|
|
کدخبر: ۱۸۴۲۰۳

ایران با حملات اخیر به مواضع تروریست‌هابه شکل واضحی پیام خود را به داعش خراسان؛ جیش العدل رسانده است.

بر اساس گزارش های رسمی از ساعت ۶ بامداد پنجشنبه ۱۸ شهریور به وقت محلی، سپاه به مناطقی در ارتفاعات شمال اقلیم کردستان حمله کرده است.

در پی این موضوع خانم فاطمه علم الهدی کارشناس ارشد روابط بین الملل یاد داشتی را ارائه کرده است. 

سپاه در این حمله به جز ۶ فروند پهپاد، از «توپخانه‌های هوشمند و نقطه‌زن» هم برای هدف قرار دادن محل‌های استقرار مخالفان در اقلیم کردستان در شمال عراق استفاده کرده است. 

در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: «اقدام سپاه پاسداران در واکنش به اعزام تیم های متعدد تروریستی، ایجاد ناامنی و ارتکاب اعمال خرابکارانه و سلب امنیت و آرامش مردم غیور استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه صورت گرفته است.» 

به نقل از مشرق نیوز شبکه تلویزیونی رودوا نیز در تشریح ضرب شست مقاومت به تروریست‌ها در گزارشی عنوان کرد که این حملات به صورت نقطه زنی و دقیق صورت گرفته و هیچ غیر نظامی آسیب ندیده است. 

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسدراران پیش از پاکسازی منطقه از تروریست ها از رهبران اقلیم کردستان خواسته بود تا با تکیه بر حسن همجواری و روابط حسنه مانع از جولان دادن گروه های معاند در اطراف مرز ایران شوند. چرا که هفته گذشته یکی از همین گروه های تروریست با سپاه بیت المقدس استان کردستان درگیر شده بود. 

وی روز ۱۵ شهریور اعلام کرده بود که برخی گروه‌های مسلح از مناطقی در شمال کردستان عراق برای «تحرکات امنیتی» استفاده می‌کنند و این در حالی است که مسئولان اقلیم کردستان و دولت عراق با این پدیده برخورد نمی‌کنند. 

روز ۱۹ مرداد امسال نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در دیدار با وزیر خارجه عراق خواهان اخراج گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی از اقلیم کردستان عراق شد و گفت دولت عراق باید «تحرک جدی‌تری» داشته باشد تا ایران مجبور به «اقدام پیشدستانه» علیه این گروه‌ها نشود. 

هم‌اکنون چندین گروه مسلح کُرد مخالف جمهوری اسلامی از جمله کومله (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)، پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) و حزب دموکرات کردستان (حدکا) در اقلیم کردستان عراق حضور دارند. 

 نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک بار دیگر نیز در روز ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ به مقر فرماندهی حزب دموکرات کردستان در کوی سنجق کردستان عراق با پرتاب ۷ موشک کوتاه برد زمین به زمین فاتح ۱۱۰حمله کرد. و با عملیاتی دقیق ۱۶ نفر از اعضای رهبری، کادرها و پیشمرگان حزب دموکرات که در آن روز در همان مکان جلسه داشتند، کشته و حدود ۴۰ نفر دیگر از آنان نیز زخمی شدند. 

سپاه پاسداران در آن زمان اعلام کرد که این حمله در پاسخ به حمله مسلحانه این گروه در تیر ۱۳۹۷ به یک پاسگاه مرزی در مریوان و کشته شدن ۱۰ مرزبان ایرانی انجام شده است. 

برخی از رهبران سودا پیشه اقلیم کردستان عراق با سوء استفاده از سیستم فدرالی عراق دست خود را در حمایت از مجرمان امنیتی ایران در شمال عراق باز می دانند درصورتی که حکومت فدرال قواعد و چارچوب‌های ساختاری تعریف شده ای دارد که تا کنون به دلایلی خوب پیاده نشده است و از برخی ملاحظات سیاسی بغداد سوء استفاده کرده و همچنان حامی و پشتیبان این تروریستها است.  

در مقابل، نیروهای مسلح ایران خصوصا نیروی زمینی سپاه هم می‌تواند طبق «بند ۵۱ ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد» در راستای تعقیب متجاوزین مرزی و مقابله با تهدیدات امنیت ملی خود، محل تجمع تروریست‌ها را در هر نقطه ای با تمامی امکانات خود هدف قرار دهد.  

در حقیقت ایران با حملات اخیر به مواضع تروریست ها به شکل واضحی پیام خود را به داعش خراسان؛ جیش العدل و گروهک سنتکام رسانده است.  

علاوه بر نشان دادن دوباره ی توان بازدارندگی و کارایی سیستم نقطه زن خود در غرب، رزمایش مقابله ی بدون تعارف خود را به گروه های تروریستی چون داعش خراسان در شرق که امید این روزهای آمریکا به حساب می‌آید نیز به نمایش گذاشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار