|
|
کدخبر: ۱۴۶۴۱۳

نگرانی از بالا بودن نیترات در سیب زمینی و پیاز

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قوه قضائیه به پرونده ضرر دیدگان «کرم حلزون» رسیدگی کند، نسبت به بالا بودن نیترات در سیب زمینی و پیاز ابراز نگرانی کرد و گفت: نظام پزشکی باید به مجوزهای وزارت بهداشت توجه کند.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، هدایت حسینی مدیر کل نظارت و ارزشیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشت سازمان غذا و دارو در نشست خبری خود با رسانه ها در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره آخرین وضعیت «کرم حلزون» اظهار داشت: تولید «کرم حلزون» متوقف شده است و از این به بعد هر محصول آرایشی از جمله «کرم» باید اثربخشی آن در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد تا تبلیغ آن کالا صورت پذیرد و بر این اساس اگر مجوز لازم را از وزارت بهداشت دریافت نکند نمی تواند به تبلیغ بپردازد.

وی افزود: بر این اساس چندی قبل نیز بنده شاهد انواع کالاهای بهداشتی و دستمال کاغذی بودم که اصلا مجوز وزارت بهداشت نداشتند زیرا کالاهای بدون مجوز زیاد است که اغلب تقلبی و قاچاق وارد کشور می شوند و در مجموع سهم کالاهای قاچاق از کالاهای استاندارد بیشتر است.

* مجوز تبلیغات در صداوسیما بر عهده نظام پزشکی است

حسینی درباره اینکه «کرم حلزون» مجوز تولید داشت ولی مجوز تبلیغات نداشت عنوان کرد: مجوز تبلیغات اینگونه محصولات در صداوسیما توسط نظام پزشکی صورت می پذیرد.

وی درباره اینکه آیا سازمان نظام پزشکی نباید برای اعطای مجوز از وزارت بهداشت استعلام کند، گفت: در مورد «کرم حلزون» باید عنوان کنم که بنده در آن زمان مسئولیتی نداشتم ولی شنیده ها حاکی از آن است که استعلام های دریافت مجوز این محصول به خوبی صورت نگرفت و اختلافاتی برای دادن این مجوز وجود داشت.

حسینی درباره سرنوشت کسانی که به دلیل خرید این محصول متضرر شدند، گفت: حق هر مصرف کننده است که کالایی را خریداری می کند و در نهایت دچار ضرر می شود بتواند زیان آن را دریافت کند بنابراین کسانی که با خرید کرم حلزون دچار ضرر و زیان شدند باید به قوه قضائیه مراجعه کنند زیرا ارگان هایی مانند سازمان غذا و دارو سازمانهای نظارتی هستند و تولید کننده محصول باید پاسخگوی ضرر و زیان باشد بنابراین قوه قضائیه مرجعی است که متضررین باید به آن مراجعه کنند.

* برنج ایرانی آلوده نیست

مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره سرنوشت برنج های ایرانی که گاهی توسط سازمان غذا و دارو آلوده اعلام شد ولی دانشگاه های علوم پزشکی استانهای شمالی کشور این آلودگی را تکذیب کردند، گفت: بزرگترین مشکل درباره برنج های داخلی عدم داشتن شناسنامه است زیرا معلوم نیست برنجی که به عنوان برنج داخلی عرضه می شود در کجا کشت و بسته بندی می شود و اگر شرایط نگهداری آن نیز مناسب نباشد به دلیل آغشته شدن به آلاینده ها دچار آلودگی می شوند.

وی افزود: براین اساس افراد سودجویی وجود دارد که برنج های ایرانی را با برنج های خارجی مخلوط می کند و یا کیسه آن را تغییر می دهند و حتی در برخی مواقع رنگی که بر روی کیسه می زنند باعثآلودگی می شود در حالی که در کشوری مانند آمریکا یک محصول را ۳ لایه بسته بندی می کند و کسی حق ندارد در لایه نخست رنگی به محصول بزند.

حسینی با دفاع از سالم بودن برنج ایرانی که یکی از بهترین برنج های دنیا به حساب می آید عنوان کرد: ولی برنج های داخلی باید شناسنامه دار شوند که در کجا کشت، برداشت و حتی بسته بندی آن صورت پذیرفته است که این کار در حال حاضر انجام نمی شود و اظهارنظر درباره برنج از مبدأ که مزرعه است وجود ندارد در حالی که شأن برنج ایرانی بسیار بالا است که می طلبد برنج داخلی با یک بسته بندی مناسب عرضه شود.

وی درباره برنج های خارجی نیز بیان داشت: در سال ۹۳ دیگر هر کسی اجازه نخواهد داشت که برنج خارجی وارد کشور کند و باید منبع صادرات برنج به داخل کشور شناخته شده باشد زیرا به این برنج ها کدهای ۱۶ رقمی برای رهگیری ارائه می شود که هر ۲ رقم این کدها نشان دهنده استان تولیدکننده برنج، کارخانه و گمرک ورودی و موارد دیگر خواهد بود بنابراین برنج خارجی در سال آینده در ۳ سطح بازرسی از مبدأ، گمرکات و در سطح عرضه صورت می پذیرد.

حسینی اظهار داشت: با این تصمیماتی که سازمان غذا و دارو گرفته است کشورهای صادرکننده برنج به ایران نیز متوجه این سختگیری ها شده اند و ما نیز پیش شرط ارائه کرده ایم که اگر استاندارد برنج های آنان با استانداردهای ما انطباق نداشته باشد برند آن برنج را در سایت غذا و دارو معرفی می کنیم که مردم آن را خریداری نکنند.

وی درباره نظارت بر محصولات کشاورزی نیز عنوان کرد: بیشتر نگرانی های ما درباره باقیمانده کودها و باقیمانده سموم است که باید از مبدأ یعنی مزارع پیگیری آن صورت پذیرد بنابراین در این زمینه وجود نیترات در سیب زمینی و پیاز بیشتر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و محصولات «تازه خوری» از جمله کاهو، گوجه فرنگی و خیار نیز بیشتر نظارت بر روی آنان انجام می شود.

حسینی درباره این نظارتها بر محصولات کشاورزی پرمصرف مانند برنج و گندم نیز اشاره کرد و گفت: درباره آبیاری مزارع با فاضلاب خام نیز باید عنوان کنم که با توجه به فعالیت کارشناسان بهداشت محیط و نظارتهایی که صورت می پذیرد جلوی آبیاری با فاضلاب خام گرفته شده است و با تخلفات برخورد می شود بنابراین بیشترین نگرانی درباره باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی است البته این دیدگاه در حوزه سازمان حوزه غذا و دارو است و ما درباره باقیمانده کودها براساس قانون برنامه پنجم پیش می رویم.

وی با اشاره به همکاری سازمان غذا و دارو با شهرداری تهران عنوان کرد: یک سوم تولیدات فرآورده های «تازه خوری» از جمله گوجه فرنگی، خیار و کاهو وارد تهران می شود بنابراین اگر بتوانیم نظارت خوبی در تره بارهای شهرداری داشته باشیم یک سوم پوششمان افزایش می یابد. ماهیت سیستم نظارتی بر اینگونه محصولات سیستماتیک است و کارهای مقطعی جواب نمی دهد. بر این اساس با توجه به اطلاعات و بررسی هایی که صورت پذیرفته است میزان استفاده سم در کشور ما در محصولات کشاورزی کمتر از کشورهای دنیا است و این آمار وزارت کشاورزی است ولی با این حال درباره بالا بودن نیترات در سیب زمینی و پیاز نگرانی هایی داریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار