|
|
کدخبر: ۱۸۴۵۰۶

گزارشی از آغاز مذاکرات در وین

اولین دور مذاکرات احیای توافق اتمی برجام در دولت سیزدهم، در وین آغاز شده است.

اولین دور مذاکرات احیای توافق اتمی برجام در دوره ریاست جمهوری دولت سیزدهم، با مذاکره کنندگان جدید ایران در هتل کوبورگ وین آغاز شده است. مذاکرات به سرپرستی انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، با حضور اعضای گروه ۱+۴ برگزار می‌شود. هیات ایرانی مذاکره کنندگان جدید این کشور هستند که عمدتا پیش از منتقدان توافق هسته‌ای برجام بوده‌اند و در زمان دولت روحانی، این توافق را خسارت به ایران می خواندند.

به غیر از علی باقری معاون سیاسی‌، دیگر اعضای گروه ایرانی عبارتند از مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و ابراهیم شیبانی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی. گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه ایران بیش از ۳۰ عضو دارد.

روسای هیات‌های گروه ۱+۴ یعنی بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه بعلاوه آلمان، سفرای مقیم وین و مدیران کل وزارت خارجه پنج کشور هستند که از نظر سلسله مراتب سیاسی پایین‌تر از هیات ایرانی محسوب می‌شوند.

همزمان با آغاز مذاکرات در وین، امیر عبداللهیان گفته است: هدف اصلی مذاکرات پیش رو باید اجرای کامل و مؤثر برجام و با هدف عادی سازی روابط تجاری و همکاری های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، ایران باید بتواند به طور کامل از لغو تمامی تحریم ها منتفع شود.

وزیر امور خارجه محترم خاطرنشان کرده است: بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مورد توجه ما نخواهد بود مگر این که تضمین هایی ارائه گردد که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد و شرکای اقتصادی ایران بتوانند با اطمینان خاطر وارد تعاملات اقتصادی پایدار و بدون نگرانی با ایران شوند. پیش از شروع مذاکرات در وین، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی که در توییتر هم آن را منتشر کرده خطاب به کشورهای ۱+۴ و آمریکا گفته است که ایران به دنبال باج خواهی اتمی است و نباید تحریم های آمریکا را علیه این کشور رفع کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 6.48M | مدت زمان ویدیو: 00:01:51

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار