|
|
کدخبر: ۱۴۹۸۹۷

خبرگزاری تسنیم: آموزش مهارت های نقد، انشاء نویسی و گفت وگو از درخواست های رئیس جمهور در روز اول مهر۹۲ بود، اما باید منتظر ماند و دید که آیا تب وتاب آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان در مدارس ریشه دوانده یا پس از مدت کوتاهی فروکش خواهد کرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، اول مهر سال ۹۲ بود که رئیس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس درخواست های جالبی را از وزارت آموزش و پرورش کرد، درخواست هایی مبنی تشکیل زنگ گفت وگو، کتابخوانی، احیای زنگ انشاء و آموزش دانش آموزان با حقوق شهروندی و قوانین.

رئیس جمهور در سخنانش در مراسم بازگشایی مدارس تاکید کرد که باید زنگ انشاء را احیا کنیم و بگذاریم دانش آموز در انشایش از معلم و کلاسش در مدرسه نقد کند و درباره بهتر شدن مدرسه اش نقد کند. باید اجازه داد دانش آموز در انشایش به رئیس جمهور انتقاد کند و برای بهتر شدن کشور پیشنهاد دهد.

شاید بتوان مدعی شد که دانش آموز نسل امروز دیگر تجربه ای را که دانش آموزان قدیمی دهه ۶۰ و ۷۰ از زنگ انشاء تجربه می کردند، هیچگاه تجربه نخواهند کرد چرا که دیگر خبر از زنگی به نام انشاء نیست بلکه انشاء در مدارس امروزی در دل درس ادبیات فارسی با عنوان خواندن، نوشتن و بیان کردن گنجانده شده است.

پس از درخواست های رئیس جمهور برای احیای زنگ انشاء و استفاده از این فرصت برای تربیت دانش آموزان منتقد و صاحب نظر بود که مسئولان آموزش و پرورش بر آن شدند تا ساز و کارهای لازم برای رسیدن به این اهداف را طراحی کنند.

سید محمد بطحایی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۹ آذر در گفت وگو با تسنیم در رابطه با زنگ انشاء و گفت وگو اظهار داشت: بر اساس سخنان رئیس جمهور برنامه هایی با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و روش های صحیح گفت وگو مدنظر داریم، تحقق زنگ انشاء و نگارش به دلیل پیچیدگی های آن در زمان طولانی تری ممکن می شود، در خصوص کتابخوانی و گفت وگو به نتایجی رسیده ایم که تلاش می کنیم در سال تحصیلی جاری آنها را اجرایی کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که سال تحصیلی شروع شده است و هر تصمیم جدید برای اضافه شدن یک زنگ به تعداد زنگ های مدارس می تواند در حوزه برنامه ریزی درسی مشکل ایجاد کند. سال تحصیلی شروع شده است، برنامه درسی رسمی در قالب جدول مواد درسی به همراه ساعت آن مشخص شده است و برنامه مدارس بر اساس این جدول تنظیم شده است، بنابراین اگر آن را تغییر دهیم با مشکل مواجه می شویم. اضافه کردن یک زنگ به ساعات درسی مدارس در سال تحصیلی جاری ممکن نیست و باید این نوع تغییرات را بعد از سال تحصیلی اعمال کرد، اما می توان از ظرفیت های فوق برنامه یا ظرفیت برخی دروس مرتبط مانند تاریخ و ادبیات برای تحقق بخشی از خواست های رئیس جمهور استفاده کرد.

زنگ گفت وگو و انشاء قرار نیست تا فقط در مقطع ابتدایی پیگیری شود، بلکه آنگونه که معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است این احتمال وجود دارد تا از سال تحصیلی آینده دانش آموزان دبیرستانی نیز در کنار دبستانی ها زنگی به نام انشاء را تجربه کنند.

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: زنگ های انشاء و کتابخوانی در دوره متوسطه نیز از سال آینده اجرایی می شود. ترسیم گفت وگو و حقوق دانش آموزی در کنار حقوق شهروندی دیگر خواسته دکتر روحانی بود که در اولویت برنامه های وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

پای ماجرای انشاء، گفت وگو و کتابخوانی به پیک نوروز ۹۳ دانش آموز نیز باز شد و آنگونه که مسؤلان آموزش و پرورش اعلام کردند در طراحی فعالیت های در نظر گرفته شده برای نوروز دانش آموزان تلاش شد تا مهارت هایی همچون گفت وگو و انشاء نویسی را در آنها تقویت کرد.

محمد دیمه ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص قبل از آغاز تعطیلات نوروزی عنوان کرد: پیک نوروز ۹۳ دانش آموزان، با رویکرد توجه به درخواست های رئیس جمهور در روز اول مهر طراحی شده است و استان ها موظف شده اند این سه محور اصلی یعنی فرهنگ گفت وگو، مهارت مطالعه و نگارش یا همان انشاء را در پیک های نوروزی ارائه دهند. در پیک های نوروزی امسال برخی از صفحات به خاطره نویسی دانش آموزان اختصاص یافته است، این امر در جهت تقویت نگارش و انشاء دانش آموزان صورت گرفت و این موضوع یکی از مطالبات رئیس جمهور نیز محسوب می شود.

به گزارش تسنیم، باید منتظر ماند و دید که آیا تدابیر اتخاذ شده با جدیت تمام پیگیری خواهد شد، یا اینکه پس از گذشت مدت زمانی تب و تاب انشاءنویسی و گفت وگو در مدارس فروکش خواهد کرد، و باز هم دانش آموزانی را تربیت خواهیم کرد که در مقوله های مهمی همچون نوشتن، گفت وگو و نقد کردن فاقد مهارت های لازم هستند؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار