|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۲۷

زیاد شدن دوران عقد چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟

در طبقه‌بندی مشکلات عمده زوج ها در دوران عقد، متوجه می‌شویم که مشکلات ناشی از تعامل و ارتباط با خانواده‌ها یکی از شکایات رایج آن ها در این دوران است. مشکلاتی که اگر به درستی مدیریت نشود، تبدیل به بحران خواهد شد و زندگی مشترک را در ابتدای راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد. در ادامه به تعدادی از این مشکلات و راهکارها برای حل کردن آن‌ها، اشاره خواهد شد.

 

 داشتن باورهای نادرست درباره خانواده همسر 

همه افراد قبل از ازدواج باورها و تصوراتی دارند که بعد از ازدواج تا حد زیادی تغییر می‌کنند. برای مثال در فرهنگ ما از ارتباط عروس و مادرشوهر همیشه به عنوان رابطه‌ای پرچالش یاد شده و بیشتر دختران با باوری از جنس ترس و مبارزه وارد خانواده همسر می‌شوند یا پسری ممکن است با باور به حمایتگری کامل خانواده همسر ازدواج کند.

هرکدام از این باورها زمینه‌ساز مشکلاتی در ارتباط افراد با خانواده همسر می‌شود. 

راهکار: زوج ها باید باورهای غلط خود را شناسایی کنند و در دوران عقد متوجه باشند که چقدر از انتظارات و خواسته‌هایشان از ازدواج و خانواده همسر از این باورهای اشتباه نشئت می‌گیرد.

در عین حال باید تمرین داشته باشند تا در برابر موقعیت کاملا جدید و مبهم فعلی   انعطاف بیشتری نشان دهند. انعطاف‌پذیری در روابط به معنی کوتاه آمدن یا تسلیم شدن نیست بلکه به معنی شناخت احساسات خود و درک شرایط و موقعیت است. 

 

 نداشتن شناخت کافی از خانواده همسر 

همان‌طور که نبود شناخت بین فردی زوج ها باعث بروز مشکل در رابطه می‌شود، نداشتن شناخت از خانواده همسر نیز باعث بروز مشکلات جدی می‌شود.

برای مثال دو خانواده که شناخت زیادی از هم ندارند، ممکن است هر نوع پیشنهادی را نوعی دخالت یا برعکس هر مشارکت نکردنی را نوعی بی‌اهمیتی برداشت کنند و موجب سوء تفاهم در روابط و ایجاد احساسات منفی در زوج ها شوند. 

راهکار: هیچ الزامی وجود ندارد که بعد از خواندن خطبه عقد و شناخته شدن به عنوان عروس یا داماد، یک خانواده از نقش تازه خود و ارتباطش با نقش‌های دیگر اطلاعات کافی داشته باشد!

 

 

اینجا بخوانید:

راه هایی برای مقابله با افراد مغرور 

 

 

در شناختن افرادی که حالا در زندگی شما نقش تازه‌ای پیدا کرده‌اند، صبور باشید و عجله‌ای برای ایجاد صمیمیت و خودافشایی نکنید. کاملا طبیعی است که تا مدت‌ها نتوانید آن‌ها را به عنوان اعضای نزدیک خانواده قبول کنید.

پس از این احساس نگران نشوید به آرامی و در موقعیت‌های پیش آمده از آن ها شناخت پیدا کنید. 

 بی‌اطلاعی از مهارت‌های زندگی 

بیشتر افراد مهارت‌های زندگی را از خانواده می‌آموزند. گاهی اوقات مهارت نداشتن والدین باعث ارائه راه‌حل‌های مشکل‌ساز می‌شود.

به عنوان مثال مادری که ندانسته و از روی بی‌اطلاعی به جای آموزش صبر و گذشت، رفتار خانواده داماد یا عروس خود را زیر ذره‌بین می‌گذارد و باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در دختر یا پسرش می‌شود و مدام به فرزندش یادآوری می‌کند که «این خانواده دارند برای تو کم می‌گذارند»، مرتکب اشتباه دردسرسازی شده است. 

راهکار: برای افزایش توانایی‌های ارتباطی در این روزگار لازم است، علاوه بر استفاده از تجارب بزرگ ترها به دنبال یادگیری مهارت‌های زندگی از افراد و منابع معتبر و موثق باشید.

PicsArt_03-12-12.51.06

 

 

 

 

یکی از مهارت‌های لازم ایجاد مکالماتی سالم است. سعی کنید در گفت‌وگویتان ضمن توجه به خواسته طرف مقابل و معتبر دانستن آن، برای خواسته و نیاز خود هم اهمیت قائل شوید. برای مثال به پدر یا مادرتان بگویید:

«من کاملا متوجه نگرانی شما درباره خودم هستم، اما همین کارهایی که خانواده همسرم انجام دادند برای من کافی و خوشحال کننده بود». 

 

 انتظار تغییر کردن 

مسئله‌ای که در خانواده‌ها زیاد دیده می‌شود، انتظار تغییر عروس یا داماد جدید است. انتظار از تغییر سبک پوشش، عقاید یا سبک‌زندگی، همه از مواردی است که باعث ایجاد مشکل بین زوج ها و خانواده‌ها می‌شود.

مثل مادرزنی که دوست دارد دامادش لباس رسمی بپوشد یا مادرشوهری که دوست دارد عروسش با هیچ کدام از دوست‌های دوران مجردی‌اش ارتباط نداشته باشد. 

راهکار: تعیین حدود دخالت والدین و ایجاد مرزبندی سالم و توافق شده بین زوج ها از همان ابتدای دوران عقد راه حل کارآمد و منطقی این مسئله است.

هردو برای تعاملات خود با خانواده‌ها، محدودیت‌ها و قوانینی تعریف کنید و آن‌ها را با هم به اشتراک بگذارید.

سپس هرکدام از همسرتان بخواهید این مسئله را با احترام با خانواده‌اش درمیان بگذارد و قوانین را به آن‌ها منتقل کند. به خاطر داشته باشید که حد و مرز‌ها کلید برقراری تعادل در رابطه سالم و ماندگار هستند. 

 

 طولانی شدن دوران عقد 

با افزایش صمیمیت بین زوج ها به صورت طبیعی تمایل برای باهم بودن نیز افزایش پیدا می‌کند و ممکن است این مسئله موجب مزاحمت‌هایی برای خانواده‌ها شود.

به خصوص خواهر و برادرهای ازدواج نکرده در خانه به دلیل سلب شدن راحتی و آزادی‌هایشان از این مسئله شکایت دارند.

در این باره روابط خانوادگی به صورت مستقیم تحت تاثیر روابط زوجین قرار می‌گیرد و باعث ایجاد تنش می‌شود. علاوه بر این، زوج ها نیز ممکن است در بلاتکلیفی بین نقش فرزند بودن و همسر بودن برای مدت طولانی دچار فرسودگی شوند. 

راهکار: دوران عقد صرفا دوران کارآموزی است! قبل از این دوران، شناخت زیادی به واسطه جلسات آشنایی و رفت‌و‌آمدهای خانوادگی به وجود آمده و در این زمان لازم است در کنار هم به یادگیری مهارت‌های ارتباطی لازم و شناخت‌های تکمیلی برسید.

تلاش برای استقلال از خانواده و داشتن انتظارات واقع‌بینانه و متناسب با شرایط به کمتر شدن مدت زمان این دوران کمک می‌کند. 

دوران عقد زمان مناسبی برای آشنایی زوجین با ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی همدیگر است، رفتارها، خواسته‌ها، اعتقادات و سبک زندگی افراد در این دوره تا حد زیادی مشخص می‌شود و می‌تواند راهنمای خوبی از آینده زندگی مشترک باشد. 

دوران عقد زمان مناسبی برای آشنایی زوجین با ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی همدیگر است، رفتارها، خواسته‌ها، اعتقادات و سبک زندگی افراد در این دوره تا حد زیادی مشخص می‌شود و می‌تواند راهنمای خوبی از آینده زندگی مشترک باشد. 

در منطقه خراسان جنوبی، برای اینکه دو جوان با یکدیگر ازدواج کنند، باید راه‌­های نرفته زیادی را طی کنند و یکی از مراحل گذراندان دوران عقد است. 

 

اینجا بخوانید:

عوامل و راه های کاهش استرس

 

 

دوران عقد دورانی بلندتر یا کوتاه‌تر از دوران نامزدی است. در دوران عقد زوجین با جاری شدن صیغه عقد به یکدیگر محرم می­‌شوند و نسبت به یکدیگر متعهد شده و باید به تعهدات یکدیگر عمل کنند. 

از دوران عقد به عنوان دوران برزخی نیز یاد شده است. دورانی که در آن زوجین به گونه‌­ای نسبت فرزندی برای والدین خود و همسری برای همسر خود را دارند و اگر والدین در این دوران به فرزند خود برای گذراندن این دوران برزخی کمک نکنند، این دوران ممکن است به جهنمی سوزان تبدیل شود که برای آینده زوجین فقط حسرت را به یادگار می­‌گذارد و ضربه­‌ای جبران‌ناپذیر را به زوجین می­‌زند. 

در این دوران زوجین مهارت استقلال را برای زندگی آینده خود تمرین می­‌کنند. 

فاطمه احمدی یک جوان بیرجندی در گفت و گو با ایسنا گفت: در دوان عقد زوجین خود را برای زندگی مشترک در آینده آماده می­‌کنند. 

طولانی شدن دوران عقد عدم مسوولیت پذیری زوجین را به همراه دارد 

احمدی گفت: عقد نباید طولانی شود و فقط فرصتی برای استقلال زوجین باشد. 

وی تصریح کرد: طولانی شدن دوران عقد با دخالت­‌های خانواده‌­ها، وابستگی زوجین به خانواده­‌های خود و عدم مسوولیت پذیری زوجین در برابر یکدیگر همراه است. 

 

PicsArt_03-13-09.11.04

 

 

این جوان بیرجندی اظهار کرد: خانواده‌ها نباید خواسته­‌های خود را بر خواسته­‌های همسر فرزندان خود ترجیح دهند و باعث جدایی زوجین از یکدیگر شوند. 

دوران عقد طولانی انگیزه شروع زندگی مشترک را کاهش می­‌دهد 

بهناز ذال یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز به ایسنا گفت: دوران عقد بعد از دوران نامزدی است که با تعهدات قانونی و حقوقی همراه می‌شود. 

ذال گفت: بر‌خلاف دوران نامزدی که قول ازدواج تعهدی برای زوجین به همراه ندارد، دوران ازدواج کاملا جنبه رسمی و شرعی دارد و زوجین آماده فراهم آوری شرایط شروع زندگی مستقلانه هستند. 

‌وی نحوه تعامل با خانواده همسر را یکی از مشکلات دوران عقد عنوان‌ و تصریح کرد: زوجین در دوران عقد علاوه بر تجربه رابطه جدید و متفاوت با همسر خود در معرض نگاه خانواده همسر خود و مشکل تحقق انتظارات همسر خود نیز قرار می‌گیرند. 

این کارشناس ارشد روانشناسی، مقدمه چینی برای استقلال مالی و اجتماعی، تهیه مسکن، مشکلات مالی، برگزاری مراسم عروسی، تامین لوازم زندگی را از جمله دغدغه­‌های زوجین و خانواده­‌هایشان در دوران عقد عنوان کرد. 

ذال تصریح کرد: دوران عقد فرصت مناسبی برای استقلال مالی، رفاهی و طراحی نقشه زندگی زوجین است. 

وی تنظیم روابط با خانواده همسر، تنظیم روابط بین خانواده­‌ها و تنظیم جایگاه همسر در خانواده اصلی را از جمله مهم‌ترین وظایف زوجین در دوران عقد عنوان و تصریح کرد: ارتباط با پدر و مادر همسر مهم‌ترین ارتباط همسران است. 

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه دوران عقد طولانی، انگیزه شروع زندگی مشترک را کاهش می‌­دهد، تصریح کرد: عدم آمادگی زوجین برای شروع زندگی مستقل باعث طولانی شدن زمان عقد و احتمال وابستگی زوجین به خانواده­‌هایشان و ایجاد مشکلات دیگر می­‌شود. 

ذال با اشاره به اینکه در دوره عقد زوجین مسوولیت کمتری در قبال هم دارند، اظهار کرد: طولانی شدن دوران عقد، مسوولیت‌پذیری آن­ها را کاهش می‌دهد. 

عدم واکنش مناسب زوجین به سلایق و علایق یکدیگر دلیلی برای جدایی 

وی اظهارکرد: عدم واکنش مناسب زوجین در برابر تعارضات و اختلاف سلیقه­‌های یکدیگر در دوران عقد دلیلی بر جدایی و فاصله زوجین از یکدیگر است. 

این کارشناس ارشد روانشناسی، ناپختگی و بی‌تجربگی زوجین را دلیلی بر عدم ارتباط موثر زوجین با یکدیگر و اطرافیانشان عنوان کرد و افزود:

آموزش به زوجین برای برقراری ارتباط موثر، آشنایی آن­ها با مشکلات دوران عقد و نحوه واکنش به موقعیت­‌ها تا حد زیادی باعث کاهش مشکلات زوجین و حل تعارضات دوران عقد و مانع از جدایی و طلاق عاطفی و رسمی می­‌شود. 

ذال یکی از مشکلات بعد از عقد را دخالت خانواده‌­ها با عنوان حمایت و مشورت عنوان کرد و افزود: نظارت خانواده‌­ها بر عضو تازه وراد باعث دلخوری و گاهی طلاق می‌­شود. 

وی از عدم اجرای تعهدات متقابل زوجین در دوره عقد به عنوان یکی از دلیلی طلاق در این دوران یاد کرد و گفت: عدم پایبندی زوجین به تعهدات مالی و ارتباطی باعث عدم تحقق انتظارات طرف مقابل و جدایی می­‌شود. 

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: خانواده‌­ها باید بدون دخالت و غرض ورزی به فرزندانشان برای شناخت بیشتر همسرشان و چگونگی ایجاد تفاهم و توافق کمک کنند. 

 

دوران عقد، سنگ بنا و پایه زندگی مشترک زندگی زوجین 

حسین امینی، کارشناس ارشد روانشناسی در خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: دوران عقد مهم‌ترین دوران زندگی مشترک است که با تعهد طرفین برای شروع یک زندگی مشترک آغاز می­‌شود. 

امینی گفت: عملکرد دوران عقد به عنوان سنگ بنا و پایه زندگی همراه با خاطرات به یادماندنی برای همیشه در ذهن زوجین و ارتباطات آن­ها تاثیر‌گذار است. 

وی ادامه داد: دوران عقد بنا به شرایط فردی و خانوادگی طرفین نباید بیش از یکسال طول بکشد. 

 

 

اینجا بخوانید:

تاثیر شگفت انگیز رنگ ها بر روی انسان

 

 

این کارشناس ارشد روانشناسی اظهار کرد: زوجین باید با شناخت کامل از شرایط روحی، هیجانی، مادی و شرایط دیگر انتظارات خود را متناسب با توان یکدیگر تنظیم و با شناخت نیازها، رغبت­‌ها، ظرفیت­‌ها، ضعف­‌ها و قوت­‌های یکدیگر سعی در پذیرش و تقویت یکدیگر داشته باشند. 

 

تقویت جایگاه زوجین در قلب یکدیگر با روابط صمیمی 

امینی تصریح کرد: با ایجاد روابط صمیمی و عاطفی قوی بین زوجین در دوران عقد جایگاه­ آنان در قلب یکدیگر تقویت می­‌شود. 

وی ادامه داد: تقویت جایگاه زوجین در قلب یکدیگر باعث شکل‌گیری باورهای مثبت، نگاه مثبت زوجین نسبت ‌به یکدیگر، جبران ضعف­‌ها و احترام زوجین به همدیگر می­­‌شود. 

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: نگاه منفی زوجین نسبت به یکدیگر، درگیری با نقاط ضعف و تلاش برای تغییر یکدیگر ارتباط­‌های زوجین را تحت تاثیر قرار م­ی‌دهد. 

امینی با اشاره به اینکه در دوران عقد باید با صداقت زمینه اعتماد کامل برای برقراری یک ارتباط صحیح و منطقی را فراهم کرد، گفت: این ارتباط موثر تفاهم و یکدلی را به دنبال خواهد داشت. 

وی ادامه داد: تناسب انتظارات زوجین با شرایط، روحیات، سلایق و مسائل خانوادگی طرف مقابل سبب درک همدلانه زوجین نسبت به یکدیگر می­‌شود. 

این کارشناس ارشد روانشناسی، دوران عقد را دوران برزخی زندگی زوجین عنوان کرد و افزود: زوجین در این دوران در یک زندگی مشترک مستقل نیستند و انتظارات زوجین از یکدیگر با دخالت­‌های خانواده­‌ها محقق نمی­‌شود. 

امینی با اشاره به تنش­‌های دوران عقد، اظهار کرد: زوجین باید با مدیریت این تنش‌­ها از شکل گیری خاطرات تلخ جلوگیری کنند. 

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به نقش خانواده­‌ها در مدیریت شرایط سخت زندگی فرزندان، خاطر‌نشان کرد: خانواده­‌ها باید به فرزندان خود در راستای درک نیازها و توقعات همسر خود‌ کمک کنند و مانع از بروز مشکلات در زندگی زوجین شوند. 

فرشته سادات شجاعى روانشناس خانواده و درمانگر درباره طولانی شدن دوران عقد، اظهار کرد:

طولانی شدن دوران عقد در کنار همه خطراتی که دارد، یک زنگ خطر خیلی ویژه را برای زوج‌های جوان به صدا در می‌آورد. وقتی زوجی تصمیم به ازدواج می‌گیرند، مقرر کردن زمان شروع زندگی مشترک برای آن‌ها می‌تواند دغدغه بزرگی باشد. 

این روانشناس با بیان اینکه به دلایل مختلف ممکن است مدت زمان عقد بسیار طولانی شود، گفت: دوران عقد طولانی مدت می‌تواند تاثیرات مخربی بر رابطه زوجین بگذارد و حتی موجب بروز اختلاف و درگیری بین آن‌ها شود و چه بسا بالا گرفتن این اختلافات موجب جدایی آن‌ها نیز شود.

از وقتی که دوران عقد به بیشتر از یک سال رسیده، طعم این دوران هم برگشته است. شیرین نیست که هیچ، حتی گس هم نیست، بلکه تلخ است. گاهی آنقدر تلخ که سقف خانه‌ای را که زوجین آرزویش را دارند روی سرشان خراب می‌کند و کارشان را به جدایی می‌کشاند. 

 

دلایل طولانی شدن دوران عقد 

وی ادامه داد: مشاوران ازدواج می‌گویند بهترین طول مدت دوران عقد شش ماه تا یک سال است. فلسفه دوران عقد آشنایی بیشتر زوجین با یکدیگر و رسیدن به این قطعیت است که:

"ما می‌خواهیم با هم زندگی کنیم. " دوران عقد به دلیل یک جا زندگی نکردن زوجین، نداشتن حریم خصوصی و رفت و آمد‌های همیشگی، دورانی پر از فشار روانی و تنش است.

هرچه این دوره طولانی‌تر شود فشار‌های خانواده‌ها و امکان ایجاد اختلاف و بحث و مشاجره بیشتر می‌شود. 

شجاعی با اشاره به اینکه طولانی شدن دوران عقد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، افزود:

مسائل مالی و اقتصادی، تحصیلات و سربازی، تجمل گرایی و نیاز به شناخت بیشتر طرف مقابل از دلایل طولانی شدن دوران عقد است. 

این روانشناس با تأکید بر اینکه با طولانی شدن دوران عقد مشکلاتی برای زوجین نمایان می‌شود، گفت:

انتظارات زوجین از یکدیگر افزایش می‌یابد. حس دلتنگی در زوج‌ها بیشتر می‌شود که برآورده نشدن آن باعث ایجاد رنجش می‌شود. آستانه تحمل زوجین کاهش و رفتار‌های پرخاشگرانه در آن‌ها افزایش می‌یابد.

دلخوری‌ها میان زوجین و خانواده‌هایشان به دلیل محدودیت‌های رفت و آمد افزایش می‌یابد. مدیریت مالی و هزینه‌های همسر نامشخص می‌ماند. 

 

 

PicsArt_03-13-09.11.19

 

 

وی با اشاره به اینکه در رفت و آمد با خانواده‌های یکدیگر ممکن است عدم تعادل ایجاد شود، ادامه داد: سوءبرداشت از رفتار‌های یکدیگر به دلیل دور بودن از هم افزایش می‌یابد. انتظارات متفاوتی درخصوص رابطه جنسی ایجاد می‌شود.

اعمال نظر خانواده‌ها و بعضا جهت گیری آن‌ها افزایش می‌یابد. زوجین بیش از حد تحت فشار نظر بستگان و اطرافیان قرار می‌گیرند و دچار سردرگمی می‌شوند. خطای ذهن خوانی بیشتر دیده می‌شود و زوج‌ها انتظار دارند بدون بیان کردن، همسرشان از نیاز‌ها و خواسته‌های او مطلع باشد. 

 

راه‌های لذت بردن از عقد طولانی مدت 

شجاعی تصریح کرد: چنانچه موقعیت یکی از زوجین یا هر دو نفر برای شروع زندگی مشترک پایدار نباشد، عقد طولانی مدت مفید نیز خواهد بود؛

بنابراین اگر شما یا همسرتان هنوز در حال تحصیل هستید، در حال حاضر خارج از کشور زندگی می‌کنید یا در دوران سربازی به سر می‌برید، بهتر است زمانی به ازدواج فکر کنید که این فصل از زندگی‌تان به پایان رسیده باشد تا ازدواج شروعی مناسب برای فصل جدیدی از زندگی مشترکتان باشد.

به علاوه عقد طولانی فرصت مناسبی برای آموزش پیش از ازدواج است و همسران آینده می‌توانند با یادگیری مهارت‌های ضروری، زندگی مشترک بهتری را بری خود رقم بزنند. پیشنهاد می‌شود از این دوران با در نظر گرفتن نکاتی بیشتر بهره ببرید. 

این روانشناس گفت: برای شناخت بیشتر یکدیگر تلاش کنید: عقد مرحله‌ مهمی در یک رابطه است و زمینه را برای مرحله‌ای مهم‌تر، یعنی ازدواج آماده می‌کند؛

بنابراین عقد طولانی مدت خود را غنیمت بشمارید و درباره موضوعاتی که دوست دارید، با هم صحبت کنید.

درباره آرزو‌ها و آینده مشترکتان با هم حرف بزنید. قبل از آن که استرس و اضطراب برنامه‌ریزی برای جشن ازدواج و شروع زندگی مشترک آرام و قرار را از شما سلب کند، از این فرصت برای برطرف کردن اختلاف نظرهایتان استفاده کنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه از تنهایی خود لذت ببریم؟

 

 

وی با اشاره به اینکه برای زندگی مشترک بیشتر آماده شوید، اضافه کرد: یکی از بهترین مزایای عقد طولانی مدت این است که می‌توانید در آرامش و با آسودگی خاطر روی شغلتان تمرکز کنید، شناخت بیشتری از طرف مقابلتان به عنوان همسر آینده‌تان پیدا کنید و انتظارات خود از زندگی زناشویی را با همفکری یکدیگر تعیین کنید. 

شجاعی افزود:

برای مراسم ازدواج و تهیه ملزومات زندگی بدون استرس برنامه ریزی کنید؛ چراکه برنامه‌ریزی برای ازدواج آسان نیست. اگر فرصت کافی برای برنامه‌ریزی داشته باشید، دچار استرس و ترس از عقب افتادن از برنامه نمی‌شوید. 

این روانشناس بیان کرد: مهارت‌های توصیه شده در این دوران که از تنش و درگیری زوجین جلوگیری می‌کند عبارتند از:

تقویت مهارت بیان خواسته‌ها به صورت شفاف. تقویت مهارت ابراز عاطفه. تقویت صمیمیت زوجین، بیان انتظارات جسمی از یکدیگر و توافق بر سر آن. تعیین مدت زمان دوران عقد و متعهد بودن به تعهدات، احترام به ارزش‌ها و نظرات خانواده هر دو طرف.

استفاده از شیوه‌های حل مساله، تقویت مهارت گفت‌وگو و تعامل سازنده با یکدیگر، پرهیز از بیش از حد با هم بودن و تعادل در رفت و آمد، استفاده از نظر سوم شخص بیطرف (درمانگر و روان شناس) برای حل مشکلات، یادگیری مهارت‌های کنترل خشم و هیجان، افزایش فعالیت‌های لذتبخش و تفریحات دونفره و خانوادگی، تمرین رازداری و احترام به یکدیگر. 

وی خاطرنشان کرد:

اگر شما هم دوران عقدتان طولانی شده و کم کم دارد سر و کله اختلافات در رابطه تان پیدا می‌شود، فقط یک راه دارید: «هر چه زودتر بروید سر زندگی خودتان»؛ و اگر فرزند شما با این مشکل مواجه است به او کمک کنید تا هر چه زودتر به خانه خودش برود. 

برای دوران نامزدی نمی توان یک مدت خاص را معین کرد زیرا این مدت بستگی به سلیقه و موقعیت افراد دارد.

اگر شرایطی مثل ادامه تحصیل و یا گذراندن دوران سربازی و غیره در دوران نامزدی نباشد و خانواده ها آمادگی لازم را برای عروسی داشته باشند، مدت طولانی این دوران ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

با خواندن این مطلب، عواقب مثبت و منفی نامزدی طولانی با شخص مورد علاقه تان را بهتر شناسایی کرده و برای سپری کردن این دوران تصمیم درستی خواهید گرفت. 

هنگامی که دوران عقد طولانی شود، قسمتهایی از شخصیت همسر شناخته می شود. این شناخت ها را در نامزدی کوتاه مدت، نمی توان پیدا کرد مگر آنکه با هم زندگی کنید.

فردی را که طور متناوب می بیند هیچ راهی وجود ندارد تا او را بهتر بشناسید مگر اینکه عملاً با او رفت و آمد کنید. 

هنگامی که دیدارها کوتاه باشد، اغلب افراد بهترین رفتارشان را نشان می دهند، اما واقعیت در زمان طولانی تر با روابط صمیمانه تر، آشکار می شود.

هنگامی که با کسی زندگی می کنید، عادتها، نگرش ها و رفتارهائی را از او می بینید که هرگز از او سراغ نداشتید. چرا که او را در محل زندگی و یا به عبارتی «منطقه امن» او که همانا خانه اش باشد، می بینید.

او را هنگامی که خسته، مریض، عصبانی و مأیوس است، می بینید. زندگی مشترک قدرت و خویشتن داری می طلبد و ایجاب می کند که طرفین، سازش و انعطاف پذیری هائی از خود نشان دهند.

تنها با زندگی مشترک است که طیف کامل تری از عکس العمل های احساسی و روحی شریک زندگیتان بر شما فاش می شود. 

از سوی دیگر ویژگی هائی که باعث می شوند، عاشق کسی شوید و یا از دیدن او لذت ببرید، ممکن است کافی نباشد تا هماهنگی همیشگی شما را بعد از شروع زندگی مشترک تضمین کند.

ممکن است، دریابید که سبک زندگی شما و همسرتان با یکدیگر هماهنگی و همخوانی ندارند و این چیزی است که هرگز نمی توانستید بفهمید مگر آنکه روابط نزدیکتری (در دوران نامزدی) داشته باشید.

همچنین در این دامنه زمانی در می یابید که قابلیت و توانائی همسرتان در خلق ارتباط حقیقی و کانونی گرم، به چه میزان است. 

باید بدانیم احتمال پیدایش آفت در این دوران وجود دارد. این آفتهای احتمالی نسبت به جوامع و خانواده های گوناگون، یکسان نیست؛ بلکه همانگونه که عادات و اخلاق و آداب و رسوم و عقاید مردم متفاوت است آفات دوران نامزدی و کلاً آفات زندگی خانوادگی نیز متفاوت و گوناگون است.

از جمله مشکلاتی که می تواند در این دوران خودنمائی کند عبارتند از: 

توقعات بیجا در نامزدی طولانی 
 

متأسفانه گاهی مشاهده می شود دختر و پسر و یا خانواده هایشان توقعات بیجایی از یکدیگر دارند و بارهای سنگینی را بر هم تحمیل می کنند.

این توقعات پیش پا افتاده و مادی است که اصرار بر آنها در شرایط نامناسب، باعث دلسردی و ناراحتی می شود. حتی اگر بزرگترها چنین مسائلی را پیش آورند دختر و پسر، باید هوای همدیگر را داشته باشند و هر کدام نگذارند بر دیگری فشار آید ؛ چراکه ممکن است رابطه شان را که هنوز به ازدواج نیانجامیده است، با توقعات زیاد و نابجا از طرف مقابل، تخریب کنند. 

 

 

 

دوران-عقد

 

کسانی که نسبت به تعهد هراس دارند ممکن است خود را پشت نامزدی پنهان کنند تا صمیمیتی را که محتاجانه به دنبالش هستند؛ تجربه کنند و در عین حال از تعهد نهائی و خاتمه دوران نامزدی و مسئولیت های آن راحت باشند 

 

عدم پذیرش مسؤلیت در نامزدی طولانی 

ممکن است انگیزه و تمایلتان را نسبت به تعهد مادام العمر از دست بدهید. بعضی از اشخاص که نسبت به تعهد هراس دارند ممکن است خود را پشت نامزدی پنهان کنند تا صمیمیتی را که محتاجانه به دنبالش هستند؛ تجربه کنند و در عین حال از تعهد نهائی و خاتمه دوران نامزدی و مسئولیت های آن راحت باشند. 

چنانچه به زندگی مشترک با کسی می اندیشید، و ساختار رسمی و سنتی ازدواج را ترجیح می دهید، قبل از شروع زندگی مشترک می بایستی که در باره تمامی موضوعات فوق با همسرتان مذاکره و گفتگو کنید تا از سوء تفاهم های احتمالی جلوگیری کنید.

 

 

اینجا بخوانید:

مزایای برونگرایی

 

 

 

ممکن است بخواهید تا برای خود یک مهلت زمانی در نظر بگیرید. به عنوان مثال، نه ماه الی یکسال؛ تا اینکه در خلال این مدت بتوانید رابطه تان را مجدداً ارزیابی کنید و بفهمید که آیا آمادگی ازدواج را دارید یا نه. 

 

تجدید خاطرات ناخوشایند اولیه در نامزدی طولانی 

ممکن است در طول دوران قبل از عقد، کدورتها و ناراحتیهایی پیش بیاید. مثلاً درهنگام خواستگاری، تعیین مهریه وغیره… آنچه که مسلم است این است که این کدورتها نباید به دوران بعد از عقد کشیده شود چراکه مطرح کردن این امور که نشانه عدم رشد و ناپختگی مطرح کننده است، باعث کم شدن محبت میان زوجین می شود و گاهی لطمه های سنگینی بر پیکره زندگی های نو پا وارد می کند. 

 

گفتگو درباره خاطر خواهان گذشته در نامزدی طولانی 

بعضی دختر و پسر ها و یا حتی بزرگترها برای عزیز کردن خود و یا جبران عقده های حقارتشان از خواستگاران قبلی خود مکرر صحبت می کنند، باید بدانیم این کار نه تنها آنها را عزیز تر نمی کند بلکه موجب کدورت خاطر ها می شود و مهمتر این که زیانهای فراوانی نیز به دنبال دارد. 

همانگونه که قبلاً نیز گفتیم، زندگی مشترک، قدرت و خویشتن داری می طلبد و ایجاب می کند که طرفین سازشکار و انعطاف پذیر باشند. چراکه عادات و خواسته های دو انسان متفاوت و منحصر به فرد، حالا قرار است با یکدیگر ادغام شود.

تنها وقتی که مجبورید با هم راجع به امور اقتصادی، غذا، مسئولیت های خانه، تملکات و… تصمیم بگیرید، می توانید از اینکه آیا همسرتان همراه خوبی است، مطمئن شوید. 

 

شک، دو دولی و کمال گرایی 

با طولانی شدن مدت زمان دوران عقد، ممکن است برای فرد درباره بعضی موضوعات وسواس فکری ایجاد شود. یعنی روی رفتار طرف مقابل بیش از حد حساس شود و مکررا نقاط منفی او را مرور کند.

طبیعی است کمال گرایی احتمال شک و دودلی در انتخاب و تصمیم به جدایی را افزایش می‌دهد و یاداوری اینکه چرا شما به همسرتان علاقه‌مند شده‌اید و این شخص بخصوص را برای ازدواج انتخاب کرده را سخت می‌کند.

اما با عقد کوتاه مدت شما زمان کافی برای نگرانی و اضطراب‌های بی مورد ندارید. 

 

گیر افتادن بین براورده کردن توقعات خانواده یا همسر 

افراد در این دوران مجبورند هم توقعات خانواده و هم توقعات همسرشان را برآورده نمایند در حالی که این توقعات و انتظارات گاهی در نقطه مقابل هم قرار دارند و موجب ایجاد اختلافات و مشکلات زیادی می‌شود. 

 

دلسرد شدن همسران از یکدیگر 

یکی از معایب طولانی شدن دوران عقد این است که هیجان زوج عاشق، نه تنها در رابطه با یکدیگر بلکه در ارتباط با دوستان و فامیل هم، به مرور زمان کمتر می‌شود. به تعویق افتادن شروع زندگی مشترک تازگی و طراوت یک عقد عاشقانه را کمرنگ می‌کند. 

 

امکان تغییر شرایط خانوادگی یا ایجاد اختلافات خانوادگی 

وقتی مدت زمان عقد طولانی شد ممکن است برخی شرایط خانوادگی یا اجتماعی فرد در این مدت تغییر کند و این تغییر بر ازدواج آن‌ها تاثیرگزار باشد.

مثلا نظر خانواده‌ها درمورد ازدواج فرزندشان بنا به شرایطی تغییر کند، یا اگر فرد کهنسال یا بیمار در خانواده وجود داشت باشد ممکن است در این مدت زمان فوت کند.

همچنین ممکن است خانوده‌ها با هم اختلافاتی پیدا کنند که این اختلافات به رابطه زوج نیز تاثیر گذارد. 

چنانچه موقعیت یکی از زوجین یا هر دو نفر برای شروع زندگی مشترک پایدار نباشد، عقد طولانی مدت مفید نیز خواهد بود.

بنابراین اگر شما یا همسرتان هنوز در حال تحصیل هستید، در حال حاضر خارج از کشور زندگی می‌کنید یا در دوران سربازی به سر می‌برید، بهتر است زمانی به ازدواج فکر کنید که این فصل از زندگی‌تان به پایان رسیده باشد تا ازدواج شروعی مناسب برای فصل جدیدی از زندگی مشترکتان باشد.

به علاوه عقد طولانی فرصت مناسبی برای آموزش پیش از ازدواج است و همسران آینده می‌توانند با یادگیری مهارت‌های ضروری، زندگی مشترک بهتری را بری خود رقم بزنند. 

به هرحال اگر به هرکدام از دلایل ذکر شده دوران عقد شما طولانی شده است و احساس می‌کنید این موضوع بر کیفیت رابطه شما تاثیر منفی گذاشته است به شما پیشنهاد می‌کنیم از این دوران با در نظر گرفتن نکات زیر بیشتر بهره ببرید: 

 

برای شناخت بیشتر یکدیگر تلاش کنید 

عقد مرحله‌ی مهمی در یک رابطه است و زمینه را برای مرحله‌ای مهم‌تر، یعنی ازدواج آماده می‌کند. بنابراین عقد طولانی مدت خود را غنیمت بشمارید و درباره موضوعاتی که دوست دارید، با هم صحبت کنید. درباره آرزوها و آینده مشترکتان با هم حرف بزنید.

قبل از آن که استرس و اضطراب برنامه‌ریزی برای جشن ازدواج و شروع زندگی مشترک آرام و قرار را از شما سلب کند، از این فرصت برای برطرف کردن اختلاف نظرهایتان استفاده کنید. 

 

برای زندگی مشترک بیشتر آماده شوید 

یکی از بهترین مزایای عقد طولانی مدت این است که می‌توانید در آرامش و با آسودگی خاطر روی شغلتان تمرکز کنید، شناخت بیشتری از طرف مقابلتان به عنوان همسر آینده‌تان پیدا کنید و انتظارات خود از زندگی زناشویی را با همفکری یکدیگر تعیین کنید، به عنوان مثال برای زندگی‌تان برنامه بریزید و تصمیم بگیرید که چه زمانی می‌خواهید بچه‌دار شوید.

دوران عقد دوران متعهد شدن به آینده‌ی مشترکی است که مسلماً ارزش این انتظار طولانی را دارد. 

 

برای مراسم ازدواج و تهیه ملزومات زندگی بدون استرس برنامه ریزی کنید 

برنامه‌ریزی برای ازدواج آسان نیست. اگر فرصت کافی برای برنامه‌ریزی داشته باشید، دچار استرس و ترس از عقب افتادن از برنامه نمی‌شوید.

می‌توانید چند پروژه مهم و کلی، مانند رزرو سالن یا پیدا کردن یک عکاس هنرمند و باذوق را انجام دهید و بعد چند ماه به خودتان استراحت بدهید. 

طولانی شدن دوران عقد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اصلی‌ترین علت را شاید بتوان وجود مشکلات مالی و اقتصادی، تحصیلات و سربازی در شهر دیگر و تجمل گرایی خانواده‌ها را برشمرد.

این موضوعات شروع زندگی مشترک را به تاخیر می‌اندازند و دوران عقد را طولانی‌تر می‌کنند.

طولانی شدن دوران عقد مشکلات متعددی را می‌تواند برای زوج ایجاد کند. شک و دو دولی، گیر افتادن بین برآورده کردن توقعات خانواده یا همسر، دلسرد شدن همسران از یکدیگر و  امکان ایجاد اختلافات خانوادگی و … همه از مشکلات عقد طولانی مدت است.

 طولانی شدن مدت زمان دوران عقد می‌تواند مزایایی را هم برای زوج به همراه داشته باشد. از جمله اینکه زوج می‌توانند در جهت شناخت بیشتر روحیات یکدیگر تلاش کنند و برای شروع زندگی مشترک آماده‌تر شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند برای مراسم ازدواج و تهیه ملزومات زندگی بدون استرس برنامه ریزی کنند. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار