|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۳۵

لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع موهای ناخواسته بدن تبدیل شده است که در سال های اخیر تقاضا براى لیزر موهای زائد افزایش زیادی داشته است.

لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع موهای ناخواسته بدن تبدیل شده است که در سال های اخیر تقاضا براى لیزر موهای زائد افزایش زیادی داشته است. که باعث خلاص شدن از سالن های اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی همچنین جوش ها و موهای زیر پوستی می شود. اما لیزر موهای زائد مانند هر تکنولوژى جدیدی که ممکن است مورد سوء استفاده قرارگیرد. بسیارى ازکسانی که بدون مطالعه قبلى و صرفاً براساس تبلیغات یا قیمت ارزانتر، اقدام به انجام لیزر موهای زائد کردند را مأیوس کرده است. 

 

لیزر موهای زائد چیست ؟

خوب است که ایده‌ای کلی از عملکرد و نحوه‌ی اثر لیزر  داشته باشید.

  • لیزر یک پرتوی نوری است. منتها نوری که ویژگی‌های فیزیکی خاصی دارد و بسیار پرانرژی است. لیزرها در پزشکی و صنعت استفاده‌های زیادی دارند. در صنعت برای برش و حکاکی و در پزشکی از لیزر برای جراحی‌های مختلف مثل جراحی چشم (لیزیک) استفاده می‌شود.
  • لیزر یک دانش و فناوری است. یعنی بسته به کاربردی که دارد، می‌توان ویژگی‌های خاصی در آن لحاظ کرد و آن را برای انجام یک کار خاص بهینه‌ سازی نمود. لیزر موهای زائد دقیقاً به نحوی طراحی شده که بدون اثر گذاشتن روی قسمت‌های دیگر پوست و بدن، باعث حذف موهای زائد شود.
  • لیزرهای مختلفی برای حذف موهای زائد استفاده می‌شوند. فناوری‌های الکساندریت، Nd:YAG و دایود از جمله لیزرهای پرکاربرد برای حذف موهای زائد هستند. این لیزرها از نظر کاربرد باهم تفاوت دارند. مثلاً الکساندریت بیشتر برای کسانی موثر است که پوستی روشن دارند و Nd:YAG بیشتر برای پوست‌های تیره استفاده می‌شود. این تفاوت کاربردی به دلیل تفاوت خاصیت‌های فیزیکی لیزرها مثل فرکانس و طول موج است.
  • لیزر روی فولیکول‌ها اثر می‌گذارد. لیزر حذف موهای زائد به شکی طراحی شده که باعث داغ شدن پیاز مو و آسیب دیدن فولیکول‌ها شود. فولیکول‌ها ارگان کوچکی درون پوست هستند که موهای بدن را می‌سازند. با آسیب دیدن فولیکول و پیاز مو، رشد مو برای همیشه متوقف می‌شود.
  • لیزر آسیبی انتخابی وارد می‌کند. نکته‌ی قابل توجه این است که گرمای لیزر باعث آسیب دیدن و از کار افتادن فولیکول‌ها می‌شود، اما این آسیب کاملاً انتخابی است. یعنی به طور همزمان آسیبی به پوست و بافت‌های مجاور فولیکول وارد نمی‌شود. البته گاهی در اثر خطای اپراتور پوست آسیب می‌بیند. این موضوعات را در بخش عوارض لیزر موهای زائد بررسی کرده‌ایم.
  • لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می‌شود. این روش می‌تواند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد. برای همین از نظر علمی می‌گوییم لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می‌شود و نه حذف دائمی موهای زائد. چون در یک دوره‌ی درمانی نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد موهای زائد را از بین ببریم. ولی آن ۷۰ تا ۹۰ درصدی که حذف شده‌اند، دیگر هیچوقت رشد نخواهند کرد.
 

انواع روش های حذف موهای زائد

  1. روش موقت
    شما می توانید برای از بین بردن موهای زائد از روشهای متعددی استفاده نمایید. ژیلت یکی از گزینه های سریع اصلاح موهای زائد می باشد. رشد موها پس از اصلاح با ژیلت سریع می باشد.
    از کرم های موبر نیز می توانید برای حذف موهای زائد استفاده نمایید. این کرم ها بوی بدی دارند و همچنین در کاهش سرعت رشد مو تاثیری ندارند.
    ایا اپیلاسیون بیکینی برای دختر ضرر دارد؟ این سوالی است که وقتی یک دختر مجرد برای رفع موهای زائد با اپیلاسیون اقدام می کند از خود می پرسد  . پس با لیزر کل بدن دیگر از نگرانی اینکه آیا این روش برای دختران مضر است یا خیر خلاص می شوید در واقع موم یا اپیلاسیون نیز از گزینه های متعارف حذف موهای زائد می باشند. در این روش رشد موها هفته ها به تاخیر می افتد. اما این روش علاوه بر آنکه ممکن است سبب تحریک و خارش پوست شود ، دردناک نیز می باشد.
     
  2. روش دائمی
    روش‌ های دائمی از بین بردن موهای زائد بدن شامل لیزر و الکترولیز می باشد. توجه داشته باشید استفاده از روش های موقت برای حذف موهای زائد در برخی از نواحی بدن دردناک می باشد.
    اما لیزر موهای زائد یک روش با ماندگاری طولانی مدت می باشد که حداقل در ۶ جلسه ۹۰٪ موهای زائد شما را از بین می برد. 

     

عملکرد لیزر موهای زائد 

حالا که فهمیدید لیزر موهای زائد چیست، احتمالا کنجکاو شده‌اید که بدانید این روش چگونه انجام می‌شود. همان‌طور که گفتیم نور لیزر موهای زائد از سطح پوست به ساقه مو رسیده و با عبور از آن به سمت فولیکول مو می‌رود. اگر دقت کنید می‌توانید فولیکول‌های مو را حتی از روی سطح پوستتان هم مشاهده کنید.
قبل از درمان، باید ناحیه موردنظر را کاملا با تیغ اصلاح کنید. بعضی از نقاط بدن که دارای پوست حساس‌تری هستند، به کرم‌ها یا ژل‌های بی‌حسی نیاز دارند. پس حدودا نیم ساعت قبل از لیزر آن ناحیه، باید از کرم بی‌حسی استفاده کنید تا در طول درمان، متوجه درد یا ناراحتی نشوید.
لیزر موهای زائد در اتاق مخصوصی برای همین کار انجام می‌شود و شما حین انجام لیزر، باید از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. لیزر با ایجاد گرما و تبخیر فولیکول‌ها، موها را از بین می‌برد. پس حین درمان ممکن است بویی مانند سوختن بوی گوگرد به مشامتان برسد. مدت زمان انجام لیزر موهای زائد بستگی به وسعت ناحیه تحت‌درمان دارد. لیزر موهای زائد برای کل بدن حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول خواهد کشید.

 

علت جلسات متعدد لیزر

موهایی که رشد می کنند همگی به طور همزمان در یک فاز قرار ندارند. در یک جلسه لیزر ممکن است برخی از ریشه های مو در فاز آناژن باشند و برخی در فاز کاتاژن و تلوژن. به همین علت تنها با یک یا دو جلسه نمی توان از لیزر موهای زائد نتیجه کامل و قطعی گرفت و باید تا زمان مشخصی که تمامی ریشه ها تحت تاثیر اشعه قرار بگیرند جلسات لیزر به طور مرتب و با فاصله معین تکمیل شوند.
 

تعداد جلسات لیزر

معمولا تعداد جلسات لیزر بین 6 تا 8 جلسه می باشد و فاصله زمانی بین آن ها بین 40 تا 45 روز است. در بعضی موارد و نواحی خاص ممکن است تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد. برای مثال ناحیه بیکینی به دلیل رطوبت مداومی که دارد دیرتر از بقیه نواحی بدن نسبت به لیزر نتیجه نهایی را نشان میدهد. برای اینکه فولیکول موها در هر جلسه کاملا تحت اشعه لیزر قرار بگیرند به هیچ عنوان نباید ریشه مو از پوست خارج شده باشد به همین علت در حین دوران درمان برای اصلاح ناحیه ای که لیزر شده است، فقط از ژیلت استفاده کنید.
 

 

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد ؟

  1. افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند
    صرف ماینوکسیدیل 
    ماینوکسیدیل جزو داروهایی است که به پرپشت شدن موها و رشد آنها کمک می‌کند. در صورتی که از این دارو استفاده می کنید لیزر موهای زائد نتیجه مطلوبی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. بنابراین اگر نمی توانید مصرف دارو را به طور دائمی قطع کنید نباید لیزر موهای زائد انجام دهید.
    مصرف آکوتان
     اگر متخصص به شما توصیه کرده آکوتان مصرف کنید؛ هرگز نباید لیزر موهای زائد انجام دهید؛ چون اثر بخشی آن را به طور قابل توجهی کاهش داده و حتی ممکن است موجب رشد بیش از حد موهای شما بعد از لیزر شود. همچنین آکوتان موجب می شود پوست شما بسیار حساس شود و با کوچکترین تحریکی اثر زخم و سوختگی روی آن باقی بماند. این تحریک شامل لیزر موهای زائد نیز می شود. بنابراین افرادی که آکوتان مصرف می کنند نباید از لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ برای حذف موهای زائد خود استفاده کنند.
    داروی کنترل هورمون تیروئید
    با مصرف برخی از داروهای کنترل کننده هورمون تیروئید گاهی اوقات رشد مو ها تحریک شده و و بیماران در نواحی خاصی از بدن خود تجمع مو را مشاهده می کند؛ به همین علت تمایل دارند سریعتر لیزر مو انجام دهند. اما متاسفانه تازمانی که متخصص پوست و مو و پزشک غدد آنها اجازه نداده نباید از لیزر کندلا الکساندرایت برای حذف موهای زائد خود استفاده کنند.
    مصرف داروهای حاوی ترکیبات طلا
    لیزر موهای زائد برای افرادی که از داروهای حاوی ترکیبات طلا استفاده میکنند؛ ضرر دارد. بنابراین پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند که تا پایان دوره مصرف این داروها از حذف موهای زائد خود با لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ خودداری کنند.
  2. افرادی که به بیماریهای خاص یا بیمارهای پوستی مبتلا هستند
     
    هر نوع بیماری پوستی می ‌تواند اثربخشی لیزر موهای زائد را کاهش دهد و موجب بروز عارضه های جانبی ناخواسته روی پوست شود. بنابراین در صورتی که به هر نوع بیماری پوستی و مانند پسوریازیس، لوپوس، کلوئید، هیرسوتیسم و غیره مبتلا هستید حتماً با متخصص پوست و مو مشورت کنید و سپس جلسات لیزر خود را تنظیم نمایید. علت مناسب نبودن لیزر مو برای افرادی که بیماری پوستی دارند تحریک شدن پوست آنها و عود کردن بیماری پوستی در ناحیه لیزر شده است. همچنین برخی بیماری های پوستی مانند پسوریازیس عوارض جانبی مانند ایجاد زخم و سوختگی پس از لیزر مو را به شدت افزایش می دهند و بیماری‌های دیگری مانند کلوئید موجب میشوند گوشت اضافه روی ناحیه لیزر شده مشاهده شود. البته در صورتی که پزشک متخصص پوست و مو تشخیص دهد می توان با تنظیمات درجه انرژی لیزر و نوع پالس تا حدودی حذف موهای زائد را با دستگاه کندلا الکساندرایت برای برخی از بیماران مبتلا به بیماری های پوستی انجام داد.
    تیروئید کم کار و پرکار
    افرادی که تیروئید پرکار و کم کار دارند؛ معمولاً دچار مشکلات پوستی و ریزش موی شدید می شوند. در صورتی که غده تیروئید در ترشح هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند؛ موهای فرد نیز رشد عادی نخواهند داشت. چون ترشح هورمون تیروئید توسط این غده روی رشد مو تاثیر قابل توجهی دارد تا زمانی که بیماری کنترل نشده و دوز طبیعی از این هورمون وارد بدن نشود نباید لیزر موهای زائد انجام داد.
    ابتلا به لوپوس 
    بیمارانی که مبتلا به لوپوس هستند همواره به نور حساسیت دارند. به همین علت نور لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ نیز برای آنها مضر است و نباید هیچ گونه نوری روی پوست آنها تابیده شود. 
    ابتلا به کلوئید 
    افرادی که مبتلا به کلوئید هستند در صورتی که ناحیه ای از پوست بدنشان زخم شود و یا دچار سوختگی شود؛ گوشت اضافه می‌آورند. به همین علت لیزر موهای زائد برای آنها توصیه نمی شود. چون احتمال دارد ناحیه لیزر شده نیز گوشت اضافه بیاورد.
    ابتلا به لیکن پلانوس
    بیماری لیکن پلانوس در حقیقت نوعی تحریک سیستم ایمنی بدن است که دلیل آن مشخص نیست. در صورتی که به این بیماری مبتلا باشید لیزر موهای زائد می‌تواند برای پوست شما ایجاد عفونت یا آلرژی کند. گاهی اوقات اختلالات سیستم ایمنی نیز بیماری لیکن پلانوس را ایجاد می کند. هرچند که این بیماری خیلی جدی تلقی نمی‌شود و شاید نیاز به درمان خاصی نداشته باشد اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نباید لیزر موهای زائد انجام دهد.
    ابتلا به بیماری لنتیگو
    افرادی که به بیماری لنتیگو مبتلا هستند؛ روی پوست خود لکه ها و رنگدانه های کوچکی می بینند که رنگ آن با سایر نواحی پوست بدن متفاوت است و این لکه ها به صورت عرضی و طولی روی پوست پراکنده می‌شوند. این بیماری نوعی هایپرپلاسیا می باشد که به صورت خطی گسترش پیدا می‌کند لیزر موهای زائد برای بیماران می توانند موجب شدیدتر شدن بیماری شود و بنابراین بیماران مبتلا به لنتیگو نباید لیزر موهای زائد انجام دهند.
  3. افرادی که از اختلالات هورمونی رنج می برند
    اختلالات هورمونی در اثر عوامل مختلفی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک، یائسگی وجود تومور یا بیماری در غدد فوق کلیوی، مصرف داروهای خاص، سابقه بیماری و هیرسوتیسم ایجاد می شود .
    اختلال هورمونی ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند با علائمی مانند رشد موهای زائد، ایجاد آکنه و حتی دیابت همراه باشد. گاهی اوقات سندروم تخمدان پلی کیستیک موجب هیرسوتیسم نیز می شود. در هر صورت وجود این اختلال نه تنها اثر گذاری حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت را کاهش می دهد بلکه ممکن است به بدن یا پوست بیمار ضرر هایی نیز برساند. بنابراین لیزر مو برای این بیماران ممنوع است.
    بیماران دیگری که نباید لیزر مو انجام دهند افرادی هستند که اختلال هورمونی آنها ناشی از تومور ها و بیماری های غده فوق کلیوی است. این بیماری موجب می‌شود که رشد موها در نواحی خاصی از بدن بیش از حد زیاد شود که به آن سندروم کوشینگ (Cushing syndrome) و اختلال غیرطبیعی غده فوق کلیوی موروثی (congenital adrenal hyperplasia) می گویند. این شرایط می‌تواند روی تولید آندروژن بدن و در نتیجه رشد مو های اضافی تاثیر گذار باشد. به همین علت حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت روی این بیماران انجام نمی گیرد.
    اگر داروهایی مانند ماینوکسیدیل، استروئیدهای آنابولیک، تستسترون و سیکلوسپورین مصرف می کنید؛ احتمال بروز علائم اختلالات هورمونی مانند رشد بیش از حد موهای زائد و هیرسوتیسم در شما بسیار بالاست. چون مصرف این بیماری‌ها به علت وجود بیماری های مزمنی است که درمان آن ها طولانی مدت می باشد؛ لیزر موهای زائد برای این افراد ممنوع است.
    حتی اگر اختلالات هورمونی و رشد موهای زائد بیش از حد دلایل ژنتیکی و سابقه فامیلی داشته باشد نیز نباید لیزرمو انجام گیرد چون تاثیر چندانی نخواهد داشت.
    در صورتی که بعد از یائسگی دچار اختلال هورمونی شده‌اید و با افزایش تستسترون و کاهش استروژن مواجه هستید که موجب شده موهای صورت شما پرپشت تر و ضخیم تر شوند تا زمانی که اختلال هورمونی برطرف نشود؛ لیزر موهای زائد تاثیری در درمان آن نخواهد داشت. در این شرایط نباید لیزر مو انجام دهید بلکه باید با مراجعه به متخصص پوست‌و‌مو تعادل هورمون‌های خود را برقرار کرده و سپس اقدام به لیزر موهای زائد خود نمایید.
    وجود موهای ناخواسته و اضافه روی بدن و صورت بانوان نیز نوعی اختلال هورمونی است که به آن هیرسوتیسم می گویند. مو های ناخواسته یا اضافه ای که روی صورت زنان، بازوها، کمر یا سینه آنها رشد می کند؛ اگر ناشی از اختلالات هورمونی و بیماری هیرسوتیسم باشد؛ معمولاً سیاه و ضخیم هستند. الگوی رشد مو های ناشی از هیرسوتیسم در زنان با بارداری آنها نیز در ارتباط است. این شرایط معمولا زمانی به وجود می‌آید که میزان هورمون مردانه در بدن زنان افزایش می یابد.
    اختلال هورمونی هیرسوتیسم با هایپرتریکوزیس متفاوت است این بیماری موجب رشد مو های اضافه در نواحی از بدن می شود که ربطی به هورمون های مردانه ندارد در صورتی که اختلال هورمونی هیرسوتیسم، رشد موهای اضافه در نواحی از بدن مانند صورت و زیر چانه است که معمولاً در مردان بیشتر دیده می‌شود. در عوض این اختلال هورمونی هایپرتریکوزیس موجب افزایش رشد مو های اضافی در هر ناحیه از بدن خواهد شد.
    در هرصورت تا زمانی که اختلالات هورمونی درمان نشوند؛ بیماران نباید از دستگاه کندلا الکس یا کندلا یگ برای حذف موهای زائد بدن و صورت خود استفاده کنند.
  4. افرادی که بدن یا پوست آنها در اثر لیزر کردن آسیب خواهد دید
افرادی که روی پوست آنها زخم عفونی، آکنه دائمی یا هر ضایعه ای مانند آکنه، اگزما یا جوش های چرکی دارند که درمان نمی شوند و به طور دائم روی پوست وجود دارند نباید لیزر موهای زائد انجام دهند. چون انجام لیزر موجب پخش شدن عفونت داخل خون شده و بسیار خطرناک است.
بارداری و شیردهی یکی از مهم‌ترین دوران های زندگی بانوان است. چون متخصصین نمی خواهند هیچ گونه آسیبی به مادر و فرزند وارد شود آنها را از انجام دادن عمل های غیر ضروری مانند لیزر موهای زائد منع می کنند. بنابراین اگر باردار یا شیرده هستید نباید لیزر موهای زائد انجام دهید چون عوارض جانبی آن هنوز مشخص نشده است.
همچنین مطالعات بسیار زیادی نشان داده است که اضطراب و استرس می تواند تاثیر منفی روی جنین داشته باشد و چون به هر حال انجام لیزر موهای زائد به علت درد و ناراحتی که دارد به خصوص در ناحیه بیکینی به مادر استرس و فشار زیادی وارد می آورد زنان باردار و شیرده نباید لیزر موهای زائد انجام دهند.
لیزر کندلا الکس و کندلا یگ به نحوی طراحی شده اند که توسط رنگدانه های تیره موجود در فولیکول مو جذب شوند. این رنگدانه ها درون لایه های پوست داخل فولیکول مو قرار دارند. پس لیزر باید از لایه پوست عبور کرده و به آنها برسد. اگر هر عاملی مانند تتو که رنگدانه های تیره بسیار زیادی دارد روی پوست وجود داشته باشد؛ اشعه لیزر نمی تواند از لایه پوست عبور کرده و به فولیکول مو برسد بلکه توسط رنگدانه های تاتو جذب می شود و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان تنظیماتی انجام داد که نور لیزر توسط جوهر تاتو جذب نشود. به همین علت در صورتی که در ناحیه که می خواهید لیزر مو انجام دهید تتو داشته باشید ممکن است پوست شما آسیب شدیدی ببیند و دچار سوختگی شوید. حتی ممکن است جای زخم آن به مدت طولانی در آینده نیز باقی بماند پس اگر تتو تو دارید نباید لیزر موهای زائد انجام دهید.
در صورتی که توسط دستگاه سولاریوم یا حمام آفتاب برنزه کرده اید اصلاً نباید لیزر مو را شروع کنید چون حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت روی پوست های برنزه شده می‌تواند اثر سوختگی و زخم به جای بگذارد. بنابراین اگر به تازگی برنزه کرده اید لیزر موهای زائد برای شما ممنوع است.
 
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار