|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۷۶

نکاتی جدی به همراه بایدها و نبایدهایی درباره مصرف ویتامین و مولتی ویتامین ها

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که بدن برای فعالیت‌های روزانه خود به آنها نیاز دارد. ویتامین‌ها در سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن نقش دارند؛ در صورتی که ویتامین به اندازه کافی به بدن نرسد باعث به وجود آمدن بیماری‌های مختلف مثل بری بری و پلاگر می‌شود. ویتامین‌ها علاوه بر نقشی که در سوخت و ساز بدن دارند، به جذب مواد غذایی در روده نیز به عنوان چیزی شبیه به کاتالیزرو عمل می‌کنند. به طور کلی، هر یک از ویتامین‌ها نقش خاصی در بدن ایفا می‌کنند و مصرف بیش از حد و یا کمبود آنها به بدن آسیب می‌رساند.

 

با توجه به میزان سوخت و ساز بدن و عوامل ژنتیکی مواد غذایی و ویتامین‌ها روی بدن تاثیرات متفاوتی دارند. اگر به دنبال افزایش وزن هستید نباید نقش ویتامین‌ها را در افزایش وزن و چاق شدن نادیده بگیرید. با این وجود انواع خاصی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و آسان‌تر به هدف خود که افزایش وزن است دست پیدا کنید. اگر کاهش وزن شما به صورت ناگهانی و با سرعت اتفاق میفتد حتماً باید سریع به پزشک مراجعه کنید، اما در صورتی که این کاهش وزن با تغییر سبک زندگی و تغییر برنامه غذایی اتفاق افتاده باشد جای نگرانی نیست. فقط کافی است از مشاورین من و رژیم برای دریافت برنامه غذایی مناسب کمک بخواهید. 

 

انتخاب انواع رژیم غذایی معمولاً با هدف کاهش وزن برای آب کردن چربی‌های اضافه بدن و افزایش سلامتی انجام می‌شود. با این حال افراد زیادی هم هستند که علاقه‌ای به کاهش وزن ندارند و در واقع برعکس آن به دنبال دریافت رژیم چاقی هستند. دلایل زیادی برای افزایش وزن وجود دارد. برای مثال بعضی از افراد می‌خواهند عضلات قوی‌تری داشته باشند و بعضی می‌خواهند عملکرد روزانه خود را بهبود دهند و یا از لحاظ ظاهری نسبت به اندام خود رضایت ندارند و می‌خواهند که چاق شوند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید می‌توانید با کمک مشاورین من و رژیم برنامه غذایی و رژیم چاقی متناسب با خود را دریافت کنید. 

 

با توجه به میزان سوخت و ساز بدن و عوامل ژنتیکی مواد غذایی و ویتامین‌ها روی بدن تاثیرات متفاوتی دارند. اگر به دنبال افزایش وزن هستید نباید نقش ویتامین‌ها را در افزایش وزن و چاق شدن نادیده بگیرید. با این وجود انواع خاصی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و آسان‌تر به هدف خود که افزایش وزن است دست پیدا کنید. اگر کاهش وزن شما به صورت ناگهانی و با سرعت اتفاق می افتد حتماً باید سریع به پزشک مراجعه کنید اما در صورتی که این کاهش وزن با تغییر سبک زندگی و تغییر برنامه غذایی اتفاق افتاده باشد جای نگرانی نیست. فقط کافی است از مشاورین من و رژیم برای دریافت برنامه غذایی مناسب کمک بخواهید. 

  

ویتامین‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ 

به طور کلی ویتامین‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از: 

 

ویتامین‌های محلول در آب 

ویتامین‌های محلول در آب جز ویتامین‌های گروه B و C هستند. این ویتامین‌ها همانطور که از اسم آنها پیدا است در آب حل می‌شود و اگر مصرف روزانه آنها بیش از حد باشد مقدار اضافی آن از بدن دفع می‌شود و کمبود آنها نیز به سرعت اثر خود را در بدن نشان می‌دهد. بنابراین میزان دریافت ویتامین در رژیم غذایی سالم حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و حاوی مقدار مناسب این نوع ویتامین‌ها باشد. 

 

ویتامین‌های محلول در چربی 

این ویتامین‌ها که در چربی حل می‌شوند در صورت مصرف زیاد آنها از بدن دفع نشده و در بدن و به خصوص در کبد ذخیره می‌شوند. به همین دلیل هم بیماری‌های ناشی از مصرف زیاد این نوع ویتامین‌ها دیر در بدن مشخص می‌شود. 

  

کدام ویتامین چاق کننده است؟ 

برای چاق شدن به مصرف بیشتر مواد غذایی نیاز دارید. در حقیقت با مصرف بیشتر مواد غذایی میزان کالری که دریافت می‌کنید افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث چاقی می‌شود. مصرف ویتامین با هدف چاق شدن و برای افزایش وزن تنها در صورتی مؤثر است که مواد مغذی که باعث لاغری می‌شود را در برنامه غذایی حذف کنید. 

 

کمبود برخی از مواد مغذی که باعث کاهش وزن می‌شوند شامل ویتامین‌های C و B12 و است. به نظر می‌رسد که مصرف مولتی ویتامین‌ها احتمالاً باعث می‌شود تا بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و از آنجایی که ویتامین‌ها بر میزان سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارند بنابراین میزان دریافت ویتامین‌ها می‌تواند بر میزان وزن افراد هم از لحاظ لاغری و هم از لحاظ چاق شدن تأثیر می‌گذارد. 

 

علاوه بر این برخی از ویتامین‌ها در اشتها نیز تأثیر می‌گذارند و در نتیجه باعث می‌شود که غذای بیشتری بخوریم و بنابراین بر چاق شدن تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، سطح پایین ویتامین B6 سطح سرتونین مغز را کاهش می‌دهد و همین موضوع بر افزایش اشتها تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر برخی از افراد مولتی ویتامین‌ها را بر افزایش وزن و یا لاغری مقصر می‌دانند و به سبک زندگی و برنامه غذایی خود توجه نمی‌کنند. 

 

بیشتر افرادی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می‌کنند و در نتیجه دچار کمبود مواد مغذی نمی‌شوند. اما یک رژیم غذای ناسالم بر میزان و نحوه جذب مواد مغذی در بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث افت سطح خون شود. کمبود ویتامین C و ویتامین B12 باعث به وجود آمدن وضعیتی در بدن می‌شود که به آن کم خونی گفته می‌شود و بدن نمی‌تواند سلول‌های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. کم خونی خود را به صورت خستگی، تنگی نفس، ضعف عضلانی، سرگیجه، ضربان نامنظم قلب، تغییر خلق و خو، سرگیجه و فراموشی و در نهایت کاهش وزن می‌شود. 

 

ویتامین B12 در اشتها نقش مهمی ایفا می‌کند و باعث می‌شود که بدون آنکه به غذا نیاز داشته باشید غذای بیشتری بخورید. کمبود این ویتامین بر اختلالات گوارشی و کم خونی تأثیر می‌گذارد. برای اطمینان از اینکه به مقدار کافی ویتامین B12 دریافت می‌کنید باید نوع مواد غذایی در رژیم چاقی را به درستی انتخاب کنید. برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین B12 عبارتند از: 

 

 

PicsArt_02-12-06.22.48

 

 

  • تخم مرغ 

  • مرغ 

  • میگو 

  • لبنیات 

  • ماهی‌های چرب 

  • بوقلمون 

  

آیا خوردن قرص ویتامین دی باعث چاقی می‌شود؟ 

برای کمک به جذب کلسیم و سالم ماندن استخوان‌ها بدن به ویتامین D احتیاج دارد، اما این ویتامین نقش دیگری نیز در بدن ایفا می‌کند و آن تقویت عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق و کاهش التهاب است. به نظر می‌رسد ویتامین D به احتمال زیاد باعث افزایش وزن نمی‌شود، زیرا افرادی که اضافه وزن دارند مقادیر کمی از این ماده مغذی در بدنشان دیده شده است. قبل از مصرف مکمل ویتامین D با متخصصین مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما بی خطر است. 

 

برخی از مطالعات نشان می‌دهد ویتامین D ممکن است باعث افزایش وزن شود اما این مطالعات معمولاً بر روی گروه‌های خاص مثل زنان باردار انجام شده است و به همین دلیل نمی‌توان آن را به همه افراد نسبت داد. 

  

چه ارتباطی بین سطح ویتامین ای و چاقی وجود دارد؟ 

ویتامین E از ویتامین محلول در چربی است و در سبزیجات و غذاهای چرب مانند آجیل، ماهی‌های روغنی، روغن زیتون و آووکادو به وفور وجود دارد. کمبود مزمن ویتامین E می‌تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با سندرم متابولیک، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر و سرطان شود. 

 

ویتامین ای یک ریز مغذی محلول در چربی است و از نظر تئوری، در افرادی که اضافه وزن دارند و مقادیر زیادی غذای چرب می‌خورند، باید سطح بالایی داشته باشد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد حتی در حالتی که مقدار ویتامین E در گردش خون زیاد است، در افراد چاق این ریز مغذی ضروری به بافت هایی که بیشتر از همه مورد نیاز است راه پیدا نمی‌کند. بافت افراد چاق مصرف برخی از این چربی‌ها و ویتامین‌ها از جمله ویتامین E را رد می‌کنند زیرا در حال حاضر چربی کافی دارند. به همین دلیل، افراد چاق جز آن دسته از افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین ای قرار دارند. 

  

خطرات احتمالی مصرف بیش از حد ویتامین‌ها چیست؟ 

زمانی که به طور طبیعی از طریق مواد غذایی موجود در برنامه غذایی خود مواد مغذی از جمله انواع ویتامین‌ها را دریافت می‌کنید بعید است که دریافت مقدار ویتامین‌ها بیش از اندازه شود. دریافت بیش از اندازه ویتامین‌ها معمولاً به مصرف مواد مکمل مربوط می‌شود که در صورتی که بیش از اندازه باشد و یا متناسب با نیاز بدن یک فرد نباشد می‌تواند منجر به بروز بیماری شود و حتی در موارد شدید خطرناک هم باشد. البته این موضوع در مورد ویتامین‌های محلول در چربی اتفاق می افتد و ویتامین‌های محلول در آب در صورتی که بیش از اندازه دریافت شود از بدن دفع می‌شود. مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند اثرات جانبی بر بدن داشته باشد که هر یک از آنها عبارتند از: 

 

ویتامین C: با وجود آنکه ویتامین C مسمومیت نسبتاً کمی دارد اما مقدار زیاد آن باعث اختلال در دستگاه گوارش از جمله اسهال، گرفتگی، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و حتی در تشدید سر درد میگرنی نیز تأثیر می‌گذارد. 

 

ویتامین B3: مصرف بیش از حد این ویتامین باعث افزایش فشار خون، درد شکم، اختلال در بینایی و آسیب به کبد می‌شود. 

 

 

اینجا بخوانید:

ویتامین هایی که معجزه می کنند

 

 

ویتامین B9: مصرف بیش از حد این ویتامین بر عملکرد ذهن تأثیر می‌گذارد و تأثیر سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند. 

 

ویتامین A: امکان ایجاد مسمویت از ویتامین A از طریق مواد غذایی تقریباً اتفاق نمی‌افتد و بیشتر به مصرف مکمل‌ها مربوط می‌شود. علائم مسمومیت از این ویتامین شامل تهوع، افزایش فشار مغز و در حالت بسیار شدید می‌تواند باعث مرگ شود. 

 

ویتامین D: مسمومیت با این ویتامین بر کاهش وزن، کاهش اشتها و ضربان نامنظم قلب شود. علاوه بر این سطح کلسیم خون را بالا می‌برد که در نهایت می‌تواند به بعضی از اندام‌ها بدن آسیب برساند. 

 

ویتامین E: مصرف بیش از حد ویتامین E منجر به لخته شدن خون و در نتیجه خونریزی و سکته مغزی می‌شود. 

  

آیا مصرف بیش از حد ویتامین‌ها کشنده است؟ 

مرگ ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین‌ها بسیار نادر است اما مواردی از مرگ و میر ناشی از مسمومیت با ویتامین نیز دیده شده است. به عنوان مثال مصرف بیش از 200 میلی گرم ویتامین A و یا مصرف 10 برابر بیش از میزان مصرف مجاز روزانه می‌تواند باعث افزایش فشار مایع نخاعی و در نهایت آسیب رسیدن به اندام‌های بدن شود. مصرف بیش از حد ویتامین D نیز در دراز مدت سطح کلسیم خون را بالا برده و می‌تواند منجر به مرگ شود. مصرف بیش از حد سایر ویتامین‌ها هم می‌تواند عوارض جانبی احتمالی کشنده‌ای مثل آسیب به کبد داشته باشد. 

 

به طور کلی در میزان مصرف مواد غذایی و مواد مغذی همیشه باید به نیاز بدن توجه داشت. درست است که هر یک از مواد مغذی به تنهایی فواید فوق العاده ای برای سلامتی دارند اما باید برنامه غذایی را انتخاب کرد که همه چیز به اندازه به بدن برسد. در همین راستا سایت من و رژیم برای ارتقا سلامتی ایرانیان و اینکه هر فرد برنامه غذایی و یا رژیم لاغری خوب مخصوص به خود را داشته باشد با به کاری گیری متخصصین خود در خدمت شما است. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید به سایت من و رژیم سری بزنید و رژیم غذایی متناسب با سبک زندگی و شرایط جسمی خود را دریافت کنید. 

 

 

PicsArt_02-12-06.21.52

 

ویتامین‌ها از مهمترین مواد اولیه‌ای هستند که می‌توان از طریق خوراکی‌های مختلف سطح آنها را در بدن تغییر داد. بسیاری از ویتامین‌ها، از طریق میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، صیفی‌جات، آجیل، لبنیات و نور خورشید  به بدن انسان وارد می‌شوند. هر کدام از این ویتامین‌ها از قبیل زینک، ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین کا و ویتامین های گروه ب نقش مهم و حیاتی در بدن ایفا کرده و نقش منحصر به فردی بر جسم و ذهن انسان دارند، که در ادامه متن بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. حال این سوال در ذهن ایجاد می‌شود، که چه ویتامین هایی چاق کننده هستند و از لاغری مفرط جلوگیری می‌کنند؟ در ادامه بیشتر به شناخت ویتامین‌های چاق کننده و همچنین اشتها‌آور می‌پردازیم. 

 

مکمل های دارویی چیست 

ویتامین نوعی ترکیب آلی است، که اعمال حیاتی بدن از جمله انواع متابولیسم‌ها و فرآیندهای زیستی را کنترل می‌کند. بدون ویتامین‌ها میزان سوخت و ساز بدن و حفظ تعادل در سیستم‌های اساسی کنترل جسم و ذهن، دچار مشکل می‌شوند. همچنین این ماده اولیه بسیار مهم، نقش بزرگی در رشد، نمو و ترمیم انواع بافت‌ها، اندام‌ها و سلول‌های بدن ایفا می‌کند. 

 

ویتامین‌ها را به دو دسته مهم محلول در آب و محلول در چربی تقسیم‌بندی می‌کنند. ویتامین ث و ویتامین‌های گروه ب، ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌ آ، ویتامین دی و ویتامین ای و ویتامین کا جزو ویتامین‌های محلول در چربی هستند. 

 

همانطور که پیش‌تر نیز در بخش مقدمه گفته شد، هر کدام از انواع ویتامین‌ها نقش منحصر به فردی در زمینه ترمیم، سوخت و ساز، رشد اندام‌ها و اجزای بدن ایفا می‌کنند. در این متن می‌خواهیم برای پرسش چه ویتامین‌هایی چاق کننده هستند پاسخ درست و مناسبی بیابیم. 

 

ویتامین‌ها در بدن تشکیل نمی‌شوند و باید از روش‌هایی نظیر رژیم غذایی آنها را از محیط بیرون دریافت کرد. به طور کلی کمبود ویتامین در انسان می‌تواند، موجب بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی و ذهنی شود. 

 

ویتامین‌های محلول در چربی معمولا در بدن ذخیره می‌شوند و روند دفع و خروج آنها از بدن بسیار کند است. ولی ویتامین‌های محلول در آب، در بدن ذخیره نشده و به سرعت دفع می‌شوند. 

 

ویتامین‌های محلول در چربی عموما در اندام کبد ذخیره شده و در مواقع لزوم در اختیار بدن قرار می‌گیرند. کمبود ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین ب و ویتامین ث بسیار بیشتر از ویتامین‌های محلول در چربی دیده می‌شود. در ادامه به چاق کننده بودن برخی از ویتامین‌ها اشاره می‌کنیم. 

 

آیا ویتامین‌ ای چاق کننده است 

ویتامین‌ها نقش بزرگی در سوخت و ساز بدن ایفا می‌کنند. در صورتی که فرد دچار لاغری و کمبود وزن شده باشد، می‌تواند با مصرف برخی از مولتی ویتامین‌ها روند کاهش وزن خود را متوقف کرده و حتی به تناسب اندام برسد. پس نباید نقش ویتامین‌ها را در رسیدن به تناسب اندام دست کم گرفت. 

 

ویتامین‌ها همچنین به روند جذب مواد غذایی در روده‌ها کمک می‌کنند. برخی از انواع ویتامین‌ها می‌توانند روند افزایش وزن را سرعت ببخشند. مصرف مکمل‌های ویتامین نیز مانند سایر داروها باید تحت تجویز پزشک صورت بگیرد. انجام آزمایشات و معاینات می‌تواند، دلیل اصلی کاهش وزن را در افراد تعیین کند. پزشک ابتدا دلیل اصلی مشکل عدم تناسب اندام را تشخیص می‌دهد، سپس در صورت نیاز به ویتامین برای افزایش وزن، نوع و مقدار ویتامین مورد نیاز شخص را تجویز می‌کند. 

 

ویتامین ب۹ یا فولات در مواد غذایی نظیر عدس، سویا، مارچوبه، سبوس برنج، گندم، شلغم و جگر وجود داشته، که موجب تناسب اندام و جلوگیری از کاهش وزن می‌شود. این ویتامین در افزایش اشتها نیز نقش ایفا می‌کند. 

 

ویتامین دی در نور خورشید بسیار زیاد بوده و همچنین در مواد غذایی نظیر تخم‌ مرغ، ماهی سادین و شیر نیز یافت می‌شود، تحقیقات درباره تاثیر این ویتامین بر افزایش وزن ادامه دارد، ولی تاکنون رابطه مستقیمی بین ویتامین دی و چاقی وجود نداشته است. این ویتامین به همراه کلسیم به رشد استخوان‌ها و تراکم آنها کمک می‌کند. 

 

کدام ویتامین‌ها اشتها‌آور است 

از جمله ویتامین‌هایی که سبب افزایش اشتها در افراد می‌شود، ویتامین ب۶ است. این ویتامین با کاهش سطح سرتونین موجب افزایش میزان اشتها شده و از لاغری جلوگیری می‌کند. ویتامین ب۱۲ و ب۹  نیز باعث افزایش میزان اشتها و تمایل به خوردن غذا می‌شوند. کاهش ویتامین ب۱۲ به دستگاه گوارش آسیب رسانده و همچنین آنمی( کم‌ خونی) را در انسان به وجود می‌آورد. از دیگر ویتامین‌های تاثیرگذار در افزایش اشتها زینک و ویتامین ب۱ هستند. 

 

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است 

ویتامین‌ها مواد مغذی هستند که برای عملکرد طبیعی جسم و ذهن انسان ضروری‌اند. کمبود این مواد مغذی می‌تواند منجر به کاهش اشتها در افراد شود. مصرف مولتی ویتامین‌ها باعث از بین بردن این کاهش در میزان اشتها شده و میل به غذا خوردن را افزایش می‌دهد. 

 

باید خاطر نشان کرد که افزایش میزان کالری بدن (یعنی میزان کالری وارد شده از کالری از دست رفته بیشتر باشد) مهمترین نقش را در افزایش وزن ایفا می‌کند. پس در نتیجه نمی‌توان، مصرف مولتی ویتامین‌ها را در ارتباط مستقیم با روند چاقی دانست. ولی می‌توان از آنها به عنوان روشی غیر مستقیم (با افزایش اشتها و میل به غذا) در افزایش وزن نام برد. 

 

افرادی که می‌خواهند وزن‌ آنها با مصرف مولتی ویتامین‌ها افزایش یابد، باید با بیشتر شدن میل به غذا خوردن، میزان حجم مصرفی مواد غذایی مفید و پرکالری را نیز افزایش دهند. مولتی ویتامین‌ها ترکیبی از دو نوع ویتامین محلول در آب و محلول در چربی هستند. در صورتی که مولتی ویتامین مینرال باشد، یعنی علاوه بر دو نوع ویتامین، مواد معدنی نیز در آن وجود دارد. بسته به نوع مولتی ویتامین مینرال میزان اثربخشی آن در افزایش اشتها و جذب مواد مغذی متفاوت خواهد بود. 

 

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین مینرال برای چاقی 

تنها شناخت اینکه چه ویتامین هایی چاق کننده هستند کافی نیست؛ بسته به نوع ویتامین و مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین مینرال، بهترین زمان مصرف جهت جذب بالا و تاثیرگذاری در روند افزایش اشتها متفاوت خواهد بود. به طور مثال مولتی ویتامین‌های مینرال دارای آهن نباید با غذا مصرف شوند، زیرا احتمال دارد فیبر موجود در مواد غذایی مانع جذب بهتر آن شود. لبنیات موجود در وعده غذایی نیز می‌تواند جذب آهن را با مشکل روبه رو کند. 

 

 

PicsArt_02-12-06.21.31

 

 

از طرفی برخی از ویتامین‌ها نظیر ویتامین دی باید، همراه با وعده غذایی مصرف شوند تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشند. جدا از مکمل‌های دارای آهن که بهتر است با معده خالی مصرف شوند. 

 

محققان بر این باورند که همراه با وعده‌های صبحانه و ناهار بهترین وقت برای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین جهت افزایش وزن و چاقی است، زیرا در این صورت فرد با افزایش میزان اشتها در طول روز مواجه شده و احتمال دریافت کالری بیشتر افزایش می‌یابد. 

 

در پاسخ به سوال آیا ویتامین‌ها چاق کننده هستند یا خیر؟ باید گفت ویتامین‌ها به تنهایی و به صورت مستقیم نقشی در روند افزایش وزن نخواهند داشت. باید شیوه زندگی و مواد غذایی مصرفی افراد نیز در هنگام استفاده از ویتامین‌ها تغییر کند. برخی از ویتامین‌ها با افزایش میزان اشتها باعث می‌شوند، افراد به مصرف مواد غذایی بیشتر و کالری بالاتر روی بیاورند. در نتیجه از طریق غیر مستقیم در افزایش وزن و چاقی نقش دارند. ویتامین‌هایی نظیر ویتامین ب۶، ویتامین ب۱۲ و ویتامین ث نقش موثری در افزایش وزن دارند. 

 

برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم 

همین مسئله باعث می‌شود تا اغلب افراد به دلیل استرس افزایش وزن از اغلب قرص‌های مولتی ‌ویتامین استفاده نمی‌کنند. زیرا تصور می‌کنند که اضافه‌ وزن شکل‌ گرفته در بدن آن‌ها براثر ویتامین‌ها و قرص‌های متعددی است که استفاده می‌کنند. 

 

اما شرایط استفاده از قرص‌های مولتی ‌ویتامین در بدن برخی از افراد به گونه ایست که هیچ تغییری در اشتهای آن‌ها و افزایش وزن آن‌ها اتفاق نخواهد افتاد. 

 

مهم‌ترین سوالی که در ذهن افراد شکل می‌گیرد، این است که تفاوت ناشی از استفاده از مولتی‌ ویتامین ها برای افزایش وزن در چه مسئله‌ای می‌باشد؟ 

 

برخی از افراد به این بهانه که استفاده از مولتی ‌ویتامین ها می‌تواند برای چاقی مؤثر واقع شود، از استفاده قرص ویتامین دریغ می‌کنند و ویتامین‌های متعدد به بدن آن‌ها نمی‌رسد. 

 

اما برای بررسی بیشتر در رابطه با این ‌موضوع و برای این ‌که بدانید وجود ویتامین‌ها چه تاثیری در بدن شما دارد و می‌توانیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، 

 

استفاده از ویتامین‌ها چه نقشی را در بدن انسان ایفا خواهد کرد؟ 

قبل ‌از پاسخ به این پرسش که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، نیاز است به درک کلی در رابطه با این ویتامین‌ها برسیم. 

 

باید بدانیم که ترکیب ویتامین‌ها، ترکیبات آلی می‌باشند که یک انسان به‌ منظور عملکردها و فعالیت‌های روزانه خود به آن‌ها احتیاج خواهد داشت. 

 

در واقع نقش اصلی ویتامین‌ها و تنوتع قرص ویتامین برای سوخت ‌و ساز مواد غذایی در بدن می‌باشد و یک نقش حیاتی را در زندگی افراد ایفا خواهند کرد. 

 

حال در صورتی که یک فرد درگیر کاهش ویتامین باشد و بدن او نتواند تمامی ویتامین‌های مورد نیاز را برای سلول‌ها به ارمغان بیاورد، امکان دارد بیماری‌های متنوع بسیاری همانند بری ‌بری و پلاگر نیز گریبان‌گیر فرد شود. 

 

به غیر از این ‌که ویتامین‌ها عملکرد مفیدی را برای سوخت‌ و ساز بدن ایفا می‌کنند، برای جذب انواع مواد در روده تاثیرگذار هستند و همانند کاتالیزور فعالیت خواهند داشت. 

 

در واقع می‌توان به ‌جرات گفت که هر کدام از ویتامین‌ها یک نقش منحصر به ‌فرد در بدن را برای خود دارد که در صورت کاهش یا عدم استفاده از آن‌ها، باعث آسیب‌رسانی به بدن خواهد شد. 

 

بر اساس عوامل ژنتیکی، مواد غذایی و همین‌طور میزان فعالیت و سوخت ‌و ساز بدن، تاثیرهای متفاوتی از ویتامین‌ها روی بدن افراد مشاهده می‌گردد 

 

بر اساس عوامل ژنتیکی، مواد غذایی و همین‌طور میزان فعالیت و سوخت ‌و ساز بدن، تاثیرهای متفاوتی از ویتامین‌ها روی بدن افراد مشاهده می‌گردد. اگر شما شخصی هستید که قصد افزایش وزن از طریق مصرف ویتامین‌های مختلف را دارید، نباید اهمیت آن‌ها را کم بشمارید. 

 

به دلیل این‌ که ویتامین‌ها روی چاق شدن و افزایش وزن افراد می‌توانند عملکرد بسیار بالایی را ایفا کنند. 

 

انواع بسیار متنوعی از مکمل‌ها و قرص های ویتامین‌ها در دسترس افراد می‌باشد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند سرعت به هدف رسیدن شما را برای افزایش وزن بیشتر کنند. 

 

در واقع کمک این دسته از ویتامین‌ها باعث می‌شود تا به ‌آسانی به افزایش وزن دست پیدا کنید. اگر شما فردی هستید که کاهش وزن در بدن شما به‌ صورت ناگهانی شکل می‌گیرد، باید حتما نظر یک پزشک متخصص در این زمینه را بپرسید. 

 

اما اگر کاهش وزن شما بر اثر تغییراتی که در سبک زندگی شما اتفاق افتاد و یا بر اثر تغییر دادن برنامه‌های غذایی افراد شکل‌گرفته باشد، نیازی به نگرانی نیست. 

 

فقط کافی است از متخصصین و مشاورین که در این زمینه تخصص کافی دارند مشورت بگیرید تا در کنار برنامه غذایی مناسب، به شما بگویند که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنید. زیرا در صورت عدم آگاهی در این‌باره امکان دارد نتیجه معکوسی از استفاده ویتامین‌ها دریافت کنید. 

 

انتخاب انواع رژیم‌ها برای چاقی و افزایش وزن 

با هدف کاهش وزن و برای برطرف نمودن چربی‌های اضافه و بیشتر شدن میزان سلامتی، انواع رژیم‌های غذایی بر اساس شرایط افراد تجویز خواهد شد. اما همچنان بسیاری از افراد هستند که برعکس این ‌موضوع نیاز به افزایش وزن دارند و با کمبود وزن مواجه می‌باشند. دلایل بسیار متعددی برای افزایش وزن افراد دیده خواهد شد. 

 

به‌ عنوان نمونه امکان دارد برخی از افراد قصد داشته باشند، عضلات قوی‌تری داشته باشند و از این طریق باعث بهبود یافتن عملکردهای روزانه خود شوند. عدم رضایت برخی از افراد به اندام خود باعث می‌شود تا نیاز به انواع ویتامین‌ها را در بدن خود احساس کنند و قصد دارند از طریق آن‌ها چاق شوند. 

 

کمک گرفتن از مشاورین مختلف در زمینه رژیم‌های برنامه غذایی 

اگر شما نیز دچار این مشکل هستید، با کمک گرفتن از مشاورین مختلف در زمینه رژیم‌های برنامه غذایی و استفاده از ویتامین‌های مختلف می‌توانید به هدف خود برای افزایش وزن دست پیدا کنید. 

 

بر اساس عوامل ژنتیکی، مواد غذایی و ویتامین‌ها و همین‌طور میزان سوخت ‌و ساز بدن، عملکردهای مختلفی روی بدن شکل خواهد گرفت. 

 

نقش ویتامین‌ها روی افزایش وزن افراد بسیار گسترده و زیاد است و می‌توانید وجود آن‌ها را برای چاق شدن مهم بشمارید. انواع خاصی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها وجود دارند که کمک شایانی برای افزایش وزن افراد خواهند کرد. 

 

اگر کاهش وزن شما به ‌صورت ناگهانی و با سرعت بسیار بالایی شکل ‌گرفته است، نیاز به مراجعه به پزشک دارید. اما اگر این کاهش وزن بر اثر تغییراتی است که در برنامه‌های غذایی خود و سبک زندگی انجام داده‌اید، بهتر است از ویتامین‌های مختلف استفاده داشته باشید. 

 

حال امکان دارد این پرسش در ذهن شما شکل بگیرد که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ؟ توضیحات گسترده‌ای در رابطه با انواع ویتامین‌ها که می‌توانند نقش عمده‌ای بر وی چاقی افراد داشته باشد، در ادامه این مبحث برای شما خواهیم داشت. 

 

آیا استفاده از ویتامین‌ها روی چاق شدن تاثیر گذار است؟ 

بنابر پاسخ این پرسش که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، باید بدانید که شرایط استفاده از ویتامین‌ها بستگی به این مسئله دارد که شما فردی دارای اضافه ‌وزن باشید و یا از کاهش وزن رنج می‌برید. 

 

اگر در بدن خود میزان مواد مغذی را کمبود دارید، تفاوت بسیاری در شرایط شما با فردی که درگیر چاقی‌ها می‌باشد، وجود دارد. کاملاً واضح است که اگر شخصی درگیر لاغری مفرط است، بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن او وجود ندارند و این مسئله باعث کاهش وزن او شده ‌است. 

 

همین شرایط باعث می‌شود که تامین کردن ویتامین‌های مختلف بدن از طریق استفاده از مولتی‌ ویتامین ها باعث کسب انرژی بیشتر شود و اشتهای فرد را تحت تاثیر خود قرار بدهد. 

 

میزان کالری مصرفی فرد در طول روز با استفاده از مواد غذایی افزایش پیدا می کند 

 

در نهایت باعث می‌شود تا میزان کالری مصرفی فرد در طول روز با استفاده از مواد غذایی افزایش پیدا کند. 

 

پس این مسئله می‌تواند با استفاده از ویتامین‌ها برای چاقی تاثیرگذار باشد. 

 

حال این شرایط در رابطه با افرادی که درگیر کمبود مواد مغذی نمی‌باشند، تفاوت‌های بسیاری دارد. افرادی که درگیر اضافه ‌وزن و چاقی می‌باشند، شرایط مختلفی به نسبت افرادی که دارای لاغری افراطی هستند، تجربه خواهند کرد. 

 

معنای اصلی این مبحث این است که استفاده از مولتی ‌ویتامین های مختلف امکان دارد در بدن برخی از افراد باعث افزایش اشتها و شکل‌گیری تغییرات متعدد و در بدن بسیاری از افراد باعث کاهش وزن و لاغری و افزایش یافتن متابولیسم بدن گردد. 

 

پس براساس این مطالب می‌توان دریافت که اگر فردی هستید که درگیر کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌باشید و لاغری در بدن شما بیداد می‌کند، بهتر است استفاده از ویتامین‌های مختلف را به‌ عنوان یک گزینه ایده‌آل برای افزایش وزن انتخاب کنید. زیرا این مسئله می‌تواند در شرایط افزایش وزن و چاقی شما تاثیرگذار باشد. 

 

اما برای این ‌که بهتر بدانیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، می بایست اطلاعات گسترده‌ و بیشتری در این زمینه کسب کنیم. در ادامه این مطلب در تلاشیم تا بیشتر برای شما بگوییم که کدام یک از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به چاقی و اضافه‌ وزن گردد. 

 

ویتامین‌ها به چند گروه دسته ­بندی می­شوند؟ 

برای این ‌که بدانیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، باید شناخت کلی در رابطه با دسته‌بندی و شرایط انواع ویتامین‌ها داشته ‌باشیم. در واقع استفاده از هر نوع ویتامین به ۲ گروه کلی و جامع تقسیم‌بندی خواهد شد که در موارد زیر ذکر می‌گردد. 

 

ویتامین‌های محلول در آب 

از نام این نوع ویتامین‌ها مشخص است که شرایط حل شدن در آب را دارند و اگر فردی میزان زیادی از این نوع ویتامین‌ها را در طول روز مصرف کند، سبب می‌شود که میزان زیاد اضافی از این ویتامین‌ها از طریق روش‌های مختلفی از بدن فرد دفع گردد. 

 

در واقع سرعت اثربخشی این نوع ویتامین‌ها در بدن افراد بسیار کم می‌باشد و امکان دارد که تأثیرات زیادی بر بدن فرد به دلیل حل شدن در آب نگذارند. 

 

هنگامی می‌توان از دریافت این نوع ویتامین‌ها نتیجه گرفت که رژیم‌های غذایی سالمی در کنار آن‌ها استفاده شود تا بتوانیم برای چاقی از این نوع ویتامین‌ها مصرف داشته ‌باشیم. اما مواد غذایی و رژیم کافی در کنار استفاده از این نوع ویتامین‌ها می‌تواند فرایند افزایش وزن را برای ما فراهم کند. 

 

مهم‌ترین ویتامین‌هایی که در دسته‌بندی ویتامین‌های محلول در آب شناخته می‌شوند، ویتامین‌هایی هستند که در گروه C,B,A قرار داده می‌شوند. 

 

امکان دارد افرادی که این ویتامین‌ها را به‌ منظور افزایش وزن استفاده می‌کنند، از این نوع ویتامین‌ها نتیجه‌ای آن‌چنانی نگیرند. اما استفاده‌ی آن‌ها در کنار رژیم غذایی سالم بسیار کمک ‌کننده خواهد بود. 

 

ویتامین‌های محلول در چربی 

از نام این نوع ویتامین‌ها نیز کاملاً مشخص است که چه فعالیتی را در بدن انجام می‌دهند. این ویتامین‌ها می‌توانند در چربی‌ها حل شوند و وظیفه اصلی آن‌ها این است که از بدن دفع نشوند. 

 

اگر فرد میزان زیادی از این نوع ویتامین‌ها را مصرف کرده باشد، وجود این ویتامین‌ها در بدن و به خصوص در ناحیه کبد مشاهده خواهد شد. 

 

ذخیره‌سازی آن‌ها در نواحی مختلف بدن باعث می‌شود تا اگر استفاده طولانی ‌مدت از این نوع ویتامین‌ها داشته باشید، بیماری‌های مختلفی براثر استفاده بیش ‌از اندازه این نوع ویتامین‌ها در بدن شما شکل بگیرد. 

 

حال که دانستیم دسته‌بندی ویتامین‌ها به چه صورت می‌باشد، بهتر است از این ‌موضوع اطلاع پیدا کنیم که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم تا بتوانیم به تناسب اندام و وزن ایده‌آل خود برسیم. ادامه این مطلب می‌تواند شما را برای رسیدن به این هدف کمک کند. 

 

کاهش ویتامین‌های مختلف در رژیم‌های غذایی باعث چه مشکلاتی خواهد شد؟ 

این امری کاملاً بدیهی است که احتیاج بدن ما به ‌صورت روزمره به انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و دیگر مواد مغذی احساس خواهد شد تا شرایط نیازهای متابولیک بدن برطرف گردد. 

 

اگر فردی در رژیم غذایی خود به ‌اندازه کافی از درشت مغذی‌ها استفاده نداشته باشد، قطعا درگیر کمبود ویتامین در رژیم غذایی خواهد شد و این مشکل می‌تواند معضلات بسیاری برای سلامتی فرد به ‌همراه داشته باشد. 

 

وجود انواع ویتامین‌های مختلف در بدن به‌ غیر از این ‌که برای تناسب اندام و چاقی افراد مفید می‌باشد، برای پیشگیری از کمبودهای مواد معدنی بسیار مؤثر هستند. اما نکاتی که در ادامه این مبحث می‌گوییم، در شرایط کاهش پیدا کردن ویتامین‌ها در رژیم لاغری اتفاق خواهند افتاد. 

 

  • در طولانی ‌مدت تأثیرهای منفی از طریق کاهش انواع ویتامین‌ها در بدن افراد بر سلامتی شکل خواهد گرفت. 

  • انواع تحقیق‌ها نشان می‌دهند فردی که درگیر رژیم غذایی اشتباه می‌باشد، در بدن خود دچار کمبود مواد مغذی می‌شود. 

  • کمبود برخی از مواد مغذی بر اثر رژیم‌های خاصی است که اغلب مردم از آن‌ها پیروی می‌کنند. 

 

آیا استفاده از مولتی ‌ویتامین ها به ‌عنوان انرژی زا‌ ها به حساب خواهد آمد؟ 

برای این ‌که تشخیص بدهیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، ممکن است نگران این‌ موضوع باشیم که وجود ویتامین‌های مختلف در بدن ما به‌ عنوان انرژی‌زا به حساب می‌آیند. 

 

برای درک شما از این مطلب باید بگوییم که اگر استفاده از ویتامین‌های متعدد در هنگام استفاده از رژیم‌های غذایی به‌ منظور کاهش وزن و همین‌طور رژیم‌های ورزشی متعدد مورد استفاده قرار بگیرد، نقش بسیاری روی افزایش انرژی افراد خواهد گذاشت. 

 

برای این‌ که بدن انسان بتواند عملکرد و فعالیت‌های مربوطه خود را به‌ درستی انجام بدهد، ضایعات تولید شده توسط بدن باید رفع بشوند و این مسئله نیاز به مواد معدنی و ویتامین‌های متعدد دارد. 

 

اثربخشی آب بدن برای سلول‌ها بسیار زیاد است 

همین‌طور اثربخشی آب بدن برای سلول‌ها بسیار زیاد است که می‌تواند در طراوت و شادابی بدن نقش مهم و اساسی را ایفا کند. 

 

در واقع شرایط و وظایف آبی که در بدن وجود دارد، بدین‌گونه است که می‌تواند باعث انتقال مواد معدنی بین سلول‌های مختلف شود و این باعث می‌شود تا انرژی سلول‌ها از طریق عبور این نوع مواد معدنی تامین گردد. 

 

سپس با برطرف نمودن مواد زائد و دفع آن‌ها از طریق کلیه‌ها، کمک بسیاری خواهند کرد. به ‌همین‌ منظور تامین آب مورد نیاز برای بدن مسئله حیاتی شمرده می‌شود و می‌توان به این سوال پاسخ داد که استفاده از مولتی ‌ویتامین ها در برخی مواقع، انرژی بیش ‌از اندازه‌ای را به بدن وارد خواهد کرد. 

 

اما باید این مسئله را بدانید که مصرف بیش ‌از اندازه مولتی‌ویتامین ها امکان دارد باعث آسیب‌ رساندن به ‌سلامتی افراد گردد. پس باید تحت نظر پزشک و براساس دستورات او از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده داشته باشید. 

 

استفاده به اندازه از ویتامین‌ها و مواد معدنی 

طبق تحقیقات مختلفی که در این زمینه شکل گرفته ‌است، برای ‌این که تشخیص دهیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، نباید از این‌ موضوع غافل شویم که استفاده خودسرانه ویتامین‌ها عواقب بسیاری را در بدن به ‌دنبال دارد. 

 

به ‌همین دلیل استفاده از مواد معدنی و مولتی ویتامین‌ها باید به ‌اندازه مشخص ‌شده ای که پزشک تعیین می‌کند، مصرف گردد. زیرا تأثیرات منفی‌ به دلیل استفاده بیش ‌از حد آن‌ها روی سلامتی فرد مشاهده خواهد شد. 

 

گزارشات مختلفی بر اساس تحقیق انجمن سلامت آمریکا ارائه ‌شده است 

گزارشات مختلفی بر اساس تحقیق انجمن سلامت آمریکا ارائه ‌شده است و این ‌موضوع را به اثبات رسانده که مصرف بیش ‌از اندازه ویتامین‌ها می‌تواند عامل مؤثری برای افزایش ۱۶ درصدی خطر مرگ ‌باشند. اما استفاده‌ آن به تناسب، عامل مؤثری برای سلامتی می‌باشد و باعث افزایش طول عمر به ‌سبب دفع مواد زائد خواهد شد. 

 

پس برای این‌ که از این ‌موضوع اطمینان کنید که استفاده از یک مولتی‌ ویتامین که حاوی میزان زیادی مواد معدنی و ویتامین می‌باشد برای شما مناسب است، در ابتدا با پزشک مشورت داشته باشید که تشخیص بدهد استفاده از این مولتی‌ویتامین برای سن و شرایط خاص شما مناسب می‌باشد 

 

اما مسئله مهمی که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم، این است که مهم‌ترین مواردی که کمک می‌کنند مواد غذایی طبیعی و سالم به بدن افراد برسند، استفاده از این ویتامین‌ها به‌ منظور تامین مواد معدنی بدن می‌باشد. پس با شناخت این مسئله می‌توانیم درک کنیم که ویتامین‌ها نقش بالایی برای چاقی خواهند داشت. 

 

اما برای شناخت این‌ که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، باید در ادامه این مطلب اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار شما قرار بدهیم. 

 

استفاده از مولتی ‌ویتامین برای افزایش وزن 

قبل ‌از این‌ که به این پرسش پاسخ بدهیم که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، بهتر است دسته‌بندی خاصی را برای افراد چاق و لاغر در نظر بگیریم. 

 

به دلیل این ‌که تاثیرگذاری ویتامین‌ها برای افزایش وزن در افراد لاغر و افزایش وزن در افراد چاق با یکدیگر متفاوت است. هنگامی ‌که شخصی که بدن او درگیر کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌باشد و به‌ ظاهر لاغر شناخته می‌شود، از مولتی‌ویتامین های مختلف استفاده کند، باعث اشتهای بیشتر او می‌گردد و این مسئله می‌تواند تا حدودی باعث افزایش وزن او گردد. 

 

اما در هر صورت نمی‌تواند خیلی قابل ‌توجه باشد. حال اگر فردی بر اثر استفاده از ویتامین‌ها افزایش وزن قابل ‌توجهی را مشاهده کند، امکان دارد دلیل محرک دیگری همچون فعالیت‌های جسمانی در این مسئله مشاهده شود. 

 

در برخی مواقع مشاهده ‌شده که افراد چاق‌تر با استفاده از ویتامین‌های مختلف وزن کمتری را تجربه کرده‌اند. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود این تفاوت‌ها در بین دسته‌بندی افراد اتفاق می‌افتد، این است که استفاده از این مکمل سبب بیشتر شدن میزان انرژی بدن افراد می‌گردد. 

 

در نهایت فرد، دیگر کمتر به سراغ مواد غذایی و کالری‌های مختلف در طول روز خواهد رفت و بدن او دیگر کمتر به غذاها نیاز دارد. پس این دو مقوله کاملاً با یکدیگر متفاوت می‌باشند که برای اثربخشی بهتر باید از پزشک متخصصی در این زمینه مشورت بگیرید. 

 

بهترین مولتی ‌ویتامین برای چاق شدن چه مواردی می‌باشد؟ 

مهم‌ترین سوالی که در ذهن اغلب افراد شکل می‌گیرد، این است که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم تا بتوانیم به هدف خود برسیم. پس در تلاشیم تا اطلاعات گسترده‌ای در رابطه با انواع ویتامین‌هایی که می‌توانند نقش مهمی را در راستای چاق شدن و افزایش وزن ایفا کنند، در اختیار شما قرار بدهیم. 

 

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا با شناخت کافی از ویتامین‌های مختلف به‌ اندازه و بر اساس شرایط خود بهره‌مند شوید تا بتوانید به هدف افزایش وزن و چاقی دست پیدا کنید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

 

رابطه کلسیم و اضافه ‌وزن 

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند افراد را برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل یاری کند، رابطه بین میزان کافی کلسیم در بدن می‌باشد. اگر فرد در غذای روزانه خود از میزان کافی کلسیم، آنتی‌اکسیدان و دیگر موارد استفاده داشته باشد، می‌تواند در راه رسیدن به هدف خود یعنی افزایش وزن موفق باشد. 

 

استفاده از انواع مکمل‌های کلسیم کمک می‌کند تا هیچ‌گاه ضعف عضلات و ماهیچه‌های بدن اتفاق نیفتد و همین‌طور کمک بسیار شایانی به رشد و چاق شدن استخوان‌های بدن خواهد کرد. 

 

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که باید به ‌طور روزمره به بدن افراد برسد، میزان زیادی از کلسیم، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین‌ها می‌باشد که بر اثر استفاده از شیر می‌توانید تمامی این منابع معدنی را دریافت کنید. استفاده از شیر به ‌صورت روزانه آبرسانی کافی به پوست خواهد رساند و به ‌مرور زمان باعث چاق شدن افراد خواهد شد. 

 

اما اگر قصد دارید تا در مدت کمتری اضافه‌ وزن را تجربه کنید، توصیه این است که ماساژ دادن بدن خود را به مدت ۲۰ دقیقه در شیر سرد مهم بشمارید و بعد از گذشت ۵ دقیقه بدن خود را با آب گرم آبکشی کنید. 

 

رابطه‌ منیزیم و افزایش وزن 

همانند دیگر مواد ویتامینی، وجود منیزیم برای بدن احساس خواهد شد و کمک بسیار شایانی به کنترل فشار خون و قند خون بدن خواهد کرد. فواید دیگر این ویتامین برای تقویت و استحکام‌ بخشی استخوان‌ها می‌باشد و می‌تواند تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده بگیرد. 

 

اغلب خوراکی‌هایی که می‌توان از طریق آن‌ها منیزیم بدن را دریافت کرد، سبزی‌های سالم و تازه، دانه‌های آجیل، میوه‌ها، حبوبات و دیگر موارد می‌باشند. استفاده از این دسته مواد غذایی، منیزیوم کافی برای بدن را فراهم می‌سازد. 

 

همان‌طور که مشخص است، رابطه مستقیمی بین منیزیم و افزایش وزن وجود دارد. 

در نتیجه استفاده مکرر از این دسته ویتامین‌ها می‌تواند باعث چاق شدن اندام و افزایش سلامت بدن گردد. پس هیچ گاه منیزیم را کم ‌ارزش ندانید. 

 

تأمین کالری و انرژی بدن از طریق ویتامین‌ها 

در پاسخ به این پرسش که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، باید بدانید که بدن فرد باید انرژی کافی را از طریق مواد غذایی و خوراکی دریافت کند. پس مولتی‌ویتامین ها می‌توانند به این مسئله کمک کنند و باعث تامین شدن انرژی بدن گردند و عملکرد بهتر سلول‌های بدن بر اثر دفع مواد زائد اتفاق خواهد افتاد. 

 

مسئله مهمی که می‌تواند برای سلامت عمومی افراد تاثیرگذار باشد، آبی است که در بین بافت‌ها یا بعداً از طریق ویتامین‌های موجود تامین خواهد شد. نقش آب در این امور بسیار حیاتی می‌باشد. 

 

زیرا می‌تواند مواد مغذی بین سلول‌ها را جا به‌ جا کند و آن را به تمامی سلول‌های بدن برساند. حال اگر شخصی مواد غذایی کمتری در طول روز مصرف می‌کند، وجود مولتی‌ویتامین های مختلف برای او مفید می‌باشد تا بتواند به افزایش وزن دست پیدا کند. 

 

نتایج حاصل ‌شده این است که امکان افزایش مردان از طریق استفاده از مولتی ‌ویتامین ها بسیار بالا می‌باشد 

 

تحقیقات بسیاری در مجله‌های تغذیه بریتانیا صورت ‌گرفته و نتایج حاصل ‌شده این است که امکان افزایش مردان از طریق استفاده از مولتی ‌ویتامین ها بسیار بالا می‌باشد و طبق نتایج، مردانی که به‌ صورت مداوم از مولتی ‌ویتامین ها در کنار مواد غذایی روزانه خود استفاده می‌کردند، درگیر افزایش وزن شده‌اند و به نسبت مردانی که هیچ مکملی مصرف نکرده‌اند، شاخص توده بدنی ایده‌آل‌تری داشته‌اند. 

 

تحقیقات بعدی در رابطه با عملکرد بدن زنان نیز به این نتیجه رسیده ‌است که استفاده از مولتی ‌ویتامین ها می‌تواند باعث افزایش وزن بدن گردد. 

 

 

PicsArt_02-12-06.22.12

 

اهمیت قرص‌های مولتی‌ ویتامین برای افزایش وزن 

مسئله مهم این است که با استفاده از قرص‌های مولتی‌ ویتامین می‌توانید تاثیر شگفت‌انگیزی از افزایش وزن را دریافت کنید. اما استفاده خودسرانه از این دسته مولتی ‌ویتامین ها پیشنهاد نمی‌شود و حتما باید با مشورت پزشک، آن‌ها را استفاده کنید. به دلیل این ‌که امکان دارد برای برخی از افراد عوارضی را شکل بدهد و تأثیرات منفی را در روند زندگی آن‌ها بگذارد. 

 

اما اگر بخواهیم بگوییم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم تا بتواند مفید باشد، باید بگوییم که ویتامین‌هایی می‌توانند در چاق شدن تاثیرگذار باشند که در دسته‌بندی قرص‌های ویتامین B، قرص‌های مولتی‌ویتامین، قرص‌های ویتامین E، قرص‌های ویتامین D، قرص‌های کلسیم و دیگر موارد می‌باشند. 

 

مسئله مهم این است که حتما باید مطابق با دستورات پزشک از این نوع قرص‌ها استفاده داشته باشید. البته شربت‌های مختلفی از مولتی ویتامین‌ها وجود دارند که می‌توانند مواد مورد نیاز و ضروری بدن را تامین کنند و باعث نشاط، شادابی و سلامت بدن خواهد شد. 

 

افرادی که درگیر اندامی پژمرده و نحیف می‌باشند، با استفاده از این ویتامین‌ها می‌توانند تمامی مواد معدنی بدن خود را تامین کنند. مسئله مهم دیگر این است که استفاده از این قرص‌ها حاوی میزان زیادی کورتون می‌باشد و امکان دارد تا برای برخی از بیماران مشکلاتی به وجود بیاورد. 

 

بنابراین اگر چه هر کدام از این مولتی‌ویتامین ها می‌تواند نقش بسیار بالایی را برای افزایش وزن و چاقی ایفا کند، اما باید با احتیاط آن‌ها را مصرف کنید و طبق دستورات پزشک براساس شرایط خود، استفاده معقولی از آن‌ها داشته باشید. 

 

برای افزایش وزن، کدام یک از ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک خواهند کرد؟ 

قبل از این‌ که بگوییم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ، نیاز است بدانید که قابلیت افزایش وزن و چاق کردن و اثر کدام یک از ویتامین‌ها و عناصر معدنی اتفاق خواهد افتاد. 

 

شناخته‌ شده‌ترین ویتامینی که در بین تمامی املاح معدنی و مولتی ‌ویتامین ها به ‌عنوان مواد مغذی برای افزایش اشتها در بدن افراد شناخته می‌شود، ویتامین‌هایی می‌باشد که در دسته‌بندی گروه B ‌قرار دارند و عنصر روی یا زینک در آن‌ها نهفته می‌باشد. 

 

البته شرایط افزایش وزن براثر استفاده از این گروه ویتامین‌ها هنگامی اتفاق خواهد افتاد که اشتهای فرد افزایش پیدا کند و فرد در بدن خود افزایش کمبود مواد مختلف را احساس کند. کاهش پیدا کردن اشتهای برخی از افراد و لاغری آن‌ها امکان دارد بر اثر کم شدن میزان زینک در بدن آن‌ها باشد. 

 

نشانه‌های دیگری هست که می‌توان دریافت که میزان مواد معدنی در بدن افراد کاهش پیدا کرده ‌است.

 

به‌ غیر از آن نشانه‌های دیگری می شناسیم که می‌توان دریافت که میزان مواد معدنی در بدن افراد کاهش پیدا کرده ‌است. 

 

مواردی همچون کم شدن حس چشایی، ریزش مو، کاهش حس بویایی و دیگر موارد از مهم‌ترین دلایلی است که امکان دارد کاهش زینک و دیگر مواد معدنی را در بدن افراد نشان خواهد داد. 

 

همان‌طور که در مطالب بالا گفتیم، از جمله ویتامین‌های محلول در آب، ویتامین‌های گروه B شناخته می‌شوند که کم شدن آن‌ها در بدن افراد باعث کاهش اشتها نیز می‌گردد. 

 

به ‌عنوان نمونه اغلب افراد با استفاده از اغلب افرادی که در بدن خود دچار کاهش ویتامین B12 شده‌اند، با استفاده از این ویتامین و مکمل اشتهای آن‌ها تقویت می‌شود و امکان افزایش وزن در بدن آن‌ها هست. بنابراین برای این که بدانیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، باید زمینه اطلاعات خود را در رابطه با این ‌موضوع افزایش دهیم. 

 

ویتامین‌های گروه B چه اثربخشی در چاقی افراد خواهند داشت؟ 

پرسشی که در ذهن اغلب افراد شکل می‌گیرد، این است که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم ؟ باید بگوییم که بدن ما نیاز مبرم و ضروری به ویتامین‌های گروه B دارد و اثربخشی این نوع ویتامین‌ها در بدن انسان بسیار مهم می‌باشد. 

 

وجود این ویتامین‌ها برای ذخیره انواع انرژی در بدن انسان کاربرد خواهد داشت. انرژی بدن انسان اغلب براثر موادی همچون کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها اتفاق می‌افتد و بدن فرد بر اثر این دسته از مواد تامین خواهد شد. 

 

به‌ عنوان نمونه؛ ویتامینی که کمک می‌کند کربوهیدرات‌ها در کنار کمک به سلول‌های بدن تامین بشوند و در آخر باعث شکل‌گیری کارایی‌های کالری‌های مورد نیاز برای بدن شود، ویتامین B1 می‌باشد. باید این مسئله را بدانید که کاهش یافتن هر کدام از این ویتامین‌ها می‌تواند عوارض گوناگونی را در بدن به وجود بیاورد. 

 

زیرا شرایط متابولیسم بدن به‌ خوبی فعالیت نخواهد داشت و این باعث کاهش وزن و لاغری‌های مفرط خواهد شد. اگر علاقه‌ای به استفاده از قرص‌های ویتامین B ندارید، پزشکان مواد غذایی جایگزین را برای شما مناسب می‌دانند. از طریق استفاده از این دسته غذاها می‌توانید ویتامین‌های گروه B را دریافت کنید تا وجود این ویتامین‌ها در بدن شما باعث افزایش وزن شود. 

 

مواد غذایی همچون عدس، لوبیا، سیب‌زمینی، گوشت خالص و تخم‌مرغ و دیگر موارد، مهم‌ترین منابع ویتامین گروه B هستند. پس با استفاده از این ویتامین ضروری می‌توانید در طولانی ‌مدت افزایش وزن را تجربه کنید. 

 

 

PicsArt_02-12-06.23.06

 

 

ویتامین‌های گروه B12 

ویتامین‌های گروه B12 نیز تاثیر بسیاری بر افزایش وزن دارند، اما نمی‌توان آن را در مواد غذایی مرسوم پیدا کرد. اگر قصد دارید از این نوع ویتامین برای بدن خود بهره کافی را ببرید، پزشک مد نظر قرص‌ها و یاآمپول های مختلفی که حاوی ویتامین B12 می‌باشد را برای شما تجویز می‌کند تا با تهیه آن‌ها از داروخانه‌ها و استفاده آن‌ها بتوانید روی افزایش وزن خود تاثیر بسیاری داشته باشید. 

 

فواید بسیاری که برای ویتامین B12 ذکر می‌گردد، این است که باعث افزایش اشتهای فرد خواهد شد و اثربخشی بالایی روی اضافه ‌وزن دارد. 

 

افزایش پیدا کردن اشتهای فرد کمک می‌کند تا میل بیشتری برای استفاده از هر گونه مواد غذایی داشته باشد و ساخته شدن گلبول‌های قرمز خون در بدن فرد افزایش پیدا خواهند کرد. 

 

در مجموع برای اضافه‌ وزن کمک بسیار شایانی خواهد کرد. پس با این مبحث دریافتیم که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم تا بتوانیم به اهداف خود برای اضافه وزن برسیم. 

 

ویتامین‌های گروه E چه اثربخشی در چاقی افراد خواهند داشت؟ 

در پاسخ به این پرسش ‌که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، می‌توانیم نام ویتامین E را به میان بیاوریم. به دلیل این ‌که یکی از بهترین ویتامین‌هایی است که با هدف افزایش سلامت پوست و مو به بدن فواید بسیاری را خواهد رساند. 

 

برای این ‌که این ویتامین خارق ‌العاده را به بدن خود برسانید، به ‌غیر از این ‌که نیاز دارید تا انواع غذاها و روغن‌های مختلف را در طول روزمره مصرف کنید، نیاز به استفاده از قرص‌ها و مکمل‌های مختلف دارید. 

 

 

اینجا بخوانید:

پوست خیار سرشار از ویتامین

 

 

تاثیرگذاری ویتامین E روی چاقی به ‌حدی زیاد است که اغلب پزشکان برای بیمارانی که درگیر کمبود وزن هستند، قرص‌هایی که دارای ویتامین E می‌باشند را پیشنهاد و تجویز می‌کنند. 

 

اما امکان دارد که عوارضی از این نوع قرص‌ها در بدن افراد شکل بگیرد، پس به ‌جای استفاده از این قرص‌ها، برخی از پزشکان روغن‌های حاوی ویتامین E که برای پوست و چرب کردن آن مفید واقع می‌شوند و کمک می‌کنند تا از این طریق ویتامین به بدن وارد شود را پیشنهاد می‌کنند. حال در ادامه، اطلاعات گسترده‌تری در رابطه با این‌ موضوع برای شما خواهیم داشت تا به درک درستی از آن برسید. 

 

ارتباط بین ویتامین E و افزایش وزن 

در واقع ویتامین‌های گروه E در دسته‌بندی ویتامین محلول در چربی شناخته می‌شوند و همان‌طور که گفتیم، رابطه مستقیم با چاقی و افزایش وزن افراد خواهند داشت. اغلب سبزیجات و غذاهای چرب، حاوی ویتامین E می‌باشند که شامل مواردی همچون روغن زیتون، ماهی‌های روغنی، آجیل، آواکادو می‌باشند که سرشار از ویتامین E هستند. 

 

طیف وسیعی از بیماری‌های مختلف بر اثر کمبود ویتامین در بدن افراد رخ خواهد داد و اشخاص را درگیر بیماری‌های مربوط به سندرم متابولیک از جمله بیماری‌های قلبی همچون، آلزایمر، سرطان، دیابت خواهند کرد. 

 

یک ‌ریز مغذی محلول در انواع چربی‌ها، ویتامین E می باشد. این مسئله از نظر تئوری باعث می‌شود تا افرادی که اضافه‌ وزن بسیار دارند و میزان زیاد غذای چرب مصرف می کند، سطح انرژی آن‌ها بیشتر از حد ممکن باشد. 

 

تحقیقات بسیار گسترده‌ای در این امر صورت ‌گرفته است 

تحقیقات بسیار گسترده‌ای در این امر صورت ‌گرفته که نشان می‌دهد حتی اگر میزان ویتامین E در افراد چاق بسیار بالا باشد، ریز مغذی‌های ضروری که مورد نیاز بافت‌های بدن می‌باشند، تامین نخواهند شد. 

 

به دلیل این ‌که بافت بدن افراد چاق با استفاده از ویتامین‌ها  و بافت‌های بدن افرادی که درگیر اضافه ‌وزن می‌باشند، بدین‌ گونه است که ویتامین‌ها و چربی‌هایی همچون ویتامین E را رد خواهند کرد. 

 

به دلیل این ‌که بدن فرد در حال حاضر چربی‌های مورد نیاز را دارد. پس کاملاً مشهود است که افراد چاق نیز دچار کمبود ویتامین E خواهند شد. اما رابطه‌ای بین سطح ویتامین E و چاقی در بدن افراد لاغر بیشتر می‌باشد و می‌توانند با استفاده از این مواد مغذی و قرص‌های مکمل ویتامین E چاقی را تجربه کنند. 

 

چاقی صورت با استفاده از ویتامین ‌ E 

اثربخشی ویتامین E بر توپر شدن و چاق شدن صورت نقش بسیاری را ایفا خواهد کرد. مهم‌ترین منابعی که می‌توانید از طریق آن ویتامین E را دریافت کنید، روغن‌های گیاهی همچون روغن آفتاب‌گردان، روغن زیتون، روغن سویا می‌باشد. 

 

تأثیربخشی ویتامین E روی سلامت پوست به‌ حدی بالاست که می‌تواند در برطرف نمودن چین ‌و چروک های پوستی و چاق شدن پوست صورت مؤثر واقع شود. 

 

اگر از این روغن در کنار روغن‌های دیگر استفاده کنید و آن را روی پوست صورت ماساژ بدهید، بعد از مدتی تأثیرات شگفت‌انگیزی از آن دریافت خواهید کرد. 

 

شرایط استفاده از این روغن این است که می‌توانید کپسول‌های مختلف ویتامین E را خالی کنید و مواد آن‌ها را از طریق سوزن یا سرنگ بیرون بیاورید. 

 

روغنی که در درون این کپسول‌ها موجود است، همان ویتامین E مورد نیاز برای چاق شدن صورت می‌باشد. 

 

حال این ویتامین را هر روز به پوست صورت خود بمالید تا با گذشت مدت ‌زمانی، تأثیربخشی آن را روی چاق شدن صورت احساس کنید. پس تا به اینجای این مطلب دریافتیم که ویتامین E می‌تواند نقش بسیاری برای چاقی صورت ایفا کند. 

 

ویتامین‌های گروه D چه اثربخشی در چاقی افراد خواهند داشت؟ 

اهمیت این پرسش که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، بسیار زیاد می‌باشد. بنابراین می‌توانیم نام ویتامین D را به ‌عنوان یکی دیگر از ویتامین‌هایی که نقش مستقیمی بر افزایش وزن دارد، به میان بیاوریم. مهم‌ترین مسئله‌ای که بر اثر استفاده از ویتامین D در بدن ذکر می‌گردد، کنترل اضطراب و افسردگی می‌باشد. 

 

اغلب افراد هنگامی ‌که اضطراب و یا استرس دارند، اشتهای بیشتری برای غذا خوردن دارند. البته این قضیه معکوس نیز می‌باشد و برخی از افراد در هنگام اضطراب و استرس نسبت ‌به غذاها و خوراکی‌ها اشتهای کمتری دارند. 

 

حال برای این‌ که وزن افراد در حد تعادل قرار بگیرد، ویتامین‌هایی که در دسته‌بندی گروه D قرار دارند، می‌توانند در کنترل اضطراب و افسردگی مفید واقع بشوند و این مسئله می‌تواند اشتهای افراد را کنترل کند و موجب چاق شدن و اضافه‌وزن آن‌ها گردد. 

 

اگر بدن شما میزان زیادی ویتامین D داشته باشد، عامل مؤثری برای چاق شدن می‌باشد. اما برای این‌ که هیکل و اندام متناسب و متعادلی را داشته باشید، همواره باید مواد غذایی که دارای ویتامین D می‌باشند را در حد متعادل استفاده داشته باشید. 

 

مهم‌ترین منابع دریافت ویتامین D مواد معدنی همانند روی، منیزیم و کلسیم می‌باشند که باعث تشدید اشتها خواهند شد و سبب چاقی بدن افراد نیز می‌شود. 

 

رابطه بین ویتامین D و افزایش وزن 

همواره نیاز بدن برای دریافت ویتامین D احساس خواهد شد. زیرا کمک بسیار شایانی به جذب کلسیم و سالم ماندن استخوان‌ها خواهد کرد. 

 

اما مسئله مهم این است که آیا استفاده از این ویتامین می‌تواند نقش دیگری را در بدن اعمال کند؟ پاسخ این پرسش مثبت است. زیرا استفاده از ویتامین D به‌ غیر از جذب کلسیم، می‌تواند برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی، کاهش التهابات و سلامت قلب و عروق بسیار مفید و ضروری باشد. 

 

اما در رابطه ویتامین دی و افزایش وزن باید بگوییم که استفاده از آن نمی‌تواند باعث افزایش وزن بسیار چشمگیر شود. به دلیل این ‌که اغلب افرادی که درگیر اضافه ‌وزن می‌باشند، میزان کمی از ماده مغذی D در بدن آن‌ها وجود دارد. 

 

با متخصصین مختلفی در زمینه تغذیه مشورت کنید 

پس برای این ‌که تشخیص دهیم تا برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم و ویتامین D را به‌ عنوان مکمل خاصی در دسته‌بندی این ویتامین‌ها قرار بدهیم،باید با متخصصین مختلفی در زمینه تغذیه مشورت کنیم تا تایید کند که استفاده از این ویتامین برای ما بدون خطر می‌باشد. البته برخی از مطالعات این مبحث را به اثبات رسانده که افزایش وزن از طریق ویتامین D نیز امکان‌پذیر می‌باشد. 

 

اما با توجه به این ‌که این تحقیقات روی گروه خاصی از افراد همچون بانوان باردار انجام‌ شده است، نمی‌توان قطع به ‌یقین گفت که استفاده از ویتامین D می‌تواند برای تمامی افراد کاربرد افزایش وزن و چاقی را به‌ دنبال داشته باشد. پس برای تشخیص این ‌موضوع بهتر است با متخصصی صحبت کنید تا بنا بر شرایط شما، از بهترین ویتامین‌ها بهره‌مند شوید. 

 

راهکارهای مخصوص افزایش وزن 

نکته مهمی که بعد از شناخت و بررسی‌های موجود ویتامین‌های مختلف برای افزایش وزن هست، این است که روش‌ها و راهکارهای دیگری برای افزایش وزن وجود دارند. 

 

به‌ عنوان نمونه برای کسانی که ویتامین و مواد معدنی بدن آن‌ها کم شده ‌است، مصرف مولتی ‌ویتامین توصیه می شود. اما نباید از این ویتامین‌ها برای کاهش و یا افزایش وزن استفاده کرد. زیرا امکان بروز مشکلات در استفاده از آن‌ها بسیار می‌باشد، مگر این‌ که پزشک استفاده از آن‌ها را برای شما مجاز تشخیص داده باشد. 

 

مسئله مهمی که به‌ عنوان یکی از راهکارهای افزایش وزن در کنار استفاده از ویتامین‌های مختلف به کار برده می‌شود، این است که قبل ‌از غذا خوردن، آب زیاد میل نکنید. 

 

زیرا باعث عدم اشتهای شما می‌شود. غذاهای سالمی همچون گوشت، چربی و شیر، ویتامین‌های بسیار مفیدی دارند که کمک می‌کنند افزایش وزن و خواب کافی را تجربه کنید. 

 

استفاده از مکمل‌های غذایی که در افزایش وزن تاثیرگذار هستند، می‌تواند برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند، مفید باشد. اما اگر قصد لاغری را دارید، باید به‌ جای این ‌که از کربوهیدرات‌ها و چربی‌های مضر استفاده داشته باشید، در کنار مصرف انواع ویتامین‌ها ورزش را نیز اولویت اول زندگی خود بگذارید تا بتوانید به هدف خود برسید. 

 

بهترین ویتامین ها برای افزایش وزن چه مواردی شناخته می شوند؟ 

با شناخت این ‌که بدانیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، می‌توانیم در روند افزایش وزن موفق باشیم. پس اگر شما شخصی هستید که نیاز به افزایش وزن دارید و نیاز دارید بشناسید که کدام یک از مولتی ‌ویتامین ها نقش افزایش وزن را برای شما ایفا خواهد کرد، مواردی که در ادامه این مبحث به شما خواهیم گفت می‌تواند به شما کمک کند. 

 

PicsArt_02-12-06.23.31

 

 

تشخیص کمبود ویتامین 

اغلب افرادی که درگیر لاغری مفرط هستند، برای این‌که تشخیص دهند که در بدن آن ها دچار کمبود مواد مغذی می‌باشند، استفاده از قرص‌های مختلف در گروه ویتامین‌های ب باعث افزایش اشتهای آن‌ها نمی‌شود. 

 

پس در این اطلاعات از شناخته ‌شده‌ترین و بهترین قرص‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند تا افزایش اشتها را تجربه کنیم را در اختیار شما قرار دادیم. 

 

امکان دارد که استفاده از برخی از ویتامین‌ها باعث افزایش اشتهای برخی از افراد نگردد. پیشنهاد پزشکان این است که شب‌ هنگام و کمی قبل ‌از خواب، میل کردن این قرص‌ها کارسازتر خواهد بود. 

 

به دلیل این ‌که به ‌غیر از آن در کنار استفاده از وعده‌های غذایی، استفاده از این قرص‌ها می‌تواند کارساز باشد. پس با این مسائل دریافتیم که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم. 

 

به چه دلیل برای استفاده از مولتی ‌ویتامین ها باید دقت بسیار به خرج داد؟ 

همان‌طور که در تمامی این مطلب دریافتیم، برای افزایش وزن استفاده از تمامی مولتی ویتامین‌ها بسیار مؤثر واقع می‌شود. اما اگر بخواهیم بهتر بدانیم که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، نباید آن‌ها را به‌ صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف داشته‌ باشیم. پس توصیه ما این است که در زمینه چاق شدن هیچ‌گاه به ‌صورت خودسرانه عمل نکنید. 

 

زیرا استفاده بیش ‌از اندازه آن‌ها می‌تواند عوارض نامطلوب و ناخوشایندی را در بر داشته باشد و به‌ جای این‌که شما را به اهداف چاقی و اضافه ‌وزن برساند، ضررهای بسیاری را به‌ همراه داشته باشد. 

 

برخی از مشکلات متعدد افراد که بر اثر استفاده‌ی خودسرانه و بیش ‌از اندازه مولتی‌ویتامین ها مشاهده می‌شود، مواردی همچون تپش قلب، استفراغ، اسهال، کدر شدن رنگ دندان‌ها، سرگیجه، تضعیف عضلات و اندام‌ها و دیگر موارد می‌باشد. 

 

مهم‌ترین مسئله این است که جمع شدن میزان زیادی از مواد معدنی در بدن، ضررهایی برای مغز، کبد و دیگر موارد دارد. پس بدون هیچ‌گونه تحقیق در رابطه با هر محصولی، به استفاده از آن نپردازید. 

 

برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم 

در جواب به این پرسش که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، باید بگوییم که استفاده از مولتی ‌ویتامین ها نمی‌تواند ۱۰۰ درصد عامل مؤثری برای چاق شدن افراد باشد. 

 

فقط اثربخشی آن‌ها بر اشتهای افراد لاغر می‌باشد و کمک می‌کند که نیاز بدن آن‌ها برای دریافت مواد غذایی افزایش پیدا کند و فرد با مصرف مواد غذائی روزانه باعث افزایش وزن شود و میزان کمبود وزن خود را از این طریق جبران کند. 

 

البته در کنار این روش‌ها برای افزایش وزن، راهکارهای مختلف دیگری وجود دارند، اما در صورت لزوم و بنا بر تشخیص پزشک می‌توانید از مولتی‌ویتامین ها و مکمل‌های مختلف استفاده داشته باشید. دقت کردن به دوز مصرفی این دسته از قرص‌ها مسئله مهمی است که نباید آن را نادیده بگیرید. 

 

البته باید بدانید که در کنار استفاده از این مولتی ‌ویتامین ها مواد غذایی بسیاری را همراه کنید و آب بسیار بنوشید تا بتواند سبب بیشتر شدن سطح ریز مغذی‌ها در بدن شود. 

 

مسئله مهم دیگر این است که افرادی که از دخانیاتی همچون سیگار استفاده می‌کنند، نباید میزان زیادی از ویتامین A را استفاده کنند. زیرا امکان دارد باعث افزایش مبتلا شدن آن‌ها به سرطان ریه شود. 

 

مصرف بیش ‌از اندازه ویتامین‌ها چه خطرات احتمالی را به دنبال دارد؟ 

حال که متوجه شدیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، باید در رابطه با استفاده‌ی بیش ‌از حد ویتامین‌ها و خطرات احتمالی آن برای شما بگوییم. در واقع نمی‌توان رابطه‌ای بین دریافت مواد مغذی توسط انواع مواد غذایی روزمره با ویتامین‌ها و مکمل‌ها برقرار کرد. 

 

هنگامی خطرات احتمالی مصرف بیش ‌از حد ویتامین‌ها اتفاق می‌افتد که شما از مکمل‌ها بیش ‌از اندازه‌ ضروری برای بدن خود استفاده کرده باشید و میزان آن متناسب با نیاز بدن شما نباشد. 

 

پس هنگامی‌ که یک شخص از طریق مواد غذایی در برنامه غذایی خود به ‌صورت طبیعی میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی را دریافت می‌کند، هیچ مسئله‌ای برای دریافت بیش ‌از اندازه ویتامین‌ها در بدن اتفاق نخواهد افتاد. 

 

اما استفاده مکمل‌های متعدد امکان دارد که در برخی مواقع شدید، خطرناک و نگران‌کننده باشد و البته فقط استفاده از ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند باعث شکل‌گیری خطرات احتمالی شود. 

 

ویتامین‌های محلول در آب اگر بیش ‌از اندازه ممکن به بدن برسند، هیچ‌گونه آسیبی برای بدن ندارند. زیرا توسط ادرار و آب‌های متعدد از بدن دفع خواهند شد. حال برای این‌ که بشناسید که استفاده بیش ‌از اندازه از ویتامین‌ها می‌تواند باعث شکل‌گیری چه اثرات جانبی بر بدن باشد، موارد زیر به شما کمک خواهد کرد. 

 

خطرات احتمالی مصرف بیش‌ از حد ویتامین C 

گفته می‌شود که استفاده بیش ‌از اندازه از ویتامین C به نسبت دیگر ویتامین‌ها مسمومیت نسبتاً کمی را به ‌همراه دارد. اما در شرایطی که فرد میزان زیادی از ویتامین C را استفاده کند، اختلالات بسیاری در دستگاه گوارش او اتفاق خواهد افتاد و امکان دارد که عوارضی همچون حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال و دیگر موارد را تجربه کند. 

حتی در مواقع بسیار شدیدتر امکان دارد که سردردهای میگرنی گریبان‌گیر بیمار شود. پس استفاده از ویتامین C باید تحت نظارت پزشک انجام بگیرد و بیش ‌از اندازه مصرف نشود. 

 
خطرات احتمالی مصرف بیش ‌از حد ویتامین B3 

اگر فردی بیش از حد ممکن از این ویتامین استفاده داشته باشد، امکان دارد که این شرایط در بدن باعث شکل‌گیری اختلالی همچون افزایش فشار خون، اختلال در بینایی، آسیب ‌رساندن به کبد، درد در نواحی شکم گردد. 

به ‌همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند تا در هنگام مصرف این ویتامین، حد تعادل را رعایت کنید و تا جایی‌که بتواند برای چاقی مثمر ثمر واقع شود، از آن استفاده داشته باشید.

 

خطرات احتمالی مصرف بیش ‌از حد ویتامین A 

حال که دریافتیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، باید بگوییم تا جایی‌که تحقیقات نشان داده‌ است، مسمومیت از طریق مصرف ویتامین A به واسطه مواد غذایی صورت نخواهد گرفت. 

 

اغلب مسمومیت‌های ویتامین آ هنگامی اتفاق می افتد که شما مکمل‌ها را بیش ‌از اندازه مصرف کرده باشید. مهم‌ترین علائمی که در این هنگام مشاهده می‌شود، مواردی چون تهوع، افزایش فشار مغز می‌باشد. اما در مواقعی که میزان مسمومیت با ویتامین آ بسیار شدت پیدا کند، عواقبی همچون مرگ را به دنبال خواهد داشت. 

 

خطرات احتمالی مصرف بیش ‌ از حد ویتامین D 

اگر فردی درگیر مسمومیت با این ویتامین شود، امکان دارد که عواملی چون کاهش وزن، کاهش اشتها، ضربان نامنظم قلب را مشاهده کند. زیرا استفاده‌ بیش ‌از اندازه از این ویتامین می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. 

 

به دلیل این‌ که باعث بالا رفتن سطح کلسیم خون می‌شود و در نهایت می‌تواند سبب آسیب ‌رساندن به بعضی از اندام‌های بدن شود. پس حتماً تحت تجویز پزشک مخصوص خود از این ویتامین‌ها بهره‌مند شوید. 

 

خطرات احتمالی مصرف بیش  ‌از حد ویتامین E 

با این که دریافتیم که برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم، همچنان امکان دارد که مصرف بیش ‌از اندازه از ویتامین E باعث بروز مشکلاتی در بدن فرد گردد. مواردی همچون لخته شدن خون و در نهایت سکته مغزی یا خون‌ریزی از مهم‌ترین عوارضی است که امکان دارد در صدد استفاده نا به جا و بیش ‌از اندازه از این ویتامین اتفاق بیفتد. 

 

با این‌ دست از مطالب دریافتیم که درست است که انواع ویتامین‌ها برای چاقی و اضافه ‌وزن و تمامی سلول‌های بدن مفید می‌باشد، اما مصرف بی‌اندازه و خودسرانه آن امکان دارد تا باعث به وجود آمدن اختلالات متعددی در بدن گردد. توصیه ما این است که اگر نیاز دارید تا با استفاده از ویتامین‌های مختلف، افزایش وزن یا چاقی را تجربه کنید، باید حتما این امور تحت نظارت پزشکی با تخصص در زمینه گوارش و تغذیه صورت بگیرد. 

 

آیا استفاده بیش ‌از حد ویتامین‌ها می‌تواند باعث مرگ شود؟ 

با این که دریافتیم برای چاقی چه ویتامینی مصرف کنیم تا به اهداف خود در این زمینه برسیم، اما امکان دارد که مصرف بیش ‌از اندازه برخی از ویتامین‌ها عامل مؤثری برای مشکلات متعدد باشد. اما مسئله مرگ و کشنده بودن ویتامین‌ها خیلی کم گزارش ‌شده است و اغلب مواقع مسمومیت با ویتامین‌ها بسیار دیده می‌شود. 

 

به‌ عنوان نمونه اگر فردی بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین A یا ۱۰ برابر گنجایش روزانه خود استفاده داشته باشد، این مشکل باعث به وجود آمدن عوارضی همچون افزایش فشار مایع نخاعی می‌شود و در آخر می‌تواند عامل مؤثری برای آسیب رساندن به اندام‌های مختلف بدن گردد. 

 

همین مسئله در رابطه با مصرف بیش ‌از اندازه ویتامین D نیز صدق می‌کند و در دراز مدت می‌تواند باعث افزایش میزان سطح کلسیم خون شود و در نهایت منجر به مرگ شود. 

عوارض جانبی احتمالی کشنده‌ای نیز از مصرف بیش‌ از اندازه دیگر ویتامین‌ها حاصل می‌گردد 

 

عوارض جانبی احتمالی کشنده‌ای نیز از مصرف بیش‌ از اندازه دیگر ویتامین‌ها حاصل می‌گردد که امکان دارد تا برخی از آن نگران‌ کننده باشند. به‌ عنوان نمونه آسیب‌های متعددی را برای کبد به ‌همراه دارند. 

 

در حالت کلی همیشه باید نیاز بدن را برای استفاده از هر گونه مواد غذایی و مواد مغذی سنجید. اما این کاملاً صحیح است که هر کدام از این ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند فایده‌ها و نیازهای بدن را برطرف کند و برای سلامتی مفید باشد. اما اگر به ‌اندازه‌ متعادل برای بدن فراهم نگردد، باعث به وجود آمدن عوارضی خواهد شد. 

 

پس همه ‌چیز باید به ‌اندازه به بدن برسد تا بتواند نتیجه خوبی را در بر داشته باشد. در همین زمینه اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که برای این ‌که بهترین افزایش وزن را از طریق ویتامین‌های مختلف دریابید، باید تحت تخصص پزشکان تغذیه از این نوع ویتامین‌ها بهره‌مند گردید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار