|
|
کدخبر: ۱۸۴۱۹۷

حرف ایران این است که ما برجام را امضا کردیم

هر تحریمی که روح برجام را به اسم هسته‌ای یاغیرهسته‌ای، مصوبه پارلمان یا فرمان ریاست جمهوی نقض کند مورد قبول نیست.

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: هر تحریمی که روح برجام را نقض کند از سوی ایران مورد پذیرش نیست.

محمد مرندی با اشاره به مواضع اخیر رییس جمهوری ایران مبنی بر این که مذاکرات هسته ای تحت فشار را نمی پذیریم گفت: تحریم هایی که بعد از برجام اعمال کردند را می‌خواهند نگه دارند و این دیگر برجام نیست و اگر این را بپذیریم در عمل یک توافق متفاوت و جدیدی را پذیرفتیم.

وی گفت: در دولت قبل در شش دور مذاکرات وین با زیاده خواهی غربی ها مواجه شدیم اما حرف ایران این است که ما برجام را امضا کردیم و نباید از آن کمتر یا بیشتر را بپذیریم و الان هم موضوع ایران همین است. ایران برای اجرای برجام آمادگی دارد و این موضعی شفاف است اما باید ببینیم طرف مقابل هم برای اجرای برجام آمادگی دارد یا دنبال موارد جدیدی است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره مدیریت اجرایی مذاکرات در دولت سیزدهم و برخی گمانه زنی ها درباره این که مدیریت مذاکرات به شورای عالی امنیت ملی باز گردد گفت: تا جایی که می دانم این بحث قرار است از سوی وزارت خارجه دنبال شود و همان رویه سابق که وزارت خارجه مذاکرات را پیش می برد در این دولت هم ادامه می یابد، اما طبیعی است وزیر خارجه باید ابتدا تیم اش را شکل دهد و چند هفته ای این مساله طول می کشد و طرف مقابل هم این را می‌فهمد.

وی با اشاره به فشارها و تهدیدات طرف های مقابل درباره شروع فوری مذاکرات تصریح کرد: آنها بودند که برجام را زیر پا گذاشتند نه ما و فشار و تهدید بی معنی است. الان دولت جدید روی کار آمده است و تا وقتی در جای خود مستقر شود زمان می برد، باید فرصت داد تا روند جایگزینی در هر بخش انجام شود. به علاوه تهدید به فشار و تحریم دیگر جایگاهی ندارد چرا که الان فشار حداکثری از سوی آمریکا وجود دارد و دولت بایدن هم این سیاست را دارد دنبال می کند. آنها هر کاری که می توانستند انجام دادند و این روند را ادامه هم می دهند. اساسا ترامپ دیگر چیزی برای تحریم باقی نگذاشته است. این‌ها هر آزاری را می‌توانستند از ممانعت از واردات ماسک و تجهیزات بیمارستانی و واکسن تا تحریم‌های جزیی‌تر انجام دادند.

مرندی تاکید کرد: سیاست ایران تغییری نکرده است و اگر آمادگی اجرای برجام را داشته باشند، این توافق اجرا می شود، اگر می خواهند چیز جدیدی را اضافه کنند بحث دیگری است اما این مسیر، راه به جایی نمی برد. معتقدم اگر ایران چنین مسیری را بپذیرد، به این معناست که می توان از ایران با فشار امتیاز گرفت و آن وقت هر چند ماه یک بار توقع داشته باشیم تحریم جدید وضع شود و گام های زیادی از مواضع خود به عقب بردارد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: هر تحریمی که روح برجام را به اسم هسته‌ای یا غیرهسته‌ای، مصوبه پارلمان یا فرمان ریاست جمهوی نقض کند مورد قبول نیست. طرف های مقابل خودشان این مساله را می دانند و اگر بخواهند چیزهایی را به برجام اضافه کنند به طور کلی شرایط را پیچیده و سخت می کنند. این برای ایران قابل قبول نیست چرا که دو طرف بر سر برجام توافق کردند و باید همان که بر روی آن توافق شده است اجرا شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار