|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۳۶

پوست، قوی و منعطف است اما بافت‌های تقویت‌ کننده پوست در صورت کشیدگی بیش از حد یا خیلی سریع ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند.

پوست وسیع‌ترین ارگان بدن است و در صورت نیاز توانایی قابل ملاحظه‌ای برای انبساط و انقباض دارد. پوست، قوی و منعطف است اما بافت‌های تقویت‌ کننده پوست در صورت کشیدگی بیش از حد یا خیلی سریع ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند.
اتساع سریع پوست می‌تواند به بروز ترک یا شکاف پوست منجر شود. ترک پوست مشکلی شایع است که مردان و زنان در تقریباً تمامی سنین و تمامی انواع پوست دچارش می‌شوند.
در حدود ۹۰ درصد زنان در طول بارداری دچار ترک پوست می‌شوند، اگرچه این مشکل برای مردان و زنان و نوجوانان نیز اتفاق می‌افتد. این مشکل اغلب در طول دوره‌های رشد و تغییرات جسمانی مانند افزایش وزن زیاد، بلوغ و عضله‌سازی بیش از حد بروز می‌کند.
در ماه‌های آخر بارداری، زمانی که شکم با رشد جنین به سرعت در حال بزرگ شدن است، امکان دارد ترک‌های کم‌رنگی روی پوست شما ایجاد شود. اگرچه اغلب این ترک‌ها روی شکم به وجود می‌آید ولی برخی از زنان این نشانه‌ها را روی باسن، ران‌ها، پشت و پستان‌ها نیز خواهند داشت. ترک‌های پوستی معمولاً کوچک و نشانۀ کشیدگی پوست شماست. در این مطلب با دلایل و علائم کشیدگی‌های پوستی آشنا خواهید شد.
 

ترک پوستی یا استریا چیست ؟

ترک های پوستی یا استریا ضایعات پوستی هستند که به دلیل نازک شدن پوست و فرورفتگی پوست به شکل خطوطی در نواحی ران، باسن، شکم و سینه ها دیده می شود.
علت ایجاد ترک های پوستی کشیدگی ناگهانی پوست در دوران حاملگی و یا چاقی و لاغری است و گه گاه در بعضی از بیماری ها دیده می شود این کشیدگی پوست سبب کاهش تعداد فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست می شود و در نواحی که این فیبرها کاهش می‌یابد ترک خوردگی ایجاد می شود.
در ابتدا این ترک ها قرمز تا بنفش هستند ولی به مرور زمان سفید رنگ می شود در هنگام بلوغ، حاملگی و یا تغییرات وزنی شدید می تواند سبب ایجاد این ترک ها گردد.
ترک های بارداری از چند ماهگی شروع میشود ؟ این ترکها معمولاً بعد ماه چهارم یا پنجم بارداری ایجاد می شود.
ترک های پوستی در بدن_درمان طبیعی ترک های پوستی بارداری | معرفی کرم رفع ترک ها

علل ایجاد ترک پوست

دلیل اینکه چرا برخی از افراد دچار علایم ترک پوست می‌شوند و دیگران دچار چنین مشکلی نمی‌شوند، روشن نیست. برخی از افراد بر مبنای ویژگی‌های ژنتیکی یا میزان هورمون‌ها ممکن است بیشتر مستعد ابتلاء به این وضعیت باشند.
یک مطالعه در نشریه آمریکایی زنان و زایمان / American Journal of Obstetrics and Gynecology عنوان می‌کند زنانی که در سنین پایین باردار می‌شوند بیشتر دچار این وضعیت می‌گردند و به همین شکل زنانی که در طول بارداری وزن بیشتری می‌گیرند بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. در هر حال، این عوامل به تنهایی ضمانتی برای ابتلاء زنان به مشکل ترک پوست نیستند.
به نظر می‌رسد میزان بالاتر هورمون‌های استروئیدی در بدن در این مورد نقشی داشته باشد. افراد دچار بیماری کوشینگ / Cushing بیش از افراد غیر مبتلاء به این عارضه مستعد این وضعیت هستند.
به صورت مشابه افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند یا کرم‌های استروئیدی موضعی به کار می‌برند ممکن است به احتمال بیشتری دچار مشکل ترک پوست شوند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که این ممکن است ناشی از این باشد که هورمون‌های استروئیدی می‌توانند کُلاژن پوست را تضعیف کنند و احتمال شکنندگی آن را بالا ببرند.
 

کدام نواحی بیشتر دچار استریا یا ترک پوستی می شود؟

  1. شکم
  2. سینه ها
  3. لگن
  4. ران
  5. پهلو
  6. باسن

 

علائم و نشانه های ترک های پوستی

قبل از پدیدار شدن ترک های پوستی ، پوست نازک و قرمز می شود که با خارش و حساسیت همراه است ترک ها ابتدا به صورت چروک ایجاد می شوند و قرمز رنگ هستند و سپس در طول زمان به تدریج کمرنگ تر و سفید تر می شوند.
 

جلوگیری از ترک شکم در بارداری

در حال حاضر استریا درمان قطعی ندارد. البته مصرف کرم‌های موضعی تقویت‌کننده بافت کلاژن، کرم‌های رتینوییدی و کرم‌های حاوی ترکیب‌های اسید میوه و کرم‌های حاوی ویتامین C می‌توانند تا حدی موثر باشند. استفاده از کرم‌های "رتینوییدی" در دوران بارداری ممنوع است و به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از کرم‌های حاوی "اسیدهیالورونیک" استفاده کنند، ماده‌ای که از تولد تا پیری توسط لایه درونی پوست ساخته می‌شود و به قوام پوست کمک می‌کند. در کرم‌های آرایشی هم از این ماده استفاده می‌شود.
برخی از انواع لیزر هم می‌توانند موثر باشند و قطر استریا را کمتر کند، اما انجام این کار در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به هر حال استریا درمان قطعی ندارد و نه کرم‌های موضعی و نه لیزر به بهبود صددرصد آن کمک نمی‌کنند. البته در اوایل بارداری می‌توان به کمک برخی روش‌‌ها از بروز این ترک‌ها پیشگیری کرد. هر چه باشد پیشگیری بهتر از درمان است.
 

راهکارهای پیشگیری از ترک شکم در بارداری

برای پیشگیری از ترک شکم در بارداری این روش ها را امتحان کنید:
  • پوست‌تان را مرطوب کنید
از ماه چهارم بارداری به بعد و به دنبال رشد جنین و بزرگ شدن شکم، به مرور ترک‌های قرمز رنگی روی شکم نمایان می‌شود. با نزدیک شدن به پایان بارداری و به دنبال تاثیر هورمون‌ها و بزرگ شدن سینه‌ها، این شکاف‌ها روی سینه هم نمایان می‌شوند. بهمراه باز شدن لگن برای خروج جنین، نشانه هایی از این ترک ها بر روی باسن و ران نیز مشاهده می‌شود.
برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری توصیه می‌شود از ماه سوم بارداری به طور مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. به کمک ماساژهای دورانی، کرم را روی نقاط حساس یعنی سینه، شکم و باسن و ران‌ها بمالید تا جذب پوست شود. بعد از زایمان هم می‌توانید به مدت 3 ماه از کرم‌های سفت‌کننده پوست استفاده کنید تا پوست شما حالت کشسانی قبل از بارداری را باز یابد. بعد از زایمان با  ادامه دادن این کار به مرور شکاف‌ها سفید و نازک و کم‌عمق می‌شود. می‌توانید از کرم‌های ضدترک هم استفاده کنید، اما اگر سردی این کرم‌ها را نمی‌پسندید از روغن‌های گیاهی کمک بگیرید. البته نوع پوست هر خانمی متفاوت از دیگری است، پس نمی‌توان یک نوع روغن یا کرم را به همه توصیه کرد. بنابراین با متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • وزنتان را کنترل کنید
بهترین راه برای پیشگیری از اضافه وزن ناگهانی و ترکیدن پوست، کنترل وزن در طول بارداری است. از همان ماه‌های نخست بارداری، تغییرات هورمونی باعث افزایش اشتها می‌شوند، اما با توجیه این مساله که باردارید یا ویار دارید نباید رژیم‌غذایی خود را رها کنید. برای 2 نفر غذا بخورید، اما نه به اندازه 2 نفر! اگر بیش از اندازه به موادغذایی شیرین یا چرب ویار دارید با متخصص زنان یا مشاور تغذیه صحبت کنید تا عادت‌های غذایی خوب را طی 9 ماه به شما یادآوری کند. سعی کنید موادغذایی حاوی ویتامین E را بیشتر مصرف کنید تا کشسانی پوستتان تقویت شود. روغن‌های گیاهی، بادام، گردو، اسفناج و کلم حاوی ویتامینE هستند.
زن باردار روی مبل_درمان طبیعی ترک های پوستی بارداری | معرفی کرم رفع ترک ها
  • درست بایستید
البته اضافه وزن به تنهایی باعث بروز استریا نمی‌شود، بلکه هر چه بیشتر به سمت جلو خم شوید و وزن شکم به جلو بیافتد، پوست دچار آسیب بیشتری در ناحیه کلاژن درم می‌شود. پس سعی کنید در دوران بارداری وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید و به جای آنکه به سمت جلو خم شوید و وزن جنین را روی پوست شکم بیندازید، صاف بایستید و وزن آن را به داخل لگن انتقال دهید.
  • پوست را از داخل تغذیه کنید
مقدار زیادی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین ث را در برنامه غذایی دوران بارداری بگنجانید تا تون پوستی حفظ شود و احتمال ایجاد ترک‌های پوستی کمتر شود.
  • مراقب وزن خود باشید
در دوران بارداری چشم از ترازو برندارید و سعی کنید وزن‌تان به آهستگی و به تدریج اضافه شود. به خاطر داشته باشید که تامین غذای دو نفر به این معنا نیست که باید دو برابر معمول غذا بخورید. بنابراین بهتر است توصیه‌های عمومی درباره مقدار مصرف کالری در دوران بارداری را با مشورت پزشک رعایت کنید.
  • پوست را ماساژ دهید، رژیم غذایی سالم داشته باشید
هر روز پوست را با مرطوب کننده یا دستکش مخصوص ماساژ دهید تا گردش خون و در نتیجه رشد بافت جدید را بهبود دهید. رعایت یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین E، C، روی (زینک) و سیلیکا به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. نوشیدن آب فراوان در دوران بارداری مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به مرطوب نگه داشتن پوست اشاره کرد.
  • از کرم و مرطوب کننده استفاده کنید
مراقبت از پوست را از همان هفته‌های اول با استفاده از کرم حاوی ویتامین E یا A شروع کنید. کرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) از عصاره‌های گیاهی تهیه می‌شود و بسیار مفید است. البته دلتان را به وعده‌های تبلیغی خوش نکنید، چون تاثیر کرم در پیشگیری از ترک‌های پوستی تاکنون اثبات نشده است، با این حال استفاده مداوم از همان هفته‌های اول باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه کاهش اثر ترک‌های پوستی می‌شود. به علاوه عمل مالیدن کرم روی پوست گردش خون را بهتر می‌کند.
نسل‌های متمادی از مادران ما از مخلوط دو به یکی از روغن بادام و روغن جوانه گندم تهیه شده به روش پرس سرد استفاده کرده‌اند، البته امروزه کرم‌های ترکیبی آماده‌ای در بازار وجود دارد که بسیاری از بانوان معتقداند دست‌کم به اندازه ترکیب‌های قدیمی سودمنداند، بدون آن که تمام بدن را چرب و روغنی کنند. کرم کره کاکائو سرشار از ویتامین E و گزینه‌ای ارزان است که در عین حال بسیار مفید و تاثیرگذار است.
  • از کرم‌های تجویزی استفاده کنید
اگر نگران ایجاد ترک‌های پوستی هستید، می‌توانید از درمان‌های جایگزین بهره بگیرید، البته باید تا زمان زایمان و به دنیا آوردن نوزاد و همچنین اتمام دوره شیردهی صبر کنید. کرم‌های رتین آ یا ترتینوئین از مشتقات ویتامین آ تهیه می‌شوند. برای خرید این کرم‌ها نیاز به نسخه پزشک دارید، بنابراین از متخصص یا پزشک عمومی بخواهید که این کرم‌ها را برایتان تجویز کنند.
 

درمان پزشکی ترک شکم در بارداری

ترک شکم بعد از بارداری خودبخود برطرف نمی شود و باید برای درمان آن سریعتر اقدام شود. درمان ترک شکم زمانی که استریاها به رنگ قرمز تا بنفش هستند، بسیار راحتتر و سریعتر از زمانی است که سفید یا کرم روشن هستند. بنابراین بهتر است بعد از زایمان به فکر درمان ترک شکم باشید. روشهای متعددی برای استریا وجود دارد:
  • استفاده از کرم و لوسیون های مخصوص برای بعد از زایمان
  • مرطوب نگه داشتن پوست حین بارداری و تغذیه سالم
  • استفاد از روشهای خانگی برای رفع ترک شکم مثل مصرف روغن زیتون، روغن نارگیل، سفیده تخم مرغ، لایه برداری با شکر و …
  • رفع ترک شکم با لایه بردارهای شیمیایی: 
    لایه برداری شیمیایی نوعی روش پاک سازی یا لایه برداری است که با استفاده از محلولهای شیمیایی بر روی ترک های پوستی انجام می شود. این محلول حاوی مواد شیمیایی مانند اسیدهای کلرواستیک، گلیکولیک، لاکتیک، سالیسیلیک یا کاربولیک است. استعمال این نوع اسیدها روی ترک های پوستی موجب بروز تاول و در نتیجه لایه برداری پوست می شود. بعد از لایه برداری، پوست جدید تشکیل خواهد شد.
    در این روش درمانی اگر مادر از قبل لکه های قهوه ای، تبخال و جای زخم روی پوست داشته باشد و یا داروی ضد بارداری مصرف کند، با خطراتی از جمله تغییر رنگ پوست همراه است.
     
  • رفع ترک شکم با لیزر: پرتوهای لیزر بافت پوست را تخریب می کند و از این طریق بازسازی مجدد پوست را تحریک می کند. درمان با لیزر یک روش دائمی برای رفع استریا است ولی این روش روشی پر هزینه به حساب می آید.
  • رفع ترک شکم با کربوکسی تراپی: استفاده از کربوکسی تراپی کلاژن سازی را در بخش های آسیب دیده پوست تحریک می کند. این روش درمانی کم هزینه تر از لیزر است و می تواند برای همیشه ترکهای پوستی را از بین ببرد.
بیشتر روش های بالا در طولانی مدت می توانند استرچ مارک یا استریا را برطرف کنند. اما به کار بردن روشهایی مثل لیزر و کربوکسی تراپی می تواند سریع و قطعی ترکهای پوست را برطرف کند.
ترک های پوستی در بدن_درمان طبیعی ترک های پوستی بارداری | معرفی کرم رفع ترک ها

رفع ترک شکم با کربوکسی تراپی

رفع ترک شکم با کربوکسی تراپی یک راه درمان قطعی ترک های پوستی به حساب می آید. در این روش، گاز دی اکسید کربن که یک گاز طبیعی است و در بدن نیز وجود دارد به محل استریا تزریق می شود. تزریق گاز CO2 باعث کاهش اسیدیته محل تزریق و بیشتر شدن گردش خون و تغذیه قسمتهایی می شود که کلاژن پوست شکسته است.
این کار به بازسازی کلاژن و جوانسازی پوست کمک می کند.

مزایای کربوکسی تراپی ترک پوست

درمان ترک شکم در بارداری به کمک کربوکسی تراپی یک روش درمانی دائمی است که به صورت سرپایی انجام می شود. بعد از کربوکسی تراپی نیازی به بستری شدن نیست و دوره نقاهت طولانی ندارد. بنابراین می توانید بعد از جلسات درمان به زندگی عادی خود برگردید.

مراقبت های بعد از کربوکسی تراپی

4 ساعت بعد از تزریق گاز نباید محل تزریق مرطوب شود. برای همین نباید تا چند ساعت بعد از کربوکسی تراپی ترکهای شکم استحمام کنید یا از استخر و جکوزی و سونا استفاده کنید.

عوارض کربوکسی تراپی برای رفع ترک شکم

خانمهایی که از کربوکسی تراپی برای رفع ترک شکم بعد از بارداری استفاده می کنند نباید نگران عوارض کربوکسی تراپی باشند. استفاده از این روش بدون هیچ عارضه جانبی جدی است. البته 10 دقیقه بعد از تزریق گاز عوارض زیر ایجاد می شود:
  • تورم در محل تزریق
  • قرمز شدن و التهاب در محل تزریق گاز
  • احساس کمی سوزش
  • احساس درد ناچیز موقع سوزن زدن برای تزریق گاز
این موارد جدی نیستند و کاملا طبیعی هستند. چند دقیقه بعد از جذب گاز دی اکسید کربن در محل، این علائم از بین می روند.

تعداد جلسات کربوکسی تراپی ترک شکم

تعداد جلسات بستگی به این دارد که شدت ترکها و رنگ ترکها چطور باشد. همچنین محل درمان و وضعیت و سن بیمار هم در تعیین تعداد جلسات موثر است. قطعا ترک پوستی با یک جلسه درمان نمی شود. تعداد جلسات را با معاینه پزشک می توان مشخص کرد. ممکن است حتی به 5 جلسه درمان هم نیاز داشته باشید.

فاصله بین جلسات کربوکسی تراپی

برای رفع ترک پوستی با کربوکسی تراپی، فاصله بین جلسات یک الی دو هفته است. تا پوست زمان کافی برای بازسازی و ترمیم داشته باشد.

مدت ماندگاری کربوکسی تراپی

رفع ترک شکم بعد از بارداری با کربوکسی تراپی یک روش سریع و دائمی است و ماندگاری بالایی دارد. اما بهتر است برای حفظ نتیجه این عمل زیبایی زنانه، سالانه یک جلسه کربوکسی تراپی را تکرار کنید.

ترک های پوستی در بدن_درمان طبیعی ترک های پوستی بارداری | معرفی کرم رفع ترک ها

درمان خانگی و طبیعی ترک روی شکم در بارداری

درمان خانگی ترک شکم راه‌ها و اقداماتی هستند که یک خانم باردار هم در بارداری و هم پس از زایمان برای بهبود ترک‌های شکم انجام می‌دهد. این روش‌ها ساده و کم هزینه هستند و می‌توانند درمان موثری برای از بین بردن ترک‌های روی شکم باشد.
  • درمان ترک روی شکم با ویتامین E
ویتامین E سلامت پوست را تامین می‌کند و آن را نرم می‌کند. علاوه بر داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین E استفاده‌ی موضعی از قرص‌ ویتامین E پوست را نرم می‌کند. به همین منظور می‌توانید چند قرص ژله‌ای ویتامین E را پاره کنید و محتویات داخل آن را روی پوست بمالید.
  • درمان ترک روی شکم با سفیده‌ی تخم مرغ
سفیده‌ی تخم مرغ حاوی اسید آمینه و پروتئین است پس می‌تواند یک ماسک مناسب برای پوست و تغذیه‌ی آن باشد. اگر دنبال یک روش سریع برای از بین بردن ترک روش شکم هستید پیشنهاد می‌کنیم از سفیده‌ی تخم مرغ استفاده کنید. برای استفاده باید دو عدد سفیده‌ی تخم مرغ را با هم‌زن اینقدر بزنید که مثل یک کف سفید شود و از ظرف نریزد سپس آن را روی شکم بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید.
درمان ترک شکم در بارداری با خمیر دندان و سفیده‌ی تخم مرغ نیز یک روش موثر است. بعد از شستن سفیده‌ی تخم مرغ می‌توانید از یک روغن یا کرم آبرسان استفاده کنید. این روش را دوبار در هفته انجام دهید.
  • درمان ترک روی شکم با آب سیب زمینی
خواص سیب زمینی باعث روشن شدن پوست و رفع مشکلات پوستی می‌شود. تاثیر سیب زمینی به‌دلیل وجود پلی فنول و کارتنوئیدها است. برای استفاده باید یک عدد سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آبسی زمینی را روی شکم بمالید. شستن و مرطوب کردن پوست با کرم بعد از ۲۰ دقیقه باید انجام شود.
  • درمان ترک روی شکم با دوش گرم و سرد
یک اقدام موثر دیگر برای رفع ترک شکم استفاده از گرما و سرمای آب است. هنگام دوش گرفتن چند بار جریان آب سرد و گرم را عوض کنید. این تغییر دما می‌تواند عاملی برای از بین بردن ترک‌های شکم باشد.
 
  • درمان ترک روی شکم با ماسک زردآلو
زردآلو خاصیت جوان کنندگی و لایه برداری از پوست دارد پس می‌تواند یک درمان خانگی برای از بین بردن ترک شکم بعد از زایمان باشد. تهیه‌ی ماسک زردآلو ساده است. باید چند عدد زردآلو را له کنید و چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون به اضافه کنید و روی ترک‌ها بمالید. این کار باعث سفید شدن پوست و از بین رفتن ترک‌های پوستی می‌شود.
  • درمان ترک روی شکم با ورزش کردن
ورزش کردن باعث گردش خون و تنفس بهتر پوست می‌شود. در این حالت پوست سفت و کشیده می‌شود و ترک‌های پوستی کم کم رفع می‌شود. پس اگر دنبال یک روش موثر برای بازسازی سلول‌های پوستی هستید ورزش کردن را امتحان کنید.
ورزش کردن_درمان طبیعی ترک های پوستی بارداری | معرفی کرم رفع ترک ها
  • درمان ترک روی شکم با شکر
شکر یک اسکراب یا لایه بردار قوی برای پوست است. اگر دوران بارداری را پشت سر گذاشته اید و حالا با عارضه‌ی ترک روی شکم مواجه هستید به شما توصیه می‌کنیم از ترکیب شکر با روغن‌های گیاهی برای استفاده‌ی موضعی کمک بگیرید و ترک‌ها را رفع کنید.
  • درمان ترک روی شکم با کره کاکائو
کره کاکائو انعطاف پذیری پوست را افزایش می‌دهد و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش باید پوست شکم را با این کره ماساژ دهید. برای اثر بخشی بهتر می‌توانید با یک پلاستیک روی شکم را بپوشانید.
  • درمان ترک روی شکم با کرم
در دوران بارداری پوست بر اثر گشاد شدن عروق خونی دچار خراش می‌شود. برای کنترل خارش می‌توان از کرم‌های مرطوب کننده و لوسیون ‌های بدن استفاده کرد. این کار باعث می‌شود پوست آبرسانی شود و خارش آن کمتر شود.
اگر به دنبال خرید بهترین کرم برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری هستید باید به ترکیبات کرم توجه کنید که حاوی ویتامین E و A باشد. همچنین کرم‌های حاوی آلفاهیدروکسی برای درمان ترک روی شکم بسیار مفید است.
  • درمان ترک روی شکم با روغن زیتون
روغن زیتون پوست را مرطوب نگه داشته و لایه برداری می کند، همچنین موجب بهبود گردش خون در بدن شده و ترک های پوستی را تا حد زیادی از بین می برد. کمی روغن را در کف دست خود بریزید و به آرامی موضع را ماساژ دهید. بگذارید به مدت 30 دقیقه باقی بماند تا ویتامین A، D و E (آ، د و ای) موجود در روغن جذب پوست شود. بعد از ماساژ، دوش بگیرید.
اگرچه این فرایند کمی زمان بر است، اما اگر به طور منظم و مداوم انجام دهید، حتما نتیجه می گیرید.
می توانید مخلوطی از روغن زیتون، آب و سرکه آماده کرده و شب ها استفاده کنید.
  • درمان ترک روی شکم با روغن کرچک
روغن کرچک از خرد کردن دانه‌ی گیاه کاستور بدست می‌آید و حاوی اسید چرب تری گلیسیرید است که می‌تواند پوست را آبرسانی و نرم کند. اثرات درمانی روغن کرچک علاوه بر رفع ترک پوستی بارداری در بیماری‌های دیگر پوستی هم مشاهده می‌شود. استفاده‌ی موضعی چند قطره از روغن کرچک روی شکم ترک‌ها را درمان می‌کند.
برای جذب بهتر روغن کرچک در پوست بهتر است یک پلاستیک روی شکم بگذارید و بعد از کمپرس گرم استفاده کنید و شکم را ماساژدهید. البته در دوران بارداری برای جلوگیری از آسیب به جنین کمپرس گرم قابل استفاده نیست.
  • درمان ترک روی شکم با آلوئه‌ورا
آلوئه ورا گیاه درمانی برای مشکلات پوست و مو است. ژل داخل برگ‌های گیاه خاصیت آبرسانی دارد و می‌تواند یک درمان مناسب و موثر برای ترک شکم در بارداری باشد.
  • درمان ترک روی شکم با زردچوبه
زردچوبه حاوی کورکومین است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. استفاده‌ی موضعی از زردچوبه پوست خشک و چروکیده را شاداب و سرحال می‌کند و مشکلات آن را برطرف می‌کند. برای استفاده از زردچوبه می‌توانید آن را با آب  یا آلوئه‌ورا ترکیب کنید و خمیر حاصل از این کار را روی شکم بمالید. استفاده‌ی روزانه از این ترکیب هیچ ضرری ندارد و یک درمان موثر است.
  • عسل
خواص ضد عفونی کننده عسل طبیعی در کاهش ترک های پوستی، مؤثر است. یک پارچه کوچک را بردارید و عسل را روی آن بمالید. پارچه را در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید تا خشک شود. سپس بدنتان را با آب گرم بشویید.
می توانید عسل را با نمک و گلیسیرین مخلوط کرده و لایه بردار درست کنید. آن را بر روی ترک های پوستی بگذارید تا خشک شود، سپس با آب بشوید.
  • شیر، شکر و آب نارگیل سبز
اسکراب (لایه بردارها) نقش مهمی در روند بازسازی پوست دارند و یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن ترک های پوستی بعد از زایمان محسوب می شوند.
دو قاشق شیر خام، چند قطره آب لیمو و آب نارگیل و نصف قاشق شکر را مخلوط کنید. مخلوط را روی موضع مورد نظر به مدت 5 دقیقه به صورت دایره ای بمالید. موضع را با آب بشویید و با حوله خشک کنید. تا هر زمان که لکه ها روی پوست احساس می شوند، بیشتر از آب نارگیل استفاده کنید و بگذارید تا به طور کامل خشک شود. بعد شیی باتر یا ژل آلوئه ورا بمالید.  پس از مدتی، موضع را بشویید و مرطوب کننده بزنید.
برای از بین بردن لکه ها و روشن تر شدن پوست، می توانید سه بار در هفته از این دارو استفاده کنید. استفاده بیش از 3 بار در هفته مجاز نیست.
ترک های پوستی در بدن_درمان طبیعی ترک های پوستی بارداری | معرفی کرم رفع ترک ها

 معجزه ای برای ترک پوست در بارداری

این ترکیب را درست کنید و پس از حمام یا دوش آنرا به آرامی روی پوست‌تان بمالید:
ترکیبات
  • 30 میلی‌گرم روغن فندق (روغن پایه)(روغن پایه اساس ترکیب را تشکیل می‌دهد و عصاره روغن نیست)
  • 15 میلی‌گرم روغن جو دوسر (روغن پایه)
  • 10 قطره از روغن دانه گاوزبان (عصاره روغن)
  • 5 قطره روغن هویج (عصاره روغن).
روغن دانه گاوزبان زرد رنگ است، در حالی‌که روغن هویج نارنجی رنگ است. روغن دانه گاوزبان و روغن هویج هر دو حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است و روغن دانه گاوزبان شامل اسید لینولئیک (اسید چرب امگا 3) نیز است. هر دو برای بازسازی، جوان‌سازی و تحریک پوست و نیز کاهش کشیدگی‌ها مفید است. ترکیب نشده آنان را روی پوست استفاده نکنید. آنها را با روغن‌های پایه (روغن فندق و جو دو سر) مخلوط کنید. این روغن ها خارش، حساسیت و نیز خشکی و التهاب را التیام می‌بخشد.
 دکتر "آولا می‌کیسو" متخصص پوست می‌گوید: نشانه‌های کشیدگی در بارداری از طریق افزایش سریع وزن یا کشیدگی‌های توده کلاژن/ماهیچه‌ای ایجاد می‌شود و به آسیب فیبرهای کلاژن منجر می‌گردد که در نتیجه به تخریب پوست می‌انجامد. برای پیشگیری از نشانه‌های کشیدگی نمی‌توانیم مانع افزایش وزن بانوان باردار شویم، زیرا دچار کمبود تغذیه‌ای می‌شوند و این عمل سلامت جنین را به خطر می‌اندازد. بنابراین بانوان با پیشگیری از افزایش وزن اضافی (پیروی از افزایش وزن پیشنهادی) از ترکیدگی‌های پوستی جلوگیری می کنند. با این حال برخی اعتقاد دارند که ورزش شفاست، پس بهتر است شما نیز یا انجام ورزش منظم روزانه افزایش وزن متعادلی کسب کنید. بنابراین توصیه می شود از تمرینات کششی، ورزش‌های ملایم و حرکات ساده ای که به برقراری جریان حرکت خون و آرامش شما می گردد، بهره کافی ببرید تا احتمال ایجاد ترک پوست در بارداری کاهش یابد.   

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار