|
|
کدخبر: ۱۴۸۵۷۰

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان - ۳

خبرگزاری تسنیم: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: با ابلاغ سیاست ها و راهبردهای اقتصاد مقاومتی که بر خودکفایی تاکید کرده است، دیگر مخالفت برخی مدیران با خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی معنا ندارد.

غلامرضا خانکشی پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به نوعی مقاوم سازی اقتصاد است و امنیت غذایی در این زمینه حرف اول را می زند، اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری در این سیاستهای راهبردی اعلام فرموده اند خودکفایی در محصولات استراتژیک نکته ای جدی و قابل پیگیری است.

وی افزود: این درخواست طی سالیان پیش نیز توسط ایشان مطرح شده بود و به همین جهت ما طی سالهای گذشته تاکنون چندین نوبت برنامه هایی مبتنی بر خودکفایی، خوداتکایی و افزایش عملکرد داشتیم.
خانکشی پور با اشاره به اینکه این امر نیازمند الزاماتی بود و باید هماهنگی هایی در بخش های مختلف صورت می گرفت، اضافه کرد: از آنجایی که هماهنگی های مذکور تا کنون نتوانسته جامه عمل بخود بپوشد ما نیز نتوانتستیم درمحصول برنج به خودکفایی دست یابیم.

به گفته وی این ناهماهنگی ها از لحاظ اجرایی، برنامه ای و تفکر حاکم بر مدیران و مدیریت کشور بوده است.
خانکشی پور با بیان اینکه ما در محصولات استراتژیک باید همواره به دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح باشیم، اضافه کرد: تحقیقات از راه دستاوردهای جدید می تواند این امر را تحقق بخشد و ترویج آن را دست یافتنی می کند.
وی افزود: آموزش و ترویج مدیریت زراعی را به گونه ای افزایش می دهد که کشاورزان با عملکرد پایین با اجرای مدیریت صحیح، عملکرد خود را ارتقا می بخشند.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج با بیان اینکه به محصولات استراتژیک باید فراتر از بحثمزیت اقتصادی آنها نگاه کرد، اضافه کرد: امنیت غذایی ایجاب می کند حتی محصولی که مزیت اقتصادی چندانی ندارد تا مرحله خودکفایی و تامین نیاز داخل تولیدی مستمر داشته باشد.
خانکشی پور ادامه داد: سیاستهای اقتصاد مقاومتی در واقع این چشم انداز را برای ما قطعی کرده است، یعنی اختلاف نظر مدیران را در این امر که آیا ما در برنج خودکفا شویم یا نه؟ از بین برده است.
وی اظهار داشت: به نظر بنده شالیزار این پتانسیل را دارد که عملکرد آن در حد چشمگیری افزایش یابد، در زمینه اشتغال زایی اشتغال پایدار در کشور ایجاد کند، از لحاظ درآمدزایی با سیستم های چند کشتی(کشت اول، کشت دوم و کشت بر پایه چند محصول) درآمد برنجکاران را تا حدی افزایش دهد که بتوانند معیشت خود را تا حد قابل قبول ارتقا دهند.
خانکشی پور اضافه کرد: مجموعه ای از تصمیم گیران در این کشور به نظریه پردازی می پردازند به این معنا که براساس اطلاعات روشن، صحیح و کارشناسی شده نظر نمی دهند و این امرسبب عدم حرکت عملکرد اجرایی مطابق توانمندی های کشورمی شود.
وی ادامه داد: از جمله این افردا می توان به مدیرانی اشاره کرد که معضل آب در ذهنشان آنچنان بزرگ شده که تصور می کنند دیگر نمی توان کشت برنج را توسعه داد.
خانکشی پور اضافه کرد: این در حالی است که یافته جدید تحقیقاتی توانسته با کشت مستقیم از طریق خشکه کاری در خوزستان علاوه بر افزایش عملکرد، واحد سطح را نیز تا مرز دو برابر افزایش دهد.
به گفته وی این مسئله سبب کاهش حدود ۵۰ درصدی مصرف آب در زراعت برنج شده است.
خانکشی پور تصریح کرد: اگر مدیری از این مسائل بی اطلاع باشد و تصمیم گیری نیز در اختیار چنین مدیرانی باشد طبیعی است که نمی توان در مسیر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی گام برداشت.
وی ادامه داد: همه مدیرانی که مسئول هستند باید اطلاعات صحیح و جامع از بخش داشته باشند و براساس این اطلاعات تصمیم گیری نمایند.
خانکشی پور افزود: چندان پسندیده نیست که ما در هر دولتی یک بار برای میل به خودکفایی برنامه ریزی کنیم و تا پایان عمر دولت این برنامه اجرایی نشود، دولت بعدی مجددا این برنامه ریزی را انجام دهد و همین طور این داستان تکرار شود.
وی با بیان اینکه سند راهبرد خودکفایی برنج سندی علمی است که در دولت قبلی مصوب شده و اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: اعتبارمذکور تا پایان سال ۹۲ پرداخت نشده، در حالی که این سند باید در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا شود.
خانکشی پور با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی واجرایی سند راهبرد خودکفایی برنج بایدبراساس توانایی مالی دولت فعلی عملی شود، تصریح کرد: زمانی که این هم راستایی ایجاد نمی شود وهر بار حرکتی را مجددا از نقطه صفر آغاز می کنیم طبیعی است که ما به اهداف اقتصاد مقاومتی نمی رسیم.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار