|
|
کدخبر: ۲۸۲۹۹

هاشمی رفسنجانی در دیدار گروه پارلمانی اروپا:

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه غرب باید حسن نیت خود را در اراده همکاری با ایران ثابت کند، گفت: اولین گام ها در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای ۱ + ۵ برداشته شد که اگر براساس حسن نیت باشد، آینده بهتری در فضای سیاسی جهان حاکم خواهد شد.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز گذشته در دیدار گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا، در پاسخ به سؤال آنها که «نظر شما درباره شرایط فعلی و تحریم ها چیست؟» با ظالمانه خواندن تحریم غرب علیه ایران، گفت: واقعاً معلوم نیست غرب از ایران چه می خواهد که این گونه برخورد می کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمک های شیمیایی کشورهای اروپایی به صدام در طول جنگ تحمیلی و خویشتنداری ایران از مقابله به مثل را یک سند تاریخی برای اعتماد افکار عمومی جهان دانست و گفت: دادگاه های بسیاری از کشورهای اروپایی، تعداد زیادی از شرکت های خود را به خاطر همکاری در جنایات صدام محاکمه کردند و سند تاریخی این کار کتاب «سوداگران مرگ» است که در غرب منتشر شده است.

وی با تأکید بر آمادگی ایران در همه مقاطع برای برخورد شفاف و عادلانه با طرف های غربی، دوران پس از جنگ و آغاز دوران سازندگی را بهترین نمونه برای همکاری خواند و اظهار داشت: ایران در آن مقطع، بسیاری از خرابی ها را با تسهیلات مالی بین المللی آباد کرد و سازندگی در ایران اوج گرفت که هر دو طرف به دستاوردهای اقتصادی رسیدند.

هاشمی رفسنجانی، حسن نیت را شرط لازم برای مذاکره سیاسی دانست و تصریح کرد: از کشورهای اروپایی انتظار داشتیم که به جای استفاده از شیوه های غیرعاقلانه تحریم و تهدید، بر مذاکرات عاقلانه تأکید کنند.

وی افزود: ایران هیچ وقت به فکر دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نیست، ولی نمی توانیم حق تاریخی نسل امروز و آینده ایران را به بهانه بعضی از دولت ها و تبلیغات بی اساس آنها در استفاده از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای نادیده بگیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود، به نمونه هایی از کمک های سیاسی و انسانی ایران در عراق، افغانستان و بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و گفت: تمدن تاریخی مردم ایران و فرهنگ اصیل اسلامی، مخالف ترور و تروریست به عنوان تهدید آرامش و امنیت است.

وی پیام مردم در انتخابات اخیر را بسیار معنادار خواند و اظهار داشت: غرب باید حسن نیت خود را در اراده همکاری با ایران ثابت کند.

هنس آسوبادا، رئیس گروه پارلمانی اروپا نیز در این دیدار، ملاقات با آیت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان چهره سرشناس و تاریخی جمهوری اسلامی، غنیمت دانست و گفت: با توجه به جایگاه شما و آشنایی به جزئیات مسائل، امیدواریم در جهت حل مشکل ایران و غرب مثل همیشه فعال باشید.

وی با تأکید بر تلاش پارلمان اروپا برای لغو تحریم علیه مردم ایران گفت: اولین گام ها در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای ۱ + ۵ برداشته شد که اگر براساس حسن نیت باشد، آینده بهتری در فضای سیاسی جهان حاکم خواهد شد.

هنس آسوبادا با اشاره به انتخابات اخیر ایران گفت: عقلای سیاسی غرب و اتحادیه اروپا پیام این رویکرد سیاسی مردم ایران را درک کردند و به دیگران انتقال می دهند.

خانم کاریراز از بلژیک و یکی از همراهان هیأت نیز در این دیدار گفت: اشارات آقای هاشمی به خاطرات جنگ و خویشتنداری ایران در استفاده از سلاح شیمیایی، اثبات حسن نیت ایران است.

وی با تأسف بار خواندن اتفاقات سوریه، خواستار نقش آفرینی بیشتر ایران برای حل این معضل سیاسی در منطقه شد که دنیا را هم تحت تأثیر خود گذاشته است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات وی گفت: بارها تأکید کرده ایم که جنگ و کارهای تروریستی راه حل مشکلات سوریه نیست و باید حقوق مردم اصل باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار