|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۴۰

کاخ سفید تایید کرد که بایدن و شی در روز دوشنبه به صورت مجازی با یکدیگر دیدار خواهند کرد

نشست روسای جمهور آمریکا و چین چند روز پس از توافق کشورها برای همکاری در مبارزه با تغییرات آب و هوایی برگزار می شود.

کاخ سفید اعلام کرد ، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه به طور مجازی با همتای چینی خود شی جین‌پینگ دیدار خواهد کرد ، زیرا رهبران به دنبال بررسی نقاط تنش، رقابت و همکاری بالقوه بین دو کشور هستند.

در بیانیه‌ای روز جمعه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، بایدن و شی در عصر روز دوشنبه برای «درباره راه‌های مدیریت مسئولانه رقابت» بین کشورها و همچنین راه‌های همکاری با یکدیگر در جایی که منافع ما همسو باشد، ملاقات خواهند کرد.

ساکی گفت: «پرزیدنت بایدن در سرتاسر نیات و اولویت‌های ایالات متحده را روشن خواهد کرد و در مورد نگرانی‌های ما با چین صریح و شفاف خواهد بود». وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه تماس تلفنی مقدماتی برای نشست سران داشتند.

وزارت خارجه چین گفت که وانگ به همتای خود گفت که "دو طرف باید در نیمه راه با یکدیگر دیدار کنند" در نشست شی بایدن. وانگ همچنین به بلینکن گفت که واشنگتن باید ارسال "سیگنال های نادرست" در مورد وضعیت تایوان را متوقف کند.

چین گفت که وانگ و بلینکن همچنین در زمینه هایی از جمله بهره وری انرژی، تغییرات آب و هوایی و موضوع هسته ای ایران تبادل نظر کردند و توافق کردند که گفتگو در مورد چالش های جهانی را حفظ کنند. نشست شی بایدن پس از آن برگزار می شود که چین و ایالات متحده - دو بزرگ ترین تولیدکننده دی اکسید کربن در جهان - در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP26) در گلاسکو برای همکاری در مبارزه با تغییرات آب و هوایی توافق کردند.

توافقی که روز چهارشنبه اعلام شد خواستار «اقدامات اقلیمی تقویت‌شده در دهه ۲۰۲۰» با استفاده از دستورالعمل‌های توافقنامه آب‌وهوای پاریس ۲۰۱۵ و مقررات «عمل‌گرایانه» در کربن‌زدایی، کاهش انتشار متان و مبارزه با جنگل‌زدایی است. تنش‌ها بین چین و ایالات متحده در سال‌های اخیر افزایش یافته است و واشنگتن نگرانی‌هایی را در مورد اقدامات پکن در دریای چین جنوبی و همچنین موضع این کشور در مورد هنگ‌کنگ، سین کیانگ و تایوان ایجاد کرده است.

در میان اصطکاک، دو طرف مذاکراتی را برای بهبود ارتباطات آغاز کردند و در ماه اکتبر، مقامات اعلام کردند که شی و بایدن قبل از پایان سال یک نشست مجازی برگزار خواهند کرد.

آلن فیشر، خبرنگار الجزیره که از واشنگتن دی سی گزارش می دهد، گفت که انتظار می رود رهبران دو کشور روز دوشنبه در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله کووید-19، تغییرات آب و هوایی ، سلاح های هسته ای و فناوری نظامی چین گفتگو کنند .

آنها چیزهای زیادی برای پوشش دادن دارند. آیا آنها می توانند این کار را در یک روز انجام دهند؟ فیشر گفت احتمالاً نه. اما اگر آنها بتوانند نوعی همکاری در مواردی مانند صادرات و کنترل ویزا از خود نشان دهند، آنگاه این را یک موفقیت خواهند دانست.»

شی روز پنجشنبه در یک پیام ویدئویی ضبط شده به یک مجمع مدیر عامل در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) گفت که تلاش ها برای ترسیم خطوط ایدئولوژیک یا تشکیل حلقه های کوچک بر اساس زمینه های ژئوپلیتیکی در منطقه شکست خواهد خورد. وی گفت: منطقه آسیا و اقیانوسیه نمی تواند و نباید دوباره وارد تقابل و تقسیم دوران جنگ سرد شود. این اظهار نظر به عنوان اشاره ای به تلاش های ایالات متحده و متحدان منطقه ای آن برای کم کردن آنچه که آنها به عنوان نفوذ اقتصادی و نظامی اجباری چین در حال رشد می دانند، تلقی می شد.

بایدن در ماه سپتامبر میزبان رهبران ژاپن، هند و استرالیا در کاخ سفید برای اولین نشست حضوری چهار کشور، به عنوان گروه بندی چهار کشور، بود.

پس از این اجلاس، کشورها متعهد شدند که یک منطقه آزاد و باز هند-اقیانوس آرام "بی هراس از اجبار" را دنبال کنند، و در میان نگرانی های مشترک در مورد چین، جبهه ای متحد ارائه کردند. دولت چین از این گروه به عنوان "محکوم به شکست" انتقاد کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار