|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۳۴

با کشتی می‌توان بدون جا به جا کردن وسایل خود از هتلی به هتل دیگر دور تا دور اروپا را گشت.

‌برخی ممکن است تصور کنند سفرهای دریایی برای افراد سالخورده و مسن است اما کشتی برای همه سنین مناسب است. با کشتی می‌توان بدون جا به جا کردن وسایل خود از هتلی به هتل دیگر دور تا دور اروپا را گشت. کشتی‌های فراوان و متنوع بسیاری برای سفر وجود دارند که تنها باید با توجه به سلیقه خود از میان آنها انتخاب کرد.
 

انواع کشتی‌های حمل و نقل دریایی

هر هفته انواع مختلفی از کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌ها حمل و نقل دریایی انجام می‌دهند. انواع کشتی‌های حمل و نقل دریایی شامل انواع کشتی‌هایی می‌شود که برای حمل و نقل بارهایی مشخص کارایی مناسبی دارند. به صورت کلی ۹ نوع کشتی از نظر باری که حمل می‌کنند قابل دسته بندی هستند.
انواع کشتی به صورت کلی شامل فهرست زیر می‌شود:
  1. کشتی‌های کانتینر بر (Container Ships)
  2. کشتی‌های فله بر (Bulk Carriers)
  3. کشتی‌های تانکر نفتی (Oil Tankers)
  4. کشتی‌های حمل گاز (Gas Carriers)
  5. کشتی‌های یخچال دار (Reefer Vessels)
  6. کشتی‌های Ro-Ro
  7. کشتی دام بر (Livestock Carriers)
  8. کشتی‌های چند منظوره
  9. کشتی‌های مسافربری

کشتی مسافربری_راهنمای کامل سفر با کشتی

کشتی مسافربری

کشتی مسافربری (به انگلیسی: Passenger ship) یک کشتی تجاری است که فعالیت اصلی آن حمل مسافر در دریا است. این دسته شامل کشتی‌هایی باری نیستند که برای تعداد محدودی از مسافران اقامت دارند مانند کشتی‌هایی که برای ۱۲ نفر اقامت دارند. با این وجود نوع این کشتی‌ها شامل کلاس‌های بسیاری از کشتی‌های طراحی شده برای انتقال تعداد قابل توجهی از مسافران و همچنین ترابری می‌باشد. در واقع تا همین اواخر تمام خطوط اقیانوس‌پیما قادر به ترابری پست، اکسپرس و سایر محموله‌ها علاوه بر تسهیلات مسافر بودند. این ظرفیت محموله در آخرین خطوط اقیانوس‌پیما و در تمام کشتی‌های گردشی از بین رفته‌است.

در حالی که کشتی‌های مسافربری بخشی از تجارت دریایی هستند در امور نظامی به عنوان کشتی نیروی دریایی نیز استفاده می‌شوند.

 

نکات مهم حین سفر با کشتی

  • دریازدگی
    بسیاری افراد حین سفر با کشتی دچار دریازدگی می‌شوند؛ بدان معنا که احساس گیجی و عدم تعادل کرده و حالت تهوع به آن‌ها دست می‌دهد. برای پیشگیری و درمان دریازدگی موارد زیر را به خاطر داشته باشید:
    -اجتناب از خوردن غذاهای حجیم و چرب 24 ساعت قبل از حرکت
    -مصرف خوراکی‌هایی مثل زنجبیل، نعناع و لیموترش که حالت تهوع را از بین می‌برند
    -اجتناب از خوردن نوشیدنی‌هایی مثل آب پرتقال که معده را اسیدی کرده و محرک حالت تهوع هستند
    -فکر نکردن به مسائل تلخ و دوری از اضطراب
    -مصرف داروی ضد دریازدگی
    -استقرار در طبقات پایین و بخش‌های میانی کشتی
  • ترس از قرار گرفتن در محیط بسته
    اغلب کشتی‌های معمولی دارای اتاق‌های کوچکی برای اقامت هستند. به همین خاطر ممکن است حالت کلاستروفوبیا به شما دست دهد. برای مقابله با تنگناهراسی بهتر است اتاق‌های بزرگ‌تر و دارای نورگیر را رزرو کنید.
     
 
کشتی مسافربری_راهنمای کامل سفر با کشتی
    • هنگامی که کشتی تکان‌های شدیدی دارد چیزی نخورید
      زمانی که دریا طوفانی است، کشتی تکان‌های شدیدی دارد و با بادی که می‌وزد، روی عرشه ماندن و غذا خوردن کار عاقلانه‌ای نیست. غذا خوردن در این شرایط می‌تواند باعث بروز حالت تهوع شود که بر روی آب بسیار آزار دهنده است.
      همچنین به دلیل خطری که دارد بهتر است در هنگام طوفانی شدن دریا داخل کشتی بروید و از عرشه فاصله بگیرید. این یکی از مهم‌ترین نکات سفر با کشتی است.
  • رستوران‌های خاص را امتحان کنید
    بیشتر خط‌های کشتی‌های تفریحی، رستوران‌هایی دارند که تخصص در غذاهای متفاوت با ملیت‌های مختلف دارند؛ برای مثال رستوران تخصصی غذاهای چینی یا فرانسوی که نفری  $۲۵ تا $۳۵ خرجش می‌شود.
    به احتمال زیاد بعد از چند روز خوردن غذاهایی که روی بلیط شما است دلتان کمی تنوع بخواهد، این رستوران‌ها با فضایی چشم‌نواز و ارائه خدمات غذاخوری متفاوت، تجربه جدیدی را به وجود می‌آورند. فقط یادتان باشد معمولاً یک یا دو روز اول شروع سفر، رزرو‌های رستوران را باید انجام دهید.
  • تقاضای بالا برای صندلی تخت‌شو را بپذیرید
    در حالی که کشتی روی آب است، کارهای زیادی نمی‌شود انجام داد و خیلی‌ها دنبال این هستند که در اولین فرصت یک صندلی تخت‌شو که نزدیک استخر است را به خود اختصاص دهند. همچنین به دلیل بالا بودن تقاضا، اگر صندلی بیش از نیم ساعت بدون استفاده بماند، خدمه‌ی کشتی آن را در اختیار یک مسافر دیگر قرار می‌دهند.
کشتی مسافربری_راهنمای کامل سفر با کشتی
  • از یخچال داخل اتاق استفاده نکنید
    در کشتی‌های تفریحی همان قوانینی وجود دارد که در هتل‌ها هم اعمال می‌شود. از مینی بار‌های داخل اتاق استفاده نکنید مگر آخر شب باشد و از تهیه یک میان‌وعده یا نوشیدنی ناامید شده باشید. می‌توانید از سوپر مارکتی که داخل کشتی وجود دارد با قیمت مناسب‌تری از مینی‌ بار داخل اتاق، خرید کنید. در نظر داشته باشید استفاده از مینی بار هزینه‌ی زیادی دارد
 

نکات مهم قبل از سفر با کشتی

  • انتخاب کشتی مناسب
    پیش از سفر با کشتی حتما تحقیقات لازم را انجام دهید. سوارشدن بر شناورهای غیرمجاز نه تنها خطرات بسیاری به همراه دارد، بلکه در صورت وقوع حادثه هیچ‌کس مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.

     
  • به صورت آنلاین چک-این (اعلام حضور) کنید
    هر چند روی کاغذ می‌توانید جزئیات نهایی مانند درخواست بازگشت وجه را در صورت اتفاقات غیرمنتظره روی عرشه هنگام رسیدن به بندرگاه، یا نشان دادن گذرنامه یا بلیط کشتی برای عبور از گذر امنیتی به انجام برسانید، اما پیشنهاد می‌کنیم که همه چیز را قبل از رسیدن خود به محل سوار شدن با سیستم کنترل کنید. برخی از سیستم‌ها حتی به شما اجازه می‌دهند تا عکسی از اجازه ورود را آپلود و از قبل پرسشنامه‌ی سلامتی را پر کنید، این اتفاق قبلا در بندرگاه انجام می‌گرفت.
    در اغلب موارد، رزرو ساحل، غذا و آب درمانی را نیز می‌توان از پیش انجام داد. به هر حال، انجام همه‌ی این کارها به صورت آنلاین، فرآیند را تسهیل کرده و شما را سریع‌تر به هدف موردنظرتان می‌رساند.
  • محدودیت‌های نوشیدنی‌ها را در نظر داشته باشید
    هر چند آوردن چند بطری نوشیدنی دلخواه به جای خریدن آن به قیمت گزاف در کشتی ایده بدی نیست، اما به یاد داشته باشید که شرکت‌های کشتی‌رانی در مورد نوشیدنی‌های مجاز در کشتی سخت‌گیرانه‌تر رفتار می‌کنند اما سختگیری آنها به اندازه شرکت‌های هواپیمایی نیست هرچند که خط مشی‌هایشان در این خصوص رو به رشد است. قبل از سفر، درباره‌ی نوشیدنی‌هایی که می‌توانید و نمی‌توانید با خود بیاورید از شرکت کشتی‌رانی خود اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

     
  • تنها روی ساک‌های کنترل شده، برچسب بار را بچسبانید
    بیشتر شرکت‌های کشتی‌رانی از شما می‌خواهند به عنوان بخشی از فرآیند چک-این آنلاین، برچسب‌های بار مسافرتی را پرینت کنید، اما به یاد داشته باشید که برچسب‌ها را فقط روی کیف و ساک‌هایی بچسبانید که می‌خواهید به اتاقتان تحویل داده شود. به این شکل خدمه می‌دانند کدام بار باید کجا قرار گیرد.
    در کشتی نیز مانند هواپیما کیف‌هایی که مسافر با خود حمل می‌کند نیازی به برچسب زدن ندارد. این کار را معمولا تازه‌کارها انجام می‌دهند و در برخی موراد دیده شده است که تما طول سفر، این برچسب‌ها را روی کیف‌ها و وسایل شخصی خود حمل می‌کنند.
     
  • هیچ‌گاه زودتر از موعد مقرر وارد بندرگاه نشوید
    اکثر شرکت‌های کشتی‌رانی چون هنوز درگیر پیاده کردن مسافران قبلی هستند،  قبل از ساعت ۱۱ صبح پروسه سوار شدن روی عرشه را آغاز نمی‌کنند. اگر زودتر از موقع مقرر به بندر برسید، جز اینکه کارت سوار شدن را زودتر دریافت کنید، دستاورد خاصی نخواهید‌ داشت، هر چند ممکن است فرآیند چک‌-این را زودتر کامل‌ کنید.
    برخی از شرکت‌ها هم‌اکنون زمان‌های خاصی را برای ورود مسافران تعیین می‌کنند تا با پراکنده کردن مسافران، زمان سوار شدن را کاهش دهند. پیش از سوار شدن از زمان آن آگاه شوید.
     
  • کیف‌هایتان را کنار بگذارید
    به محض رسیدن روی عرشه، کیف‌های همراه خود را در کابین بگذارید. اتاق‌های خصوصی ممکن است تا ساعت ۱ ظهر آماده  ورود شما نباشند، اما کارکنان خدمه معمولا برای اینکه شما با خیال آسوده‌تری در کشتی چرخی بزنید و یا غذایی میل کنید، برای قرار دادن وسایل همراه‌تان در اتاق خود، همکاری می‌کنند.
کشتی مسافربری_راهنمای کامل سفر با کشتی

لوازم موردنیاز برای سفر با کشتی

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام سفر با کشتی به آن توجه کنیم، به همراه داشتن لوازم موردنیاز است. اغلب کشتی‌های بزرگ دارای فروشگاه‌های مختلف هستند و انواع لوازم ضروری را در اختیار شما قرار می‌دهند. با این حال بد نیست برخی وسایل را از قبل تهیه کنید تا هم به لحاظ مالی صرفه‌جویی کرده باشید و هم خیالتان از بابت یک سری مسائل راحت‌تر باشد. این لوازم عبارت‌اند از:
  • جعبه کمک‌های اولیه و داروهای ضد دریازدگی
  • جلیقه نجات
  • وسایل بهداشت شخصی
  • لباس گرم و یک جفت کفش راحت
  • عینک آفتابی، کلاه و کرم ضد آفتاب (برای ماندن روی عرشه)
  • چاقوی مناسب
  • آب و خوراکی
  • دوربین عکاسی و دوربین چشمی

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار