|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۷۴

نوجوان سودانی، در تظاهرات ضد کودتا به ضرب گلوله کشته شد

معترضان توسط نیروهای امنیتی هدف گلوله قرار گرفتند و به سر یک جوان 16 ساله شلیک شد.

کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه ای اعلام کرد، یک جوان 16 ساله بر اثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی در شهر اومدورمان سودان جان خود را از دست داده است. حادثه روز یکشنبه در جریان اعتراضاتی رخ داد که علیرغم بازگرداندن عبدالله حمدوک، نخست وزیر، در توافق سیاسی با رهبر نظامی عبدالفتاح البرهان، که قول داد همه زندانیان سیاسی را پس از هفته ها ناآرامی مرگبار ناشی از کودتا آزاد کند، ادامه یافت.

بر اساس این توافق، حمدوک که اولین بار پس از سرنگونی رهبر دیرینه عمر البشیر در قیام سال 2019 منصوب شد، رهبری یک دولت غیرنظامی متشکل از تکنوکرات ها را برای یک دوره انتقالی بر عهده خواهد داشت. این توافق با مخالفت گروه های طرفدار دموکراسی روبرو می شود که خواستار حکومت کامل غیرنظامی هستند. حمدوک که قهرمان جنبش اعتراضی بود، به سرعت برای برخی تبدیل به شرور شد.

پس از اعلام توافق، معترضان شعار می دادند: «حمدوک انقلاب را فروخته است». انجمن حرفه ای سودانی (SPA)، یک گروه معترض پیشرو، آن را "خائنانه" خواند. ده ها هزار نفر به تظاهرات برنامه ریزی شده در خارطوم، پایتخت، و شهرهای دوقلوی آن، عمران و بحری پیوستند. شاهدان به خبرگزاری رویترز گفتند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها گلوله و گاز اشک آور شلیک کردند.

حمدوک ما را ناامید کرده است. عمر ابراهیم، ​​یک معترض 26 ساله در خارطوم، گفت: تنها گزینه ما خیابان است. کودتا باعث تظاهرات گسترده علیه ارتش شد. کمیته مرکزی پزشکان سودانی که همسو با جنبش اعتراضی است، اعلام کرد که کشتار روز یکشنبه تعداد افرادی که در اعتراضات پس از کودتای نظامی در 25 اکتبر جان خود را از دست داده اند به 41 نفر می رسد.

پس از حصول توافق، حمدوک گفت که برای جلوگیری از تلفات بیشتر با این معامله موافقت کرده است. او در مراسم امضای قراردادی که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: "خون سودانی گرانبها است، اجازه دهید خونریزی را متوقف کنیم و انرژی جوانان را به سمت ساختن و توسعه هدایت کنیم."

البرهان گفت که این معامله فراگیر خواهد بود. او با اشاره به حزب حاکم سابق البشیر گفت: «ما نمی‌خواهیم کسی را استثنا کنیم، همانطور که توافق کردیم، حزب کنگره ملی. با این حال، در این توافق نامه هیچ اشاره ای به نیروهای آزادی و تغییر (FFC)، ائتلاف غیرنظامی که قبل از کودتا با ارتش مشترک بود، نشده بود.

FFC گفت هیچ توافقی با نیروهای مسلح را به رسمیت نمی شناسد. این ائتلاف در بیانیه ای گفت: «ما موضع روشن و قبلاً اعلام شده خود را تأیید می کنیم: هیچ مذاکره و مشارکت و مشروعیتی برای کودتاچیان وجود ندارد». آنهایی که کودتا را انجام دادند و از آن حمایت کردند باید با عدالت روبرو شوند.

تعدادی از کمیته های مقاومت که تظاهراتی را سازماندهی می کردند نیز بیانیه هایی در رد هرگونه معامله با ارتش منتشر کردند. زمانی که ارتش قدرت را به دست گرفت، حمدوک در بازداشت خانگی قرار گرفت و روند انتقال به سمت انتخابات در سال 2023 را از مسیر خود خارج کرد.

ارتش کابینه حمدوک را منحل کرد و تعدادی از غیرنظامیان را که بر اساس توافقنامه تقسیم قدرت که پس از سرنگونی البشیر توافق شده بود، در مناصب اصلی بودند، بازداشت کرد. بر اساس توافق روز یکشنبه، یک اعلامیه قانون اساسی که بین ارتش و غیرنظامیان در سال 2019 صادر شد، اساس مذاکرات بیشتر باقی خواهد ماند.

قدرت های غربی که از انتقال سیاسی سودان حمایت کرده بودند، تصرف ماه گذشته را محکوم کردند و کمک های اقتصادی به سودان را که تلاش می کند از یک بحران عمیق اقتصادی نجات پیدا کند، به حالت تعلیق درآوردند.

سازمان ملل متحد از توافق روز یکشنبه استقبال کرد اما گفت که همه طرف‌ها باید «فوراً به مسائل حل‌نشده رسیدگی کنند تا انتقال سیاسی را به شیوه‌ای فراگیر و با احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون تکمیل کنند».

هیئت سازمان ملل متحد سودان گفت: «ما همچنین انتظار داریم که همه کسانی که در 25 اکتبر یا پس از آن دستگیر شده‌اند، به عنوان اولین اقدام برای اجرای این توافق، فورا آزاد شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار