|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۵۳

بیوگرافی پارسا پیروزفر و همسرش از ایران تا کانادا

« چکیده بیوگرافی پارسا پیروزفر »

  • نام و نام خانوادگی:پارسا پیروزفر

  • تاریخ تولد:22 شهریور 1351

  • محل تولد:تهران

  • تحصیلات:لیسانس نقاشی

  • تاهل:مجرد

  • قد: 176 سانتی متر 

  • زمینه فعالیت:بازیگر ،کارگردان نمایش، نقاش، نمایشنامه نویس و مترجم

  • آغاز فعالیت بازیگری:از 1370 تاکنون

« زندگی شخصی پارسا پیروزفر »

پارسا پیروزفر متولد ۲۲ شهریور ۱۳۵۱ بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون است. در طی سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹ هنگامی که در مدرسه به تحصیل مشغول بود، همزمان به طراحی کامیک استریپ و طرح‌های گرافیکی پرداخت که هرگز آن‌ها را انتشار نداد.

سال ۱۳۶۹ در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان فارغ‌التحصیل و در سال ۱۳۷۰ در دانشگاه هنرهای زیبای تهران در رشته نقاشی به تحصیل مشغول شد. وی همان زمان در دانشگاه‌های مختلف به روی صحنه رفت و سال ۱۳۷۲ در اولین نقش سینمایی‌اش، در نقش کوتاهی در فیلم پری ساخته داریوش مهرجویی حضور پیدا کرد.

در سال ۱۳۷۴ دوره بازیگری را در مؤسسه هنرهای نمایشی استاد سمندریان پشت سر گذاشته و در سال ۱۳۸۰ نمایش هنر اثر یاسمینا رضا را به روی صحنه برد. در طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ در مؤسسه فرهنگی هنری کارنامه و دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین در سال ۱۳۸۶ در مؤسسه فیلم سازی هیلاج به تدریس بازیگری پرداخت. او در سال ۱۳۸۲ برای بازی در فیلم «مهمان مامان» جایزه بازیگری هشتمین جشن خانه سینما را دریافت کرد.

وی از زمان دانش‌آموختگی از دبیرستان تا کنون در زمینه‌های مختلفی از جمله گرافیک و تصویرسازی، مجسمه‌سازی، ساختن بنرهای تبلیغاتی، دوبله و همچنین شرکت در نمایشنامه‌های رادیویی تجربه کسب کرده است.

وی همچنین در تعدادی نمایش ویژه کودکان به صورت نوار کاست نیز همکاری داشته‌است. پارسا پیروزفر از جمله بازیگرانی است که تا به حال با هیچ روزنامه، مجله و یا رسانه‌ای مصاحبه نکرده است.

 

« خانواده و اصالت »

پارسا پیروز فر از پدری نظامی (سرهنگ گارد) و مادری فرهنگی (دبیر دبیرستان) به دنیا آمده و یک برادر بنام بهرام دارد و بچه سلطنت آباد (پاسداران) است.

PicsArt_22-06-16_02-13-29-645

« ازدواج پارسا پیروزفر »

آقای پیروزفر مجرد بوده و اطلاعاتی مبنی بر ازدواج او در دسترس نمی باشد.

 

«فعالیت های مورد علاقه »

علاقه پارسا پیروزفر به نقاشی باعث شد تا در سالهای دبیرستان و تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک، داستان های مصوری را خلق کند. این آثار مصور که در آن خود قصه گوست و خود نیز تصویرگر آن است تاکنون چاپ نشده و فقط در وب سایت رسمی پارسا پیروزفر منتشر شده اند.

پارسا پیروزفر در سال های 1386، 1389 و 1390 ، به تدریس بازیگری در مدرسه فیلمسازی و پژوهش های سینمایی هیلاج پرداخته است. او همزمان با پرداختن به بازیگری سینما و بازیگری و کارگردانی تئاتر، در مقاطع زمانی متفاوتی به نقاشی، ترجمه آثار نمایشی، طراحی صحنه و لباس برخی از کارهای خود می پردازد.

علاوه براین پس از اتمام دبیرستان و تا کنون در زمینه های مختلفی از جمله گرافیک و تصویرسازی، مجسمه سازی، ساختن بنرهای تبلیغاتی و دوبله نیز فعالیت کرده است.

 

  • صداپیشگی پارسا پیروزفر

یکی از دغدغه های پارسا پیروزفر صدا پیشگی بوده است به طوری که در سالهای 1371 تا 1375به این حرفه پرداخته است. او در نمایشنامه های رادیویی و تعدادی نمایش ویژه کودکان به صورت نوار کاست نیز همکاری داشته است.

 

 « حضور در سینما »

اولین حضور او در سینما در سال ۱۳۷۳ در نقشی کوتاه (شیخ سالک) در فیلم پری به کارگردانی داریوش مهرجویی بود. همان سال، همزمان به تحصیل در رشته نقاشی، متد استانیسلاوسکی را نزد مهین اسکویی، کارگردان و مدرس تئاتر و مترجم آثار نمایشی آموخت؛ و در سال ۱۳۷۴ مشغول به آموختن بازیگری در آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان نزد حمید سمندریان شد.

 

« حضور در تئاتر »

اولین حضور رسمی اش در تئاتر در مقام بازیگر در سال ۱۳۷۴ در نقش ماریوس در نمایش بینوایان اثر ویکتور هوگو به کارگردانی بهروز غریب پور بود. او در سال ۱۳۷۶ با اتمام رشته نقاشی در مقطع لیسانس از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. همان سال با بازی در نقش هیکارو در نمایش بانو آئویی اثر یوکیو میشیما به کارگردانی بهرام بیضایی دومین حضور رسمی اش در تئاتر در مقام بازیگر رقم خورد.

پیروزفر در مقام بازیگر و کارگردان، نمایش‌های گلن گری گلن راس اثر دیوید ممت به ترجمه امید روشن ضمیر را در سال ۱۳۹۰، نمایش نامه خوانی خدای کشتار اثر یاسمینا رضا را در سال ۱۳۹۱، نمایش سنگ‌ها در جیب‌هایش اثر مری جونز به ترجمه خود را در سال ۱۳۹۲، نمایش بر پهنه دریا اثر اسلاومیر مروژک را در سال ۱۳۹۳، نمایش ماتریوشکا به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری خود را در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، نمایش یک روز تابستانی اثر اسلاومیر مروژک به ترجمه خود و سپیده خسروجاه را در سال ۱۳۹۷ و نمایش ملاقات به ترجمه و کارگردانی خود را زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ به روی صحنه برده‌است. پارسا پیروزفر در نمایش ملاقات نیز مانند ماتریوشکا خود طراح صحنه نمایشش بود.

PicsArt_22-06-16_02-11-31-449

«  نمایشنامه ماتریوشکا »

در سال ۱۳۹۴ پارسا پیروزفر نمایش ۸ اپیزودی ماتریوشکا را که خود بر اساس داستان‌های کوتاه آنتون چخوف ترجمه کرده و نوشته بود به صورت نمایش‌های کوتاه، مرتبط و به هم پیوند خورده به صورت تک نفره (وان من شو) به اجرا درآورد. ماتریوشکا پنجمین کارگردانی او بود. کمدی درام‌هایی چند پرسوناژی که روی صحنه به صورت مونودرام به اجرا درمی‌آمدند. از نقاط قوت بازیگری پارسا پیروزفر می‌توان به سولو پرفرمنس اشاره کرد. دانش عمیق او در اجرای تک نفره و همچنین متد استانیسلاوسکی به او این قدرت شگفت را می‌دهد که کاملاً و همزمان چندین نقش را زیست کند و همه آن‌ها را به تنهایی به اجرا بگذارد. پیروزفر در اثر نمایشی ماتریوشکا خود به تنهایی ایفاگر بیش از ۳۰ نقش بود. او قبل تر نیز در سال ۱۳۹۲ در نمایش سنگ‌ها در جیب هایش بالغ بر ۱۰ نقش را، در کنار رضا بهبودی، خود به تنهایی اجرا کرده بود. طراحی مینیمالیستی صحنه ماتریوشکا با یک صندلی، یک میز و یک چراغ رومیزی آنتیک روسی و طراحی لباس این اثر نیز ایده خود او بود.

ماتریوشکا به مدت دو سال در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا نظیر لس آنجلس، سن دیگو، برکلی، مونترآل و ونکوور اجرا شد و مورد استقبال کم‌نظیر تماشاچیان قرار گرفت؛ و پس از پشت سر گذاشتن اجراهای متعددی به دلیل استقبال کم‌نظیر تماشاگران در ایران در شهر تهران، سرانجام در زمستان ۱۳۹۶ به پایان رسید. پارسا پیروزفر برای بازی در نمایش ماتریوشکا موفق به دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۹۵ شد.

 

« کارگردانی »

پیروزفر نمایشنامه هنر اثر یاسمینا رضا را در سال ۱۳۸۰ کارگردانی کرد و به روی صحنه برد. هنر اولین کارگردانی او بود.

 

« تدریس بازیگری »

در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به تدریس بازیگری در مؤسسه فرهنگی و هنری کارنامه و همچنین تدریس کلاس‌های فوق‌العاده بازیگری در دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت. او همچنین در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ در مدرسه فیلمسازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج به تدریس بازیگری پرداخته‌است.

 

« شهرت »

شهرت پارسا سال 1374 در 23 سالگی با سریال «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده کنار لعیا زنگنه و مرحوم حسن جوهرچی شروع شد.

سال 1377 دوباره با سریال «در قلب من» به قاب تلویزیون بازگشت و سال 1381 «سفر سبز» را بازی کرد و سال 1387  با سریال «در چشم باد» دوباره درخشید.

 

« زندگی در کانادا و ازدواج »

محل دائمی زندگی پارسا پیروزفر کشور کاناداست و اجراهای مختلفی را در این کش و همچنین لس انجلس آمریکا بروی صحنه می برد و کمتر به ایران می آید.

علاقه چندانی به مصاحبه ندارد و هنوز رسما ازدواج او تایید نشده است.

PicsArt_06-16-02.12.33

« دوری از ستاره شدن »

اصلا اهل جنجال و حاشیه نیست ، در حقیقت هیچ ارتباطی با مخاطبان سینما و هوادارانش نداشته و مسیری را انتخاب کرده تا از ستاره شدن دور بماند.

 

« شایعه فرزندی هما روستا »

در مراسم تشییع جنازه هما روستا (همسر حمید سمندریان) در سال 1394 شایعه ای باعنوان اینکه پارسا پیروزفر فرزند این بازیگر باسابقه می باشد منتشر شد.

این خبر کذب بوده و این زوج هنری صاحب یک فرزند پسر بنام کاوه می باشند.

 

 « جوایز و افتخارات »

  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل برای بازی در تئاتر ماتریوشکا در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر /۱۳۹۵

  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد درام تلویزیونی از دوازدهمین جشن دنیای تصویر (حافظ) برای بازی در سریال در چشم باد / ۱۳۸۹

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از دید مخاطبان از شبکه جهانی جام جم برای بازی در سریال در چشم باد / ۱۳۸۹

  • برنده جایزه بهترین بازیگر خارجی مرد از دید مخاطبان از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 'خروس زرین و صد گل' کشور چین برای بازی در فیلم اشک سرما / ۱۳۸۵

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم‌های آسیایی دهلی نو برای بازی در فیلم اشک سرما / ۱۳۸۴

  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم مهمان مامان / ۱۳۸۳

  • نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم اشک سرما / ۱۳۸۳

  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم مهمان مامان / ۱۳۸۲

  • نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشن خانه سینما برای بازی در فیلم اعتراض / ۱۳۷۹

  • نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن خانه سینما برای بازی در فیلم شیدا / ۱۳۷۹

​​

« داوری ها »

  • نهمین جشنواره فیلم‌های ایرانیِ استرالیا ۱۳۹۹

  • خانه تئاتر ایران ۱۳۸۹–۱۳۹۰

  • چهاردهمین جشن خانه سینما ۱۳۸۹

  • دهمین جشن خانه سینما ۱۳۸۰

  • نهمین جشن خانه سینما ۱۳۷۹

PicsArt_22-06-16_02-12-07-170

« فیلم شناسی پارسا پیروزفر »

 

- فیلم های سینمایی :

● تی تی – 1398

● مست عشق – 1398

● مجبوریم – 1398

● بی ‌حسی موضعی – 1397

● شکاف – 1393

● نزدیکتر – 1393

● زندگی جای دیگریست – 1392

● اینجا بدون من – 1389 

● اسب حیوان نجیبی است – 1389

● شبانه روز – 1388

● نقاب – 1383

● زن زیادی – 1383

● مهمان مامان – 1382

● اشک سرما – 1382

● وقت چیدن گردوها – 1381

● عروس خوشقدم – 1381

● دختری بنام تندر – 1379

● اعتراض – 1378

● دختران انتظار – 1378

● شیدا – 1377

● مرسدس – 1376

● ضیافت – 1374

● پری – 1373 

● مجسمه – 1371

 

-تئاتر:

● ملاقات – 1397 – 1398

● بینوایان – 1397

● یک روز تابستانی – 1397

● ماتریوشکا – 1394 – 1396

● بر پهنه دریا – 1393

● سنگ ها در جیب هایش – 1392

● خدای کشتار – 1391

● گلن گری گلن راس – 1390

● هنر – 1380

● بانو آئویی – 1377

● بینوایان – 1374 – 1376

و …

 

-کار تلویزیونی 

در چشم باد – 1382 – 1387

● سفر سبز – 1380

● در قلب من – 1377

● در پناه تو – 1374

 

-فیلم کوتاه

● دیروقت – 1383 

 

-شبکه خانگی

● یاغی

 

« مرور بر نقش های پارسا پیروزفر »

  • پارسا پیروزفر در سریال یاغی

سریال یاغی به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی سیدمازیار هاشمی در سال 1400 است که از شبکه نمایش خانگی منتشر می شود.

این سریال که به زندگی جوانی به نام جاوید(علی شادمان) و مشکلات او از گرفتن شناسنامه تا رفتن به مسیر درست کشتی و رسیدن به دختر مورد علاقه اش را نشان می دهد.

پارسا پیروزفر در سریال یاغی نقش بهمن را ایفا می کند که صاحب باشگاه کشتی است و علاوه براین یک مرکز تفریحی را اداره می کند.

PicsArt_22-06-16_02-25-51-091
نقش بهمن در سریال یاغی

طناز طباطبایی بازیگر شخصیت طلا مطلا، نقش همسر او را در این سریال ایفا می کند و امیر جعفری، مه لقا باقری، عباس جمشیدی فر، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، آبان عسگری، الیکا ناصری، مهدی حسینی نیا و جواد خواجوی بازیگران دیگر این سریال را تشکیل می دهند.

از اینجا بخوانید: علی شادمان در سریال یاغی

 

  • پارسا پیروزفر نمایش ماتریوشکا

پارسا پیروزفر در سال 1394، نمایش 8 اپیزودی ماتریوشکا را که بر اساس داستان های کوتاه آنتون چخوف ترجمه کرده و نوشته بود را به صورت نمایش های کوتاه و مرتبط، به صورت تک نفرهاجرا کرد.

نمایش ماتریوشکا پنجمین کار پارسا پیروزفر در مقام کارگردانی بود که به مدت دو سال در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا نظیر لس آنجلس، سن دیگو، برکلی، مونترآل و ونکوور با استقبال زیادی اجرا شد. پارسا پیروزفر برای بازی در نمایش ماتریوشکا موفق به دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در سال 1395 شد.

PicsArt_06-16-02.26.51
حضور پارسا پیروزفر در نمایش ماتریوشکا
  • پارسا پیروزفر در سریال در پناه تو

سریال در پناه تو به کارگردانی حمید لبخنده در سال 1374 را می توان انقلابی در ساخت سریالهای بعد از انقلاب دانست. این سریال با معرفی چهره های جوان و با استعدادی همچون لعیا زنگنه، حسن جوهرچی، رامین پرچمی و پارسا پیروزفر، یکی از سریالهای پر بیننده در دهه هفتاد بود. بازیگران این سریال اگرچه در فیلم و سریالهای قبل از در پناه تو نیز حضور داشتند اما با حضور در این سریال شهرت بیشتری کسب کردند.

نقش پارسا پیروزفر در این سریال به دلیل ممیزی های بسیار، کمرنگ شده و بخش زیادی از بازی او حذف شد اما حضور اندک او در سریال در پناه تو، بسیار قابل توجه بود.

PicsArt_06-16-02.28.04
سریال در پناه تو
  • پارسا پیروزفر در سریال در قلب من

سریال در قلب من، عنون دومین سریال به کارگردانی حمید لبخنده در سال 1377 بود که با حضور بازیگران مطرحی همچون حمیده خیرآبادی، ثریا قاسمی، ایرج راد، علی دهکردی و لعیا زنگنه، باعث معروفیت بیشتر پارسا پیروز فر شد.

پارسا پیروزفر در نقش برادر لعیا زنگنه بود که در یک خانواده با وضعیت مالی اندک زندگی می کرد. پدر او راننده ایرج راد بوده و داستانهای مختلفی در این سریال به تصویر کشیده شد.

PicsArt_22-06-16_02-27-19-236
سریال در پناه تو

 

  • پارسا پیروزفر در سریال سفر سبز

سریال سفر سبز به کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی از سریالهای پرمخاطب پارسا پیروز فر در سال 1381 بود. پارسا پیروزفر در این سریال نقش مرد جوانی را بازی می کرد که در کودکی توسط خانواده ای آلمانی به فرزندخواندگی پذیرفته شده و به آلمان رفته بود. او پس از سالها به ایران باز می گردد تا خانواده واقعی خود را پیدا کند.

PicsArt_22-06-16_02-28-51-792
بازی پارسا پیروزفر در سریال سفر سبز

پارسا پیروزفر در این سریال با امین تارخ، محمدرضا شریفی نیا، سارا خوئینی ها، لادن مستوفی، هایده حائری و گوهر خیراندیش همکاری کرد.

از اینجا بخوانید: بیوگرافی گوهرخیراندیش

 

  • پارسا پیروزفر در سریال در چشم باد

در چشم باد سریالی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است که در سال 1388 از شبکه یک پخش شد. پارسا پیروز فر در این سریال خلبان است و پس از ترک نامزدش و جنگ با متفقین، دستگیر شده و به خارج تبعید می شود. او در زمان اسارت، عشق دوران کودکی خود یعنی لیلی《ستاره صفراوه》 را در ارتش شوروی پیدا کرده و به همراه او فرار می کند.

پارسا پیروز فر در این سریال با بازیگران مطرحی همچون کامبیز دیرباز، ماه چهره خلیلی، اکبر عبدی، سعید نیکپور، سحر جعفری جوزانی و... همکاری کرد. او برای بازی در این سریال کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از دوازدهمین جشن دنیای تصویر شد.

 

  • پارسا پیروزفر در فیلم دختران انتظار

دختران انتظار فیلمی به کارگردانی رحمان رضایی در سال 1378 بود که پارسا پیروز فر در نقش دانشجوی پزشکی با نیکی کریمی بازی کرد. هر دوی آنها دچار بدهی مالی شده و به اجبار با یکدیگر عقد کردند و در این دوران به هم علاقه مند شدند اما پایان فیلم برای بینندگان قابل انتظار نبود.

PicsArt_22-06-16_02-30-11-590
پیروزفر در فیلم دختران انتظار
  • پارسا پیروزفر در فیلم مهمان مامان

مهمان مامان یک فیلم کمدی خانوادگی به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1382 بود که پارسا پیروز فر به همراه گلاب آدینه، حسن پورشیریازی، نسرین مقانلو، امین حیایی، ملیکا شریفی نیا و فریده سپاه منصور در آن حضور داشتند.

پارسا پیروز فر در این فیلم نقش فردی معتاد و همسر نسرین مقانلو را بازی می کرد که دارای خانواده ای ثروتمند بود اما به دلیل ازدواج با همسرش از خانواده و ثروت محروم شده بود. او برای بازی در این فیلم برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و کاندید سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فجر شد.

PicsArt_22-06-16_02-30-33-918
فیلم سینمایی مهمان مامان

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار