|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۸۰

همانطور که می دانید چربی های شکمی یکی از مهم ترین علل زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 نیز محسوب می شود چنانکه چاقی شکمی خطر بیماری های قلبی را طی ده سال دو برابر می کند. زمانی که تجمع چربی در ران ها و باسن باشد احتمال بیماری های قلبی عروقی چندان زیاد نیست که خانم ها غالبا این حالت را در اندام خود دارند.

 

یکی از ساده ترین روش ها اندازه گیری محیط شکم با سانتی متر است. اگر این مقدار در آقایان از 94 سانتی متر و در خانم ها از 80 سانتی متر بیشتر باشد، فرد دچار چاقی شکمی است. البته این اندازه گیری نمی تواند به طور دقیق نشانگر چربی شکمی باشد زیرا گاه ممکن است چربی ها زیر پوست و نه در حفره شکمی و ماهیچه های این قسمت باشند. 

 

مثل همیشه ورزش 

چاقی شکمی هرگز بدون تحرک از بین نمی رود و در مرحله اول نیاز به تغییر سبک زندگی و به خصوص گنجاندن ورزش در برنامه روزانه دارد. هدف از ورزش تقویت و محافظت از توده ماهیچه ای شکم بوده که معمولا ضعیف شده است. حتی اگر وزن نیز چندان تغییری نکرد باز هم نباید ناامید شد زیرا مادامی که چربی ها بسوزد، ماهیچه ها کم کم به توده عضلانی تبدیل می شود. توجه داشته باشید که در این صورت اندازه دور شکم اهمیت زیادی دارد.  

ورزش بیشتر از 30 دقیقه با شدت متوسط به بالا که با نفس زدن همراه باشد می تواند نشانگر تمرین ورزشی کافی باشد. البته پشتکار نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر فقط روز تعطیل آخر هفته دو ساعت و نیم دوچرخه سواری کنید، نمی تواند یکجانشینی دیگر روزهای هفته را جبران کند. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا بهترین ورزش ها برای تحلیل چربی های شکمی است که توصیه می شود حداقل سه بار در هفته ( 30 دقیقه تا 1 ساعت) انجام شود. 

  

رژیم غذایی مناسب شکم بزرگ 

بسیاری از افراد برای کاهش این چربی های نازیبا به سراغ رژیم های بسیار کم کالری می روند. گرچه ممکن است در ابتدا به نتیجه دلخواه برسند اما بدن در کنار کاهش چربی، بخش قابل توجهی از ماهیچه ها را برای تامین نیاز به پروتئین نیز از دست می دهد. در نتیجه، فرد مجددا با پایان دوره رژیم و دریافت کالری بیشتر، دچار افزایش وزن می شود.  

داشتن و در عین حال رعایت عادات غذایی صحیح در طولانی مدت اهمیت زیادی دارد. یکی از نکات موفقیت در این راه کاهش تدریجی خوراکی هایی با تراکم انرژی و کالری بالاست.با خوردن غذاهایی با انرژی پایین، بدن حجم بیشتری را مصرف می کند و زودتر سیر می شود. 

  

تقسیم مواد غذایی 

- خوراکی های با انرژی بالا:روغن ها، کره، مارگارین، گوشت های چرب، غذاهای سرخ شده، میوه های روغنی مانند گردو، بیسکوییت شور یا شیرین، خامه منجمد، شکلات، کیک، میوه های خشک، انواع تارت، چیپس، نوشیدنی های شیرین و... 

- خوراکی های با انرژی متوسط:ماهی ها، گوشت های کم چرب، انواع فرآورده های غلات، نان، غلات صبحانه، برنج، ماکارونی، ذرت، سیب زمینی، سبزیجات خشک، گیلاس، لبنیات کم چرب، آووکادو و... 

- خوراکی های با انرژی پایین:سبزیجات، اکثر میوه ها، بعضی از انواع لبنیات، ماست، پنیر سفید بدون چربی تا 20% چربی و... 

 

روشی طبیعی برای مقابله با چاقی 

همان طور که اشاره شد توجه به ورزش و برنامه غذایی صحیح برای کاهش چربی های شکمی ضروری است اما می توان با کمک بعضی خوراکی های طبیعی نیز نتیجه بهتری کسب کرد. چای سبز از آن جمله است که به خاطر خواص کافئین، مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی ها را افزایش می دهد.  

اما تحقیقات نشان می دهد که ریشه شیرین بیان تاثیر قابل توجهی در تحلیل چربی های شکمی دارد. این گیاه از 4000 سال پیش یکی از پرمصرف ترین گیاهان در طب قدیم غرب و شرق بوده است. ترکیبات موجود در آن باعث کاهش بافت چربی های شکمی می شوند. 

 

در ادامه: 

- زمانی مناسب را برای کسب آرامش به خود اختصاص دهید. حتی اگر این زمان بیشتر از یک ربع نیز طول نکشد اما برای رهایی از درگیری ها و مشغله ها بسیار مفید خواهد بود. 

- به خواب خود توجه داشته باشید. اکثر افراد به حداقل 7 ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا بتوانند فعالیت های روزمره را به بهترین نحو انجام دهند. 

- عوامل و بخش های استرس زا را از محیط خواب دور کرده و در این محل کار نکنید.   

برخی افراد به صورت یکنواخت چاق هستند به این معنی که سلول های چربی در تمام بخش های بدن تجمع پیدا کرده اند و مانند لایه ای محافظ دور تا دور بدن را فرا گرفته اند. اما چاقی همیشه به این شکل نیست و حتما شما هم دیده اید که برخی افراد، چاقی موضعی دارند و تنها در یک یا نهایتا چند بخش بدن با جمع بیش از حد چربی مواجه هستند. مثلا بیشتر مردم از چاقی شکم و پهلو شکایت می کنند زیرا این مساله بسیار شایع است.  

 

 

PicsArt_02-14-06.34.16

 

 

چربی های اضافه شکم و پهلو از کجا می آیند؟ 

اجازه دهید ابتدا درباره کالری صحبت کنیم. کالری یعنی انرژی حاصل دریافت مواد غذایی و استفاده از آن برای سوخت و ساز بدن. ما هرچه میخوریم مقدار مشخصی کالری یا انرژی دارد که بدن هرچقدر از آن را نیاز داشته باشد از مواد مصرفی استفاده می کند و ماباقی آن را در صورت عدم نیاز به صورت چربی ذخیره می کند. 

کم کم زمانی که کالری دریافتی زیاد شود، بخش های مختلف بدن چاق می شوند. اما در بیشتر افراد محل ذخیره این چربی ها زیر جلد شکم و پهلو ها است. برای همین است که اغلب افراد چاق شکم نسبتا بزرگی نسبتا به جثه خود دارند و این می تواند هم ظاهر افراد را به خطر بی اندازد هم باعث عوارض سلامتی شود.

 

چرا لاغری شکم اهمیت بسیار زیادی دارد؟ 

حفره شکمی حاوی مهمترین ارگان های بدن و سیستم گوارشی هستند که ما بدون آن ها تقریبا شانسی برای زندگی کردن نداریم. زمانی که بافت چربی در اطراف ارگان های گوارشی قرار بگیرند مانع از عملکرد درست آن ها می شوند. در واقع بدترین نوع چربی، چربی شکم و پهلو است که سلامت ارگان های گوارشی مانند روده و معده و کبد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. برای از بین بردن این چربی و یا کاهش آن افراد حتما باید اقدام به لاغری شکم کنند. 

 

چرا خانم ها بیشتر از آقایان شکم و پهلو دارند؟ 

بدن خانم ها، به دلیل محافظت از جنین در طول بارداری، چربی ها را بیشتر در شکم و پهلو ها ذخیره می کند. چربی های پهلو زیرپوستی هستند و دقیقا در زیر پوست شما قرارگرفته اند و جزء چربی های سمج محسوب می شوند که آب کردنشان بسیار سخت است. همچنین چربی های شکم که تا دور کمر نیز ادامه دارند، از چربی های سمج و زیرپوستی بوده و به سختی آب می شوند. 

در صورتی که دور کمرتان بیشتر از ۸۹ سانت (در خانم ها) و۱۰۲ سانت (در آقایان) باشد، شما چربی اضافی احشایی دارید. این نوع چربی خطرناک بوده و ترکیبات ترشحی و ارگان های داخلی بدن را احاطه می کند و می تواند منجر به مشکلات فراوانی مانند بیماری های قلبی شود. 

از آنجایی که چربی احشایی از نظر متابولیکی فعال تر است، سریع تر به ورزش جواب می دهد. هنگامی که فرد شروع به کاهش وزن به کمک ورزش و رژیم لاغری می کند، چربی های احشایی که درون شکم قرار دارند سریع تر از چربی های زیر پوستی آب می شوند. 

برای لاغری شکم و پهلو هم باید ورزش کنید هم رژیم بگیرید 

برای سوزاندن چربی های زیرپوستی لازم است ترکیبی از رژیم لاغری و ورزش های قدرتی به همراه چربی سوزی انجام شود که در اینجا به شرح هر یک از آنها می پردازیم. 

 

محدود کردن کالری دریافتی 

 

 استفاده از لیست کالری های مواد غذایی 

به مدت یک هفته با استفاده از لیست کالری ها، میزان کالری مصرفی روزانه خود را محاسبه کنید. در این مدت لازم نیست رژیم خاصی را رعایت کنید و می توانید رژیم غذایی معمول خود را حفظ کنید. این محاسبه، پایه ی تغییر رژیم غذایی تان به حساب می آید. 

  • این لیست می تواند شما را آگاه کند که روزانه چه میزان کالری دریافت می کنید و چه غذاهایی میزان کالری بسیار بالایی دارند که می توانید آنان را از رژیم غذایی تان حذف کنید. 

  • مقدار هر وعده غذایی، تنقلات، کالری مایعات و نوشیدنی ها یا غذا های بسیار پر کالری که مصرف می کنید را یادداشت کنید و کنارشان ستاره بزنید. این لیست می تواند شروعی برای برنامه ی رژیم لاغری تان باشد. 

  • لیست کالری ها را پس از شروع رژیم لاغری نیز نگه دارید. مطالعات نشان داده است که افرادی که مدام لیست کالری های دریافتی شان را چک می کنند، در رژیم های لاغری بلند مدت موفق ترند. 

کالری دریافتی روزانه تان را به ۵۰۰ کالری محدود کنید. 

با کاهش مقدار غذای دریافتی می توانید به بدن سیگنال دهید تا شروع به استفاده از چربی های ذخیره شده ( شکم وپهلو ) کند. 

  • برای کاهش وزن و کاهش چربی های ذخیره شده در کل بدن و خصوصا شکم و پهلو ها، مجبورید کالری دریافتی بدن را کاهش دهید. به مرور زمان این کاهش دریافت کالری منجر به کاهش وزن می شود. 

  • به طور کلی، مصرف روزانه تنها ۵۰۰ کالری باعث می شود فرد هر هفته ۱ پوند وزن کم کند. کارشناسان تغذیه معتقدند که این روش سالم و مطمئنی برای کاهش وزن می باشد. 

  • لیست کالری غذاها به شما کمک می کند تا بفهمید چه غذاهایی دارای کالری افزونی هستند و با حذف آنها از رژیم غذایی می توانید به روزانه ۵۰۰ کالری دست یابید. 

 

در هر وعده به اندازه غذا بخورید. 

رعایت اندازه ی صحیح غذا در هر وعده می تواند کمک بزرگی به مدیریت کالری های دریافتی و کاهش وزن (به خصوص در نواحی شکم و پهلو ) کند. 

  • برای اندازه گیری بهتر میزان کالری های غذا ها می توانید یک ترازوی آشپزخانه یا پیمانه های اندازه گیری تهیه کنید. 

  • بهتر است میزان کالری هر وعده و میان وعده ی خود را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که به درستی مسیر کاهش وزن را طی می کنید. اندازه گیری چشمی غذاها ممکن است باعث شود که فرد بیش از مقدار تخمین زده شده، غذا بخورد وکالری دریافت کند. 

  • اندازه ی صحیح غذاها به صورت زیر است: ۳ تا ۴ اونس(۸۰ تا ۱۲۰ گرم) غذاهای پروتئینی، یک اونس یا نصف پیمانه (۱۲۵ میلی لیتر) غلات، یک پیمانه (۱۲۵ میلی لیتر) سبزیجات یا ۲ پیمانه (۵۰۰ میلی لیتر) سبزیجات برگ سبز (مانند کاهو، کلم و اسفناج) و نصف پیمانه (۱۲۵ میلی لیتر) میوه های خرد شده یا یک تکه ی کوچک میوه. 

  • در هر وعده همراه غذا پروتئین و میوه و سبزیجات مصرف کنید و همچنین مصرف ۲ تا ۳   مرتبه غلات در روز توصیه شده است. 

 

مصرف مایعات پرکالری را محدود کنید 

مصرف نوشیدنی های پر کالری همراه غذا، اغلب مسئول افزایش کالری های روزانه فرد می شوند. به علاوه حذف کامل این نوشیدنی ها از رژیم غذایی می تواند تاثیر به سزایی در لاغری شکم و پهلو داشته باشد. 

  • کالری های مایع در بسیاری از نوشیدنی ها یافت می شوند. کاهش مصرف یا حذف این نوشیدنی ها بهترین راه برای کمک به کاهش وزنتان محسوب می شود. 

  • نوشابه ها، شیر های پر چرب، آبمیوه ها، کوکتل ها، الکل، چای شیرین، قهوه های پر شکر، نوشابه های انرژی زا و هات چاکلت را محدود کنید. 

  • همچنین از مصرف برخی نوشیدنی های بدون کالری که دارای مقدار زیادی شیرین کننده های مصنوعی و مواد افزودنی دیگر هستند، بپرهیزید. 

  • مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا و گازدار رژیمی را محدود کنید. 

  • برخلاف مایعاتی که تاکنون گفته شد، باید مصرف مایعات هیدراته مانند آب، آب های طعم دار شده، چای و قهوه های تلخ بدون کافئین را به روزی ۸ لیوان برسانید. البته ممکن است بدنتان در طول رژیم به روزی ۱۵ لیوان نیز نیاز داشته باشد. 

 

آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید 

فعال تر شدن همزمان با داشتن رژیم لاغری می تواند به کاهش وزنتان سرعت بخشد. ورزش نیز مانند رژیم لاغری لزوما نباید زجرآور و سخت باشد. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها توصیه کرده که هر شخص، در هفته باید ۱۵۰ دقیقه فعالیتی انجام دهد که ضربان قلب را تا شدت متوسطی بالا ببرد که این فعالیت می تواند روزی ۲۰ دقیقه پیاده روی تند باشد. 

در صورتی که تاکنون در برنامه ی تان هیچ ورزشی جا نداشته است، ممکن است این ورزش برایتان دو برابر بقیه به نظر برسد و اگر ورزش دیگری نیز انجام می دهید می تواند یک امتیاز محسوب شود و باعث سوختن کالری های بیشتری شود. حتی استفاده از پله ها به جای آسانسور، ورزش های نشسته جلوی تلویزیون یا گشت زدن در پاساژها می تواند کالری بسوزاند. 

در صورتی که رفتن به باشگاه یکی از برنامه های ثابتتان محسوب می شود، پس این برنامه می تواند شدید تر دنبال شود تا چربی بیشتری بسوزانید. در صورتی که برای مدتی ورزش هایی با شدت کم انجام داده اید، با شروع ورزش های شدید تر بدنتان با کارایی بالاتری به چربی سوزی می پردازد. 

در مقاله ای که مجله ی مشکلات چاقی در ۲۰۱۱ چاپ کرد، عنوان شد که تمرینات با شدت بالا در بازه های زمانی کوتاه (HIIT) برای سوزاندن چربی های زیرپوستی بسیار مفید هستند. ورزش های (HIIT) شامل دراز نشست، اسکات، بارپی، پروانه، اسپرینت و بسیاری دیگر می باشد. 

برای مثال یکی از تمرینات (HIIT) به صورت زیر می باشد: 

۳ سِت کامل…. 

  • ۲۰ ثانیه دراز نشست، ۱۰ ثانیه زانو بلند 

  • ۲۰ ثانیه اسکات، ۱۰ ثانیه زانو بلند 

  • ۲۰ ثانیه پروانه، ۱۰ ثانیه زانو بلند 

  • ۲۰ ثانیه کیک (لگد)، ۱۰ ثانیه زانو بلند 

  • ۲۰ ثانیه بارپی، ۱۰ ثانیه زانو بلند 

وزنه برداری نیز می تواند آمادگی جسمانی تان را بالا ببرد. هنگامی که شما وزن کم می کنید، خصوصا اگر تنها از رژیم لاغری استفاده کنید، ممکن است به جای چربی عضله بسوزانید. برای اطمینان از اینکه در این راه عضله هایتان صدمه نمی بینند، بهتر است دمبل بزنید. البته شاید پس از مدت کوتاهی نتوانید تاثیرات آن را در لاغری شکم و پهلو ببینید اما وزنه برداری کمک شایانی به روند چربی سوزی تان خواهد کرد. 

 

دو تمرین مفید برای آب کردن چربی های پهلو 

 اسکات 

ممکن است نام این تمرین را میلیون ها بار شنیده باشید. اسکات چربی های شکم و پهلو و باسن را هدف قرار می دهد و ورزش بسیار مفیدی برای چربی سوزی محسوب می شود. 

انجام اسکات بسیار آسان است: 

  • ابتدا پا ها را به اندازه ی عرض شانه باز کنید و دست ها را به سمت جلو بکشید به طوری که کف دستتان به طرف زمین باشد. 

  • بیشتر وزنتان را روی پاشنه پا بیندازید و به نحوی بشینید که انگار در حال نشستن روی یک صندلی هستید. 

  • سپس باسن را به عقب هل دهید و تا جایی که می توانید پایین روید تا ران ها موازی زمین شوند. 

  • برای یک ثانیه توقف کنید و سپس به آهستگی به نقطه شروع بازگردید و به همین شکل تکرار کنید. 

 
 

ساید هیپ رایز (بهترین روش برای لاغری شکم و پهلو) 

اگر می خواهید چربی های پهلو را آب کنید، از این تمرین کمک بگیرید زیرا عضله های پهلو ها و ران ها را هدف قرار می دهد. 

  • به پهلو دراز بکشید و پا ها را روی یکدیگر قرار دهید. 

  • دستی که نزدیک زمین است را زیر سر و دست دیگر را روی پهلو قرار می دهید. 

  • سپس پا ها را صاف نگه دارید و در همین حالت به آرامی یکی از پاها را بالا ببرید. 

پس از اتمام یک ست، جهت خود را عوض کنید و به سمت یا پهلوی دیگر بچرخید. 

 

آیا با عمل می توان اقدام به لاغری شکم کرد؟ 

اگر بخواهید صرفا در ناحیه شکم و پهلوها چربی سوزی کنید انجام ورزش و دنبال کردن رژیم لاغری به تنهایی می تواند به شما کمک کند. همچنین روش های تهاجمی مانند لیپوساکشن پیکرتراشی نیز راه حل های دیگر هستند اما به دلیل عوارض زیاد پیکرتراشی و امکان بازگشت دوباره چربی های موضعی این عمل های منسوخ شده توصیه نمی شود. 

در عوض افراد می توانند برای لاغری شکم و پهلو از دستگاه های لاغری موضوعی اولتراسونیک استفاده کنند. این دستگاه ها بدون نیاز به جراحی و تهاجم تنها با چند جلسه چربی های نواحی مختلف بدن را آب می کنند و هیچ عوارضی هم ندارند. هزینه درمان با آن ها نیز بسیار کم است. 

 

نوشیدنی های چربی سوز شکم و پهلو 

 

 

اینجا بخوانید:

با این دمنوش به جنگ چربی های شکم بروید

 

تجمع چربی در اطراف شکم، یکی از بزرگترین دغدغه‌های افرادی است که اضافه وزن دارند. بیشتر این افراد به دنبال یافتن راهی برای کاهش وزن موضعی هستند. واقعیت این است که لاغری موضعی، تنها با خوردن غذاهای خاص و بدون تغییر در سبک زندگی، ممکن نیست. 

بارها متخصصان تغذیه به این نکته تاکید داشته‌اند که کاهش وزن با تغییر در سبک غذاخوردن و افزایش تحرک میسر است. رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی باید به‌طور مداوم باشد و به‌تدریج بخشی از سبک زندگی شما شود. 

از آنجاکه مهمترین عامل در کاهش وزن، تعادل در سوخت‌وساز بدن است، در کنار تغذیه سالم، افزایش تحرک تاثیر مستقیمی بر افزایش سوخت‌وساز بدن دارد. افرادی که با ورزش و تغذیه سالم در جهت کاهش وزن خود تلاش می‌کنند، باید از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری دوری کنند. 

در این مقاله ما را همراهی کنید تا نوشیدنی‌های چربی‌سوز، کم‌کالری، سرشار از پروتئین و سالم را به شما معرفی کنیم. این نوشیدنی‌ها اگر به اندازه مصرف شوند، در کنار رژیم غذایی سالم به افزایش چربی‌سوزی بدن کمک می‌کنند. 

 

 

PicsArt_02-14-06.34.38

 

 

نوشیدنی‌های چربی سوز ناشتا 

یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش چربی‌سوزی بدن، نوشیدن آب کافی است. آب بهترین نوشیدنی برای دفع سموم و پاکسازی بدن است. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب برای بدن ضروری است. افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است دو لیوان آب را صبح‌ها به‌صورت ناشتا بنوشند. 

توجه داشته باشید که در آغاز روز و بعد از 8 ساعت خواب، حتما آب را ولرم بنوشید تا به بدن شوک وارد نشود. مقاله فواید آب ناشتا برای بدن را بخوانید تا با تاثیر آن بر روی کاهش وزن، پاکسازی کبد و سیستم گوارشی بیشتر آشنا شوید. 

یکی دیگر از نوشیدنی‌های چربی‌سوز قوی انواع دتاکس واترها هستند. این نوشیدنی هم بر پایه آب تهیه می‌شود و برای کسانی که طعم آب خالص را دوست ندارند، بهترین انتخاب است. 

در مقاله دتاکس واتر چیست، طرز تهیه انواع این نوشیدنی را آوردیم. این نوشیدنی را از شب قبل آماده کنید و صبح‌ها آن را به‌صورت ناشتا بنوشید. 

یک لیوان آب ولرم به همراه چند قطره آب‌لیموی تازه، یک قاشق چای‌خوری عسل و مقداری پودر زنجبیل را هر روز صبح بعد از بیدار شدن بنوشید. اگر معده شما حساس است، می‌توانید به‌جای زنجبیل از دارچین استفاده کنید. 

 

 

نوشیدنی‌های چربی‌سوز قبل از خواب 

اگر به‌دنبال رژیم کاهش وزن هستید، باید صبور باشید. هیچ خوراکی و نوشیدنی در مدت یک هفته شما را لاغر نمی‌کند. موثرترین راه برای افزایش سوخت‌وساز بدن انجام تمرینات ورزشی به‌خصوص تمرینات هوازی است. برنامه ورزشی خود را اگر در بعدازظهر یا چند ساعت قبل از خواب انجام دهید، چربی‌سوزی بدن موقع خواب بیشتر می‌شود. 

رژیم غذایی سالم، سرشار از فیبر و نوشیدن آب کافی به افزایش سوخت‌و‌ساز بدن کمک می‌کند. با این حال، برخی نوشیدنی‌ها در تنظیم خواب و کاهش وزن شما موثر هستند. 

قبل از معرفی نوشیدنی‌های چربی‌سوز قبل ازخواب، سری به مقاله بهترین نوشیدنی قبل خواب بزنید و با تاثیر آن بر بی‌خوابی آشنا شوید. 

چای بابونه سرشار از کلسیم، پتاسیم و فلاونوئید است. نوشیدن یک فنجان چای بابونه قبل از خواب، بدن را از شر سموم اضافی خلاص می‌کند. این چای نفخ و یبوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا خواب آرامی را تجربه کنید. خواب باکیفیت هم در کاهش وزن شما تاثیر زیادی دارد. 

دوغ کفیر یک نوشیدنی سالم و مفید است و تاثیر زیادی بر افزایش سوخت‌وساز بدن دارد. اگر یک لیوان دوغ کفیر را قبل از خواب میل کنید، هم خواب راحتی دارید و هم در طول شب چربی‌سوزی بدن افزایش می‌یابد. حتما به مقاله خواص دوغ کفیر سر بزنید و درباره تاثیرات آن بر لاغری بیشتر بخوانید. 

آب آلوئه‌ورا به دفع سموم و از بین‌بردن چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کند. این نوشیدنی چربی سوز شگفت‌انگیز، سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است و باعث افزایش سوخت‌وساز بدن در طول شب می‌شود. در مقاله خواص آب‌میوه آلوورا با تاثیر آن بر بدن بیشتر آشنا شوید.

 

معجون چربی سوز شکم و پهلو 

اولین قدم برای شروع یک رژیم غذایی سالم این است که کالری روزانه خود را به‌تدریج کم و آنها را جایگزین غذاها و نوشیدنی‌های سالم کنید. تغییر ناگهانی در تغذیه نه‌تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه بدن را با کمبود ویتامین مواجه می‌کند و حتی ممکن است حجم عضلات به‌شدت کاهش پیدا کنند. 

برای اینکه در دوران کاهش وزن، عضلات شما حفظ شوند، لازم است تحرک خود را افزایش دهید. تمرینات هوازی، مصرف پروتئین و سبزیجات بیشترین تاثیر را بر کاهش وزن سالم دارند. 

معجون چای سبز با لیمو و عسل از جمله بهترین نوشیدنی‌های چربی سوز شکم است. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان کاتچین است. کاتچین قاتل چربی‌های شکم است و سوخت‌وساز بدن را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. در طول روز حتما یک وعده چای سیاه را با چای سبز جایگزین کنید. مقاله مضرات چای سیاه را بخوانید تا با عوارض مصرف زیاد آن آشنا شوید. 

سرکه سیب و آب یک معجون لاغری بی‌نظیر است. یک لیوان آب را با چند قطره سرکه سیب مخلوط کنید و با یک‌قاشق چای‌خوری عسل میل کنید. نوشیدن این معجون قبل و بعد از یک وعده غذایی سنگین باعث کاهش وزن می‌شود. سرکه سیب باعث کاهش اشتها و دفع سموم بدن می‌شود. 

نوشیدنی خیار و جعفری را می‌توانید در منزل تهیه و نوش‌جان کنید. خیار آب فراوانی دارد و مانع از دست دادن آب در طول رژیم می‌شود. این نوشیدنی ادرارآور است و مشکلات یبوست را رفع می‌کند. یک عدد خیار، چند برگ جعفری و نصف لیموی تازه را با مقدار کمی پودر زنجبیل ترکیب و به‌صورت میان وعده میل کنید. این معجون به افزایش سوخت‌وساز، کنترل قند و چربی خون کمک می‌کند. 

 

اینجا بخوانید:

سریع ترین راه برای کم کردن وزن

 

 

بهترین چربی سوز شکم و پهلو در بدنسازی 

انجام تمرینات ورزشی به‌طور مداوم بیشترین تاثیر را بر افزایش سوخت‌وساز و لاغری دارد. تغذیه و ورزش باید مکمل هم باشند تا در کنار کاهش وزن، بدن شما آسیب نبیند. 

کسانی که به‌طور حرفه‌ای بدنسازی و ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، باید نوشیدنی‌های غنی از پروتئین بنوشند تا انرژی کافی داشته باشند. 

آب مرکبات سرشار از ویتامین سی است و همچنین فیبر بالایی دارند. مصرف فیبر به ورزشکاران کمک می‌کند تا به مدت طولانی سیر بمانند و انرژی کافی برای انجام تمرینات ورزشی داشته باشند. نوشیدن انواع آبمیوه‌های طبیعی به تمام کسانی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود. 

اسموتی‌ها نوشیدنی‌های پرکالری و سرشار از فیبر و پروتئین هستند. این نوشیدنی‌ها را اگر به اندازه مصرف کنید، نه تنها باعث چاقی نمی‌شوند بلکه اشتها را کم می‌کنند و باعث لاغری می‌شوند. اسموتی از ترکیب انواع میوه و سبزیجات تهیه می‌شود و سرشار از ویتامین‌ها است. اسموتی را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین و گازدار کنید تا لاغر شوید. حتما در مقاله طرز تهیه اسموتی رژیمی با چند نوع از آنها آشنا شوید. 

شیر منبع غنی از پروتئین، ویتامین دی و چربی‌های سالم است. این نوشیدنی برای کسانی که رژیم دارند بسیار مناسب است. شیر به کسانی که ورزش می‌کنند در حفظ عضلات و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این باور که نوشیدن شیر باعث افزایش چربی شکم می‌شود، نادرست است. مصرف متعادل شیر باعث کاهش اشتها، افزایش‌ چربی‌سوزی و تنظیم خواب می‌شود. یک لیوان شیر می‌تواند یک شام سبک و سالم برای افرادی که رژیم دارند، باشد. 

آب پنیر یا پروتئین وی به ورزشکاران حرفه‌ای کمک می‌کند تا در طول ورزش انرژی بیشتری داشته باشند و حجم عضلات آنها حفظ شود. آب پنیر بمب پروتئینی است و سرشار پروبیوتیک است که به سلامت دستگاه گوارش هم کمک می‌کند. پودر این پروتئین را در انواع شیک و اسموتی هم استفاده می‌کنند. در مقاله خواص آب پنیر، درباره آن بیشتر بخوانید. 

 

بهترین مکمل چربی سوزی: 

بدن‌سازان اکثراً به دنبال مکمل‌ چربی‌ سوز و عضله‌ ساز می‌گردند تا با مصرف آن‌ها بتوانند در کنار افزایش انرژی، به کاهش وزن نیز دست پیدا کنند. اگر به‌طور منظم ورزش کنید، توقع بیشترین بازده از تمریناتتان را خواهید داشت. یکی از مزایای مهم ورزش افزایش عضلات و قدرت آن‌ها است و برای رسیدن به این هدف شاید شما هم به فکر استفاده از مکمل‌های چربی سوز و عضله ساز باشید. مصرف مکمل جهت افزایش عضلات ضروری نیست؛ اما می‌توان با مصرف مکمل‌ها به میزان کافی به روند چربی سوزی و عضله سازی‌تان‌ کمک کنید. نکته مهم در مصرف چربی سوزها این است که باید به‌مرور از چربی سوزهای قوی‌تر با ترکیبات متفاوت استفاده کنید؛ زیرا بدن به‌تدریج به ترکیبات موجود عادت می‌کند و سرعت چربی سوزی کاهش میابد. برای تسهیل فرایند چربی سوزی خصوصاً در ناحیه شکم و پهلو مصرف مکمل چربی سوز، انتخابی مناسب محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا چند نمونه از این مکمل چربی سوز شکم و پهلو را باهم بررسی کنیم. 

 

انواع مکمل چربی سوز شکم و پهلو 

چند نوع از این مکمل هل که به چربی سوزی شکم و پهلو کمک می‌کند شامل: 

  • پروتئین 

پروتئین، مهم‌ترین ماده غذایی است که برای بهتر شدن عملکرد ورزشی به آن نیاز دارید. یادتان باشد که اگر به‌طور مرتب ورزش انجام می‌دهید، باید پروتئین بیشتری دریافت کنید. این پروتئین دارای انواع مختلفی است ازجمله: 

  • پروتئین وی 

مکمل پروتئینی «وی» محتوی ۲۰ درصد از پروتئین شیر است. این پروتئین دارای تمام آمینواسیدهای ضروری و به‌خصوص غنی از آمینواسیدهای ضروری، BCAA و لوسینرال سیستئین است. این مکمل به دلیل حل شدن پروتئین در آب، در پی اچ پایین سرعت جذب آن بالا است. دوز مصرفی این پروتئین 10 تا 30 گرم بوده و باید حداقل 30 دقیقه قبل از تمرین مصرف شود. 

  • پروتئین کازئین 

پروتئین کازئین در شیر گاو یافت می‌شود؛ این مکمل حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری و به‌خصوص غنی از تیروزین و پرولین است. به دلیل تشکیل توده مولکولی در پی اچ پایین معده، سرعت جذب آن پایین است. اگر این پروتئین را به میزان ۱۰ تا ۳۰ گرم در یک ساعت بعد از تمرین مصرف کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت 

  • پروتئین سفیده تخم‌مرغ 

سفیده تخم‌مرغ دارای بیش از ۴۰ پروتئین و بیشتر آلبومن است. زرده تخم‌مرغ نیز پروتئین دارد، اما پودر تخم‌مرغ کامل به‌اندازه پودر سفیده تخم‌مرغ موجود نیست؛ هردوی این‌ها حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری است. سرعت جذب آن به دلیل افزایش آمینواسیدهای ضروری در پلاسما به‌طور متوسط تا سریع از وی پروتئین کمتر است و بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه هضم آن طول می‌کشد. این مکمل را به میزان 10 تا ۳۰ گرم و ۴۵ دقیقه قبل از تمرین استفاده کنید 

  • پروتئین سویا 

پروتئین سویا، حاویِ تمام آمینواسیدهای ضروری و دو برابر آرژنین و گلوتامین شیر است. سرعت جذب پروتئین سویا، متوسط است. برای نتیجه‌گیری بهتر 10 تا ۳۰ گرم پروتئین سویا را حداقل ۴۵ دقیقه قبل از تمرین مصرف کنید؛ و 10 تا ۳۰ گرم بعد از تمرین استفاده شود. 

 

اینجا بخوانید:

9روش اصولی لاغری در خانه

 

 

  •  آمینواسیدها 

آمینواسیدها برای بدن‌سازان و کسانی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند اهمیت فراوانی دارد، زیرا از سنتز پروتئین و عضله حمایت می‌کنند. فرم‌های آمینواسید آزادِ زیادی وجود دارد که می‌توانند به‌تنهایی یا به همراه آمینواسیدهای دیگر استفاده شوند. 

  • BCAA 

آمینواسیدهای شاخه‌دار (BCAA)، لوسین، ایزولوسین و والین آمینواسیدهای بی‌همتایی هستند؛ زیرا مستقیماً به‌عنوان انرژی در زمان تمرین توسط عضله مصرف می‌شوند؛ بنابراین به‌سرعت تخلیه‌شده و لوسین، عملکردی بیشتر مشابه هورمون خواهد داشت، زیرا مستقیماً سنتز پروتئینِ عضلات را فعال می‌کند. 

  • بتا آلانین 

بتا آلانین درزمینهٔ افزایش حجم عضلات، چربی سوزی بیشتر و بهبود ریکاوری بین ست‌ها می‌تواند بسیار کارآمد باشد. اگر بتوانید سخت‌تر و پر شدت تر تمرین کنید، حجم تمرینیِ شما کنترل‌شده و مناسب باشد درگذر زمان نیز رشد شما بهتر می‌شود و هرچه شدت تمرینی بیشتر شود، عضله سازی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مصرف این مکمل در دوز‌های بالا در بعضی موارد باعث احساس خارش در صورت می‌شود. مصرف یک پیمانه 30 دقیقه قبل از تمرین بهترین نتیجه را دارد. 

 

سایر مکمل‌های چربی سوز و عضله ساز 

  • کراتین 

مکمل کراتین کارآمدترین مکمل غذایی مجاز حال حاضر برای رسیدن به بدنی فوق‌العاده و افزایش ظرفیت تمرینی است. کراتین از طریق بهبود ظرفیت آدنوزین تری فسفات در بدن حین انجام تمرینات کوتاه و پر فشار عمل می‌کند. مصرف کراتین می‌تواند باعث بهبود کیفیت کلی‌ تمرینات و افزایش قدرت و عملکرد بیشتر شما شود. روزانه ۲۰ گرم در هفته اول و از هفته‌های بعد روزانه به میزان ۱۰ گرم مصرف کنید. 

  • ال کارنتین 

یک آمینو است که به‌صورت طبیعی در بدن ساخته می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان یک مکمل چربی سوز ترموژنیک برای چربی سوزی در نظر گرفت. این مکمل به این‌گونه‌ عمل می‌کند که اسیدهای چرب را وارد سلول و میتوکندری می‌کند تا این اسیدها در آنجا بسوزند و کالری تولید کنند. این روش بهترین مدل کاهش وزن را برای ورزشکاران در پی دارد. بهتر است ال کارنتین را صبح و یک ساعت قبل از تمرین مصرف کنید. 

  • سی ال ای 

سی ال ای حاوی اسید چرب ضروری برای بدن است و مانند امگا 3 باعث فعال شدن بدن در چربی سوزی می‌شود اما تأثیر آن از مکمل ال کارنتین کمتر است. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که سی ال ای در کاهش وزن تأثیر بسزایی دارد. شما می تواید این مکمل چربی سوز را در کنار وعده‌های غذایی صبحانه ناهار و شام در دوره کات و چربی سوزی مصرف کنید. 

  • مولتی‌ویتامین 

در زمان کاهش وزن مواد زائدی در بدن تولید می‌شوند و همین امر سبب می‌شود که فشار متابولیک  به سیستم گوارشی وارد شود. به همین دلیل برای جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن و بهبود ریکاوری و همچنین حفظ و تقویت سرعت واکنش‌های سوخت‌وساز در دوره کات و چربی سوزی به انواع ویتامین‌ها نیاز مبرم پیدا خواهیم کرد. برای دریافت مقادیر لازم ویتامین می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی به شکل قرص، در کنار وعده‌های غذایی، استفاده کنید. 

 

مواد غذایی چربی سوز شکم و پهلو 

  • لبنیات 

لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و حتی جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند. 

  • شکلات تلخ 

شکلات تلخ سرشار از «روی» است که به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. «روی» گردش هورمون لپتین را بالا می‌برد که میزان مصرف انرژی، ذخیره‌ی چربی و اشتها را تنظیم می‌کند و همین موضوع باعث سوختن چربی‌های شکم می‌شود 

  • بلغور جو 

وعده‌ی غذایی شیرین صبحگاهی، معمولاً باعث می‌شود بعد از مدتی کوتاه بدن دچار افت قند خون شود. بلغور جو که حاوی فیبر فراوان است، برای ساعت‌ها در بدن باقی می‌ماند و میل به خوردن برای جبران قند خون و گرسنگی را از بین می‌برد. 

  • بادام و سایر آجیل‌ها 

به خوردن آجیل روی بیاورید چراکه این مواد با پر نگه‌داشتن شکم باعث کم‌اشتهایی و درنتیجه لاغری می‌شوند 

  • روغن‌زیتون 

بدن همه‌ی ما به مقداری چربی برای کنترل گرسنگی نیاز دارد. چربی‌های غیر‌اشباعی مثل روغن کانولا یا روغن‌زیتون  مصرف کنید چون آن‌ها به پایین نگه‌داشتن کلسترول و کاهش اشتها کمک می‌کنند. 

  • لوبیا و حبوبات 

لوبیا کم‌کالری و منبعی غنی از پروتئین و فیبر بوده که به کاهش وزن کمک می‌کند. 

  • ماهی و گوشت بدون چربی 

بدن هنگام هضم پروتئین، کالری بیشتری نسبت به هنگام هضم کربوهیدرات یا چربی می‌سوزاند. یکی از بهترین گوشت‌های بدون چربی، گوشت بوقلمون است، اما برای حذف بیشتر چربی اشباع، ماهی بهترین گزینه است. ماهی‌های تن و سالمون سرشار از اُمگا ۳ هستند که مانع از فرایندهای شیمیایی استرس و درنتیجه چاقی شکم می‌شود. 

  • غلات سبوس‌دار 

کربوهیدرات‌های خوب برای بدن مفید هستند. فیبر موجود در این مواد شمارا سیر نگه می‌دارند. 

  • کره‌ی بادام‌زمینی 

کره‌ی بادام‌زمینی سرشار از نیاسین است که سیستم هاضمه‌ی بدن را فعال نگه می‌دارد و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند 

  

روش های از بین بردن چربی های دور شکم 

یکی از بزرگترین سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که “چربی شکم را چگونه از دست بدهم؟ من چندین کار را امتحان کردم اما هیچ تغییری نکرد. ” وقتی از شما پرسیده می‌شود چه کارهایی را امتحان کرده‌اید، انجام دراز و نشست روزانه، قطع شدید کالری، فعالیت‌های کاردیو و چربی سوز را بیان می‌کنید. 

اگر نمی‌توانید چربی شکم خود را از دست دهید، از روش نادرست استفاده می‌کنید. شما نیازی به درازو نشست‌های زیاد، مکمل‌ها، گرسنگی کشیدن یا جراحی ندارید. در این‌جا راه‌های سریع و طبیعی برای از دست دادن چربی شکم ارائه شده است. 

آیا شما تبلیغات اینترنتی را که ادعا می‌کنند “راز آب کردن چربی شکم چیست؟” یا “راه حلی برای از دست دادن چربی شکم” را دیده‌اید؟ اگر دیده‌اید و علاقه‌مند به امتحان آن شده‌اید، شما تنها نیستید. آمریکایی‌ها ساعت‌ها و بیلیون‌ها دلار خود را صرف تلاش برای هر کار و هر چیزی جهت رساندن خود به شکم صاف می‌کنند. 

اما آیا واقعاً یک راه جادویی وجود دارد؟ روشی سریع و آسان برای خلاص شدن از شر چربی سرسخت شکم وجود دارد؟ همان‌طور که بسیاری از تبلیغات و آگهی‌ها ادعا می‌کنند؟ 

چربی زیر جلدی 

چربی زیر جلدی چربی سستی است که به شما این امکان را می‌دهد “که با انگشت آن را لمس کنید” و می‌تواند دقیقاً زیر پوست جمع شود. 

چربی عضلانی 

چربی عضلانی در عضلات اسکلتی یافت می‌شود. 

چربی احشایی 

چربی احشایی بین اعضای شکمی شما (معده، کبد، کلیه‌ها و غیره) قرار دارد، چیزی که ما آن را چربی داخل شکمی یا شکم می‌نامیم. 

  

 

آیا واقعاً «یک ترفند» برای از دست دادن چربی شکم وجود دارد؟ 

هنگامی که تبلیغات ادعا می‌کنند راه حل “یک ترفند ساده است”، به یاد داشته باشید که هدف اصلی آن‌ها فروش کالای خود به جای کمک به شما است. بازاریابی خوب به معنای یک پیام است زیرا دنبال کردن خیلی چیزها به طور همزمان سخت است. بنابراین آن‌ها روی یک موضوع خاص و زودگذر تمرکز می‌کنند و این شرایط کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد و شما برای رفتن به وب سایت آن‌ها روی لینک کلیک می‌کنید. 

به یاد داشته باشید باید ساده شروع کنید. باید تمرکز کنید و به سمت موردهای ساده‌تر بروید. زمانی که موارد اولیه را انجام دادید به سمت مراحل بعدی خیز بردارید. 

1. متوقف کردن انجام مداوم کرانچ “Crunches” (حرکت ورزشی جهت تقویت عضلات شکمی). 

کرانچ عضلات شکم شما را تقویت می‌کند اما چربی شکمی را که دور کمر شما را پوشانده است نمی‌سوزاند. کاهش چربی شکمی به سرعت و فقط با انجام این حرکت یک افسانه است. شما در حال اتلاف وقت و تلاش برای انجام 200 بار کرانچ به صورت روزانه هستید. 

همچنین کرانچ می‌تواند باعث کمردرد، شل شدن شانه‌ها و ناهنجاری سر به جلو شود. کرانچ معکوس “Reverse Crunch” باعث ایجاد این مشکلات نمی‌شود اما همچنان کاهش چربی موضعی یک افسانه است. برای از دست دادن چربی شکم  به  دانش بیشتری در این حوزه نیاز دارید. 

 

2. قوی‌تر شوید. 

تمرین قدرتی باعث ایجاد توده عضلانی می‌شود و از ریزش یا از بین رفتن عضلات جلوگیری می‌کند همچنین به از بین رفتن چربی کمک می‌کند. اسکات و ددلیفت “Squat & Deadlift” برای ایجاد قدرت، بیشترین تاثیر را دارد. 

کمر شما را از پشت به حالت ایستاده و صاف نگه می‌دارد. همچنین مقاومت بدنی شما از جلو را حفظ می‌کند. هر دو عضله شما در طول انجام اسکات سنگین کار می‌کنند تا از افتادن شما زیر فشار وزن جلوگیری کنند. 

اسکات و ددلیفت این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدن خود را با وزنه‌های سنگین تمرین دهید و تمام عضلات شما از سر تا نوک انگشتان کار کنند. این شرایط به تقویت و ایجاد سریع عضلات از جمله عضلات شکمی آبدومینال “ab muscles” کمک می‌کند. 

کاهش چربی مستقیم همچنان وجود ندارد بنابراین Squats & Deadlift چربی شکم شما را مستقیم نمی‌سوزاند. با این حال این حرکات شکم شما را تقویت کرده و اندازه کمر را کاهش می‌دهند. اگر هرگز هر دو تمرین را انجام نداده‌اید، استرانگ لیفت “StrongLifts 5×5” (یک برنامه ورزشی با تمرینات ساده است) را بررسی کنید. فقط هفته ای 3 بار و 45 دقیقه طول می‌کشد. 

 

3. سالم بخورید. 

همان‌طور که گفته می‌شود “عضلات شکمی در آشپزخانه ساخته می‌شوند”. شما می‌توانید به سختی تمرین کنید و عضلات ورزیده عضلانی بسازید اما اگر تمام روز غذای ناسالم بخورید، چربی شکم خود را از دست نمی‌دهید. خوردن غذای فرآوری شده را متوقف کنید. غذاهای کامل و غیر فرآوری شده بخورید. 

 

  • پروتئین‌ها مانند گوشت، مرغ، ماهی، آب پنیر، تخم مرغ، پنیر و … 

  • سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، سالاد، کلم، کلم پیچ و … 

  • میوه‌ها مانند موز، نارنج، سیب، آناناس، گلابی و … 

  • چربی‌ها مانند روغن زیتون، روغن ماهی، کره واقعی، آجیل، تخم کتان و … 

  • کربوهیدرات‌ها مانند برنج قهوه‌ای، جوی دوسر، ماکارونی غلات کامل، کینوا “quinoa” و … 

نیازی به عالی بودن در تغذیه و روش زندگی نیست. خوردن غذای سالم در واقع با فعال کردن هورمون‌ها به کاهش چربی کمک می‌کند. بیش از حد آن را بزرگ نکنید. حداکثر 10% از زمان خود را صرف خوردن غذای ناسالم کنید. این جمله به معنی خوردن 4 وعده غذایی ناسالم در هفته است اگر 6 وعده غذایی در روز دارید. 

 

4. مصرف الکل را محدود کنید. 

برای از دست دادن چربی شکم، آن‌چه می‌نوشید به اندازه آن‌چه می‌خورید با اهمیت است. هر از گاهی نوشیدن الکل مشکلی ندارد. اما اگر روزانه آبجو و الکل شیرین بنوشید، چربی‌های شکم خود را از دست نخواهید داد. 

آبجو یک شکل گلابی ایجاد می‌کند: چربی شکم و بزرگ شدن باسن ناشی از نوشیدن مداوم مشروبات الکلی است. همچنین الکل بر کبد شما تاثیر می‌گذارد؛ کبد برای پاک کردن سموم باید بیش از حد کار کند. رعایت اصول نوشیدن الکل می‌تواند در ساخت عضلات موثر باشد. 

 

به طور کلی 10٪ از الکل استفاده کنید. مصرف الکل در حد نرمال، کمتر آسیب می‌رساند. در زمان استراحت از آب، آب با لیموی فشرده، چای سبز استفاده کنید. در غیر این صورت آب کردن چربی‌های شکم خود را فراموش کنید. 

 

5. کربوهیدرات کمتری بخورید. 

برای انرژی به کربوهیدرات نیاز دارید. مشکل این است که اکثر مردم بیشتر از مقدار مورد نیاز خود از کربوهیدرات استفاده می‌کنند. بدن شما کربوهیدرات اضافی وارد شده را به عنوان چربی ذخیره می‌کند و این ذخایر معمولاً چربی شکمی هستند. 

مگر این‌که یک فرد لاغر باشید که نیاز به افزایش وزن دارد، مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. با هر وعده غذایی میوه و سبزیجات مصرف کنید. اما سیب زمینی، ماکارونی، برنج، نان و… را قطع کنید. فقط غذاهای سالم نوشته شده را بخورید. 

 

6. بیشتر بخورید. 

خوردن زیاد غذاهای سالم شما را چاق نمی‌کند. به خصوص اگر هفته ای 2-3 بار ورزش کنید. احساس گرسنگی مداوم از اشتباهات تغذیه‌ای شماره یک است. تغذیه سالم به 3 دلیل مهم است: 

 

 

PicsArt_02-14-06.34.58

 

 

 غذا انرژی است. 

بدن شما از مواد غذایی برای وزنه برداری، کار، هضم و غیره استفاده می‌کند. کمبود غذا به معنای کمبود انرژی در همه زمینه‌های زندگی است. 

 

 

اینجا بخوانید:

ساده ترین راه برای کاهش وزن اصولی و تقویت عضلات

 

 

کاهش چربی مضر بدن. 

خوردن غذاهای مناسب به از بین رفتن چربی کمک می‌کند: پروتئین دارای بالاترین تأثیر چربی سوزی و سیر کردن است. چربی‌های سالم باعث کاهش چربی‌های مضر می‌شوند. 

عضله را حفظ کنید. 

اگر خود را گرسنه نگه دارید، بدن شما برای صرف انرژی از عضله می‌سوزاند نه از چربی. شما لاغر می‌شوید اما با چربی مضر بدنی و شکمی. 

گرسنگی یعنی شما به اندازه کافی غذا نمی‌خورید. نگران کالری نباشید. فقط صبحانه بخورید و هر 3 ساعت از میان وعده‌های مفید استفاده کنید از جمله میان وعده‌های سالمی که در بالا ذکر کردیم. 90٪ از غذاهای سالم را بخورید تا به سرعت چربی شکم خود را از دست دهید. 

 

7. پروتئین بیشتری بخورید. 

پروتئین اثر ترمیمی بالاتری نسبت به سایر غذاها دارد: بدن شما از عملیات بر روی پروتئین بیشتر از کربوهیدرات و چربی انرژی به دست می‌آورد. به همین دلیل رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا در سوزاندن چربی شکم شما بسیار موثر عمل می‌کنند. 

 

روزانه به چه مقدار پروتئین نیاز دارید؟ پروتئین کامل را با هر وعده غذایی میل کنید بدون این‌که از عدد وزن و کالری نگران باشید. 10 منبع پروتئین ارزان قیمت را بررسی کنید تا از نظر هزینه نیز مناسب باشد. 

 

8. چربی مفید بیشتری بخورید. 

چربی شما را چاق نمی‌کند. تغذیه بد و عدم انجام ورزش است که شما را چاق می‌کند. خوردن چربی در حقیقت به از بین رفتن چربی کمک می‌کند. بدن شما به راحتی چربی ذخیره نمی‌کند اگر به طور مداوم چربی‌های سالم مصرف نشود. 

روغن ماهی بهترین منبع چربی برای از بین بردن چربی شکم است. روغن ماهی به طور طبیعی سطح تستوسترون را افزایش داده و چربی مفید را نیز افزایش می‌دهد. 6 گرم امگا 3 در روز شروع خوبی است. روغن ماهی کارلسون را بررسی کنید: 1600 میلی گرم امگا 3 در هر قاشق غذاخوری. 

از چربی‌های چرب ترانس موجود در محصولاتی مانند مارگارین (کره گیاهی) خودداری کنید. چربی‌های ترانس برای سلامتی شما مضر هستند. 90٪ از غذاهای غیر فرآوری شده را همان طور که در نکته 3 توصیه کردیم بخورید. با این روش به راحتی در مقابل چربی‌های چرب ترانس مقابله خواهید کرد. 

 

9. چاقی و چربی بدن خود را کاهش دهید. 

به عنوان یک مرد، شکم شما آخرین جایی است که می‌توانید از شر چربی آن خلاص شوید. اگر شکم و باسن بزرگ دارید برای از دست دادن چاقی آن نقطه باید چربی مضر بدن خود را کاهش دهید. در این‌جا چند نکته مفید آورده شده است: 

 

قوی‌تر شوید. 

تمرین قدرتی باعث تقویت و حفظ ماهیچه‌ها و همچنین کاهش چربی می‌شود. توجه به رژیم غذایی در کاهش چربی به شما کمک می‌کند. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید از نرم‌افزارهای ورزشی ساده استفاده کنید. 

 

سالم‌تر بخورید. 

8 قانون تغذیه را اعمال کنید. صبحانه بخورید. هر 3 ساعت میان وعده‌ی سالم بخورید. پروتئین‌ها، سبزیجات و میوه‌ها با هر وعده غذایی مصرف شوند. فقط کربوهیدرات‌های مفیدی که در متن اشاره کردیم، مصرف شود. 2 لیوان آب با هر وعده غذایی نوشیده شود. 90٪ از زمان خود را به خوردن غذاهای کامل و سالم اختصاص دهید. 

ورزش کاردیو را به اندازه مناسب در برنامه خود اضافه کنید. 

15 دقیقه تمرین مناسب و به اندازه یا حداکثر 3 بار درهفته و هر بار 45 دقیقه انجام شود. اگر کمتر از 15٪ چربی بدنی دارید، ورزش کنید تا قوی شوید و سالم‌تر غذا بخورید. این فعالیت‌ها باعث کاهش چربی بدنی می‌شود همچنین باعث می‌شود چربی شکم خود را از دست بدهید. 

 

10. با انگیزه بمانید. 

نگاه کردن به شکم خود در آینه به شما بازخورد نادرستی می‌دهد. آن‌چه می‌بینید تحت تأثیر مصرف مواد غذایی، احتباس آب، نور و احساس شما نسبت به خودتان است. گرفتن عکس از خود می‌تواند آخرین اقدام جهت ایجاد انگیزه باشد. 

 

چربی بدن را اندازه بگیرید. 

هر 2 هفته یک بار از کالیپر چربی استفاده کنید. نیازی به دقیق بودن نیست بلکه مهم این است که روند رو به پایین داشته باشید. 

همچنین هر 2 هفته یک بار دور کمر خود را اندازه بگیرید. 

اگر قوی شوید و سالم غذا بخورید، دور کمر شما به سرعت پایین می‌آید. کمر شلوار شما گشاد و شل می‌شود. 

 

عکس گرفتن. 

هر 2 هفته یک بار از خود عکس بگیرید: عکس از جلو، عقب و پهلو. تصاویر جانبی و از پهلو بیشترین تغییر را نشان می‌دهند. 

 

موفقیت باعث موفقیت می‌شود. 

پیشرفت خود را به صورت دقیق دنبال کنید تا بدانید که کجا هستید و برای ادامه کار جهت از دست دادن چربی شکم خود انگیزه داشته باشید. فقط این مقاله را نخوانید و به زندگی قبلی خود برگردید. اقدام کنید تا چربی شکم خود را از دست بدهید. 

 

11. غذای خود را وزن کنید. 

وعده‌های غذایی خود را اندازه‌گیری کنید و بدانید در وعده‌ی اصلی خود باید چه چیزی و در چه حجمی بخورید. حساسیت و وسواس نداشته باشید اما در اوایل رژیم غذایی خود می‌توانید اندازه‌ها را در نظر بگیرید. با گذر زمان حجم مواد غذایی را متوجه خواهید شد و نیاز به اندازه‌گیری نخواهد بود. 

 

12. سعی کنید زیاد ننشینید. 

مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه هشت تا نه ساعت می‌نشینند حتی اگر 150 دقیقه ورزش توصیه شده در هفته را انجام دهند، همه‌ی مزایای ورزش را در مقابل افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند دریافت نمی‌کنند. 

اگر برای کار خود مجبورید بیشتر روز را بنشینید، سعی کنید راه‌هایی برای حرکت پیدا کنید: 

  • در طول روز استراحت‌های کوچک داشته باشید و پیاده‌روی کنید. 

  • از ساعت ناهار خود برای انجام پیاده‌روی استفاده کنید. 

  • در صورت امکان از پله‌ها به جای آسانسور استفاده کنید. 

  • تمرینات کششی را پشت میز خود انجام دهید. 

  • تلاش خود را بکنید تا جایی که می‌توانید حرکت کنید. 

 

13. به اندازه بخوابید. 

یک مطالعه جدید روی 70000 نفر نشان می‌دهد افرادی که کمتر از 5 ساعت خواب شبانه‌روزی دارند، 30 پوند یا بیشتر افزایش وزن خواهند داشت. پس فواید خواب به اندازه را در نظر بگیرید و از خوابیدن کم یا خوابیدن زیاد دوری کنید. بدن خود را به خواب مناسب شب عادت دهید. 

 

14. جراحی شکمی 

در شرایط حاد که چاقی و اضافه وزن مخصوصا در قسمت شکم فرد به یک بیماری تبدیل می‌شود، پزشکان جراحی و ساکشن چربی‌ها را به بیمار توصیه می‌کنند. این جراحی عوارض احتمالی زیادی دارد و همیشه توصیه نمی‌شود. اما شرایط بیمار در تصمیم‌گیری پزشک متخصص موثر است. 

 

15. لاغری‌های موضعی 

این روش معمولا نتیجه مطلوب و مثبتی ندارد. مگر با رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی. حتما در مورد استفاده از این روش با پزشک خود صحبت کنید. در صورت تایید او می‌توانید با جلسات محدود آن را انجام دهید. 

 

به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ 

در شرایطی که فکر می‌کنید لازم است به پزشک متخصص مراجعه نمایید، متخصصین تغذیه می‌توانند راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهند. در شرایط پیچیده جراحان زیبایی و لیپوساکشن نیز گزینه‌های درمانی خاصی را ارائه می‌دهند. در شرایطی که فرد دچار بیماری خاصی مانند تیروئید نباشد با انجام نکات ذکر شده می‌تواند چربی بدن به خصوص چربی شکم خود را کاهش دهد و زندگی سالم و راحتی را داشته باشد. حتما برای خود زمان بگذارید. 

 

خوراکی های چربی سوز شکم 

چربی شکم که در نواحی دور کمر جمع می‌شود، به نگرانی و دغدغه‌ی بسیاری تبدیل شده است. نه تنها چربی شکم جذابیت را از بدن می‌گیرد، بلکه خطر بالا رفتن فشار خون، دیابت و بیماری‌ چربی کبد را افزایش می‌دهد. بسیاری برای سوزاندن چربی‌های شکم به رژیم‌های غذایی چربی‌سوز روی می‌آورند، اما این کار به تنهایی کارامد نیست. بهترین راه چربی سوزی شکم انتخاب هوشمندانه‌ی مواد غذایی و ورزش منظم است. دانستن اینکه در رژیم غذایی چه باید خورد تنها نیمی از راه است، در کنار آن انجام تمرینات ورزشی متناسب با شرایط جسمانی لازم و ضروری است. مصرف برخی مواد غذایی در واقع به کاهش این چربی‌های سمج کمک می‌کنند و به شما ظاهری متناسب می‌بخشند. در این نوشته قصد داریم خوراکی های چربی سوز شکم برای لاغری شکم را معرفی کنیم. 

 

لبنیات 

بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات، رابطه‌ی مستقیمی میان مصرف بالای کلسیم و بهبود ترکیب بدن وجود دارد. وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند. لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و حتی جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند. همیشه به جای لبنیات پرچرب، لبنیات بدون‌ چربی یا کم‌چرب تهیه کنید. اگر روزانه سه وعده لبنیات بخورید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید، حتما چربی‌های اضافی را خواهید سوزاند. 

 

ماهی سالمون 

خوردن چربی وقتی که به فکر کاهش وزن و سوزاندن چربی هستید شاید کار اشتباهی به نظر برسد، اما دریافت اسیدهای چرب اُمگا۳ از ماهی‌های چربی مثل سالمون می‌تواند یکی از تجویزهای متخصصان تغذیه باشد. مکانیزم اُمگا۳ در بدن دقیقا مشخص نیست، اما این اسید‌های چرب باعث کاهش چربی بدن می‌شوند. تحقیقات نشان داده است، اسیدهای چرب اّمگا۳ باعث گرسنگی کمتر شما می‌شود و تا دو ساعت بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید داشت. خوردن حداقل هفته‌ای ۲ بار ماهی سالمون، سایر ماهی‌های چرب و کنسرو ماهی تن را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. 

 

شکلات تلخ 

یکی از مواد غذایی چربی سوز شکلات تلخ است. شکلات تلخ سرشار از «روی» است که به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. «روی» گردش هورمون لپتین را بالا می‌برد که میزان مصرف انرژی، ذخیره‌ی چربی و اشتها را تنظیم می‌کند و همین موضوع باعث سوختن چربی‌های شکم می‌شود. برای خوردن شکلات تلخ، حتما نوعی را انتخاب کنید که مقدار شکر آن خیلی کم باشد. 

 

هندوانه 

هندوانه یک چربی سوز شکم است. خواص هندوانه بسیار زیاد است و ۹۱ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. وقتی پیش از شروع وعده‌ی غذا هندوانه بخورید، معده‌ی شما بدون ورود کالری به بدن‌تان پر می‌شود. 

به علاوه، هندوانه باعث می‌شود برای مدت زیادی احساس سیری کنید و با جمع شدن آب در بدن مبارزه می‌کند. هندوانه سرشار از ویتامین‌های B1، B6 و C و پتاسیم و منیزیم و یک ماده‌ی غذایی مناسب برای رژیم کم‌کالری و کم‌چربی است. در تحقیقی در دانشگاه کنتاکی مشخص شد نوشیدن دو لیوان آب هندوانه در روز به مدت ۸ هفته وزن را بدون تغییر توده‌ی عضلانی کاهش می‌دهد. 

 

کرفس 

برای داشتن شکمی لاغر باید سبزیجاتی مثل کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کرفس بسیار کم‌کالری و پرفیبر و حاوی کلسیم و ویتامین سی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. شما می‌توانید برای شست‌وشوی سیستم گوارشی خود، نصف لیوان آب کرفس پیش از ناهار یا شام بخورید. همچنین می‌توانید آن را به سالاد یا سوپ اضافه کنید. 

 

خیار 

خیار یک میوه‌ی طراوت‌بخش و کم‌کالری و همچنین یک چربی سوز شکم است. ۱۰۰ گرم خیار حاوی حدودا ۹۶ درصد آب و ۴۵ کالری انرژی است. این میوه همچنین سرشار از مواد معدنی، فیبر خوراکی و ویتامین است. خوردن یک بشقاب سالاد خیار روشی موثر و سالم برای کاهش وزن و دفع سموم آزاد شده از سیستم گوارش است. 

 
گوجه‌فرنگی 

یک گوجه‌فرنگی بزرگ فقط ۳۳ کالری انرژی دارد. گوجه‌فرنگی دارای ترکیب شناخته‌شده‌ی 9-oxo-ODA است که به کاهش چربی خون کمک و در نتیجه چربی شکم را کنترل می‌کند. این ترکیب همچنین با بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی مبارزه می‌کند.

 

سیب 

سیب یکی دیگر از مواد غذایی چربی سوز است. خواص سیب بی‌شمار است و این میوه دارای فیبر خوراکی، فلاونوئید، فیتواسترول و بتاکاروتن است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. بر اساس یک تحقیق در برزیل، زنانی که روزانه ۳ سیب یا بیشتر می‌خورند کاهش وزن بیشتری نسبت به زنانی دارند که سیب نمی‌خورند. 

ترکیبات طبیعی موجود در سیب که به نام پکتین اسید شناخته می‌شوند به کاهش وزن کمک می‌کنند. میوه‌هایی که سرشار از پکتین هستند معمولا باید بیشتر جویده شوند و وقتی پکتین در معده حل می‌شود، ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که چربی و کلسترول خوراکی را تسخیر می‌کند. 

 

آناناس 

این میوه‌ی استوایی حاوی آنزیم بروملین است که خاصیت ضدالتهاب دارد. این آنزیم پروتئین را می‌سوزاند و به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. در تحقیقی در دانشگاه مریلند مشخص شد خاصیت آنتی‌باکتریال بروملین با باکتری‌های عامل اسهال مبارزه می‌کند و برای درمان اختلالات روده مفید است. بهبود شرایط معده می‌تواند منجر به نفخ کمتر شکم و داشتن کمری لاغر شود. علاوه بر این، آناناس حاوی ویتامین B6 و C، منیزیم، تیامین، مس و فیبر است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارند. 

 

فلفل قرمز 

در تحقیقی از ۳۷۴ نفر درباره‌ی مواد غذایی‌ای که بیشتر مصرف می‌کنند سؤال شد. محققان متوجه شدند کسانی که رژیم غذایی آنها بیشتر شامل بتاکاروتن و لیکوپن بود (مواد فیتوشیمیایی که باعث نارنجی شدن هویج می‌شود و به گوجه‌فرنگی و فلفل‌قرمز رنگ می‌دهد) کمر باریک‌تر و چربی شکم کمتری داشتند. از آنجا که بتاکاروتن و لیکوپن آنتی‌اکسیدان‌های توانمندی هستند، از نظر محققان می‌توانند ترکیبات مضری را که باعث ذخیره‌ی چربی می‌شوند از بدن دفع کنند. از طرف دیگر، فلفل سرشار از ویتامین C است که برای چربی سوزی لازم است. 

 

بلغور جو 

وعده‌ی غذایی شیرین صبحگاهی، معمولا باعث می‌شود بعد از مدتی کوتاه بدن دچار افت قند خون شود. بلغور جو که حاوی فیبر فراوان است، برای ساعت‌ها در بدن باقی می‌ماند و میل به خوردن برای جبران قند خون و گرسنگی را از بین می‌برد. برای شیرین کردن بلغور به جای شکر از میوه‌های شیرینی مثل انواع توت‌ها استفاده کنید. 

 

بادام و سایر آجیل‌ها 

به خوردن آجیل روی بیاورید. این مواد با پر نگه داشتن شکم باعث کم‌اشتهایی و در نتیجه لاغری می‌شوند. نتایح یک تحقیق در دانشگاه پوردو نشان داده است، افرادی که آجیل می‌خورند نسبت به کسانی که کیک برنج می‌خورند، مدت بیشتری احساس سیری می‌کنند. با خوردن روزانه ۲۴ بادام، بدون جذب حجم زیادی کالری گرسنگی خود را رفع کنید. از آجیل‌های شور دوری کنید، چون سدیم فراوان این آجیل‌ها فشار خون را بالا می‌برد. 

 

پودر پروتئین 

پودر پروتئین دارای آمینواسیدهایی است که باعث چربی‌سوزی و عضله‌سازی می‌شود. برای داشتن یک نوشیدنی چربی‌سوز، دو قاشق چای‌خوری پودر پروتئین به اسموتی خود اضافه کنید. بهتر است این اسموتی را با میوه، ماست و شیر کم‌چرب درست کنید، ولی بدانید اضافه کردن پودر پروتئین به شیک‌های شکلاتی آن را به یک غذای سالم تبدیل نمی‌کند. 

 

روغن زیتون 

بدن همه‌ی ما به مقداری چربی برای کنترل گرسنگی نیاز دارد. به چربی‌های غیر‌اشباعی مثل روغن کانولا یا روغن زیتون روی بیاورید. آنها به پایین نگه داشتن کلسترول و کاهش اشتها کمک می‌کنند. اصلا به طرف روغن سبزیجات هیدروژنه نروید، چرا که این روغن‌ها پر از اسیدهای ترانس ناسالم هستند. 

 

انواع توت‌ها 

توت‌ها سرشار از فیبر هستند، تنها یک فنجان تمشک حاوی ۶ گرم فیبر است. در مقابل ژله یک غذای بی‌ارزش محسوب می‌شود و فاقد فیبر و پر از شکر افزوده‌شده است. 

 

تخم‌مرغ 

تخم‌مرغ حاوی ویتامین B12 است که بدن برای سوزاندن چربی به آن نیاز دارد. محققان دانشگاه ایالتی لوییزیانا دریافته‌اند افرادی که هر روز در وعده‌ی صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، نسبت به افرادی که شیرینی می‌خورند وزن بیشتری کم می‌کنند. اگر کسترول خون‌تان بالاست برای خوردن تخم‌مرغ با پزشک مشورت کنید. 

 

 

PicsArt_02-01-04.11.58

 

لوبیا و حبوبات 

لوبیا کم‌کالری و منبعی غنی از پروتئین و فیبر است که به کاهش وزن کمک می‌کند. هر هفته یک بار به جای گوشت، لوبیا درست کنید. با این کار، مصرف چربی‌های اشباع را قطع و آن را با فیبر جایگزین خواهید کرد. 

 

ماهی و گوشت بدون چربی 

بدن هنگام هضم پروتئین، کالری بیشتری نسبت به هنگام هضم کربوهیدرات یا چربی می‌سوزاند. یکی از بهترین گوشت‌های بدون چربی، گوشت بوقلمون است، اما برای حذف بیشتر چربی اشباع، ماهی بهترین گزینه است. ماهی‌های تن و سالمون سرشار از اُمگا۳ هستند که مانع از فرایندهای شیمیایی استرس و در نتیجه چاقی شکم می‌شود. 

 

غلات سبوس‌دار 

کربوهیدرات‌های خوب برای بدن مفید هستند. غلات سبوس‌دار بخورید، فیبر موجود در این مواد شما را سیر نگه می‌دارند. فیبر و مواد مغذی برخی از نان‌های گندم از آن جدا می‌شود. حتما اطمینان حاصل کنید نانی می‌خرید که از گندم سبوس‌دار تهیه شده است. 

 

سبزیجات 

اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات شما را به خوردن آن مجاب نمی‌کند، قدرت آن در لاغر کردن شکم حتما متقاعدتان می‌کند. سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی سرشار از فیبر و بسیار کم‌کالری هستند. خوردن سالاد پیش از وعده‌ی غذایی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. 

 

کره‌ی بادام‌زمینی 

کره‌ی بادام‌زمینی سرشار از نیاسین است که سیستم هاضمه‌ی بدن را فعال نگه می‌دارد و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید کره‌ی بادام‌زمینی چربی زیادی دارد، پس روزانه بیشتر از دو قاشق غذاخوری ار آن نخورید. 

 

آووکادو 

آووکادو علاوه بر داشتن اسیدهای غیراشباع چندپیوندی، منبع غنی از فیبر (۱۱ تا ۱۷ گرم در هر آووکادو) است که آن را به یک غذای فوق‌العاده برای جلوگیری از گرسنگی و انباشت چربی تبدیل کرده است. روزانه نصف فنجان آووکادو بخورید. 

 

آیس تی 

چای، به‌ویژه چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به متابولیسم بدن شتاب می‌دهند. بر اساس نتایج تحقیقی در سوییس، مشخص شد کسانی که چای می‌نوشند نسبت به دیگران، کالری بیشتری می‌سوزانند. اگر هدف شما از صرف چای، چربی‌سوزی ‌است آیس‌ تی‌ِ آماده نخرید، زیرا طی فرایند تهیه‌ی این نوع از چای‌ها مواد مغذی لاغرکننده‌ی آن از بین می‌رود. به جای آن، یک چای کیسه‌ای را برای ۲ دقیقه در آب گرم بگذارید، سپس ۲ حبه یخ در آن بیندازید و آن را بنوشید. 

 
پنیر پارمزان 

کم‌کالری و پرکلسیم بودن این پنیر هورمون‌های چربی‌سوز بدن را فعال می‌کند. از آنجا که این پنیر بیش از هر ماده‌ی لبنی دیگری پروتئین دارد، با مصرف آن برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد. هر روز ۳۰ میلی‌گرم از این پنیر را به سوپ یا سالاد خود اضافه کنید. 

 

لوبیای سفید 

این نوع لوبیاها حاوی فیبر منحصربه‌فردی هستند که در برابر هضم مقاومت می‌کنند. از آنجا که هضم کندتر باعث می‌شود برای فراوری غذا در بدن کالری بیشتری مصرف شود، وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد. توصیه می‌شود برای سوزاندن چربی شکم روزانه نصف فنجان لوبیای سفید بخورید. 

 

 

 

PicsArt_01-25-05.52.27

 

 

روغن ماهی 

روغن ماهی ساردین و سالمون خواص بسیاری دارد. این ماده‌ی غذاییِ سرشار از اسیدهای چرب اُمگا۳ باید در رژیم غذایی گنجانده شود. اگر نمی‌توانید ماهی بخورید، روغن آن مکمل خوبی است. روغن ماهی به چربی‌سوزی و لاغری شکم کمک می‌کند. 

 

سرکه 

بر اساس تحقیقی در ژاپن، افراد چاقی که برای ۸ هفته روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه می‌خورند شاهد کاهش چشمگیر چربی بدن، به خصوص چربی شکم، بوده‌اند. یک نظریه این است که اسِتیک اسید موجود در سرکه پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که چربی را می‌سوزانند. 

 

ترفندهایی سریع برای از بین بردن چربی های احشایی 

رعایت رژیم‌های غذایی رایج کار دشواری است و با مشغله‌های فراوانی که داریم، به‌سختی می‌توانیم زمانی را به رفتن به باشگاه و ورزش‌کردن اختصاص دهیم. منتها بدون رژیم‌های غذایی سخت و گاهی خطرناک و فقط با ایجاد تغییراتی ساده نیز می‌توانیم چربی شکم را آب کنیم و عادت‌های سالم‌تری پیدا کنیم. با ایجاد این تغییرات، کالری کمتری مصرف می‌کنیم، بدون اینکه به خودمان فشار بیاوریم. برای لاغری سریع شکم بدون ورزش می‌توانید روش‌های آسان و علمی زیر را امتحان کنید. 

 

بایدها و نبایدهای غذایی برای لاغری سریع شکم بدون ورزش 

 

۱. حذف‌نکردن وعده‌های غذایی 

برای افزایش سوخت‌وساز، هر ۳ تا ۴ ساعت غذا بخورید و زمانی را به صبحانه اختصاص دهید. فواید صبحانه را همه می‌دانند. پژوهش‌ها نشان داده است افرادی که صبحانه را حذف می‌کنند در ساعات بعدی روز با افزایش هورمون گرسنگی مواجه می‌شوند. وعده‌های غذایی منظم، شامل کربوهیدرات‌های پیچیده سرشار از فیبر و پروتئین، موجب می‌شود همیشه احساس سیری کنید و بدن با سرعت ثابتی کالری بسوزاند. 

 

۲. نوشیدن منظم آب 

کم‌آبی موجب می‌شود بدن آب را ذخیره کند و در نتیجه وزن قسمت میانی بدن تا ۲ کیلوگرم افزایش یابد. هرچه آب بیشتری بنوشید، آب و ضایعات بیشتری دفع می‌شود و در نتیجه، بدن از سموم مضر پاک می‌شود و در طول زمان وزن بیشتری کم می‌کنید. 

نوشیدن آب به‌اندازه دست‌کم ۸ لیوان در روز بدن را آب‌رسانی می‌کند، سموم مضر را دفع می‌کند و موجب می‌شود کمتر غذا بخورید و وزن کم کنید؛ به‌ویژه اگر آب را پیش از وعده غذایی بنوشید. در بررسی‌ای روی بزرگ‌سالان، نوشیدن نیم لیتر آب حدود ۳۰ دقیقه پیش از غذا موجب کاهش گرسنگی و کالری مصرفی شد. در طول دوره‌ای ۱۲هفته‌ای، شرکت‌کنندگانی که پیش از غذا آب می‌نوشیدند، ۴۴ درصد بیشتر از دیگران وزن کم کردند. 

بلافاصله پس از ناهار یا شام آب ننوشید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. برای ازبین‌بردن چربی شکم از مصرف الکل نیز پرهیز کنید، زیرا الکل آب بدن را کاهش می‌دهد. 

 

۳. مصرف ۳ وعده لبنیات در روز 

تعداد ۳ وعده محصولات لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و پنیر دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند، گوارش را بهبود می‌دهد، استخوان‌ها را قوی‌تر می‌کند و به رهایی از چربی‌های زائد کمک می‌کند. مصرف لبنیات موجب احساس سیری می‌شود و به مغز سیگنال می‌دهد که دیگر نیازی به خوردن ندارید. 

 

۴. دور از چشم نگه‌داشتنِ غذاهای ناسالم 

در معرض دید گذاشتنِ خوراکی‌های ناسالم گرسنگی و میل شما به خوردن آنها را افزایش می‌دهد و موجب چاقی می‌شود. پژوهشی نشان داد احتمال اضافه‌وزن کسانی که غذاهای پرکالری را در معرض دید قرار می‌دهند، نسبت به کسانی که فقط یک کاسه میوه را در معرض دید می‌گذارند، بیشتر است. غذاهای ناسالم را در مکان‌هایی مانند داخل کابینت یا کمد قرار دهید تا وقتی گرسنه می‌شوید، کمتر شما را وسوسه کنند. از طرفی، خوراکی‌های سالم را در مکان‌هایی مانند روی پیشخوان یا در قسمت جلو و مرکز یخچال بگذارید. 

 

۵. حذف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین 

شاید شکر افزوده بدترین ماده موجود در رژیم غذایی امروزه باشد. تقریبا همه ما عاشق شیرینی هستیم و نمی‌توانیم خوردن کیک و شیرینی را ترک کنیم! ولی می‌توانیم خوراکی‌های شیرین دارای شکر کمتر یا تهیه‌شده با شکر مصنوعی و شکلات تلخ را مصرف کنیم. 

نوشیدنی‌های شیرینی مانند نوشابه نیز احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهند. دریافت کالری‌های اضافه از نوشیدنی‌های شیرین بسیار آسان است، چون کالری‌های مایع به‌اندازه غذاهای جامد روی احساس سیری اثر نمی‌گذارند و مغز کالری‌های مایع را به‌اندازه غذاهای جامد محاسبه نمی‌کند. 

 

۶. نوشیدن قهوه 

قهوه کافئین‌دار ادرارآوری طبیعی و ملایم است که با خارج‌کردن آب اضافه تورم بدن را کاهش می‌دهد. اثر تحریک‌کنندگی انواع قهوه نیز به حرکت مواد در روده کمک می‌کند؛ اجابت مزاج منظم در صافی شکم مؤثر است. 

 

۷. مصرف مغزها در میان‌وعده‌ها 

پژوهشی نشان داده است که مصرف مغزها اندازه دور کمر را کاهش می‌دهند. مغزها سرشار از چربی تک‌سیرنشده هستند و بنابراین نسبت به تنقلاتی مانند بیسکویت نمکی و چوب‌شور انتخاب بسیار بهتری‌اند. برای جلوگیری از تورم ناشی از سدیم، از مغزهای بدون نمک استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که یک وعده آجیل، یعنی یک مشت کوچک.

 

۸. جویدن کامل غذا و آهسته غذاخوردن 

هر لقمه را دست‌کم ۱۰ بار بجوید. مغز برای پردازش اینکه به‌اندازه کافی غذا خورده‌اید، به زمان نیاز دارد. کامل جویدن غذا موجب می‌شود آهسته‌تر غذا بخورید. در نتیجه، غذای کمتری می‌خورید، احساس سیری بیشتری خواهید داشت و وعده‌های غذایی شما کوچک‌تر خواهند بود. اگر غذا را به‌اندازه کافی نجوید، بدن باید برای تجزیه آن در معده و روده بیشتر کار کند و این موجب تولید گاز معده و سوءهاضمه می‌شود. 

به‌علاوه، وقتی سریع غذا می‌خورید، هوای بیشتری را می‌بلعید و احتمال ایجاد نفخ افزایش می‌یابد. در بررسی ۲۳ پژوهش مشاهده‌ای مشخص شد که احتمال افزایش وزن کسانی که سریع‌تر غذا می‌خورند، نسبت به کسانی که آهسته غذا می‌خورند، بیشتر است. 

 

۹. مصرف پروبیوتیک بیشتر 

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی‌اند که در تجزیه غذاها و جلوگیری از مشکلات معده و روده مؤثرند. برای اطمینان از درست کارکردنِ روده‌ها می‌توانید روزانه یک وعده ماده غذایی سرشار از پروبیوتیکی مانند ماست و دوغ مصرف کنید. البته از مکمل‌های پروبیوتیک نیز می‌توانید استفاده کنید، ولی همیشه استفاده از محصولات طبیعی بهتر است. 

پری‌بیوتیک‌ها را فراموش نکنید. پری‌بیوتیک‌ها ترکیبات بی‌جانی‌اند که موجب رشد این باکتری‌های مفید می‌شوند. سبزیجات، میوه‌ها، مغزها، حبوبات، دانه‌ها و غلات کامل، سوخت لازم برای بقا و رشد را به پروبیوتیک‌ها می‌رسانند. 

 

۱۰. کنارگذاشتن آدامس 

جویدن آدامس موجب بلعیدن هوا و نفخ می‌شود و از داشتن اندام لاغر و متناسب جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید از بوی بد دهان رها شوید، می‌توانید در دهانتان نعناع بگذارید. 

 

۱۱. وعده‌های غذایی کوچک‌تر 

وعده‌های غذایی بزرگ‌تر موجب می‌شود بیشتر غذا بخورید و به افزایش وزن و چاقی منجر می‌شود. در پژوهشی روی بزرگ‌سالان، ۲برابرکردن مقدار پیش‌غذای شام، میزان کالری دریافتی را تا ۳۰ درصد افزایش داد. اگر وعده‌های غذایی‌تان را کمی کوچک‌تر کنید، کالری کمتری مصرف می‌کنید و حتی متوجه تفاوت میزان غذا نیز نخواهید شد. 

 

۱۲. استفاده از بشقاب کوچک‌تر 

با استفاده از بشقاب کوچک‌تر، کمتر غذا می‌خوریم؛ زیرا مغز فریب می‌خورد و تصور می‌کند غذای ما بیشتر از مقدار واقعی آن است. منتها با استفاده از بشقاب بزرگ‌تر، وعده غذایی ما کمتر به نظر می‌رسد و غذای بیشتری داخل بشقاب می‌ریزیم. 

 

۱۳. استفاده از بشقاب قرمز برای خوراکی‌های پرکالری و ناسالم 

یکی از راه‌های کاهش میزان غذا و از بین بردن چربی شکم در خانه استفاده از بشقاب قرمز است. پژوهشی نشان داده است که این روش، دست‌کم برای تنقلات و میان‌وعده‌های ناسالم، مؤثر است. در پژوهشی، داوطلبان از بشقاب قرمز، چوب‌شور کمتری خوردند تا از بشقاب سفید یا آبی. شاید این مسئله به این دلیل است که با دیدن رنگ قرمز به‌یاد علائم توقف و سایر هشدارها می‌افتیم. 

 

۱۴. افزایش مصرف پروتئین 

مصرف پروتئین باکیفیت به اب کردن شکم بدون ورزش کمک می‌کند، زیرا پروتئین سوخت‌وساز را افزایش و میل به غذا را کاهش می‌دهد. افزودن پروتئین به رژیم غذایی، حتی بدون ورزش یا محدودکردن آگاهانه کالری‌های مصرفی وزن را کاهش می‌دهد. پروتئین روی اشتها تأثیری قوی دارد و می‌تواند احساس سیری را افزایش و احساس گرسنگی را کاهش دهد و موجب شود کالری کمتری مصرف کنید. پروتئین بر هورمون‌هایی که در احساس سیری و گرسنگی نقش دارند، مانند هورمون گرلین و GLP-1، اثر می‌گذارد. سینه‌مرغ، ماهی، ماست یونانی، عدس، سویا و بادام از غذاهای سرشار از پروتئین‌ هستند. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار