|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۴۵

سبحان سیاران پژوهشگر مسائل روسیه، پس از انتخابات ریاست جمهوری،موضع گیری‌های بین المللی نسبت به نحوه برگزاری و نتیجه انتخابات یکی از مسائل حائز اهمیت در این حوزه می‌باشد.

صبح روز شنبه، پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات در ایران ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در پیامی پیروزی قاطع جناب آقای رئیسی را تبریک گفت؛ او ضمن این که روابط میان دو کشور را دوستی سنتی عنوان کرد، ابراز امیدواری کرد که انتخاب آقای رئیسی به توسعه همکاری های دوجانبه میان دوکشور کمک کند. این پیام واکنش‌های متفاوتی را در سطح داخلی و خارجی به دنبال داشت. یکی از این واکنش‌ها عصبانیت رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به ابن ماجرا بود با این بهانه که پوتین نباید پیروزی فردی رادیکال که از مهم ترین دشمنان اسرائیل در ایران است را به این سرعت تبریک میگفت.

متنی مشابه این تبریک را چند هفته قبل در پیامی به مناسبت پیروزی بشار اسد نیز شاهد بودیم بنابراین این نوع تبریک از سوی پوتین چندان باعث تعجب ما نخواهد بود.

اما چرا پوتین پیش از اعلام نتایج رسمی این پیام را ارسال کرد؟ آیا او صرفا به جهت رعایت شئونات دیپلماتیک این پیام را صادر کرده یا پیروزی آقای رئیسی به عنوان شخصی خاص اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است؟

برای درک بهتر این مسئله به دیدگاه دولت روسیه نسبت به جناح های سیاسی ایران خواهیم پرداخت‌.

از دیدگاه کرملین، جناح اصلاح طلب ایران دارای گرایشی است که غرب گرایی در آن نهادینه شده است. از جمله دلایل آن تعداد دانش آموختگان دانشگاه های اروپایی و آمریکایی در کابینه دولت های اصلاح طلب و خط مشی سیاست خارجی آنها است. این جناح تمایل زیادی در جهت جلب رضایت جبهه غرب دارد و تلاش برای ایجاد شراکتی راهبردی با روسیه در اولویت های بعدی ایشان قرار دارد. آنها تلاش می کنند تا چهره بهتری از خود در جوامع بین المللی به نمایش بگذارند.

 

جناح اصولگرا نیز با المان‌هایی نظیر عدم انعطاف پذیری، ایدئولوژی گرا (که سبب انزوای بیشتر ایران در جامعه جهانی می‌شود و گاهی خطر آفرین حتی برای روسیه) اما از آنجایی که دارای استراتژی نگاه به شرق شناخته می شود،حائز اهمیت خواهد بود.

باتوجه به این موضوع، از دیدگاه روسیه آقای رئیسی برآیند مثبتی از موارد ذکر شده است که می تواند تاثیر بسزایی در بهبود و نزدیکی روابط دو کشور داشته باشد.

نزدیکی گرایشات ایشان با رهبر جمهور اسلامی ایران که خواهان ارتقای سطح روابط راهبردی دو کشور است. پیش بینی می شود که نگاه به شرق اولویت سیاست خارجی ایشان باشد. حفظ برجام و عدم خروج از آن ( طبق گفته ایشان در مناظرات و انتخاباتی) که در مجموع باعث شده تا ایشان در بین سیاستمداران روس به عنوان چهره ای میانه رو شناخته شود و به نوعی دوران ریاست جمهوری ایشان مطلوب روسیه خواهد بود.

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار