|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۴۶

افزایش ظرفیت باتری گوشی یکی از چالش هایی است که بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند با آن رو به رو هستند.

افزایش ظرفیت باتری گوشی یکی از چالش هایی است که بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند با آن رو به رو هستند. تلفن های همراه امروزی تنها یک ابزار ساده برای برقراری تماس نیستند و کاربرد های زیادی در زندگی روزمره انسان ها دارند.
 

باتری موبایل چیست؟

در این مقاله از سایت رایااستور می خواهیم درمورد باتری موبایل، یکی از اصلی ترین محصولات فروشگاه اینترنتی رایااستور توضیح دهیم. همان طور که می دانید باتری گوشی جزء اصلی ترین اجزای سخت افزاری گوشی به حساب می آید. تمامی باتری ها به عنوان منبع تغذیه گوشی استفاده می شوند و می توانند انرژی مورد نیاز دستگاه شما را جهت تامین نیروی مورد نیاز شما تامین کنند. در ادامه ما را همراهی کنید تا به سوال شما در خصوص باتری موبایل چیست؟ پاسخ دهیم.
باتری موبایل اصلی ترین قطعه گوشی است که در انواع متفاوتی تولید می شود. باتری ها به دلیل ویژگی هایی که دارند می توانند تاثیرگذاری متفاوتی روی نحوه عملکرد و کارکرد گوشی شما داشته باشند. تمامی باطری های گوشی دارای مشخصه های به خصوصی هستند که هر یک از آن ها می توانند تعیین کننده نیروی مورد نیاز دستگاه شما باشند.
با توجه به اینکه این روز ها استفاده از گوشی های تلفن همراه افزایش پیدا کرده است، شما باید از بهترین باتری موبایل برای آن استفاده کنید. ظرفیت باتری و میزان ولتاژ باتری موبایل که از خودش نشان می دهد، می تواند روی کارایی و عملکرد گوشی شما تاثیر داشته باشد. اجزای تشیکل دهنده باتری، قطب مثبت و منفی باتری موبایل و به صورت کلی ساختار باتری گوشی در صورتی می تواند تا مدت ها برای شما کارایی داشته باشد که شما از بهترین روش های مراقبت از باتری موبایل استفاده کنید.
باتری های گوشی_ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل

مشخصه های باتری موبایل

هر یک از تلفن های هوشمند امروزی مانند گوشی های آیفون، سامسونگ، هواوی و شیائومی و غیره، مجهز به باتری های مخصوص به خود هستند. برخی از آنها قابل تعویض و برخی غیر قابل تعویض هستند از این جهت که تعویض آن توسط کاربر و براحتی انجام نمی شود. در زیر به برخی از مشخصه های باتری موبایل اشاره می کنیم:
ولتاژ باتری: ولتاژ تولید شده معمولاً برای هر کدام از باتری ها در محدوده 3.6 الی 4.1 ولت قرار می گیرد
جریان باتری: جریان های معرفی شده روی باتری موبایل عموماً بر حسب میلی آمپر ساعت (mAh) می باشد، که در واقع این میزان جریان دهی باتری با عبارت Capacity یا ظرفیت باتری نیز تعریف می شوند. که این میزان بر اساس نوع باتری ها و هم چنین میزان درخواست گوشی های موبایل بین 600 الی 6000 میلی آمپر ساعت است؛ به وسیله این میزان نیز می توان مدت نگهداری شارژ، کارکرد باتری و میزان جریان دهی آن را بر حسب ساعت محاسبه کرد.
جنس باتری: معمولاً جنس باتری ها از نیکل یا لیتیوم می باشد؛ که از جمله آنها می توان به نیکل-کادمیوم، نیکل-متال هیدرات ( که تقریباً استفاده از باتری ها با جنس نیکل منسوخ شده) لیتیوم- یون، لیتیوم-پلیمر اشاره کرد. امروزه در بیشتر گوشی های موبایل از باتری های لیتیومی استفاده می شود این مسئله هم به دلیل این است که باتری های لیتیومی مقاومت بیشتری نسبت به دما و ضربه دارند و همچنین خاصیت شکل پذیری بیشتری دارند. 

 

ظرفیت باتری گوشی چیست؟

به میزان انرژی که یک باتری در زمان مشخص شده می‌تواند برای گوشی هوشمند فراهم سازد، ظرفیت باتری گوشی گفته می‌شود. ظرفیت باتری موبایل براساس میلی آمپر بر ساعت اندازه گیری می‌شود که در بسیاری از مقالات بررسی موبایل یا بررسی باتری موبایل به اختصار به آن میلی‌آمپر گفته می‌شود. به عنوان مثال، اگر باتری شما 1000 میلی آمپر ساعتی باشد می‌تواند 1000 میلی آمپر انرژی را در طول یک ساعت برای دستگاه تامین کند که به بدین ترتیب، اگر دستگاه شما هر ساعت 500 میلی آمپر مصرف داشته باشد قادر خواهد بود با اتکا به باتری 1000 میلی آمپر ساعتی به مدت دو ساعت روشن بماند.
البته، محاسبه عمر باتری موبایل خیلی پیچیده‌تر از این‌ها خواهد بود؛ چرا که میزان مصرف انرژی گوشی کاملا به میزان استفاده از گوشی وابسته خواهد بود. به عنوان مثال، اگر نمایشگر گوشی روشن باشد، رادیو در حال پخش باشد و پردازنده سخت در حال کار، گوشی باتری بیشتری مصرف خواهد کرد، اما در صورت خاموش بودن صفحه و رادیو و همچنین کارکرد سبک پردازنده، گوشی به انرژی کمتر از باتری نیاز دارد. در واقع، به همین دلیل است که بسیاری از گوشی‌ها با ظرفیت باتری کم‌تر، عمر باتری بیشتری را ارائه می‌کنند؛ زیرا این گوشی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از منبع انرژی خود بهینه‌تر استفاده کنند.

شارژ کامل گوشی_ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل

کالیبره کردن باتری گوشی باعث افزایش ظرفیت باتری می شود؟

کالیبره کردن باتری گوشی یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای بازگرداندن ظرفیت اصلی باتری و بالابردن طول عمر آن انجام دهید. به دلایل مختلفی ممکن است ظرفیت اصلی باتری در هنگام شارژ شدن مورد استفاده قرار نگیرد. آپدیت کردن سیستم عامل، تعویض کردن باتری گوشی، استفاده از شارژر های تقلبی از دلایلی هستند که باعث به ریختن تنظیمات باتری گوشی می شود. در چنین شرایطی ممکن است بخشی از ظرفیت اصلی باتری در هنگام شارژ خالی بماند و شما احساس کنید که سرعت تخلیه شارژ بیشتر از حد معمول است.
توجه کنید که کالیبره کردن موبایل باعث افزایش ظرفیت باتری گوشی نمی شود اما با استفاده از ظرفیت پنهان باتری، میزان بازدهی و طول عمر آن را افزایش می دهد.
 

میانگین عمر باتری گوشی موبایل

افزایش طول عمر باتری گوشی از دو نظر مورد قضاوت قرار می‌گیرد: زمانی که باتری بعد از هر بار شارژ می‌تواند گوشی را روشن نگه دارد و مدت زمانی که یک باتری از زمان شروع به کار کردن گوشی در سلامت کامل یا نسبی کار می‌کند که به آن دوام باتری گفته می‌شود. در حال حاضر گوشی‌‌های میان رده به شرط استفاده متوسط، عمر باتری حداقل یک روزه را ارائه کرده، اما این مدت زمان در گوشی‌های بالارده و گرانقیمت‌تر تا دو روز کامل نیز افزایش پیدا می‌کند.
در مورد دوام باتری اما شرایط متفاوت است. ثابت ماندن کیفیت و ظرفیت باتری گوشی به عوامل بسیار زیادی وابسته است و فرمول مشخصی برای محاسبه آن وجود ندارد، اما با این حال، به طور متوسط، یک باتری گوشی هوشمند متوسط بعد از 500 چرخه شارژ کامل حدود 20 درصد ظرفیت خود را از دست می‌دهد و بعد از 2500 چرخه شارژ کامل، به یک باتری غیر قابل استفاده تبدیل خواهد شد.
 

چگونه بفهمیم باتری گوشی سالم است؟

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در محاسبه ظرفیت باتری موبایل شما نقش داشته باشد، سالم بودن آن است. همان طور که می دانید باتری ها به دلیل اینکه به صورت لیتیوم یونی و پلیمری هستند بعد از مدتی که استفاده می شوند، عمر و سلامت خود را در صورت استفاده نادرست از دست می دهند و شما مجبور به تعویض و تعمیر آن خواهید شد.
شما می توانید با روش تست ظرفیت باتری گوشی، به سلامت باتری و عملکرد و کیفیت آن پی ببرید. در صورتی که گوشی شما دارای کیفیت بالایی باشد، شما می توانید به صورت طولانی مدت بدون اینکه ظرفیت خود را از دست بدهد، از آن استفاده کنید. چند نمونه از روشهای تست سلامت باتری گوشی در ادامه آمده است.
باتری گوشی آیفون_ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل

بررسی ظاهری باتری موبایل

  • زود خالی نشدن شارژ باتری موبایل
  • استفاده از برنامه های تست سلامت
  • استفاده از کد تست سلامت باتری
شما می توانید با استفاده از هر یک از این روشها، به بهترین شکل از سلامت و سالم بودن باتری موبایل خود مطمئن شوید. شما می توانید با انجام تست سلامت باطری گوشی خود به این پی ببرید که باتری موبایل تا چند ساعت شارژ نگه می دارد. این هم جزء یکی از مهم ترین سوالاتی است که برای تمامی کاربران گوشی های اندروید پیش می آید.
 

انواع باتری های تلفن همراه

باتری ها انواع اقسام زیادی دارد و می توان از آن ها حتی ماشین را به حرکت در آورد اما باتری هایی که ما برای تلفن های هوشمندمان استفاده می کنیم عبارت است از:
  1. نیکل کادمیوم (NiCd)
  2. (NiMH (NiMH
  3. لیتیوم یون (Li-ion)
  4. باتری لیتیوم پلیمر (Li-pol)
  • باتری های نیکل کادمیوم یا NIMH را می توانید در وسایلی مانند دریل و مته های خانگی پیدا کنید. تقریبا تمام تلفن های همراه با باتری های یون لیتیوم تولید می شوند.از حضور باتری های لیتیومی مدت زمان طولانی می گذرد و جزء اولین ساخت باتری‌ های مورد استفاده در گوشی‌ های هوشمند هستند. این باتری‌ ها از یک الکترود مثبت (اکسید کبالت لیتیوم، فسفات آهن لیتیوم یا اکسید منگنز لیتیوم)، الکترود منفی (معمولاً گرافیت) و یک الکترولیت (کربنات اتیلن، کربنات دی اتیل) استفاده می کنند.
باتری های لیتیوم پلیمر جدید ترین نوع باتری است که اخیرا رونمایی شده است. 
  • باتری لیتیوم پلیمر (lithium polymer)
Li-Poly آخرین و همچنین پیشرفته ترین فناوری برای باتری گوشی می باشد. این فناوری باعث می شود که باتری فوق العاده سبک وزن باشد و ظرفیت باتری را تا 40 درصد بیشتر از باتری های NI-MH افزایش می دهند. در این نوع باتری ها تحت تاثیر اثر حافظه ای قرار نمی گیرند. شاید در ذنتان سوال بپرسید که اثرحافظه ای یا Memory Effect چیست؟
اثر حافظه، زمانی اتفاق می افتد که باتری های قابل شارژ بین چرخه شارژ کامل تخلیه نمی شوند؛ در نتیجه باتری چرخ کوتاه شده را به خاطر نگه میدارد و در نتیجه، ظرفیت شارژ آن را کاهش می دهد. گوشی هایی مانند Blackberry Playbook و سامسونگ گلکسی S3 از این نوع باتری استفاده می کنند.
اگر بخواهیم تاریخچه ای از این باتری ها بیان کنیم، باید بگوییم تحقیق بر روی سلول ‌های لیتیوم پلیمر (LiPo) به پژوهش‌ های گسترده انجام ‌شده در دهه 1980 میلادی بر روی سلول‌ های لیتیوم یون و لیتیوم فلز برمی ‌گردد. نتیحه این پژوهش ها باعث موفقیت بزرگی در زمینه تولید باتری شد. تولید اولین سلول استوانه ای از باتری های لیتیوم یون توسط شرکت سونی در سال 1991 صورت گرفت. سپس به اشکال مختلف و به صورت کیسه ای با نام لیتیوم پلیمر معرفی گردید.
جدیدترین نوع باتری هایی که امروز در گوشی های هوشمند بکار برده می شود باتری های لیتیوم پلیمری هستند. این باتری با پیروی از ساختار باتری نسل قبلی یعنی لیتیوم یونی طراحی و ساخته شدند با این تفاوت که به جای استفاده از الکترولیت لیتیوم، از الکترولیت پلیمر جامد استفاده شده است. باتری های لیتیوم پلیمر مزیت‌ های جالب ‌توجه ای برای تولید کنندگان به همراه دارند. با استفاده از این سلول‌ ها می ‌توان باتری‌ ها را تقریباً به هر شکل دلخواه ای تولید نمود. بعنوان مثال، به دلیل فضای کم و محدودیت وزن برای تلفن ‌های همراه و لپ‌ تاپ ‌ها در این محصولات از سلول ‌های لیتیوم پلیمر استفاده می گردد. این سلول ‌ها نرخ تخلیه درونی پایینی، در حدود 5% در هر ماهدارند.
باتری های لیتیوم پلیمری توانایی نگهداری شارژ بالایی داشته و به صورتی که گفته می شود این عملکرد تا 50 درصد نسبت به سایر باتری های شارژ شدنی بیشتر است. به حالتی که در صورت عدم استفاده از آنها قادرند شارژ خود را ماه ها حفظ کرده و آسیب نبینند.
به طور کلی توانایی نگهداری شارژ بسیار بالای باتری های لیتیوم پلیمری، اندازه باریک تر و وزن سبک تر، شارژ سریع، تخلیه شارژ بسیار کند، جلوگیری از شارژ شدن بیش از حد و گرم شدن بیش از اندازه باتری از قابلیت ها و ویژگی های خوب باتری های لیتیوم پلیمری محسوب می شود اما شاید بالا بودن هزینه های تولید و ساخت باتری های لیتیوم پلیمری را بتوان عیب این نوع باتری نامید.
 
  • باتری لیتیوم یون (Li-ion)
این نوع تکنولوژی برای باتری های تلفن همراه قدیمی بسیار محبوب بوده و تنها نقص واقعی این باتری های لیتیوم یون گوشی های گرانان آن می باشد. با این حال، آن ها چگالی انرژی بیشتری نسبت ب لیتیوم پلیمر دارند. در دستگاه هایی با اندازه های بزرگ مانند تبلت ها، باتری های لیتیوم پلیمر انتخاب می شود. باتری های یون لیتیوم ارزان تر از باتری های لیتیوم پلیمر هستند، بنابراین وقتی هزینه یک فاکتور مهم محسبو می شود، لیتیوم یون یک انتخاب مناسب برای کاربران است.
باتری لیتیوم یون و لیتتیوم پلیمر هم ترکیب شیمیایی مشابه بهم را دارند اما تفاوت آن ها درمیزان تمایل آن به گرن شدن است. به همین دلیل باتری های لیتیوم یون دارای یک مدار محافظ فعال که مانع از گرم شدن باتری و انفجارمی شود. باتری های لیتیوم پلیمری نیازی به مدار حفاظت فعال ندارند، به همین دلیل است که آنها را می توان در اندازه های کوچک و حتی به اندازه یک کارت اعتباری ساخت.
شارژ کامل گوشی_ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل

ساختار باتری گوشی های موبایل

ساختار کلی باتری ها به این صورت است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و باعث ایجاد جریان می شود. معمولاً از کنار هم قرار گرفتن دو الکترود متفاوت که یکی خاصیت الکترون دهی بیشتر که همان قطب مثبت یا آند می باشد و دیگری خاصیت دریافت الکترون قوی تر که همان قطب منفی یا کاتد می باشد.
الکترود مثبت از یک ترکیب لیتیوم دار تبعیت می کند که در عملیات شارژ هم لیتیوم موجود در ساختار الکترود مثبت، به یون لیتیوم تبدیل می شوند و در الکترولیت بین لایه ها ذخیره می شوند؛ چنین فرآیندی نیاز به مصرف انرژی الکتریکی است. برای تخلیه شارژ نیز دقیقاً معکوس این فرآیند شکل می گیرد، به این صورت که در اثر واکنش شیمیایی یون های لیتیوم که بین الکترود هاست، باعث آزاد سازی انرژی الکتریکی می شود.
 

ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل

  • گوشی را در مدت طولانی به شارژ نزنید!
یکی از مهم ترین مواردی که می تواند روی عمر و سلامت باتری گوشی شما تاثیر داشته باشد، مدت زمانی است که برای شارژ کردن باتری موبایل خود استفاده کنید. نحوه صحیح نگهداری باتری موبایل به عوامل متنوعی بستگی دارد که نمونه ای از آن عدم طولانی به شارژ زدن موبایل است. اصول شارژ باتری موبایل و روش های شارژ باتری گوشی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد و افزایش عمر باطری موبایل شما داشته باشد.
  • تلفن همراه خود را در دمای بالا قرار ندهید.
با توجه به اینکه باتری های گوشی به صورت لیتیومی هستند و در برابر حرارت و گرما مقاومت زیادی ندارند توصیه می کنیم آن ها را در مکان خیلی گرم قرار ندهید. زمانی که شما باتری را در یک محیط گرم و در دمای بالا قرار می دهید یک سری واکنش داخل ساختار باتری موبایل به وجود می آید که می تواند منجر به داغ شدن باتری و در نهایت منفجر شدن باتری گوشی شما شود.
  • در هر زمان گوشی را به شارژ وصل نکنید.
بهترین زمان را برای شارژ کردن موبایل خود انتخاب کنید. برای مثال وقتی که شما گوشی خود را شب به شارژ وصل می کنید مجبور خواهید بود تا صبح آن را در شارژ بگذارید تا فول شارژ شود. اما این کار اشتباه است. به همین دلیل طول روز را برای شارژ کردن انتخاب کنید. هیچ وقت اجازه ندهید گوشی خاموش شود و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است قبل از خاموش شدن موبایل آن را به شارژر وصل کنید و قبل از ۱۰۰ درصد آن را خارج کنید.
  • عدم استفاده زیاد از پاور بانک ها
    یکی از وسایل جانبی که ما با استفاده از آنه گوشی خود را به شارژ مستقیم وصل می کنیم، پاور بانک ها هستند که توصیه می شود از آنها زیاد استفاده نکنید چرا که باعث گرم شدن دمای گوشی می شوند که نتیجه آن کاهش عمر باتری گوشی خواهد بود.
پوشی آیفونن یک مرد_ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل
  • استفاده از شارژر مناسب
یکی از موارد نحوه ی نگهداری از باتری گوشی که باید به آن توجه کنید، نوع شارژر مورد استفاده شما است. امروزه شارژرهای زیادی در بازار موجود هستند که نوید شارژی سریع‌تر را می‌دهند. در این موارد باید مراقب باشید! استفاده نامناسب می‌تواند باعث کاهش و یا اضافه ولتاژ شده و همین موضوع نیز می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند.
  • خاموش کردن گوشی هنگام شارژ
یکی دیگر از مواردی که در شارژ شدن صحیح دستگاه تأثیر مستقیم دارد، می‌توان خاموش کردن گوشی هنگام شارژ عنوان کرد. زمانی‌که گوشی موبایل خود را به شارژر متصل کرده‌اید، بهترین حالت عدم استفاده از آن و خاموش کردن گوشی است. در صورتی که امکان خاموش کردن گوشی فراهم نیست، بهتر است هنگام شارژ حداقل از آن برای کاربری‌های سنگین مانند تماشای فیلم، انجام بازی و مکالمه استفاده نکنید.
  • صدای تایپ و ویبره را غیر فعال کنید
    صدای تایپ و ویبره مصرف باتری را افزایش داده و موجب می‌شوند که بیشتر مجبور شوید گوشی خود را شارژ کنید که همین مسئله به کاهش ظرفیت باتری موبایل شما خواهد انجامید. بنابراین اگر وابستگی خاصی به آن‌ها ندارید بهتر است غیرفعالشان کنید.
  • از شارژهای متفرقه استفاده نکنید
    برخی کمپانی‌های تولیدکننده گوشی هوشمند دستگاه خود را با یک فناوری شارژ خاص عرضه می‌کنند که تنها با شارژر اختصاصی دستگاه سازگاری دارد و استفاده از شارژرهای متفرقه می‌تواند به باتری شما آسیب برساند.
 

علائم خرابی باتری موبایل

  1. باد کردن باتری
  2. روشن شدن ناگهانی گوشی
  3. خالی شدن شارژ باتری
  4. خاموش و روشن شدن گوشی
  5. سیاه شدن قسمتی از صفحه
  6. داغ شدن بدنه موبایل

 

باتری موبایل را تا چند درصد شارژ کنیم؟

در زمینه راه های نگهداری باتری موبایل ، کارشناسان وسایل هوشمند توصیه می‌کنند که برای شارژ باتری گجت خود از روش شارژ جزئی بهره ببرید که منجر به افزایش عمر آن هم می‌شود. با توجه به مباحث مربوط به ولتاژ و تأثیر آن بر عمر باتری، گفته می‌شود همواره شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید زیرا چنین کاری تأثیر زیادی در افزایش عمر باتری دارد. روی هم رفته، به جای اینکه با یک ‌بار انرژی باتری را به ۱۰۰ درصد برسانید، بهتر است با استفاده از نیرو جزئی همواره شارژ باتری را در حوالی ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

سلامت گوشی آیفون_ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل

حقایق مهم درباره باتری گوشی

بیشتر سؤالاتی که برای کاربران گوشی‌ هوشمند در مورد باتری دستگاه ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده عدم آگاهی است. حقایق مختلفی درباره‌ی باتری گوشی وجود دارد که بد نیست با تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا شوید.
  • تغییر نکردن فناوری باتری گوشی در آینده نزدیک
تمامی گوشی‌های همراه و بیشتر وسایل الکترونیکی شخصی و حتی خودروهای الکتریکی از باتری‌های شارژی لیتیوم-‌یون (li-ion) استفاده می‌کنند. توسعه‌ی باتری‌هایی با دوام بیشتر در آینده‌ی نزدیک، دور از انتظار است؛ زیرا فناوری باتری در دهه‌های اخیر پیشرفت کمی کرده‌ است؛ از‌این‌رو، بیشتر پیشرفت‌ در عمر باتری‌ به استفاده‌ی بهینه‌تر دستگاه‌ها از انرژی و نرم‌افزارهای مدیریت شارژ و دشارژ مربوط می‌شود.
  • شارژ سریع باعث آسیب رسیدن به باتری نمی‌شود
برخلاف باورهای رایج، در‌صورتی‌که مشکلی در باتری یا قطعات الکترونیکی شارژر وجود نداشته باشد، شارژر سریع به باتری آسیب طولانی‌مدت نمی‌زند؛ زیرا شارژ سریع در دو مرحله کار می‌کند. در مرحله‌ی اول، ولتاژ زیادی به باتری خالی یا تقریباً خالی اعمال می‌شود. دلیل شارژ ۵۰ تا ۷۰ درصدی گوشی‌ها با شارژ سریع در ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی همین موضوع است. در مرحله‌ی ابتدایی، باتری‌ها می‌توانند به‌سرعت و بدون اثر منفی زیاد در عمر بلندمدت خود، انرژی را جذب کنند. برای مثال، سامسونگ ادعا می‌کند با شارژر ۴۵ واتی باتری گوشی را در نیم ساعت تا ۷۰ درصد شارژ می‌کند؛ یا اپل ادعا می‌کند با شارژر سریع آیفون ۱۱ پرو، باتری این گوشی در نیم ساعت ۵۰ درصد شارژ می‌شود. 
احتمالاً متوجه شارژ طولانی‌تر ۲۰ تا ۳۰ درصد پایانی باتری گوشی با شارژ سریع شده‌اید. فناوری‌ مدیریت شارژ سریع به‌دقت بر دو مرحله‌ی شارژ نظارت می‌کند و سرعت شارژ را در مرحله‌ی دوم کاهش می‌دهد. دلیل این موضوع ورود به مرحله‌ی دوم است که در آن سرعت شارژ جهت کاهش دما و افزایش عمر باتری، کاهش پیدا می‌کند. شدت جریان و سرعت شارژ در این دسته از فناوری‌های به‌دقت کنترل می‌شوند تا امکان آسیب به باتری به حداقل برسد.
  • باتری بیشتر از ظرفیت خود شارژ نمی‌شود
شاید شنیده باشید که گوشی همراه نباید بیش از اندازه به شارژر وصل باشد؛ زیرا امکان آسیب رسیدن به باتری آن وجود دارد. بسیاری از افراد در دفاع از این موضوع می‌گویند اتصال بیش‌ازحد گوشی به شارژر، به شارژ بیش از ظرفیت باتری منجر می‌شود که باتری را ناپایدار می‌کند و به ‌مرور زمان به آن آسیب‌ می‌زند. به‌اعتقاد آنان، شارژ بیش‌از‌حد ممکن است موجب تولید حرارت فراوان داخلی و انفجار باتری یا آتش ‌گرفتن آن شود. از طرفی باید بدانید سیستم مدیریت باتری به‌گونه‌ای طراحی شده است که جریان الکتریسیته را پس از رسیدن به ۱۰۰ درصد ظرفیت قطع می‌کند؛ ازاین‌رو، امکان شارژ بیش از ظرفیت باتری وجود ندارد. البته به ‌خاطر داشته باشید که شارژ کامل باتری گوشی نیز باتری را زیر فشار قرار می‌دهد؛ در حالت کلی می‌توان گفت افراط و تفریط در شارژ گوشی، می‌تواند آسیب‌های جدی به باتری دستگاه وارد کند.
  • باتری گوشی را بیشتر از ظرفیت آن، شارژ نکنید
اپل روشی هوشمندانه برای مقابله با این مشکل در iOS 13 اتخاذ کرده است تا باتری‌ آیفون بدون آسیب بلند‌مدت، به شارژ ۱۰۰ درصد برسد. اگر عملیات شارژ آیفون را در بازه‌های بلندمدت (شب‌ها هنگام خواب) انجام می‌دهید، می‌توانید از گزینه‌ای در iOS 13 به ‌نام Optimized Battery Charging استفاده کنید که با نظارت بر روند شارژ، شارژ آیفون را روی ۸۰ درصد نگه می‌دارد. سپس دقایق یا ساعاتی پیش از نیاز کاربر به گوشی (بیدار شدن از خواب)، روند شارژ دوباره آغاز می‌شود و تا ظرفیت ۱۰۰ درصد ادامه می‌یابد. به ‌عبارت ‌دیگر، اپل با اعمال این برنامه، بازه‌ی زمانی قرارگیری باتری روی ۱۰۰ درصد را به کمترین حد می‌رساند.
شارژ کامل گوشی_ساده ترین روش های برای افزایش عمر باتری موبایل
  • شارژ باتری را خالی نکنید
اگر به خاطر داشته باشید، پیش‌تر گفته می‌شود گاهی اجازه بدهید باتری گوشی کاملاً خالی شود تا کالیبراسیون نمایش میزان شارژ باتری مجدد انجام شود و به‌عنوان مثال، در ظرفیت ۲۰ درصد شاهد خاموش شدن گوشی نشوید. اما این موضوع درباره‌ی باتری‌های امروزی صدق نمی‌کند. در‌حقیقت خالی ‌شدن کامل باتری می‌تواند انجام واکنش‌های شیمیایی را سبب شود که با گذشت زمان، به کاهش عمر باتری می‌انجامد. اگر به سلامت باتری گوشی اهمیت بسیاری می‌دهید، بهتر است باتری را پس از رسیدن به حدود ۳۰ و در نهایت ۲۰ درصد، مجددا شارژ کنید. البته در قسمت‌های قبل ذکر شد که بهترین بازه شارژ گوشی از ۲۰ الی ۸۰ درصد است؛ یعنی اجازه پایین آمدن شارژ باتری به پایین ۲۰ درصد ندهید و از طرفی نگذارید باتری به شارژ بالاتر از ۸۰ درصد برسد.
باتری گوشی در صورت خالی شدن آسیب زیادی به آن می‌زند؛ این موضوع در حدی است که سازنده‌های گوشی‌ هوشمند همواره باتری محصولات جدید خود را تا ۵۰ درصد شارژ و سپس به بازار عرضه می‌کنند.
  • جلوگیری از افزایش دمای باتری
گرما دشمن خونی باتری است و دمای زیاد در طول زمان می‌تواند به کاهش شدید طول عمر باتری منجر شود. بدین‌ منظور، پیشنهاد می‌شود گوشی را از تابش مستقیم نور خورشید در پشت پنجره یا شیشه‌ی خودرو دور نگه دارید. گرمای شدید علاوه ‌بر کاهش عمر باتری، در برخی مواقع حاد می‌تواند موجب انفجار باتری شود.
  • استفاده از کابل و شارژر متفاوت، مشکلی ایجاد نمی‌کند
استفاده از شارژر و کابل غیر اصلی و متفاوت با کابل و شارژر اصلی گوشی، در‌صورتی‌که کابل یا شارژر آسیب‌دیده نباشد، به باتری آسیب نمی‌زند. البته پیشنهاد می‌شود از وسایل جانبی باکیفیت با برند‌های مطرح بهره ببرید و در نظر داشته باشید استفاده از شارژر‌ متفرقه و غیر اصلی می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به باتری شود.
  • از کابل و شارژر متفاوت استفاده نکنید
البته با درنظرگرفتن تمامی این موارد، استفاده از شارژر و کابل اصل داخل جعبه بهترین گزینه است؛ اما خیالتان از بابت شارژ با کابل‌ها و شارژرهای برند‌های باکیفیت دیگر مطمئن باشد. همچنین در نظر بگیرید که هنگام شارژ با ادوات غیر سازگار با فناوری مخصوص هر برند، دستگاه به‌طور پیش‌فرض با کمترین سرعت ممکن شارژ خواهد شد.
 

دلایل خالی شدن ناگهانی شارژ باتری موبایل

  1. خراب بودن باتری گوشی
  2. زیاد بودن نور و روشنایی صفحه
  3. وجود برنامه ها و نرم افزارهای مخرب
  4. استفاده مداوم از گوشی
  5. استفاده از گوشی در مکان هایی که آنتن دهی ندارد.
  6. استفاده از پس زمینه های متحرک
  7. فعال بودن همیشگی قابلیت های اتصال گوشی

مواردی که نام برده شد هر کدام تاثیر بسیار زیادی روی سریع خالی شدن شارژ باتری موبایل شما دارد. که شما می توانید با انجام روش هایی از خالی شدن شارژ باتری و خراب شدن باتری گوشی خود جلوگیری کنید.

 

راهکارهای بالا بردن عمر و سلامت باتری گوشی

  1. کاهش نور و روشنایی صفحه
  2. حذف ویجت های صفحه هوم اسکیرین
  3. حذف بازی های اضافی و برنامه های غیرضروری
  4. غیر فعال کردن وای فای و دیتا
  5. غیرفعال کردن بلوتوث و موقعیت مکانی
  6. عدم استفاده بیش از اندازه از گوشی
  7. قرار دادن گوشی در حالت پرواز و ذخیره باتری

شما می توانید با رعایت هر یک از این موارد باطری گوشی خود را به یک باتری موبایل تقویت شده تبدیل کنید. شما می توانید با انجام هر یک از این موارد که گفته شد به سلامت و کارایی گوشی خود کمک کنید و عمر و سلامت آن را تا حد زیادی افزایش دهید

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار