|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۹۸

خواص شگفت آور کیوی

یک معلم مدرسه ای در هنگام بازگشت از مدرسه در چین در سال 1904 میلادی کیوی را به نیوزیلند معرفی کرد. نیوزلندی ها پس از پرنده ملی خود ، آن را "کیوی" نامیدند.

 

یک معلم مدرسه ای در هنگام بازگشت از مدرسه در چین در سال 1904 میلادی کیوی را به نیوزیلند معرفی کرد. نیوزلندی ها پس از پرنده ملی خود ، آن را "کیوی" نامیدند. 

کیوی به دلیل داشتن ویتامین C زیاد ، به عنوان یک ماده غذایی سالم شناخته شده است ، اما این میوه همچنین از دیگر مواد مغذی سرشار است. کیوی به کاهش فشار خون ، تقویت بهبود زخم ، کمک به حفظ سلامت روده و… کمک می کند. 

کیوی و سایر میوه ها به دلیل داشتن مواد مغذی غذایی ، فواید زیادی برای سلامتی دارند. کیوی منبع خوبی از ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. 

آنتی اکسیدان ها - از جمله ویتامین C ، کولین ، لوتئین و زاکسانتین - به از بین بردن رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که بدن در طی متابولیسم و سایر فرایندها تولید می کند. 

اگر بیش از حد بسیاری از رادیکال های آزاد ایجاد شوند ، می توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شوند که منجر به آسیب سلول می شود. این آسیب ممکن است منجر به مواردی مانند بیماری قلبی یا سرطان شود. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد می توانند به محافظت از بدن کمک کنند. 

مواد مغذی موجود در کیوی به روش های زیر می تواند به نفع فرد باشد. 

خواص کیوی واقعا بی نظیر است ، کیوی، یک میوه کوچک و نرم است، اما اجازه ندهید اندازه آن فریبتان بدهد .این میوه خوشمزه استوایی، سرشار از مواد مغذی، مانند، ویتامین ث(154 درصد در هر 100 گرم)، ویتامین آ، ویتامین ب 6، کلسیم، آهن و منیزیم است که برای سلامتی بسیار مفید هستند اما آیا می دانستید، علاوه بر سلامتی، کیوی برای پوست و موی شما نیز مفید است؟ پس از پاسخ به این سوال بهتر است با خود میوه کیوی بیشتر آشنا شوید. 

 

میوه کیوی چیست؟ تاریخچه میوه و نام میوه کیوی 

میوه کیوی از کجا می آید؟ کیوی، که به انگور فرنگی چینی نیز شناخته می شود، بومی دره چانگ کیانگ چین است و کاشت آن به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد. کیوی، میوه ملی چین محسوب می شود . کیوی این قدر مغذی است اما، نیوزیلندی ها ظرفیت این میوه آبدار و خوشمزه را کشف کردند و آنها شروع به کاشت کیوی برای اهداف تجاری کردند. نیوزیلندی ها، نام پرنده ملی خود-کیوی- را بر این میوه گذاشتند و در سال 1963، این میوه کرک دار، برای نخستین بار به هندوستان معرفی شد. به گفته محققان، کاشت کیوی در منطقه شیملا آغاز شد و سپس به تمام کشور رسید. درحال حاضر، چین، نیوزیلند، ایتالیا، یونان، شیلی و فرانسه، پرورش دهندگان برتر کیوی در جهان هستند. 

گوشت کیوی، دارای رنگ سبز بسیار روشن و طعمی متمایز هستند. (ترکیبی از شیرین، ترش، تند، سبک و اسیدی).این مزه، شما را به یاد ترکیبی از لیمو، پرتقال، خربزه عسلی و توت فرنگی می اندازد و دانه های سیاه زیادی دارد که بافتی ترد به آن می دهد. 

 

PicsArt_02-23-06.54.40

 

 

مزایا استفاده از کیوی برای پوست 

می رسیم به خواص و فواید میوه کیوی که شامل: 

1.کمک به جوانسازی پوست 

کیوی، فقط یک میوه خوش مزه و سرشار از مواد مغذی نیست بلکه یک ماده طبیعی عالی برای مراقبت از پوست هم محسوب می شود. حاوی مواد مغذی مناسب پوست، مانند:ویتامین C و E و آنتی اکسیدان است این مواد برای تقویت و جوان سازی سلامت پوست ضروری می باشند و علاوه بر این، کیوی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که آن را به یک ملین عالی تبدیل می کند. 

مصرف منظم آب کیوی، در دفع سموم و مواد اضافی در بدن موثر است بنابراین، باعث داشتن پوستی سالم و درخشان می شود. 

2. کمک به بازسازی سلول های پوستی با کیوی: 

ویتامین E موجود در کیوی، پوست را مرطوب نگه می دارد. این ماده، برای بازسازی سلول های پوست به کار رفته و انعطاف پذیر و جوان می کنند. 

3. کیوی برای کمک به سفتی پوست: 

با افزایش سن، پوست شروع به از دست دادن سفتی خود می کند و ما را مجبور می کند تا برای سالم نگه داشتن آن، کارهای جدی انجام دهیم (مثلا روی آوردن به محصولات پوستی گران قیمت و یا حتی عمل جراحی). بهتر و عاقلانه تر است که به جای آن از کیوی استفاده کنید. استفاده از کیوی له شده بر پوست، به انتقال مواد مغذی مهم به لایه های درم پوست کمک می کند و در حفظ سفتی پوست موثر است. 

ویتامین C که به وفور در کیوی یافت می شود، یک ماده ضروری موردنیاز برای تولید کلاژن است. کلاژن، یک پروتئین است که برای سفتی و انعطاف پذیری پوست لازم و ضروری است. این ماده به درمان خراش و بریدگی ها کمک می کند. همچنین، از زبر شدن پوست جلوگیری می کند. بنابراین، استفاده از ماسک کیوی در زمستان ها، راه حل خوبی برای از بین بردن پوست خشک و پوسته پوسته است. 

4. کیوی برای جلوگیری از بیماری های پوستی: 

اسیدهای چرب امگا3 در کیوی، در برابر بیماری های پوستی و سرطان زا محافظت می کنند. همچنین به حفظ غشای سالم سلولی کمک می کند. 

5. کنترل تولید بیش از حد سبوم: 

به من اعتماد کنید، این تنها مشکلی نیست که دختران دارای پوست چرب با آن مواجهند. 

به این چربی، چسبناکی و آکنه و جوش های سر سیاه را اضافه کنید. تولید بیش از حد سبوم را مقصر بدانید. کیوی، در کنترل تولید سبوم بسیار موثر است. 

6. کیوی برای کاهش و درمان روند پیری: 

کیوی، سرشار از آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد که فرآیند بازسازی را متوقف می کنند را مهار می کنند و چنانچه بارها در بحث سلامت پوست و مو در نمناک گفته ایم این ماده علائم پیری مانند چین و چروک، لکه های پیری و خطوط را به تعویق می اندازد. 

7. کیوی برای مبارزه با آکنه: 

حتی سنگین ترین کانسیلرها هم نمی توانند آکنه را بپوشانند. 

کیوی، خواص ضد التهابی دارد. این خواص، به مبارزه با آکنه کمک می کنند، بنابراین، منافذ را پاک کرده تا از بیرون زدگی های بیشتر جلوگیری کنند. استفاده موضعی از کیوی له شده بر پوست می تواند شکل های مختلف التهاب مانند دمل، جوش و آبسه را درمان کند. 

 

اینجا بخوانید:

ترفندهایی برای سفید کردن نقاط تیره بدن

 

 

8. جلوگیری از آسیب های خورشید با کیوی: 

کیوی، سرشار از اسیدهای آمینه و ویتامین C است که با اشعه های مضر آفتاب مبارزه کرده و از آسیب آفتاب جلوگیری می کنند. به علاوه، ماهیت خنک کننده آن، ناحیه آسیب دیده را تسکین می دهد. 

برای درمان فوری، چند تکه کیوی را بر ناحیه آفتاب سوخته بگذارید، تا درمانی خنک کننده داشته باشید. این خواص کیوی شما را شگفت زده می کند. 

9. کیوی برای کمک به افزایش زیبایی: 

ویتامین C موجود در کیوی به روشن شدن رنگ پوست نیز کمک می کند. 

10. کمک به درمان و روشن شدن تیرگی های زیر چشم: 

این روزها یک عارضه معمول است. تقریبا تمام زنان به دنبال درمان طبیعی برای خلاصی از تیرگی های سیاه دور چشم هستند. شما می توانید با کمک تکه کوچکی کیوی، آن را از بین ببرید. 

یک ورقه کیوی را روی چشم های تان بگذارید و 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. زمانی که کیوی را برداشتید، صورت تان را با آب معمولی بشویید. انجام هر روزه این کار به روشن شدن حلقه های تیره چشم کمک می کند. 

 

مزایای استفاده از کیوی برای مو: 

موی زیبا و بدون وز، آرزوی هر زنی است. کیوی، می تواند به شما در این باره کمک کند: 

11. کیوی برای مبارزه با ریزش مو: 

میوه هایی مانند کیوی که سرشار از ویتامین های C و E هستند، می توانند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و سلامت مو را حفظ کنند. 

کیوی، سرشار از این دو ویتامین ضروری است. این میوه استوایی، حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، روی و فسفر است که گردش خون را تحریک کرده و در نتیجه، رشد مو را تسریع می کند. علاوه بر این سرشار از آهن، ماده مغذی لازم برای افزایش سلامت مو است. 

12. کمک به تشکیل کلاژن پوست سر: 

کیوی، حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به تشکیل کلاژن پوست سر کمک می کند. ویتامین C، همچنین جذب مواد مغذی را در پوست سر آسان کرده و موی شما را تغذیه می کند. 

13. کیوی برای رفع خشکی و زبری موی سر: 

میزان بالای اسیدهای چرب امگا3 در روغن دانه کیوی، بدون سنگین کردن مو، باعث آبرسانی مو میشود. این روغن، برای خشکی و زبری، بسیار مناسب است. علاوه بر این، مصرف منظم کیوی، رگ های خونی را تقویت می کند. 

این کار وضعیت های پوست سر خشک مانند شوره سر و اگزمای پوست سر را درمان می کند. همچنین، از التهاب پوست سر جلوگیری می کند. 

14. کیوی برای جلوگیری از سفیدی زود رس موی: 

مس موجود در کیوی، رنگ طبیعی مو را حفظ کرده و از سفید شدن زودهنگام جلوگیری می کند. 

 

مزایای استفاده از کیوی برای سلامتی: 

مردم اغلب به دلیل رنگ سبز درخشان و مزه عجیب کیوی، جذبش می شوند. 

خواص و  فواید درمانی و سلامت میوه کیوی 

 

15. کیوی برای کمک به مبارزه با سرطان : 

برای جلوگیری از سرطان، کیوی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کیوی، سرشار از ویتامین C است که به دلیل مهار رادیکال های آزاد که به سلول های پوست آسیب می رسانند و حتی منجر به سرطان می شوند، برای ما مفیدمی باشد. 

فقط یک عدد کیوی، می تواند 77 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند، که خیلی زیاد است. 

در واقع، کیوی، ویتامین C بیشتری نسبت به ترکیب پرتقال و لیمو دارد. همچنین، خوردن کیوی می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. گوشت این میوه خوشمزه، حاوی فیبر حل شدنی است، که به رشد باکتری های مفید در روده بزرگ کمک کرده و خطر سرطان را کاهش می دهد. 

16. کیوی مفید برای سیستم گوارشی: 

کیوی، هر نوع عدم تعادل در دستگاه گوارش را با تغذیه کردن آن و عمل کردن مانند یک پروبیوتیک، اصلاح می کند. به علاوه، این میوه گرمسیری دارای اکتینیدین نیز هست، آنزیمی که پروتئین ها را شکسته و به هضم آن کمک می کند. 

 

 

PicsArt_02-23-06.56.12

 

17:کیوی برای کمک به کاهش وزن

تعجب دارد، چگونه کیوی برای کاهش وزن مفید است؟ 

خوب، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، کیوی، یک راه حل عالی است اما با مزه غذاهای شما تداخلی ندارد. 

 

یک کیوی چقدر کالری دارد؟ 

100 گرم کیوی فقط 55 کالری دارد و مزه متمایز آن ممکن مورد علاقه افراد زیادی باشد. کیوی، حاوی فیبر حل شدنی نیز هست که باعث کاهش گرسنگی، میشود و احساس سیری را افزایش می دهد. 

18. کیوی برای جلوگیری از اختلالات تنفسی : 

مصرف ویتامین C معمولا به افرادی که دچار بیماری های تنفسی، مانند:آسم یا سرفه مزمن هستند، توصیه می شود. کیوی، به دلیل سرشار بودن از این ماده مغذی ضروری، برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، مناسب است. 

لوله تنفسی را تسکین داده و علائمی مانند خس خس و گرفتگی بینی را کنترل می کند. 

19:کیوی برای کنترل دیابت

 

خوش بختانه، یکی از آن میوه هایی است که افراد دیابتی می توانند بدون نگران شدن از وضعیت سلامتی شان آن را بخورند و این به دلیل فیبر بالا و فروکتوز موجود در آن است. شاخص گلیسمی کیوی به شدت پایین است (فقط 53) و این از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند. به علاوه، کیوی حاوی اینوسیتول است، آنزیمی که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. 

20. کیوی برای جلوگیری از بیماری ماکولا یا لکه زرد شبکیه 

کیوی سرشار از لوتئین است (171 میلی گرم در هر 100 گرم کیوی)، که یک آنتی اکسیدان کارتنوئیدی ضروری است که سلامت چشم را افزایش می دهد. 

این مقدار، بالاتر از بیشتر میوه هاست و کیوی را برای حفظ سلامت چشم، ضروری می کند. علاوه بر این، کیوی سرشار از ویتامین A است (1 گرم در هر 100 گرم) که برای چشم مفید است. 

21:کمک به سلامت قلب با کیوی: 

کیوی، اگر کیوی را به صورت منظم مصرف کنید به سلامت قلب کمک میکند. این میوه علاوه بر نداشتن کلسترول، حاوی پتاسیم (312 میلی گرم در هر 100 گرم) است که به رقیق شدن خون و فرآیندهای رفع لخته خون کمک می کند که در نتیجه، فشار خون را در رگ ها کاهش می دهد. این میوه، سطح HDL خون را نیز بالا می برد. 

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه ماسک خانگی بسازیم؟

 

 

به علاوه، کیوی به پایین آوردن سطح تری گلیسیرید خون نیز معروف است که چربی خون را بهبود می بخشد. کیوی همچنین حاوی کوئرستین است، یک آنتی اکسیدان پلی فنول که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. 

به طور خلاصه، خوردن روزانه کیوی، راهی عالی برای حفظ سلامت قلبی عروقی است. 

22. کیوی برای جلوگیری از سندرم روده تحریک پذیر : 

افرادی که مبتلا به IBS هستند، باید کیوی مصرف کنند. مطالعه ای که بر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) انجام شد، نشان داد که خوردن دو تا سه عدد کیوی در روز، به مدت یک ماه، می تواند حرکات روده را کنترل کند. این به دلیل فیبر و اکتینیدین موجود در کیوی است. 

23. فواید کیوی برای درمان یبوست: 

یبوست، یک وضعیت مشکل ساز است که مشکل روده بزرگ در ارتباط است و معمولا در افراد مسن و افرادی که عادات غذایی بد دارند دیده می شود. 

کیوی، یک ملین طبیعی است که به عنوان درمانی برای یبوست شناخته می شود. مطالعات متعددی، ثابت کردند خوردن دو عدد کیوی در روز، برای حرکات سریع و با درد کمتر روده، مفید است. 

24:کیوی برای محافظت از DNA : 

کیوی، توانایی محافظت از DNA انسان در برابر آسیب اکسیژنی دارد. محققان هنوز هم به دنبال این هستند که بفهمند چه ترکیباتی مسئول این فعالیت آنتی اکسیدانی هستند اما آنها مطمئنند که این، فقط محدود به ویتامین C و بتاکاروتن نیست. گفته می شود که فلاونوئیدها و فیتونوترینت های موجود در این میوه شگفت انگیز می تواند مسئول محافظت از DNA نیز باشد. 

25. کیوی برای کمک به بهبود خلق و خو: 

 

PicsArt_02-23-06.54.57

 

خوردن یک کاسه کیوی، راه خوبی برای مبارزه با خلق و خوی بد و نا امیدی است. این میوه گرمسیری، سروتونین بالایی دارد که به تقویت حافظه، یادگیری و خلق و خو کمک می کند. مصرف منظم کیوی، اشتهای شما را تنظیم کرده و خواب را آسان می کند. خوردن کیوی، راه خوبی برای مهار افسردگی است. 

یک مطالعه نشان داد که سروتونین موجود در کیوی، تا 15% خواب را افزایش داد و بنابراین، ممکن است کیوی، راه حلی برای مبارزه با بی خوابی باشد. به علاوه، کیوی حتی می تواند به هوشیار بودن شما در صبح ها کمک کند- انتخابی سالم تر از قهوه یا چای. بی شک خواص کیوی بریاتان تعجب برانگیز است. 

26:کیوی برای حفظ و ترمیم استخوانها: 

افرادی که استخوان های ضعیف و شکننده دارند باید اضافه کردن کیوی به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرند. 

به ویژه این میوه، مقدار بالایی ویتامین K و کلسیم دارد- مواد معدنی که برای سلامت استخوان ضروری هستند. این مواد، به کاهش خطر آسیب های استخوانی و پوکی استخوان کمک می کنند. 

27. کیوی دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی: 

در مطالعات متعدد نشان داده شده است که کیوی، به ویژه دانه های آن، توانایی ضدقارچی و ضدباکتریایی دارند. اکتینیدین، پروتئین یافت شده در کیوی طلایی، به این میوه، توانایی های ضدقارچی می دهد. 

28. کیوی برای کمک به کنترل فشار خون: 

همان گونه که پیش تر گفته شد، پتاسیم بالای کیوی از طریق مهار اثرات سدیم در بدن، به تعادل الکترولیت ها کمک می کند. بنابراین، کیوی می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد. 

29:کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن: 

ویتامین C موجود در کیوی می تواند به تقویت ایمنی بدن شما کمک میکند. کیوی، مقدار بالایی ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین E دارد که به افزایش تعداد سلول های T کمک کرده و باعث سیستم ایمنی قوی تر می شود. 

30. کیوی برای متعادل کردن میزان قلیایی بدن: 

مواد معدنی موجود در کیوی، به خنثی کردن اسید زیاد معده کمک می کنند و شما را از ناراحتی و تهوع مربوط به آن رها می سازند اما آنطور که در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم این تعادل، فقط به سلامت معده محدود نیست. تعادل اسیدی/بازی، باعث جوانی پوست، خواب خوب، انرژی بالا و سیستم ایمنی قوی می شود. 

31. فواید کیوی برای کودکان: 

کیوی، انتخاب خوبی برای کودکان نیز هست. با داشتن مقدار بالای ویتامین C و دیگر مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، آهن و سدیم، می تواند برای کودکان نیز مفید باشد. 

خوردن یک عدد کیوی، 230 درصد نیاز روزانه ویتامین C را برای کودکان تامین می کند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، جذب آهن را افزایش داده و به درمان زخم ها کمک می کند. این میوه، به دلیل مقدار بالای فیبر، یبوست را کاهش می دهد. این میوه، سرشار از آنتی اکسیدان های مبارز با بیماری است که خطر بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلب را کاهش می دهند. 

کیوی، همچنین دارای فیتونوترینت های ضروری است که به ترمیم DNA کمک کرده و در برابر سرطان از بدن محافظت می کند. مصرف روزانه کیوی می تواند احتمال آسم را کاهش دهد. 

کیوی همچنین سطح چربی خون را پایین می آورد و به طور کلی برای سلامت بدن مفید است. اگر می خواهید کودک خود را با این میوه آشنا کنید، هنگامی که 8 تا 10 ماهه هستند این کار را بکنید. چون کیوی ماهیتی اسیدی دارد، کاری غیر از این ممکن است به بدن شما آسیب برساند. 

32. سلامت کبد با مصرف کیوی : 

 

اینجا بخوانید:

16روش برای ایجاد حس شادابی در صبح

 

 

 

کیوی یکی از بهترین راه ها برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی است. همان گونه که پیش تر گفته شد، این میوه از ترکیب لیمو و پرتقال، ویتامین C بیشتری دارد و بنابراین، در برابر آسیب از کبد محافظت می کند. 

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد را مهار می کند و به بازسازی سلول ها کمک می کند، پس برای کبد مفید است. این، مهم است زیرا کبد تنها عضوی است که قادر به جایگزین کردن بافت های آسیب دیده با سلول های جدیدتر و سالم تر است. 

33. کیوی برای کمک به درمان تب دنگی: 

این میوه ، در مبارزه با اثرات تب دنگی بسیار موثر است، آن هم زمانی که به نظر می رسد هیچ چیز دیگر اثر نمی کند. 

مطالعه انجام شده بر بیماران مبتلا به تب دنگی نشان داد آن هایی که روزانه حداقل دو تا سه عدد کیوی خوردند، در مقایسه با افرادی که کیوی کمتری خوردند یا اصلا کیوی نخوردند، افزایش سریعی را در تعداد پلاکت های خود مشاهده کردند. 

دیگر خواص کیوی، شمار کالری مناسب و مزه عالی هستند (مانند یک جایگزین غذایی خوش طعم عمل می کند که تسکینی برای مبتلایان به تب دنگی است که معمولا محدودیت های غذایی زیادی دارند). 

خوردن کیوی به جبران انرژی از دست رفته نیز کمک کرده و کمک می کند در زمان کوتاهی بهبود پیدا کنید. 

34. کیوی برای افزایش سطح هموگلوبین خون : 

کیوی، انتخابی عالی برای افراد مبتلا به کم خونی است، به آنها کمک می کند تا سطح هموگلوبین خود را به حالت قبل برگردانند. یک فنجان کیوی، 0.56 میلی گرم آهن دارد که 3 درصد نیاز روزانه آهن یک زن سالم را تامین می کند. همان گونه که می دانیم، آهن نقش مهمی در تولید و حفظ سلول های قرمز خون و سوخت و ساز انرژی دارد. 

همچنین به رشد عصبی نیز کمک می کند. پیش از این هم در بخش سلامت تغذیه در نمناک گفته شده که یک راه خوب برای استفاده بهتر از کیوی، ترکیب کردن آن با غذاهایی که دریافت آهن را افزایش می دهند و اجتناب از خوردن غذاهایی که خواص ممانعت از آهن دارند، است. 

35. کیوی برای کمک به درمان زخم های دهانی: 

کیوی به افراد مبتلا به زخم های دهانی- یک وضعیت دردناک که در دیواره های داخلی دهان یا زبان تاول هایی ظاهر می شوند، توصیه می شود. 

 

 

PicsArt_02-23-06.55.14

 

این وضعیت، همچنین باعث مشکل در خوردن غذاهای نمکی یا تند و یا حتی هنگام نوشیدن آب می شود. کیوی، با ویتامین C بالایی که دارد، به کاهش تاول ها و بهبود وضعیت در عرض چند روز شناخته شده است. 

اثرات جانبی کیوی: 

خوردن کیوی کاملا بی خطر است، اما موارد کمی از حساسیت نیز مشاهده می شود. 

برخی از عوامل خطر استفاده بیش از حد از میوه کیوی: 

1. آلرژی: 

آلرژی و حساسیت به کیوی، میتواند واکنشی جدی را در برخی افراد ایجاد کند. معمولا، این حساسیت با اسهال، ورم خفیف، درد شکم و خارش دهان همراه است. در موارد شدیدتر، ممکن است فرد دچار شوک حساسیتی شود. 

در چنین موردی، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. این واکنش حساسیتی، بیشتر در کودکان رخ می دهد تا بزرگسالان. علاوه بر این، افراد حساس به گرده، لاستیک و گیاه، احتمال بیشتری دارد که به کیوی حساسیت داشته باشند. 

2. التهاب دهان با مصرف زیاد کیوی: 

مصرف زیاد کیوی ممکن است به دلیل ماهیت اسیدی که دارد، باعث التهاب دهان شود. این التهاب به دلیل کریستال های سوزنی کلسیم و اکتینیدین ایجاد می شود. 

3. مصرف زیاد کیوی باعث اسهال می شود: 

اگرچه کیوی به دلیل میزان بالای فیبر، یک ملین طبیعی به شمار می آید، اما استفاده بیش از حد آن ممکن است باعث اسهال شود. 

4. تداخل دارویی: 

افرادی که داروهای بتابلوکر (مهارکننده گیرنده های بتا) مصرف می کنند، باید از خوردن بیشتر از یک عدد کیوی در روز اجتناب کنند، زیرا ممکن است سطح پتاسیم را به نقطه خطر برساند. این افزایش ناخواسته در سطح پتاسیم ممکن است به کلیه ها آسیب برساند. 

5. احتمال انعقاد خون با مصرف زیاد کیوی: 

کیوی فرآیند انعقاد خون را در بسیاری از افراد آهسته می کند و این عامل ممکن است باعث آسیب شدید به افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود. علاوه بر این، اگر قصد عمل جراحی دارید، بهتر است حداقل دو هفته قبل از وقت جراحی، مصرف کیوی را متوقف کنید. 

 

آیا میتوان پوست کیوی را خورد؟ 

چرا که نه؟ 

پوست کیوی کاملا خوراکی است. 

در واقع ترکیبات موجود در پوست کیوی، سالم تر نیز هستند. 

یک مطالعه نشان داده است که خوردن پوست کیوی باعث می شود تا سه برابر بیشتر از گوشت آن فیبر دریافت کنید و اگر شما کیوی را بدون پوست مصرف میکنید، مقداری از فیبر و ویتامین C بسیار مهم را از دست خواهید داد. 

 

اما این میوه اثر بدی ندارد، در حقیقت اگر چه اسیدی است، اما در واقع از عناصری تشکیل می شود که قلیایی هستند. این می تواند اسیدی بودن در معده را حفظ کند. 

اگرکیوی را از برنامه رژیم غذایی خود حذف کرده اید، آن را بیافزایید تا به یک فرد سالم تبدیل شوید. 

 

فواید کیوی برای سلامتی قلب 

کیوی از جمله میوه‌هایی است که مصرف مرتب آن می‌تواند فرد را از مراجعه به پزشک بی نیاز کند. به گفته متخصصان تغذیه کیوی با دارا بودن انبوهی از مواد مغذی با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است. آنان معتقدند، یک عدد کیوی حاوی ۶۱ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر و تنها ۹ گرم قند طبیعی است و همچنین ویتامین C، کلسیم، آهن، ویتامین B۶، منیزیم، پتاسیم از مواد مغذی ضروری موجود در این میوه به حساب می‌آید. 

به گفته متخصصان تغذیه، ترکیب‌های مغذی موجود در این میوه در صورتی که به طور مرتب مصرف شود برای سلامتی مفید هستند و می‌توانند هضم غذا را بهبود داده و سلامت سیستم ایمنی و متابولیک را تقویت کنند. مصرف میوه کیوی یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن است. 

نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن کیوی می‌تواند به مبتلایان آسم کمک کند و باعث کاهش خس خس در کودکان شود. همچنین ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در کیوی می‌توانند با سفت شدن پوست هنگام مقابله با التهاب به کاهش آکنه کمک کند و علاوه بر این، کیوی سرشار از پتاسیم است که به عملکرد کلیه‌ها کمک کرده و مانع از تشکیل سنگ در کلیه‌ها می‌شود و وجود پتاسیم در آن به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند. 

کارشناسان تغذیه، یکی دیگر از مزایای کیوی برای سلامتی را دارا بودن فیبر و آب می‌دانند چون فیبر به تجزیه غذا کمک می‌کند و میزان بالای آب موجود در کیوی نیز باعث می‌شود بدن آب کافی دریافت کند که هر دوی این فاکتورها به فرآیند هضم سالم غذا کمک می‌کنند. 

 

آیا می توان پوست کیوی را خورد؟ 

کیوی سرشار از ویتامین C است. ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می آیند. روغن های گیاهی، مغزها و جوانه گندم از منابع غذایی ویتامین E به شمار می روند. 

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف اهمیت بسیار زیادی در تامین سلامت و پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. بر اساس مطالعات اخیر از این پس کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش دارد. 

کیوی میوه ای کم کالری و بدون چربی با فواید و مزایای تغذیه ای متنوع است. لورن ماره، عضو هیئت علمی مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه کلرادو با اشاره به وفور میزان ویتامین ث موجود در این میوه می گوید:«کیوی سرشار از ویتامین C، منبعی غنی از آنتی اکسیدان است و بنابراین در کاهش ابتلا به انواع بیماری و بویژه آهسته کردن روند پیری نقش بسیار دارد». 

بسیاری از مردم هنگام مصرف کیوی پوست آن را جدا می کنند؛ اما شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا می توان پوست پرزدار این میوه را نیز خورد؟ خوردن کیوی با پوست آن مفید است یا مضر؟ 

 

آیا می توان پوست آن را نیز خورد؟ 

بله... پوست کیوی کاملا خوراکی است و در این صورت مواد مغذی آن را حتی بیشتر هم می کند. بر اساس مطالعه ای که اخیرا در این باره صورت گرفته، خوردن پوست کیوی در مقایسه با گوشت، سه برابر فیبر بیشتر را روانه معده می کند که در احساس سیری و کمک به کاهش وزن و بهبود کارکرد دستگاه گوارش نقشی مفید دارد. علاوه بر این، مقدار زیادی ویتامین C در پوست این میوه نیز وجود دارد که نه تنها استفاده موضعی آن به سبب بهبود زیبایی پوست افراد می شود بل که استفاده خوراکی آن هم سیلی از آنتی اکسیدان را به سلولها می رساند که در کاهش سرعت پیری سلولهای پوست و بدن اثرگذار است. 

 

 

PicsArt_02-23-06.55.35

 

 

بسیاری از مردم جهان قرنهاست که این میوه را با پوست می خورند و البته پیشنهاد می شود که مثل همه میوه ها و سبزیجات، قبل از خوردن این میوه با پوست، آن را بخوبی بشویید. نیازی نیست که اسکاچ بردارید و پرزهای روی آن را بسابید! ماره می افزاید:همین که کثیفیهای روی پوست آن مثل هر میوه دیگری در خلال شست وشو از بین برود کافی است و بدین گونه می توانید از خوردن کیوی، پوست و محتویات درونش یکجا لذت ببرید». 

 

اینجا بخوانید:

7دمنوش برای تقویت اعصاب

 

 

البته باید دانست که خوردن کیوی برای برخی افراد ممکن است مشکلساز باشد:کیوی حاوی مقداری زیادی اگزالات، ماده ای طبیعی است که تجمع و تمرکز بیش از حد آن در مایعات بدن احتمالا باعث بروز مشکلاتی در برخی افراد خواهد شد. بر همین اساس توصیه می شود بویژه کسانی که مشکلات کلیوی یا مرتبط با کیسه صفرا دارند از خوردن آن اجتناب کنند. این پرهیز غذایی همچنین برای افرادی با استعداد سنگسازی در مجاری ادرار صادق است. 

 

خواص کیوی برای پوست 

کیوی یک میوه خوش مزه می باشد که سرشار از مواد مغذی می باشد و یک ماده طبیعی برای مراقبت از پوست شما می باشد. 

کیوی حاوی ویتامین سی و ای می باشد و سرشار از آنتی اکسیدان است. این میوه برای جوان سازی پوست موثر است. 

به بازسازی سلول ها کمک می کند. 

کیوی دارای مقادیر زیادی از ویتامین ای می باشد که باعث مربوط شدن پوست می شود. ویتامین ای موجود در کیوی باعث بازسازی سلول های پوست شده و پوست را منعطف می کند. 

پوست را سفت می کند. 

با افزایش سن پوست حالت سفت بودن خود را از دست می دهد و اگر می خواهید پوستی سفت داشته باشید بهتر است کیوی مصرف کنید. 

ویتامین سی موجود در کیوی باعث تولید کلاژن می شود. کلاژن یک پروتئین عالی می باشد که برای سفتی پوست موثر است. کلاژن از خراش و بریدگی ها جلوگیری می کند و باعث درمان آن می شود. 

از بیماری های پوستی جلوگیری می کند. 

اسیدهای چرب امگا سه موجود در این میوه از بیماری های پوستی و سرطان پوست محافظت می کند. این میوه به حفظ غشای سالم سلولی کمک می کند. 

تولید بیش از اندازه سبوم را کنترل می کند. 

برخی افراد دارای صورت خیلی چرب می باشند به طوری که چربی را منعکس می کند. کیوی با این مشکل مقابله می کند. کیوی باعث می شود تا سبوم کنترل شود. سبوم باعث ایجاد چربی زیاد زیرپوست می شود. 

ضد پیری 

کیوی منبع غنی از آنتی اکسیدان می باشد که با رادیکال های آزاد بدن مقابله می کند و باعث مهار آن می شود. زمانی که رادیکال های آزاد موجود در بدن مهار شود علائم پیری پوست مانند چین و چروک و لکه های پیری به تعویق می افتد. 

با آکنه مبارزه می کند. 

کیوی دارای خواص ضدالتهابی می باشد، این خاصیت کیوی باعث می شود تا با آکنه مبارزه کند. کیوی باعث می شود تا منافذ عاری از هر گونه میکروب شود و باعث مقابله با بیماری های آبسه و آکنه می شود. 

از آسیب آفتاب جلوگیری می کند. 

این میوه لذیذ سرشار از آمینه و ویتامین سی می باشد که با اشعه مضر خورشید مبارزه کرده و باعث سلامت پوست می شود. کیوی ماهیت خنک کنندگی نیز دارد. شما می توانید برای درمان آفتاب سوختگی چند تکه کیوی را بر روی ناحیه سوخته قرار دهید. 

زیبایی را افزایش می دهد. 

ویتامین سی موجود در کیوی به روشن شدن پوست صورت کمک می کند. همین موضوع باعث می شود تا پوست شما زیباتر شود. 

دایره های تیره را روشن می کند. 

خیلی از زنان برای درمان سیاهی دور چشم از داروهای مختلف استفاده می کنند اما شما می توانید به صورت طبیعی برای درمان دایره های تیره دور چشم از کیوی استفاده کنید. کیوی می تواند باعث مهار سیاهی دور چشم شود. 

 

 

PicsArt_02-23-06.55.55

 

 

با ریزش مو مبارزه می کند. 

کیوی سرشار از ویتامین سی و ای می باشد که به مبارزه با ریزش مو برخواسته و سلامت موهای شما را حفظ می کند. این میوه سرشار از دو ویتامین ذکر شده می باشد. همچنین کیوی دارای روی، فسفر و منیزیم است که باعث گردش خون بهتر شده و رشد موها را تسریع می کند. 

به تشکیل کلاژن پوست سر کمک می‌ کند. 

کیوی دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد که به تشکیل کلاژن پوست سر کمک می کند. اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید کیوی مصرف کنید. 

برای موی خشک و زبر خوب است. 

داشتن موهای خشک و زبر همیشه دردناک است، چرا که حالت دادن اینگونه موها سخت است. کیوی به دلیل داشتن اسید چرب امگا سه باعث آبرسانی بیشتر موهای شما شده و از آشفتگی موهای شما جلوگیری می کند. کیوی باعث تقویت رگ های خونی شما می شود. اگر کیوی را به صورت روزانه مصرف کنید اگزمای پوست سر را درمان می کند. 

از سفید شدن زودهنگام جلوگیری می کند. 

موهای سفید در سنین ۲۰ تا ۴۰ خودنمایی می کنند. شما می توانید با مصرف کیوی که دارای مقادیر زیادی از مس می باشد رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنید و از سفید شدن موهای خود تا حدود زیادی پیشگیری کنید. 

 

خاصیت های درمانی کیوی 

سرطان یک بیماری مهلک می باشد، اگر می خواهید از این بیماری مهلک در امان باشید به شما توصیه می کنیم که کیوی مصرف کنید. این میوه سرشار از ویتامین سی می باشد که به مهار رادیکال های آزاد بدن کمک می کند. کیوی می تواند هفتاد درصد ویتامین سی بدن شما را تامین کند. 

مصرف کیوی از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. گوشت این میوه به رشد باکتری های مفید در بدن کمک کرده و خطر سرطان روده بزرگ را کم می کند. 

برای دستگاه گوارش ما خوب است. 

کیوی باعث درمان عدم تعادل در دستگاه گوارش می شود. این میوه مانند یک پروبیوتیک عمل کرده و برای دستگاه گوارش مناسب است. این میوه دارای اکتینیدین می باشد که این آنزیم پروتئین ها را شکسته و به هضم بهتر پروتئین کمک می کند. 

لاغری با خوردن کیوی 

شاید بپرسید که کیوی چگونه باعث کاهش وزن می شود؟ اگر می خواهید وزن کم کنید کیوی یک راه حل عالی می باشد؛ کیوی دارای کالری کمی می باشد. این میوه حاوی فیبر حل شدنی می باشد که با کاهش گرسنگی شما از خوردن غذاهای چرب و مضر جلوگیری می کند. 

از اختلالات تنفسی جلوگیری می کند. 

 

 

اینجا بخوانید:

روش پخت پودینگ مغزدار

 

 

ویتامین سی برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی مانند آسم یا سرفه مزمن هستند مفید است. این میوه سرشار از ماده مغذی ضروری برای کسانی است که دارای مشکلات تنفسی هستند. کیوی باعث می شود تا لوله تنفسی شما آرام شود و خس خس و گرفتگی بینی از بین برود. 

کیوی دیابت را کنترل می کند. 

یکی از میوه هایی که برای افراد دیابتی مناسب است کیوی است. این میوه به دلیل فیبر بالایی که دارد باعث کنترل دیابت می شود. شاخص گلیسمی کیوی پایین می باشد و از افزایش سطح قند خون جلوگیری می کند. 

از تباهی لکه زرد جلوگیری می کند. 

کیوی سرشار از لوتئین می باشد که یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث سلامت چشم می شود. این میوه سرشار از ویتامین آ می باشد که از تباهی لکه زرد جلوگیری می کند. 

سلامت قلب با مصرف کیوی 

اگر کیوی را به صورت منظم مصرف کنید از آسیب های بالقوه به قلب جلوگیری می کند. این میوه شامل پتاسیم می باشد که باعث رقیق شدن خون شده و فرآیند لخته شدن خود را کنترل می کند. کیوی باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون می شود. کیوی به پایین آوردن سطح تری گلیسیرید خون کمک می کند. این میوه باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شود. 

از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) جلوگیری می کند. 

افرادی که بیماری سندرم روده تحریک پذیر دارند بهتر است کیوی مصرف کنند. خوردن روازنه دو عدد کیوی به مدت یک ماه برای حرکات مناسب روده مناسب است. چرا که کیوی دارای فیبر و اکتینیدین می باشد. 

کیوی یک ملین طبیعی می باشد که به عنوان درمان برای یبوست می باشد. مطالعات نشان می دهد اگر کیوی را منظم مصرف کنید باعث درمان یبوست می شود. 

کیوی می تواند از دی ان ای محافظت کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این میوه باعث می شود تا از دی ان ای محافظت کند. 

خلق و خو را بهبود می بخشد. 

کیوی می تواند باعث خلق و خوی مناسب شود. این میوه گرمسیری سروتونین بالایی دارد که به تقویت حافظه کمک می کند. کیوی اشتهای شما را تنظیم می کند و خواب شما را آسان می کند. 

حفظ و ترمیم استخوان 

کسانی که دارای استخوان های ضعیف هستند کیوی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این میوه دارای ویتامین کا می باشد. ویتامین کا موجود در این میوه باعث حفظ و ترمیم استخوان ها می شود. 

توانایی‌های ضدقارچی و ضدباکتریایی 

کیوی دارای دانه های سیاه می باشد که توانایی ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد. این میوه برای جلوگیری از قارچ روی پوست موثر است. 

به کنترل فشار خون کمک می کند. 

کیوی به دلیل داشتن پتاسیم باعث مهار سدیم اضافی بدن می شود که تعادل الکترولیت ها را برقرار می کند. کسانی که فشار خون بالا دارند کیوی بخورند. 

کیوی سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. 

ویتامین سی موجود در این میوه می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. این میوه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. 

تعادل قلیایی را در بدن ایجاد می کند. 

کیوی قلیایی ترین میوه می باشد که به خنثی کردن اسید زیاد معده کمک می کند و از ایجاد تهوع پیشگیری می کند. 

این میوه برای زنان باردار مناسب است چرا که احتمال سقط جنین را کاهش می دهد. کیوی به انتقال ویتامین های مادر به جنین کمک می کند. 

 

کیوی برای کودکان 

کیوی یک میوه مناسب برای کودکان است. این میوه به دلیل داشتن ویتامین سی و همچنین مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، آهن و سدیم برای کودکان مفید است. 

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه مرغ را به سبک کره ای بپزیم

 

 

خواص کیوی برای سلامت کبد 

کیوی برای درمان اختلالات کبدی مفید است، کسانی که از اختلالات کبدی رنج می برند حتما کیوی میل کنند. 

 

سطح هموگلوبین خون را افزایش می دهد. 

کسانی که کم خونی دارند این میوه را مصرف کنند. کیوی باعث می شود تا سطح هموگلوبین شما به حالت عادی برگردد. 

 

زخم های دهانی 

کیوی به کسانی که مبتلا به زخم های دهانی هستند کمک می کند. این میوه از تاول های زبانی جلوگیری می کند. این میوه به دلیل داشتن ویتامین سی به بهبود تاول در عرض چند روز کمک می کند. 

 

خواص کیوی برای کاهش وزن 

از آنجا که بیشترین حجم کیوی را آب تشکیل می دهد و کالری آن نیز بسیار پایین است (هر یک کیلو کیوی، حاوی 63 کیلوکالری است)، با مصرف آن، به سرعت احساس سیری خواهید کرد و در نتیجه این میوه برای کاهش وزن بسیار مفید است. 
علاوه بر این سدیم موجود در کیوی بسیار کم است، به همین دلیل این میوه گزینه مناسبی برای جایگیری در رژیم های لاغری به شمار می رود. 

 

خواص کیوی برای زنان باردار 

برای داشتن یک بارداری سالم و بی خطر روزانه ۲-۳ کیوی بخورید. 

 

نکات مهم در مورد کیوی: 

نکته اول: 

اگر شما از آلرژی ارثی، ورم معده یا سایر مشکلات گوارشی رنج می برید، از خوردن کیوی در دوران بارداری اجتناب کنید. 

نکته دوم: 

دقت کنید کیوی را بخوبی بشورید تا مواد شیمیایی مضر و بیماری زا روی آن نماند. 

نکته سوم: 

به یاد داشته باشید میوه کیوی بسیار اسیدی است، پس بیش از حد از آن نخورید چون ممکن است دچار زخم دهان، زخم زبان و یا بثورات شوید. 
نکته چهارم: 

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است.قبل از مصرف کیوی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. 

 

فواید کیوی برای کودکان 

خواص کیوی برای کودکان موضوع مورد بحث ماست. کیوی، در میان میوه‌ های موجود، به ‌عنوان منبع غنی ویتامین ث به شمار می ‌‌آید. گفته می شود با توجه به اینکه این میوه منبع مهمی از ویتامین ث به شمار می ‌آید، برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، چند عدد از آن را در رژیم غذایی روزانه ‌تان جای دهید. کارشناسان تغذیه تاکید می کنند که به دلایلی نباید از خوردن کیوی غافل شوید: 

  • تنفس آسان تر 

  • منبع غنی از منیزیم و پتاسیم 

  • ویتامین های کیوی 

  • افزایش سروتونین 

  • کاهش خطر ابتلا به نابینایی مرتبط با سن 

  • مدیریت قند خون 

 

آیا کیوی برای کودک بی خطر است ؟ 

کیوی سرشار از مواد مغذی در رژیم غذایی است، اما به دلیل وجود ویتامین C می تواند کمی اسیدی بوده و ممکن است باعث درد معده یا تحریک دفع مدفوع شود. حتی ممکن است کودکان در ابتدا آن را تف کنند، تا زمانی که به طعم ترش و شیرین آن عادت کنند.کیوی یک میوه با احتمال آلرژی بالا نیست، بنابراین عموما دادن کیوی به کودک نباید نگرانی ایجاد کند. از آنجا که به طور طبیعی شیرین است (اگر کاملا رسیده باشد)، نوزادان مشتاقانه منتظر یک طعم جدید هستند. 

 

زمان مناسب دادن کیوی به کودک چه موقع است ؟ 

کودک باید در سن 8 تا 10 ماهگی زندگی با طعم کیوی آشنا شود. 

اگر کودک، جوش پوشک یا درد شکم داشت، آن را چند ماه دیگر مجددا امتحان کنید. نحوه معرفی غذاهای جدید به کودک، در نحوه واکنش او تفاوت ایجاد می کند. کیوی را در زمانی به کودک بدهید که هیچ غذای جدید دیگری همراه با کیوی به کودک داده نشود.با مقادیر کم شروع کنید و ببینید که چگونه واکنش نشان می دهد. هنگامی که علائم دوست داشتن طعم کیوی را نشان دادند، آن را به برنامه غذایی عادی کودک اضافه کنید. 

 
 

کیوی ها اغلب فواید زیادی برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان دارند. معرفی این میوه به کودک به ایمنی بدن کمک می کند. فواید کیوی برای کودکان عبارتند از: 

  • دارای فیبر زیادی است که به برطرف کردن یبوست کمک می کند. 

  • منبع غنی از آنتی اکسیدان های ضد بیماری هستند، که ایمنی بدن را تقویت می کند. 

  • دارای میزان بالایی ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 

  • به جذب آهن از مواد غذایی دیگر کمک می کند. 

  • سرشار از گیاه مغذی است، که به ترمیم DNA و محافظت در برابر سرطان کمک می کند. 

  • افزودن کیوی به رژیم غذایی مانع از ابتلا به آسم، فشار خون بالا، سنگ کلیه، چاقی، کاهش چربی خون و جلوگیری از لخته شدن خون در مراحل بعدی زندگی می شود. 

  • باعث تقویت پوست سالم می شود 

 

ویتامین A و کیوی 

کیوی حاوی ترکیبات ویتامین A بوده که از بهترین آنتی اکسیدان ها می باشد و خوردن کیوی از آسیب رساندن کلسترول مضر به بدن ممانعت کرده و از غشای سلولی محافظت می نماید. 

  

ویتامین K و کیوی 

با مصرف روزانه 1 عدد کیوی 35 درصد از نیاز بدن به ویتامین K رفع شده و این ویتامین در لخته شدن خون تاثیر دارد. ویتامین K استحکام استخوان ها را زیاد کرده و از شکستگی آن به دلیل کهولت سن جلوگیری می نماید. 

  

کیوی و فیبر 

کیوی میوه منحصر به فردی بوده و منبع غنی فیبر به شمار می رود که برای یبوست بسیار موثر بوده و مواد سرطان زایی که در کبد متابولیزه شده اند را از جریان خون بطور کامل پاک می نماید. 

  

 آنزیم اکتینیدین 

در کیوی آنزیم اکتینیدین وجود دارد که در هضم غذا در بدن موثر بوده و این میوه حاوی اسیدهای ارگانیکی می باشد، که اثرات آنتی اکسیدانی بالاتری دارند. 

 

بیماری های معده 

چینی ها از ریشه و میوه کیوی برای درمان بیماری های معده، سرطان سینه، بیماری های مقعدی و عفونت های ویروسی استفاده می کردند و آب کیوی عطش را رفع کرده و جلوی التهاب را می گیرد. 

  

 

 

اینجا بخوانید:

روتین زمستانه برای مو فرفری ها

 

 

به کار انداختن روده 

مصرف منظم کیوی حجم مدفوع در افراد بالغ را افزایش داده و باعث کار کردن منظم روده های آنان می شود. کیوی در درمان افرادی که مبتلا به یبوست هستند، بسیار مفید می باشد. 

  

بیماری های باکتریایی 

کیوی میوه ای بسیار مفید برای بدن بوده و نتایج حاصل از آزمایش ها نشان می دهد، مصرف کیوی از رشد باکتری ای کولای و استافیلوکوکوس اورئوس و سه نوع قارچ در بدن جلوگیری می کند. 

  

افزایش ایمنی بدن 

آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان داد که مصرف کیوی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های دیفتری و وبا شد و این میوه برای بدن کودکان نیز بسیار مفید می باشد. 

  

واکنش های آلرژیک 

کیوی میوهای بسیار عالی بوده و مصرف فرآورده های حاصل از آن، اثرات ضد آلرژیک داشته و مصرف کیوی برای جلوگیری از ناراحتی هایی مانند آسم، برونشیت یا اگزما بسیار موثر می باشد. 

  

 

PicsArt_02-23-06.56.51

 

 

خواص کیوی برای سرماخوردگی 

سرماخوردگی بیماری شایع در فصل پاییز و زمستان بوده و مصرف کیوی در کودکان و بزرگسالانی که دچار سرماخوردگی شده اند، در مقایسه با افرادی که موز می خورند، زودتر بهبود می یابند. 

  

کاهش سطح کلسترول 

مصرف روزانه 2 یا 3 کیوی سطح تری گلیسرید خون را تا 15 درصد کاهش داده و مطالعات بر روی مردان سیگاری نشان داد که فشار خون آنان طی چند هفته کاهش یافته است. 

  

افزایش سطح آنتی اکسیدان 

مصرف آب کیوی ظرفیت آنتی اکسیدان های پلاسما را بعد از 30 دقیقه افزایش داده و تا 90 دقیقه هم اثرش قابل رویت است. خوردن کیوی روند ترمیم زخم ها را افزایش می دهد. 

  

پیشگیری از سرطان 

مصرف آب کیوی مانع از رشد سلول های سرطانی در بدن شده و این محلول بدست آمده از کیوی سبب تقویت مغز استخوان می شود. کیوی برای کاهش دردهای ناشی از شیمی درمانی مفید می باشد. 

  

خاصیت کیوی برای کم خونی 

آزماش ها نشان داده کسانی که هر روز 2 عدد کیوی را به همراه غلات غنی شده با آهن مصرف می کنند، در مقاسیه با آنانی که بجای کیوی، موز می خورند سطح آهن بدنشان بیشتر بوده است. 

  

 بازسازی سلول ها 

کیوی با داشتن ویتامین C زیاد به ترمیم سلول های آسیب دیده و رفع آن ها کرده و در بازسازی آن ها بسیار موثر می باشد. ویتامین C کیوی سلول های فرسوده را جایگزین می کند. 

  

 مانع بیماری های پوستی 

پوست برای مقابله با سرطان به اسیدهای چرب و اُمگا 3 نیازمند است تا در حفظ غشای سلولی کمک نماید و این مواد به میزان مورد نیاز در کیوی وجود دارد و مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید می باشد. 

  

کنترل عفونت ها در بدن 

پوست بطور طبیعی چربی برای محافظت از خود تلید می کند و در برخی موارد این چربی پوست برای افراد خوشایند نبوده و سعی در رفع آن دارند و کیوی میزان تولید چربی پوست را کنترل می کند. 

  

ضد جوش و آکنه 

حفره هایی که از جوش و آکنه در پوست ایجاد می شود و قابل پوشانده شدن نیز نمی باشد و استفاده از کیوی پخته شده بر روی پوست بصورت موضعی جوش و آکنه را درمان می کند. 

  

خاصیت کیوی برای پوست 

با بالا رفتن سن پوست نیز طی گذر زمان سفتی خود را از دست داده و نرم شده و آسیب پذیری آن نیز زیاد می شود و برای حفظ سفتی پوست می توانن از کیوی استفاده نمود. 

  

جلوگیری از آسیب ناشی تابش خورشید 

کیوی حاوی اسیدهای آمینه و ویتامین C بوده که از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کرده و برای رفع سوزش پوست، که از تابش خورشید ایجاد شده چند تکه کیوی را بر روی آن قرار دهید. 

  

 رفع تیرگی زیر چشم 

خانم ها برای از بین بردن تیرگی زیر چشم می توانند 15 دقیقه کیوی تکه شده را بر روی نواحی تیره زیرچشم قرار داده و بعد با آب ولرم صورت خود را بشویند 

تکرار مداوم این عمل زیر چشمان را روشن خواهد کرد. 

  

جلوگیری از ریزش مو  

کیوی سرشار از ویتامین های C, E بوده که در حفظ سلامتی مو بسیار موثر می باشند. کیوی حاوی ریزمغذی های منیزیم، روی و فسفر بوده که روند رشد موها را افزایش می دهد. 

  

 رفع شوره سر و خشکی مو 

افرادی که موهای خشکی دارند با التهاب پوستی مواجه هستند ، مصرف منظم کیوی برای درمان پوست سر که حاوی موهای خشک و شوره است بسیار موثر می باشد. 

  

بهبود دستگاه گوارش 

کیوی برای کارکرد درست دستگاه گوارشی بسیار مفید بوده و در این میوه آنزیم اکتینیدین وجود دارد که باعث تجزیه سریع پروتئین های غذا شده و هضم آن را راحت را می کند. 

  

پیشگیری از اختلالات تنفسی 

کیوی حاوی میزان زیادی ویتامین C می باشد که برای افراد مبتلا به آسم یا سرفه های مزمن هستند یا سایر بیماری های تنفسی، مصرف روزانه کیوی به آنان توصیه می شود. 

  

کنترل دیابت با کیوی 

کیوی میوه ای بسیار ارزشمند بوده و حاوی فیبر و فروکتوز می باشد که هر دو بر روی قند خون تاثیر دارند. شاخص کلیسمی کیوی 53 بوده که از افزایش قند خون جلوگیری می کند. 

  

محافظت از DNA 

کیوی حاوی موادی است که از DNA سلول ها در مواقعی که اکسیژن رسانی به بافت ها با مشکل روبرو است حفاظت می کند. فلاونوئیدها یکی از ریزمغذی های کیوی بوده که محافظ DNA است. 

  

فراهم نمودن محیط قلیایی بدن 

کیوی دارای خاصیت قلیایی بوده و کیوی حالت اسیدیته معده را به حالت خنثی نگه داشته و در سلامتی معده موثر است. خاصیت قلیایی کیوی انرژی را زیاد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 

  

خواص کیوی برای اسپرم 

مواد مغذی، ویتامین C غنی و ماده معدنی موجود در کیوی برای تولید هورمون تستوسترون (جنسی) در آقایان کمک می کند و موجب رفع مشکلان ناباروی آقایان می شود 

  

 دوران بارداری 

کیوی از بهترین میوه ها برای خانم های بادار بوده و خطر سقط جنین در آنان را کاهش می دهد، کیوی ویتامین های بسیاری دارد که از طریق جفت به بدن جنین نیز انتقال می یابد. 

  

فواید کیوی برای کودک 

کیوی با داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی در خود برای کودکان بسیار مفید می باشد و با داشتن ویتامین C جذب آهن بدن را زیاد کرده و زخم ها را سریع تر التیام می دهد. 

  

خاصیت کیوی برای کبد 

کیوی از میوه های مفید برای افرادی است که دچار ناراحتی های کبد می باشند. کیوی با داشتن ویتامین C کبد را از آسیب احتمالی حفظ کرده و این ویتامین در بازسازی سلول ها بسیار موثر است. 

  

 افزایش سطح هموگلوبین خون 

کیوی برای رفع کم خونی بسیار مفید بوده و آهن موجود در کیوی برای بدن بسیار مهم است و آهن در تولید و نگهداری گلبولهای قرمز نقش دارد. 

کیوی هموگلوبین خون را زیاد می کند. 

  

زخم های دهان 

  

زخم هایی که در دهان ایجاد می شود بسیار آزار دهنده بوده و اغلب در دیواره داخلی دهان یا زبان ظاهر می شود، کیوی با داشتن میزان زیادی ویتامین C زخم های دهان را سریع تر بهبود می بخشد. 

 

مبارزه با ناتوانی جنسی در مردان 

کیوی حاوی آمینواسیدی به نام «آرژینین» بوده که می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی مردان موثر باشد. 

 

اثرات آن بر سلامت جنین 

کیوی حاوی ماده ارزشمندی به نام «فولات» می‌باشد که وجود آن برای زنان به ویژه در دوران قبل از بارداری و در دوره بارداری ضروری است. این ماده به رشد سلول‌های خون جنین کمک می‌کند. 

 

کیوی در طب سنتی: 

در ابتدا، یک گیاه بومی در جنوب چین بود که در اوایل قرن بیستم به نیوزیلند آورده شده و در آن‌جا به صورت تجاری کشت آن آغاز شد. 

این میوه دارای مواد غذایی بالا و در صد کالری بسیار پایینی است که از این‌رو می‌توان آن را در رده میوه‌های بسیار مفید قرار داد. 

کیوی را منبعی غنی از ویتامین C می‌دانند و حتی مقدار ویتامین C آن را از پرتقال نیز بیشتر دانسته اند. 

جالب است بدانید در هر ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد و از جهت میزان کالری هم ردیف با زردآلو و نارنگی قرار گرفته است. 

از طرفی مقدار پتاسیم این میوه را از موز بیشتر می‌دانند و می‌گویند کیوی از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل نیز امکان ابتلا به بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. 

شاید ندانید اما، کیوی در خود مس، آهن و فسفر را نیز جای داده است. 

 
طبع کیوی چیست؟ 

کیوی میوه‌ای با خواص و کاربرد‌های بسیار زیادی است و طبع آن را سرد و‌ تر می‌دانند. 

اما جالب است بدانید؛ هرچه طعم میوه کیوی به سمت شیرینی برود طبع کیوی نیز گرم‌تر می‌شود و در واقع میزان شیرین بودن میوه کیوی با گرمی طبع کیوی با هم رابطه مستقیم دارند. 

کیوی سبب کاهش دمای بدن افراد می‌شود و جسم را سرد می‌کند. 

میوه کیوی به بدن رطوبت می‌دهد و از این رو گزینه مناسبی برای افراد با طبع گرم و خشک است. 

اما از طرفی افرادی با طبع سرد و تر، ممکن است دچار مشکل شده و بدنشان در هنگام مصرف کیوی واکنش نشان بدهد. 

بهترین مصلح برای میوه کیوی؛ عسل و گلانگبین یا ترکیب گلبرگ‌های تازه گل سرخ با عسل است. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار