|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۲۴

کم‌خونی به حالتی اطلاق می‌شود که بدن‌ قادر به ساختن گلبول قرمز کمی است یا مقدار هموگلوبین موجود در این سلول‌ها بسیار کم باشد. متداول‌ترین نوع کم‌خونی، کم‌خونی فقر آهن نام دارد و معمولاً ناشی از مصرف ناکافی آهن در رژیم غذایی است. برای آشنایی با خوراکی های خونساز و جایگذاری آن ها در رژیم غذایی خودتان با ما همراه باشید.

 تولید هموگلوبین برای بدن شما بسیار مهم است و آهن، مس، ویتامین‌های B12 و B9(فولات) و ویتامین C نقش مهمی را در آن ایفا می‌کنند. برای اینکه به میزان کافی هموگلوبین در بدن وجود داشته باشد، داشتن یک رژیم غذایی مناسب لازم است.

برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، باید مصرف غذاهایی را که به سنتز هموگلوبین کمک می‌کنند را افزایش دهید. هموگلوبین، پروتئینی است که در سلول‌های قرمز خون یافت می‌شود و مهم‌ترین نقش هموگلوبین، انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر سلول‌هاست.

کمبود هموگلوبین منجر به کم‌خونی می‌شود و تحت تأثیر عوامل بسیاری است. عادات بدغذایی، جذب ضعیف مواد مغذی لازم برای تولید هموگلوبین، از دست دادن خون و حتی مصرف داروهای خاص، همگی می‌توانند سطح هموگلوبین بدن را کاهش دهند.

شایع‌ترین علائم کمبود هموگلوبین شامل خستگی، تنگی نفس، سرگیجه، سردرد و درد در قفسه سینه است.  

 

دسته‌بندی مواد غذایی خونساز 

مواد غذایی خونساز در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند: 

  • گوشت‌ها 

گوشت، به‌ویژه گوشت قرمز، منبعی غنی از آهن است و می‌تواند به افزایش سطح هموگلوبین کمک کنند. گوشت‌ها شامل: 

  • جگر 

بیشترین میزان آهن، ویتامین B۱۲ و فولات را می‌توان در جگر یافت. جگر گوسفند دارای بیشترین میزان از ویتامین B۱۲ بوده و هر ۱۰۰ گرم حاوی ۸۵.۷ میکروگرم است. این ماده همچنین منبع مهمی از فولات، آهن و ویتامین C است. جگر گاو، بوقلمون و مرغ نیز غنی از آهن، ویتامین C و B۱۲ و فولات هستند. 

  • گوشت گاو 

گوشت گاو بدون چربی منبعی غنی از آهن است. هر ۸۵ گرم از گوشت گاو حاوی ۲۱ میلی‌گرم آهن خواهد بود. 

  • سینه مرغ 

سینه مرغ منبعی غنی از آهن است. هر ۱۰۰ گرم از سینه مرغ، ۰.۷ میلی‌گرم آهن دارد. 

  • غذاهای دریایی 

غذاهای دریایی به‌ویژه صدف و خاویار، بیشترین میزان آهن و ویتامین B۱۲ را دارند. 

  • صدف 

 

 

اینجا بخوانید:

خوراکی های ضد سرطان را بشناسید

 

 

صدف‌ها غنی‌ترین منبع طبیعی آهن هستند. 

  • حبوبات 

حبوبات و محصولات مشتق آن‌ها می‌توانند منابع خوبی برای تأمین آهن باشند. 

  • سویا 

هر ۱۰۰ گرم سویا حاوی ۱۵.۷ میلی‌گرم آهن، ۳۷۵ میکروگرم فولات و ۶ میلی‌گرم ویتامین C است. 

  • نشاسته و غلات 

نشاسته‌هایی مانند سبوس برنج، سبوس گندم و سبوس جو دوسر منابعی غنی از آهن بوده و از بهترین مواد غذایی خونساز هستند. 

  • برنج قهوه‌ای 

 

PicsArt_03-11-06.45.10

 

 

برنج قهوه‌ای نیز گزینه خوبی است، زیرا منبعی غنی از آهن است. 

  • گزینه‌های دیگر 

  • تخم‌مرغ 

مصرف تنها یک عدد تخم‌مرغ برای صبحانه تقریباً ۶ گرم پروتئین، ۰.۵۵ میکروگرم ویتامین B۱۲، ۲۲ میکروگرم فولات و ۰.۵۹ میلی‌گرم آهن دارد. 

  • دانه کدوتنبل 

دانه کدوتنبل یکی از مواد غذایی خونساز بوده و منبعی غنی از آهن است. 

  • شکلات تلخ 

مصرف شکلات تلخ به‌راحتی می‌تواند سطح هموگلوبین را تقویت کند، زیرا هر ۱۰۰ گرم از ۸۰% شکلات تلخ می‌تواند ۱۷ میلی‌گرم آهن را در اختیار شما قرار دهد. 

  • آجیل 

بادام، بادام‌زمینی، فندق، گردو و ... همگی منابعی غنی از آهن هستند. 

 

1. عسل 

عسل، این ماده غذایی به محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود. برای آشنایی بیشتر با خواص عسل اینجا را بخوانید

 

2. کنجد 

شما می توانید شب ها همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملا بجوید و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان ها و بیضه‌ ها‌، بسیار مفید است‌. هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد، برای چشم نیز مفید است.

چون این دو اندام، لطیف‌ترین بخش غذاهای مصرفی روزانه را به سمت خود جذب می‌کنند. 

 

3. قوتوی کرمان 

قوتوی کرمان یا اردبیل ترکیبی از تخم گشنیز، زنجبیل، میخک، هل باد، شاه‌دانه ،گندم ،کنجد ،عدس و ... است. توصیه می‌شود یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر مخلوط و میل کنید. 

 

4. آبگوشت با نخود 

توصیه می‌شود این غذا با شعله پایین تهیه و طبخ شود تا کاملا هضم شود. 

 

5. گوشت بلدرچین 

این گوشت از آهن زیادی برخوردار است حتی برای کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند، مفید است. 

 

6. مویز 

در طب سنتی ایران مویز را ماده غذایی خون ساز می شناسند.  برای اشنایی بیشتر با خواص هویج اینجا را بخوانید

 

7. آلو و انجیر خشک 

برای دریافت غذاهای خون ساز، خوردن هفت عدد انجیر خشک همراه صبحانه و 9 تا 12 عدد آلو‌ بخارا همراه وعده ناهار توصیه می شود.  برای آشنایی بیشتر با خواص انجیر اینجا را بخوانید

 

8. اسفناج 

اسفناج طبیع سرد و تر دارد. از مهم ترین خاصیت آن می توان به خونساز بودن و ضد کم خونی بودن آن اشاره کرد.

این سبزی تیره رنگ محبوب، بهترین گزینه غذایی گیاهی برای مبارزه با کم خونی است. اسفناج سرشار از کلسیم، ویتامین ب ۹، ویتامین های سی، آ و ای، فیبر، بتاکاروتن، و البته آهن است. فقط یک فنجان از اسفناج ۳,۲ میلی گرم آهن به بدن می رساند و ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به آهن را تامین می کند. 

 

9. جگر و قلوه 

 

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد کیوی بدانید

 

 

در جگر، دل و قلوه گوسفند آهن زیادی به کار رفته و آن‌ها می‌توانند سبب افزایش هموگلوبین خون و آهن بدن شوند. 

 

10. خرما 

خرما، علاوه بر قند طبیعی، حاوی مواد مغذی و با ارزشی همچون آهن و منیزیم است. به دلیل این که آهن خرما زیاد است، با خوردن 15 گرم آن در روز می‌توان نیازمندی آهن بدن را رفع کرد و کم‌خونی یا عوارض ناشی از کمبود آهن را به این وسیله برطرف کرد. 

 

11. چغندرقند و هویج 

چغندر معمولا برای بیماران آنمی (کم خون) توصیه می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، مصرف یک کاسه هویج و چغندرقند، دو بار در هفته باعث افزایش تعداد پلاکت خون می‌شود. خواص بیشتر هویج را اینجا بخوانید.

 

12. آب کلم 

آب کلم سرشار از ویتامین C بوده و در صورت کم خونی و خستگی عمومی بدن بسیار موثر است. 

 

13. کشمش 

کشمش دارای آهن فراوان است که برای رشد گلبول های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم است. اختلال ترومبوسیتوپنی یا تعداد پلاکت های کم و کم خونی، ناشی از کمبود آهن رخ می دهد. 

بنابراین، شما می توانید در رژیم غذایی خود از کشمش استفاده کنید تا سطوح آهن بدن متعادل شود. 

 

14. گردو 

دارای منابعی سرشار از ویتامین و فسفر است و به دلیل وجود مس که درون خود دارد، به جذب آهن در بدن کمک می کند. 

 

15. پسته 

حاوی مقدار زیادی آهن، پتاسیم و ویتامین B6 است که با مصرف کردن آن سطح هموگلوبین بهبود پیدا می کند که در نتیجه به بهبود کم خونی کمک می کند و تنها مغزی است که می توانید بدون هیچ گونه نگرانی هر مقدار از آن را مصرف کنید چرا که پسته کالری زیاد بالایی ندارد. خواص بیشتر پسته را اینجا بخوانید

 

16. باقلا و نخود 

باقلا و نخود خون ساز است چرخ نموده صاف نمایید تفاله را دور ریخته صاف شده را در انواع کوکوها مصرف شود. 

 

 

 

PicsArt_03-11-06.44.30

 

شیر خون ساز است باعسل یا خرما بصورت شربت مصرف شود شیر کم چرب با آب در شیر برنج استفاده شود. 

 

18. لیموترش تازه 

ویتامین C موجود در لیموترش، جذب آهن از منابع گیاهی ازجمله غلات، حبوبات و سبزیجات را افزایش می دهد. 

 

19. غذاهای دریایی 

اکثر غذاهای دریایی سرشار از آهن هستند. ماهی های چرب از قبیل ماهی قزل آلا، ماهی تن و ... نیز همین خاصیت را دارند. برای کمک به پیشگیری از کم خونی، غذاهای دریایی از جمله ماهی های چرب را هفته ای سه بار میل کنید. 

 

یک فنجان بلغور جوی دو سر شامل ویتامین های گروه ب از جمله ویتامین ب ۱۲ است که می تواند برای مبتلایان به کم خونی ناشی از این ویتامین مفید باشد. تنها مصرف روزانه ۲قاشق غذاخوری جو دو سر، ۲,۵ میلی گرم از آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند. 

 

21. گوجه فرنگی 

 

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد گوجه فرنگی بدانید

 

ویتامین سی موجود در آن برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است. ویتامین سی جذب آهن در بدن را افزایش می دهد. گوجه فرنگی غنی از ویتامین ای و بتاکاروتن برای تقویت سلامت پوست و مو نیز هست. برای افزایش جذب آهن در بدن، روزانه یک یا دو عدد گوجه فرنگی بخورید. 

 

22. کره بادام زمینی 

بادام زمینی یکی از منابع غنی از ویتامین E است که آنتی اکسیدانی قدرتمند بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را به میزان چشمگیری کاهش می ‌دهد. همچنین، بادام زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول ‌های قرمز خون بسیار مفید و ضروری است. دو قاشق از کره بادام زمینی ۰,۶ میلی گرم آهن به بدن می رساند. برای آشنایی بیشتر با کره بادام زمینی اینجا را بخوانید.

 

23. تخم مرغ 

سرشار از پروتئین و غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که برای مقابله با کم خونی مفید هستند. یک عدد تخم مرغ بزرگ، ۱ میلی گرم آهن دارد. 

 

24. شکلات تیره 

فقط یک اونس از این شکلات حاوی ۵ میلی گرم آهن است. این در حالی است که یک فنجان پودر کاکائو نیز ۱۱,۹ میلی گرم آهن دارد. 

 
25. آلو 

آلو و آب آن از منابع غنی آهن است و جزو بهترین میوه ها برای درمان کم خونی به حساب می آید. برای پیشگیری از کم خونی آلو را به وعده صبحانه خود اضافه کنید. 

 

26. سیب 

این میوه حاوی ویتامین C است که به بدن در جذب آهن «غیر هِم» کمک می کند. برای مقابله باکم خونی روزی یک عدد سیب بخورید. برای آشنایی بیشتر با خواص سیب اینجا را بخوانید.

 

27. زردآلو 

برای تأمین آهن موردنیاز بدن روزانه زردآلو همراه با صبحانه بخورید یا این که این میوه را به عنوان میان وعده مصرف کنید. 

 

28. گریپ فروت 

این میوه و آب آن سرشار از ویتامین C است. 

 

29. موز 

اسیدفولیک برای حفظ سلول های جدید در بدن ضروری است. علاوه بر آن در درمان کم خونی به ویژه در دوران بارداری مؤثر است. این میوه سرشار از اسید فولیک باعث افزایش تعداد سلول های خونی نیز می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص موز اینجا را بخوانید

 

30. پرتقال 

مرکبات ازجمله پرتقال سرشار از ویتامین C است که در جذب آهن بدن نقش مهمی دارد و درنتیجه باکم خونی مقابله می کند. برای آشنایی بیشتر با خواص پرتقال اینجا را بخوانید.

 

31. انبه 

32. کیوی 

میوه ای سرشار از ویتامین C است. در صورت کم خونی و مصرف قرص آهن برای جذب آهن کیوی مصرف کنید. برای آشنایی بیشتر با خواص کیوی اینجا را بخوانید.

 

33. انار 

میوه ای سرشار از ویتامین C و آهن است. این میوه جریان خون در بدن را افزایش می دهد، از طرفی عوارض بیماری کم خونی مانند سرگیجه، خستگی، ضعف و ... را برطرف می کند. سعی کنید روزی یک عدد انارمصرف کنید. برای آشنایی بیشتر با خواص انار اینجا را بخوانید.

 

34. سیب‌زمینی شیرین 

سیب‌زمینی شیرین از محتوای بالای ویتامین A سود می‌برد، که به افزایش گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن کمک می‌کند. هرچه اکسیژن بیشتری در بدن حمل شود، تولید خون نیز افزایش می‌یابد. از این‌رو، افزودن سیب‌زمینی شیرین به رژیم‌غذایی روزانه اقدامی منطقی محسوب می‌شود. 

 

35. مغزهای خوراکی 

مغزهای خوراکی می‌توانند میان وعده‌های فوق‌العاده باشند. مغزهای خوراکی مانند بادام‌زمینی، بادام‌هندی، فندق و گردو سرشار از آهن هستند، که می‌تواند به بهبود سطح هموگلوبین در بدن کمک کند.

آنها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه گزینه‌هایی سالم نیز محسوب می‌شوند. ۳۰ گرم از مغزهای خوراکی می‌تواند سه میلیگرم آهن در روز را تامین کند. 

 

میوه‌ و سبزی‌های خونساز 

ویتامین C برای جذب آهن بسیار ضروری است. مصرف میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو به دلیل داشتن ویتامین C زیاد، توصیه می‌شود. 

  • میوه‌های خشک‌شده 

زردآلو خشک، کشمش و خرما منابعی غنی از آهن هستند. 

  • توت‌فرنگی 

این توت‌ها برای افرادی که کمبود هموگلوبین دارند از دو طریق، یعنی ایجاد آهن و افزایش جذب آهن در بدن مفید هستند. 

  • آلو 

مصرف آبمیوه آلو، روشی مؤثر برای افزایش سطح هموگلوبین است. 

  • سیب 

سیب‌ها غنی از آهن و چندین مواد مغذی دیگر هستند و باعث می‌شوند بدن هموگلوبین تولید کند. 

  • انار 

سرشار از آهن، کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر است. 

  • گوجه‌فرنگی خشک‌شده 

صد گرم از گوجه‌فرنگی خشک‌شده در آفتاب حاوی ۹.۱ میلی‌گرم آهن است که باعث می‌شود برای افرادی که از کمبود هموگلوبین رنج می‌برند منبع ارزشمندی باشد. 

  • شاه‌توت 

شاتوت برای افرادی که کمبود هموگلوبین دارند نیز مناسب است. 

  • مویز 

مصرف مویز‌های سیاه، روشی عالی برای افزایش تعداد گلبول‌های قرمز است. 

  • سبزی‌ها 

پیدا کردن سبزی‌ها سرشار از آهن بسیار راحت است. مهم‌ترین سبزی‌ها خونساز شامل موارد زیر می‌شوند: 

  • جلبک دریایی 

برای تقویت سطح هموگلوبین، باید به سمت جلبک دریایی روی بیاورید. 

  • چغندر 

چغندر اغلب به دلیل دارا بودن فولات زیاد، برای تقویت هموگلوبین توصیه می‌شود. 

  • سیب‌زمینی 

وجود آهن و ویتامین C در سیب‌زمینی، آن را به یکی از مواد غذایی خونساز تبدیل کرده است. 

  • بروکلی 

در هر ۱۰۰ گرم از بروکلی، حدود ۲.۷ میلی‌گرم آهن وجود دارد. جدا از این، کلم بروکلی حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند منیزیم و ویتامین‌های A و C نیز هست. 

  • اسفناج 

اسفناج بهترین گزینه گیاهی برای افرادی است که به دنبال تقویت‌کننده‌ای برای هموگلوبین می‌گردند. 

 

نوشیدنی‌های خونساز 

اگر اخیرا احساس می‌کنید که کمی رنگ‌ پریده شده‌اید، درخشش صورتتان را از دست داده‌اید یا احساس خستگی می‌کنید، این احتمال را بدهید که ممکن است دچار کم‌‌خونی شده باشید. در صورتی‌که میزان گلبول‌های قرمز سالم یا سطح هموگلوبین خون پایین بیاید، به این معناست که شما دچار کم خونی هستید. 

با پایین آمدن سطح گلبول‌های قرمز، هموگلوبین یا آهن، بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و این مساله روی سلامتی شما تأثیر می‌گذارد. عوامل مختلفی از جمله کمبود آهن، کمبود اسید فولیک یا خونریزی‌های شدید باعث کم‌خونی می‌شوند. 

خبر خوب این است که اگر زود مشکل کم خونی را تشخیص دهید با یک رژیم غذایی ساده بهتر خواهد شد. متخصصان تغذیه می‌گویند، مصرف اسید اسکوربیک یا همان ویتامین سی به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند. بنابراین، به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌شود که میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین سی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

یکی از پیشنهادهای رایج، قرار دادن آبمیوه‌های خون‌ساز در برنامه رژیم غذایی روزانه است. 

در این مقاله می‌خواهیم به مساله بسیار رایج کم‌خونی بپردازیم و تعدادی از آبمیوه‌های خون‌ساز را معرفی کنیم. پس با همراه باشید. 

امروزه به علت سبک زندگی‌های مدرن، رژیم غذایی نادرست، کم‌تحرکی، استرس و اضطراب‌های فراوان در زندگی ما زیاد است.

کم‌خونی به یک مشکل بسیار رایج مخصوصا در خانم‌ها تبدیل شده است. یکی از شایع‌ترین شرایطی که سلامتی انسان‌ها را به خطر انداخته، کمبود هموگلوبین است. 

هموگلوبین یک پروتئین غنی از آهن است که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و وظیفه حمل اکسیژن در بدن را برعهده دارد. هنگامی که سطح هموگلوبین خون پایین می‌آید، فرد دچار خستگی، ضعف بدنی، تنگی نفس و سردرد خواهد شد و اگر به آن توجهی نکنید به احتمال زیاد، دچار مشکل کم خونی خواهید شد. 

کم خونی شدید به‌خصوص در کودکان ممکن است عوارض جدی داشته باشد. خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید قبل از اقدام، حتما با پزشک مشورت کنند. کم‌خونی در دوران بارداری ممکن است مشکلات جدی برای مادر و جنین به‌وجود بیاورد. 

مصرف میوه یکی از راه‌های سالم برای دریافت مواد مغذی است. آشنایی با میوه‌های خون‌ساز به شما کمک می‌کند، آبمیوه خونساز بنوشید و لذت ببرید. 

 مصرف میوه یکی از راه‌های سالم برای دریافت مواد مغذی است. آشنایی با میوه‌های خونساز به شما کمک می‌کند، آبمیوه خونساز بنوشید و لذت ببرید. 

  • آب انار 

همان‌طور که گفته شد انار یک منبع غنی از آهن، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است. اسید اسکوربیک موجود در انار میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد. با افزودن روزانه یک لیوان آب‌میوه انار طبیعی خواهید دید که سطح هموگلوبین خون بالا می‌آید. یک لیوان آب انار طبیعی و خانگی یک نوشیدنی سالم و مقوی برای کودکان است. مصرف آب انار به کاهش غلظت خون و بهبود مشکلات قلبی و عروقی هم کمک می‌کند. 

 

  • نوشیدنی موز برای کم‌خونی 

 

PicsArt_03-11-06.44.51

 

 

این میوه به‌طور شگفت‌آوری غنی از آهن است که باعث تحریک تولید هموگلوبین در خون می‌شود. موز نیز منبع خوبی از اسیدفولیک بوده که برای ساخت گلبول‌های قرمز موردنیاز است. می‌توانید از این میوه در تهیه شیرموز، انواع شیک و اسموتی استفاده کنید 

 

  • آب سیب 

علاوه بر اینکه سیب آهن بالایی دارد منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها نیز است که به تولید هموگلوبین موردنیاز بدن کمک می‌کند و یکی از نوشیدنی‌های مفید و سالم برای بچه‌هایی که مبتلابه کم‌خونی هستند، نیز هست. 

 

  • آب‌آلو 

آلو یکی از میوه‌های خونساز تابستانی است که حاوی ویتامین C و آهن بوده و از عوامل اصلی تقویت سطح هموگلوبین خون هستند.

انواع آلوها میزان منیزیم بالایی دارند که به افزایش قابل‌توجه تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. منیزیم همچنین در مدیریت انتقال اکسیژن در بدن نقش دارد. 

شما می‌توانید از آلوی خشک هم در تهیه نوشیدنی مفید برای کم‌خونی استفاده کنید. آن را در آب گرم خیس کنید و به همراه خاکشیر و نبات میل کنید. این نوشیدنی ملین و خونساز است. 

 

  • اسموتی هلو؛ مناسب افراد کم‌خون 

هلو دارای میزان بالایی از ویتامین C و آهن است. ترکیبات موجود در این میوه از تکثیر گلبول‌های قرمز معیوب جلوگیری می‌کند. این میوه در بهبود پوست و تقویت سلامت چشم نیز مؤثر است. 

یکی از نوشیدنی‌های سالم برای افراد کم‌خون، اسموتی هلو است. این میوه را در تهیه لیموناد و شیک هم می‌توانید استفاده کنید و در فصل تابستان خنک شوید و سالم بمانید. 

 

  • شیر خرما لازم برای پیشگیری از کم‌خونی 

خرما بسیار شیرین و مقوی است و منبع کافی از آهن را فراهم می‌کند که باعث افزایش سطح هموگلوبین در خون می‌شود.

یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای افراد کم‌خون، شیر خرما است. با مصرف آن به تأمین کلسیم و آهن بدن کمک می‌کنید. شما می‌توانید از انواع آجیل‌های خونساز مثل گردو و پسته هم در تهیه آن استفاده کنید. 

 

  • آب چغندر؛ سرشار از آهن 

چغندر حاوی آهن، اسیدفولیک، پتاسیم، بتالین، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی و فیبر است. ویتامین‌های B و آهن موجود در چغندر برای رشد سلول جدید به‌ویژه در زنان باردار بسیار ضروری هستند. با اضافه کردن چغندر به آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها از کم‌خونی پیشگیری کنید. 

 

آبمیوه سیب سبز، چغندر و اسفناج 

اسفناج دارای آهن، کلسیم، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای و ویتامین کا، پروتئین، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های ب است. به همین خاطر با افزودن اسفناج به فواید این آبمیوه اضافه خواهید کرد. 

ترکیبات: 

  • چغندر متوسط: 1 عدد 

  • برگ اسفناج: 1 لیوان 

  • خیار: 1 عدد 

  • سیب سبز: 2 عدد 

  • زنجبیل تازه: 1 قطعه 2/5 سانتی‌متری (می‌توانید از پودر زنجبیل نیز استفاده کنید.) 

  • ساقه کرفس: 1 عدد 

طرز تهیه: 

همه مواد را داخل آبمیوه‌گیری بریزید و سپس نوش جان کنید. 

 

آبمیوه کیوی و هویج 

کیوی دارای ویتامین سی، آهن و پتاسیم است. کیوی بیماری بی‌اشتهایی و کم خونی را درمان می‌کند. همچنین سطح کلسترول خون را پایین آورده و رشد گلبول‌های قرمز را تقویت می‌کند. 

آب هویج نیز حاوی ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین سی، ویتامین ای، ویتامین کا، کلسیم، مس، ید، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و گوگرد است. 

هویج یک داروی عالی برای جلوگیری از کم خونی و افزایش گردش خون به‌حساب می‌آید. در مقاله خواص آب هویج با آن بیشتر آشنا شوید. 

ترکیبات: 

  • هویج بزرگ: 8 عدد 

  • کیوی: 5 عدد 

  • برگ نعناع: 1 فنجان 

طرز تهیه: 

همه مواد را داخل آبمیوه‌گیری بریزید و سپس نوش جان کنید. 

 

امروزه با اینکه مشکل کم خونی بسیار رایج است اما خیلی از مردم از فقر آهن و کم خونی خود خبر ندارند. همان‌طور که در بالاتر گفتیم زمانی‌که بدن دچار کمبود آهن و هموگلوبین می‌شود، ممکن است دچار سردرد شوید، رنگ پریده به نظر بیایید و احساس خستگی و ضعف کنید. 

متاسفانه افراد به این موارد توجهی نمی‌کنند و در خیلی از موارد می‌خواهند تا با خوردن یک شکلات یا آب قند احساس ضعف و خستگی را از بین ببرند. در صورتی‌که اگر به دنبال معالجه نباشند رفته رفته مشکلات بسیار زیاد و جبران نشدنی را تجربه خواهند کرد. 

سبد غذایی روزانه را با غذاها، میوه و سبزیجات متنوع و حاوی آهن و انواع ویتامین‌ها پر کنید. روزانه از نوشیدن آبمیوه‌های خون ساز غافل نشوید. سالم غذا بخورید و سالم زندگی کنید. 

 

غذاهای خونساز در طب سنتی 

در طب سنتی، غذاهای خونساز از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. هر غذا با طبع گرم و تر می‌تواند بالقوه خونساز باشد، چنین غذاهایی روی شخصیت افراد‌، رفتارها و حتی پندارهای افراد تأثیرگذارند. 

به غذاهای خونساز در طب سنتی، غذاهای دمساز نیز گفته می‌شود؛ ازجمله غذاهای دمساز می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  •  هوا 

هرچه هوا از لطافت و پاکی بیشتری برخوردار باشد (اکسیژن بیشتری داشته باشد) خون لطیف‌تری را تولید می‌کند؛ هوای آلوده (حاوی آلاینده‌های جوی) خون‌آلوده و ناپاک ایجاد می‌کند. 

  • عسل 

 این غذا در طب سنتی ایران جزء غذاهایی است که به‌محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود؛ این غذا، علاوه بر مغذی بودن، خاصیت دارویی نیز دارد. 

  • کنجد 

 هر شب همراه شام یکتا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملاً جویده و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی خونساز برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان‌ها و بیضه‌ها بسیار مفید است. 

  •  قاووت قوتوی 

این ماده غذایی که محصول کرمان است ترکیبی از تخم گشنیز + زنجبیل +میخک + هل باد + شاهدانه + گندم + کنجد + عدس و غیره است و توصیه می‌شود یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و میل شود‌. 

  • دیزی آبگوشت"  

دیزی آبگوشت با نخود فراوان یکی از غذاهای خونسازی است که توصیه می‌شود این غذا با شعله پایین تهیه و طبخ شود و هر لقمه آن را با جویدن کاملاً دردهان هضم کرد. 

  • سوپ یا آب‌پزشده گوشت بلدرچین  

این غذا از آهن زیادی برخوردار است حتی برای کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند، مفید است 

  در روایات و احادیث نیز به آن اشاره‌شده و برای کاهش بلغم مغز و افزایش حافظه خوردن آن را فراموش نکنید؛ فوق‌العاده خونساز بوده و آهن فراوان دارد. 

خوردن هفت عدد "انجیر خشک " همراه صبحانه  و 9 تا 12 عدد "آلوبخارا " همراه وعده ناهار است. همچنین خوردن ارده + شیره انگور دریکی از وعده‌های غذایی خاصیت خونسازی بالایی دارد. 

تمامی این مواد غذایی که ذکر شد خونساز هستند اما اینکه از هرکدام از آن‌ها چه مقدار و یا چه زمانی میل شود کار یک متخصص تغذیه است که طبق اصول تغذیه‌ای آن‌ها را در برنامه غذایی بگنجاند. 

به غذاهای خونساز در طب ایرانی، غذاهای دمساز نیز گفته می‌شود؛ از جمله غذاهای دمساز می‌توان "هوا"را نام برد. 

هرچه هوا از لطافت و پاکی بیشتری برخوردار باشد (اکسیژن بیشتری داشته باشد) خون لطیف‌تری را تولید می‌کند؛ هوای آلوده (حاوی آلاینده‌های جوی) خون آلوده و ناپاک ایجاد می‌کند. 

از غذای خونساز دیگر، می‌توان "عسل"را نام برد؛ این غذا در طب سنتی ایران جزء غذاهای "صالح الکیموس" متوسط الغذا است یعنی به‌محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود؛ این غذا، علاوه بر مغذی بودن، خاصیت دارویی نیز دارد. 

از جمله غذاهای دیگری که از خاصیت خونسازی برخوردار است، می‌توان به "کنجد" اشاره کرد؛ توصیه می‌شود هر شب همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملاً جویده و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان‌ها و بیضه‌ها بسیار مفید است. 

شایان ذکر است هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد برای چشم نیز مفید است چون این دو اندام، لطیف‌ترین جزء غذاهای مصرفی روزانه را به‌سمت خودشان جذب می‌کنند مثلاً هویج نه‌تنها برای چشم مفید است برای تقویت قوای جنسی نیز مفید است و فوق العاده خونسازی می‌کند اما توصیه می‌شود بعد از خوردن آب هویج چند دقیقه‌ای را بدوید یا قدم بزنید. 

غذای دیگر "قاووت قوتوی" کرمان یا اردبیل است که ترکیبی از تخم گشنیز + زنجبیل +میخک + هل باد + شاه‌دانه + گندم + کنجد + عدس و غیره است؛ توصیه می‌شود یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و میل شود‌. 

از جمله غذاهای دیگر خونساز می‌توان از "دیزی آبگوشت" با نخود فراوان یاد کرد؛ توصیه می‌شود که این غذا با شعله پایین تهیه و طبخ شود و هر لقمه آن را با جویدن کاملاً در دهان هضم کرد. 

غذای بعدی "سوپ یا آب‌پزشده گوشت بلدرچین" است؛ این غذا از آهن زیادی برخوردار است حتی برای کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند، مفید است؛ نام این پرنده در چند سوره قرآن کریم آمده است. 

غذای خونساز دیگر "خوردن 21 عدد مویز صبح ناشتا" است که در روایات و احادیث نیز به آن اشاره شده و برای کاهش بلغم مغز و افزایش حافظه خوردن آن را فراموش نکنید؛ فوق‌العاده خونساز بوده و آهن فراوان دارد. 

از جمله تدابیر دیگر برای دریافت غذاهای خونساز، خوردن هفت عدد "انجیر خشک" همراه صبحانه  و 9 تا 12 عدد "آلو بخارا" همراه وعده ناهار است. 

خوردن ارده + شیره انگور در یکی از وعده‌های غذایی خاصیت خونسازی بالایی دارد. 

برخی تدابیر برای رفع کم‌خونی 

 

 

 

PicsArt_03-11-06.44.12

 

ــ پیاده‌روی روی سنگ‌ریزه‌ها یا قلوه‌سنگها روزانه 30 دقیقه به‌صورت پابرهنه  

ــ کوبیدن پاشنه پا به زمین روزانه 40 بار 

ــ قرار دادن تکه آهنی که نه رنگ و نه زنگ داشته باشد داخل خورشت‌ها (حسوم)؛ توصیه می‌شود این کار را در 10 دقیقه پایانی طبخ غذاهای خورشتی انجام دهید. 

ــ خواندن سوره "حدید و یس" 

ــ طرز خوابیدن نیز در جهت شمال و جنوب جغرافیایی بی‌تأثیر نیست؛ تأکید می‌شود افرادی که کم‌خونی دارند از خوابیدن روی تخت‌خوابهای فرفوژه خودداری کنند، چه‌بسا کم‌خونی را در آنها تشدید می‌کند. 

 

ــ از جمله گیاهانی که خاصیت خونسازی دارند، می‌توان به یونجه‌، گزنه‌، شبدر‌، عناب‌، زرشک‌، آلبالو‌، انار و سیب اشاره داشت. 

ــ می‌توان یونجه یا شبدر را با سالاد فصل مخلوط و میل کرد. 

ــ در یک استکان عرق گزنه، دو قاشق غذاخوری شیره انگور مخلوط و میل شود. 

ــ در یک استکان جوشانده گل بابونه، دو قاشق غذاخوری آب آلبالو ریخته و میل شود‌. 

ــ یک قاشق غذاخوری آویشن و هفت عدد عناب را با  سه لیوان آب مخلوط کرده آن را جوشانده، صاف کرده و میل کنید. 

ــ در یک لیوان جوشانده گل ختمی سه قاشق غذاخوری آب زرشک مخلوط کرده و میل شود. 

ــ شب‌هنگام در یک سیب سرخ هفت عدد میخ طویله را وارد کرده و صبح‌هنگام میخ‌ها را خارج کرده و میل شود‌. 

 

خوراکی های خون ساز در دوران قاعدگی 

دوران قاعدگی از زمان بلوغ شروع می شود و هرماه با دوره مشخص تخمک گذاری اتفاق می افتد. در این دوره، مقداری خون از بدن تخلیه می شود و میزان هورمون ها تغییر می کند. همه این عوامل باعث تغییرخلق و خوی بانوان می شود.

اگر مراقبت های لازم را نداشته باشید، این دوره ماهانه به یکی از بزرگ ترین چالش ها در زندگی‌تان تبدیل خواهد شد. 
برای جبران خون از دست‌رفته دراین دوران می‌‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه استفاده کنید. 

 

برای جبران خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟ 


غذاهای غنی از آهن 
گوشت ها، تخم مرغ، جگر، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوباتی مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو، توت خشک، انجیر خشک و کشمش. 


ویتامین B6 
در نان وبیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر، بعضی میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجاتی مثل هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و درمغزها وجود دارد.تغییرات هورمونی درروزهای قبل از شروع قاعدگی سبب کاهش حرکات روده و بروز دل پیچه و دردهای شکمی و نفخ خواهد شد. برای کنترل و بهبود این وضعیت کافی است از مصرف میوه‌های خام و سبزیجات و حبوبات نفاخ پرهیزکنید. 


ویتامین C 
مواد غذایی سرشاراز ویتامین C مانند گوجه فرنگی، آب لیمو، گل کلم و آب پرتقال را در رژیم غذایی خود بگنجانید چرا که ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. 


مواد ملین 
با مصرف مواد غذایی ملین از دچار شدن به یبوست در دوران قاعدگی جلوگیری کنید چرا که دردهای شکمی ناشی از یبوست می‌تواند همراه با دردهای قاعدگی مشکل ساز باشد. 


استفاده از مسکن 
در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. بهتراست ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. درضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است. 


در طب سنتی برخی مواد غذایی را به عنوان مواد خون ساز برای بدن معرفی کرده اند و همچنان برای خون رسانی استفاده می شوند. 


از جمله خونسازترین مواد غذایی در طب سنتی برای جبران خونریزی قاعدگی می توان به کنجد و عسل اشاره کرد. 

 

 

 

PicsArt_03-11-06.45.28


در طب سنتی از کنجد به عنوان یکی از مواد غذایی خون ساز اشاره شده است و شما می توانید هر شب کمی کنجد خرد شده مصرف کنید. 


از دیگر مواد غذایی خون ساز عسل است که بنا بر طب سنتی، اشاره شده است که عسل، پس از مصرف به سرعت به خون تبدیل شده و دارای خواص دارویی برای بدن است. 


همچنین در طب سنتی به گندم، شاه دانه، عدس، تخم گشنیز و زنجبیل به عنوان مواد خونساز اشاره شده است و شیره انگور و آبگوشت از جمله خون سازترین مواد غذایی در طب سنتی هستند. 


زمانی که گلبول های قرمز خون در اندازه طبیعی خود باشند، عمل اکسیژن رسانی به تمام ارگان های بدن به خوبی صورت می گیرد. اما زمانی که به هر دلیلی دچار کم خونی می شوید، باید این کم خونی را با میوه ها و مواد غذایی خون ساز جبران کنید. 


چغندر قند و هویج 
چغندر معمولا برای بیماران آنمی (کم خون) توصیه می شود .طبق مطالعات انجام شده، مصرف یک کاسه هویج و چغندرقند، دو بار در هفته باعث افزایش تعداد پلاکت خون می شود. 


کشمش 
کشمش دارای آهن فراوان است که برای رشد گلبول های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم است. اختلال ترومبوسیتوپنی یا تعداد پلاکت های کم و کم خونی، ناشی از کمبود آهن رخ می دهد. 


بنابراین، شما می توانید در رژیم غذایی خود ازکشمش استفاده کنید تا سطوح آهن بدن متعادل شود. 


انار 
انار از معروف ترین میوه های خون ساز است که حاوی آهن بالایی است. انار باعث خونرسانی به بدن شده و کم خونی را برطرف می کند. 


سیب 
سیب در جذب آهن به بدن کمک می کند. برای تعادل آهن هر روز سیب میل کنید. 


آلو 
این میوه یکی از میوه های مناسب برای درمان کم خونی است زیرا سرشار از آهن بوده و مصرف روزانه آلو می تواند مشکل کم خونی را برطرف کند. 


موز 
موز یکی از میوه های بسیار مفید برای بدن است که حاوی اسید فولیک است و اسید فولیک برای ساخت گلبول های خون موثر است. روزی یک عدد موز مصرف کنید. 


زردآلو 
زردآلو هم یکی از میوه های خون ساز و حاوی آهن است. شما می توانید این میوه را هنگام صبحانه میل کنید. 


پرتقال 
اکثر میوه ها مانند پرتقال، حاوی ویتامین سی فراوانی هستند که باعث حفظ سطح آهن بدن و از بین بردن کم خونی می شود . 


تنقلات خون ساز 
شما می توانید برای رفع کم خونی و یا افزایش خون رسانی از برخی تنقلات در طی روز استفاده کنید از جمله، کنجد و فندق که باعث افزایش خون رسانی شده و میزان آهن را به سطح مطلوبی می رساند. 


کنجد می تواند نقش زیادی در جذب آهن داشته باشد. بنابراین ، مصرف روزانه کنجد برای هر فردی توصیه می شود. یکی دیگر از تنقلات خونساز، تخم کدوحلوایی است که کمبود آهن را جبران می کند. 
 
آیا پسته خون ساز است؟ 
آجیل های خون ساز از منابع مورد علاقه و تغذیه ای افراد است. آجیل دارای مزایای متعددی سلامتی از جمله کاهش کلسترول، سلامت قلب ، کنترل وزن و حتی کاهش خطر سرطان است. 
آجیل همچنین منبع غنی آهن است که سطح هموگلوبین را بهبود می بخشد. 


به منظور جبران خونریزی قاعدگی و تنظیم سطح آهن بدن ، توصیه می شود انواع آجیل به میزان مناسب مصرف کنید.

آجیل های خون ساز عبارتند از: 
بادام زمینی، یکی از آجیل های غنی از پروتئین است جزو خون سازترین مواد غذایی است. بادام زمینی، همچنین دارای کلسیم و آهن است.

همچنین حاوی مس، ویتامین B1، B2 و E و روی است. هضم بادام زمینی کمی مشکل است بنابراین، آن را به مدت یک شب در آب بگذارید، تا هضم آن آسان تر شود. 


قندها، منبع غنی آهن، کلسیم، منیزیم، روی، اسید فولیک، ویتامین E و امگا 3 و 6 چربی ضروری هستند. بنابراین تمام آجیل های با قند ساده برای خون رسانی بسیار مفید هستند. به این ترتیب، می توانید از آهن موجود در آجیل لذت ببرید. 


گردو برای سلامتی بسیار مفید است زیرا با اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 بسته بندی می شود. گردو، حاوی مقدار زیادی آهن است. در صورتی که دچار کم خونی شده اید، می توانید گردو مصرف کنید تا سطح هموگلوبین شما بهبود پیدا کند. 


بهتر است گردو را به صورت خام مصرف کنید زیرا گردوی خام حاوی آهن بیشتری است. 
پسته، یکی از مهم ترین آجیل ها است زیرا غنی از آنتی اکسیدان گاما توکوفرول، آهن و پتاسیم و ویتامین B6 است. 


مصرف پسته تازه برای بهبود هموگلوبین بسیار مفید است شما می توانید بدون هیچ گونه نگرانی در مصرف کالری بسیار زیاد، پسته مصرف کنید.زیرا کالری پسته زیاد بالا نیست. 

 

دمنوش های خون ساز 

کم خونی یا آنمی مشکلی است که افراد بسیاری در جهان با آن مواجه هستند. اگرچه کم خونی می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد، شایع ترین دلیل آن سوء جذب ماده معدنی آهن است. 

برای مقابله با کم خونی نیز روش های مختلفی را می توانید مد نظر قرار دهید و دمنوش ها یکی از گزینه های سالم و راحت در این زمینه هستند. دمنوش ها فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند. آنها می توانند به تسکین دردهای معده یا بهبود گوارش کمک کنند. همچنین، این نوشیدنی های مفید می توانند به بدن در جذب بهتر آهن کمک کنند. در ادامه با برخی از بهترین دمنوش ها برای مقابله با کم خونی بیشتر آشنا می شویم. 

دمنوش گزنه 

مزیت برتر گزنه این است که این گیاه سرشار از آهن و هم زمان ویتامین C می باشد. بر خلاف مثلاً عدس که آهن دارد اما فاقد ویتامین C است. 
برای رسیدن به نتیجه ی سریع و دلخواه، کم خونی تان را با گزنه درمان کنید. که هم طبیعی است و هم خیلی زود نتیجه را می بینید. می توانید به مدت چند هفته روزانه برگ تازه ی گزنه مصرف کنید. به این ترتیب که دمنوش گزنه درست کنید. برگ های تازه یا خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. می توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که کپسول های گزنه نیز در عطاری ها یا داروخانه ها وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. 

 

دمنوش گزنه و لیموترش 

لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده است که باعث پاکسازی و سم زدایی بدن شده و جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن را افزایش می دهد. لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید. 


گزنه و لیموترش در خدمت درمان کم خونی 

اگر خواص فوق العاده این دو ماده غذایی در کنار هم قرار گیرد، یک درمان طبیعی برای مقابله با کم خونی به دست می آید. 

 

مواد لازم دمنوش گزنه و لیموترش 

  1. گزنه سبز خشک شده ۵ قاشق معادل ۵ گرم 

  1. آب لیموترش ۱ عدد 

  1. آب ۱ لیتر 

روش تهیه و استفاده دمنوش گزنه و لیموترش 

لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید. 

برای تهیه این دمنوش ضد کم خونی لازم است که یک لیتر آب را بجوشانید. به محض اینکه آب جوش آمد زیر شعله را خاموش کنید و گزنه را به آن اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. 

سپس دمنوش تان را صاف کرده و آب یک عدد لیموترش را گرفته و به آن اضافه کنید. می توانید این دمنوش را با اندکی استویا یا عسل شیرین کنید. 

توصیه می شود که این نوشیدنی را در طول روز و خارج از وعده های غذایی میل کنید. به عنوان مثال می توانید یک تا دو استکان به صورت ناشتا، یک استکان وسط روز و یک استکان دیگر عصر مصرف کنید.

این نوشیدنی را به مدت ۱۵ روز مصرف کنید تا میزان آهن بدنتان بالا برود. این کار باعث پیشگیری و همچنین درمان کم خونی می شود. بعد از دو هفت مصرف، میزان مصرف را کاهش داده و به روزانه یک استکان بسنده کنید. 

توصیه می شود خانم ها به محض شروع قاعدگی از این دمنوش استفاده کنند تا کمبود آهن جبران شود. برای افزایش تأثیرگذاری این درمان توصیه می شود که به غذاهایتان نیز لیموترش بزنید. چون این کار باعث افزایش جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. 

همچنین باید بگوییم که دمنوش گزنه ممکن است باعث ایجاد مشکل دفع و همچنین سردرد و ضایعات پوستی موقت شود. اما این مشکلات خیلی زود برطرف می شوند و علامت این هستند که درمان گیاهی شما در حال تأثیرگذاری است. 

 

دمنوش نعناع 

نعناع یگ گیاه پر مصرف در آشپزی است که به واسطه خواص دارویی خود نیز شناخته شده است. این گیاه به تسریع گوارش کمک می کند و احساس سنگینی پس از خوردن وعده های غذایی سنگین را کاهش می دهد. همچنین، نعناع گزینه خوبی برای افراد مبتلا به کم خونی است. 

نعناع مبنع خوبی برای آهن است. بر همین اساس، مصرف آن حداقل یک ساعت پس از وعده غذایی ایده خوبی است. شما می توانید دمنوش نعناع را حداقل دو بار در روز مصرف کنید. برای این کار بهتر است از برگ های تازه نعناع برای تهیه یک دمنوش خانگی استفاده کنید. 

 

دمنوش دارچین 

یکی دیگر از دمنوش های خوب برای مقابله با کم خونی دمنوش دارچین است. با دنبال کردن روش زیر می توانید دمنوش دارچین را تهیه کنید: 

شما به دو چوب دارچین و یک پیمانه آب برای آماده کردن دمنوش دارچین نیاز دارید. 

آب را به جوش آورده و زمانی که به نقطه جوش رسید، چوب های دارچین را به آن اضافه کنید. 

اجازه دهید آب برای چند دقیقه به جوشیدن ادامه داده و سپس حرارت را خاموش کنید. 

این نوشیدنی را زمانی که سرد شد، مصرف کنید. 

 

دمنوش افسنتین 

یکی دیگر از گیاهان دارویی خون ساز که باید به صورت دمنوش آن را مورد استفاده قرار دهید افسنتین می باشد. مقداری از این گیاه را باید در آب جوش بریزید تا به خوبی جوشانده شود، بعد از آن باید آن را با صافی به خوبی صاف کنید و مقداری عسل درون آب آن بریزید تا شیرین و خوش طعم شود.

اگر می خواهید این دمنوش تاثیر بسزایی در کم خونی شما داشته باشد باید پیش از شام و پیش از ناهار یک لیوان از آن را میل کنید. اگر از این دمنوش ظرف مدت 2 ماه استفاده کنید تاثیر فوق العاده آن را متوجه خواهید شد. 

 

دمنوش یونجه 

استفاده از گیاه دارویی یونجه در درمان کم خونی تاثیر بسیاری دارد و استفاده از آن به عنوان یکی از گیاهان دارویی خون ساز بسیار توصیه می شود. شما می توانید این گیاه را به صورت دمنوش و یا عرق مورد استفاده قرار دهید.

گیاه یونجه را می توانید خریداری کنید و مانند گیاهان دیگری که دم می کنید آن را دم کرده و میل کنید و عرق آن را هم خودتان می توانید بگیرید، البته از آنجایی که عرق آن در عطاری ها وجود دارد می توانید آن را به صورت آماده خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید. 

 

دمنوش رزماری 

رزماری نیز منبع خوبی برای آهن است. همچنین، رزماری خواص دیگری را ارائه می کند که آن را به گزینه ای عالی برای مقابله با گاز بیش از حد و ناراحتی معده تبدیل می کند. 

دمنوش رزماری نه تنها به بهبود شرایط دستگاه گوارش کمک می کند، بلکه سرشار از آهن است. 

 

دمنوش رازیانه 

دمنوش رازیانه یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای مقابله با کم خونی مد نظر قرار دهید. رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare شناخته می شود و می توانید ریشه سفید آن را به وعده های غذایی خود نیز اضافه کنید. 

برای تهیه این دمنوش به یک لیتر آب و 30 گرم از برگ های رازیانه نیاز دارید و به روشی مشابه با یک دمنوش عادی می توانید آن را آماده کنید. 

همچنین، شما می توانید بخش سفید گیاه رازیانه را به غذاهای مختلف اضافه کرده و از یک وعده غذایی سرشار از آهن لذت ببرید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار