و کمک می کند که سموم بدن خارج شوند و برای تنظیم دوران قاعدگی مناسب است. 

 

باعث افزایش سلامت دهانی می شود و برای مراقبت های قبل از زایمان مفید است. 

برای دوران شیردهی مفید است و از ایجاد عفونت در کودک نابالغ جلوگیری می کند. 

کلسیم بدن را فراهم می کند و برای تقویت ایمنی بدن بچه ها مفید است. 

دارای بتاکاروتن است و برای بهبود بینایی و سلامت چشم ها مفید است. 

برای رشد ماهیچه ها مفید است و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و برای لاغری مفید است. 

باعث افزایش ظرفیت حمل اکسیژن می شود و قند خون را کنترل می کند. 

برای هضم غذا مفید است و بدن را پاکسازی می کند. 

باعث کاهش خشکی و زخم در بدن می شود و از ایجاد آکنه در بدن جلوگیری می کند. 

همه ویتامین های مورد نیاز پوست را تامین می کند و با پیری مبارزه می کند و ضد آفتاب طبیعی است. 

به رشد مو کمک می کند و ناخن های شما را تقویت می کند و سفید کننده پوست است. 

 

آشنایی با دیگر خواص آب هویج 

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص آب هویج آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم. 

 

خواص آب هویج بستنی 

یکی از مهمترین خواص آب هویج بستنی این است که برای کسانی که طعم آب هویج را دوست ندارند به راحتی می توانند آن را بخورند و از فواید بن نظیر آب هویج بهره ببرند. 

 

مصرف آب هویج با بستنی باعث می شود که ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A بهتر جذب شوند. 

 

برای تقویت استخوان ها و تقویت مغز مفید است. 

یک نوشیدنی اترژی بخش است و از خستگی و سستی جلوگیری می کند. 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می کند. 

خاصیت شادی آوری دارد و برای ساختن استخوان های جنین در دوران بارداری مفید است. 

 

خواص آب هویج برای مردان 

خوردن آب هویج و همچنین هویج خام باعث تقویت اسپرم در مردان می شود. 

مردانی که کارشانه سنگین است و دچار خستگی می شوند می توانند با خوردن آب هویج تا حدودی انرژی رفته را به بدن خود باز گردانند. 

قدرت جنسی را تقویت می کند. 

باعث ترمیم نعوظ می شود 

تولید و تحرک اسپرم را افزایش می دهد. 

ظاهر سرطان پروستات را خنثی می کند. 

محرک جنسی را تحریک می کند 

 

خواص آب هویج برای کودکان 

توجه داشته باشید که مصرف هویج به یک اندازه برای کودکان و بزرگسالان مفید است. 

برای تقویت بینایی کودکان مفید است و افزایش دهنده قدرت حافظه است. 

مصرف آب هویج در کودکان یاعث می شود که هضم غذا بهتر صورت گیرد و از بیماری یبوست پیشگیری می کند. 

برای درمان اسهال در کودکان به آنها آب هویج بدهید و مصرف آن از بین برنده کرم های روده در کودک شما است. 

مصرف آب هویج در کودکان باعث می شود که دندان های کودک سالم بماند. 

قبل از یک سالگی به کودک خود آب هویج ندهید چرا که می تواند منجر به اسهال شود. 

 

خواص آب هویج برای کرونا 

آب هویج اگر با آب پرتقال ترکیب شود برای تقویت سیستم ایمنی بدن خیلی خوب است و تقویت سیتم ایمنی برای مبارزه با بیماری کرونا ضروری است. 

 

خواص آب هویج برای کبد 

اگر به صورت منظم آب هویج بخورید کبد شما از سموم پاکسازی می شود و بیشتر سموم موجود در کبد شما از بدن شما خراج می شود. 

مصرف آب هویج و آب اسفناج و کمی آب باعث می شود که عملکرد کبد شما خیلی بهتر شود. 

آب هویج به دلیل داشتن ویتامین A باعث می شود که بدن به بیماری های کبدی مبتلا نشود. 

تحقیقات علمی نشان می دهد یکی از بهترین درمان های برای درمان نارسایی های کبدی خوردن آب هویج است. 

توجه داشته باشید که مواد غذایی با فیبر بالا برای بهبودی بیماری کبد چرب مفید هستند. 

آب هویج دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از کبد شما محافظت می کند. 

 

خواص آب هویج برای پوست 

هویج دارای ویتامین C است و برای پوست مفید است. 

اگر هویج را رنده کنید و با عسل ترکیب کرده و روی پوست بگذارید باعث شفافیت پوست شما می شود. 

مصرف آب هویج باعث می شود جای لک و خراش سریع از بدن شما خارج شود. 

آب هویج دارای خواص ضد پیری است. 

هویج مانع از خشکی پوست می شود چرا که سرشار از پتاسیم است و پتاسیم مانع از خشکی پوست می شود. 

هویج مانع از بیماری های پوستی می شود مانند آکنه و حساسیت و کورک ولی توجه داشته باشید که مصرف زیاد از حد آن باعث زردی پوست شما می شود. 

 

خواص آب هویج برای لاغری 

آب هویج کالری کمی دارد و فیبر زیادی دارد و سوخت و ساز بدن را بالا می برد و به این طریق باعث می شود که شما وزن کم کنید و کم کم لاغر شوید. 

همچنین مصرف آب هویج باعث آب شدن چربی های موضعی در بدن می شود و متابولیسم بدن را افزایش می دهد. 

مصرف نوشیدنی هویج و لیمو برای لاغری بسیار مفید است. 

مصرف نوشیدنی هویج و لیمو و سیب و همچنین هویج و پرتقال برای لاغری توصیه می شود. 

 

خواص آب هویج برای ریه 

همانطور که می دانید آب هویج سرشار از ویتامین A است و از مشکلات تنفسی پیشگیری می کند و باعث افزایش سلامتی ریه های شما می شود. 

آب هویج همچنین دارای ویتامین C است که چون خاصیت آنتی اکسیدانی دارد باعث پاکسازی ریه های شما می شود و از کار افتادن ریه ها جلوگیری می کند. 

آب هویج همچنین دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند لیکوپن، لوتئین و زآزانتین است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از ابتلا به سرطان ریه و پیشرفت آن پیشگیری می کنند. 

 

خواص آب هویج برای چاقی صورت 

برای چاق شدن صورت می توانید آب هویج را در وعده صبحانه مصرف کنید. 

همچنین می توانید هویج خام و یا آب هویج را به صورت میان وعده مصرف کنید که باعث افزایش آبرسانی به پوست شما می شود و در نهایت باعث چاقی صورت شما می شود. 

 

خواص آب هویج برای چشم 

در تاثیر آب هویج برای چشم اغراق های زیادی صورت گرفته است. 

آب هویج برای بهبود بینایی مفید است چرا که سرشار از ماده بتاکاروتن است و از بیماری های چشمی مانند آب مروارید چشم جلوگیری می کند. 

به عبارتی هر چیزی که ویتامین A داشته باشد باعث بهود بینایی ما می شود مثل اسفناج و سیب زمینی شیرین و کدو. 

 

خواص آب هویج برای تخمک گذاری 

با توجه به اینکه عده ای از آب هویج برای تقویت تخمک گذاری و درمان تنبلی تخمدان نام می برند اما این مورد هنوز به اثبات نرسیده و برای این مشکل باید با پزشک متخصص مشورت کنید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار