|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۸۵

فلسطینی ها طرح اسرائیل برای شهرک سازی در نزدیکی بیت المقدس را محکوم کردند

تشکیلات خودگردان خواهان مداخله ایالات متحده درباره شهرک سازی اسرائیل است.

اسرائیل طرحی را تصویب کرده است که مرزهای شهرداری بیت‌المقدس را با ساخت هزاران شهرک غیرقانونی جدید در اراضی اشغالی کرانه باختری در اطراف این شهر گسترش می‌دهد و خواستار فلسطینی‌ها از مداخله واشنگتن است.

روز چهارشنبه، شهرداری بیت المقدس، محله ای جدید شرقی را در زمین هایی که بر فراز مرز کرانه باختری و در نزدیکی شهر رام الله مرکزی فلسطینی ها قرار دارد، روشن کرد. این مکان که زمانی فرودگاه قلندیا را در خود جای داده بود، برای اسرائیلی ها به نام آتاروت شناخته می شود.

سایت فرودگاهی که پس از فوران انتفاضه دوم در سال 2000 بسته شد، در طرح خاورمیانه ای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، به عنوان منطقه گردشگری فلسطین تعیین شد. این منطقه بین محله فلسطینی کفر عکب و اردوگاه آوارگان قلندیه قرار گرفته است.

آریه کینگ معاون شهردار اورشلیم به خبرگزاری رویترز گفت: این طرح که نیازمند مراحل بعدی تایید است، ساخت 3000 خانه است و در نهایت 6000 خانه دیگر به آن اضافه خواهد شد.

شهرک‌های اسرائیلی طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند.

راه حل دو دولتی که در توافقنامه اسلو در سال 1993 مطرح شد، بیت المقدس شرقی را به عنوان پایتخت یک کشور فلسطینی متشکل از کرانه باختری و نوار غزه پیش بینی کرد. اسرائیل تمام شهر اورشلیم را به عنوان پایتخت غیرقابل تقسیم خود می داند.

مذاکرات صلح تحت حمایت ایالات متحده بین دو طرف در سال 2014 متوقف شد. واشنگتن از آن زمان اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته است، بدون اینکه صریحاً از ادعای خود در مورد کل شهر حمایت کند.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این طرح شهرک‌سازی با هدف پایان دادن به جدایی اورشلیم از منطقه فلسطینی دورافتاده ما... در تلاش برای اسرائیلی‌سازی، یهودی‌سازی و ضمیمه کردن آن است».

این بیانیه از ایالات متحده و دیگر قدرت‌ها خواسته است که «فورا برای توقف این پروژه‌ها و طرح‌های استعماری مداخله کنند».

سفارت ایالات متحده در اورشلیم هیچ اظهارنظری فوری نداشت.

حدود 475000 یهودی اسرائیلی در شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی زندگی می کنند.

گسترش شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی و بیت المقدس شرقی تحت اشغال تمامی دولت های اسرائیل از سال 1967 ادامه داشته است.

با این حال، ساخت و ساز در چند سال گذشته در زمان نخست وزیر سابق بنیامین نتانیاهو، با رونق قابل توجهی در دولت ترامپ در ایالات متحده، که فلسطینیان آن را به تعصب فاحش طرفدار اسرائیل متهم کردند، شتاب گرفت.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار