|
|
کدخبر: ۱۵۰۴۹۹

فرصت ها و چالش های دولت یازدهم برای اجرای اقتصاد مقاومتی در گفت وگوی تسنیم با کارشناسان ۱۸

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ثبات نرخ ارز، کنترل واردات بی رویه و تعیین سود بانکی ۳ الزام تحقق اقتصاد مقاوتی است، گفت: دولت در هدفمندی یارانه ها باید قیمت انرژی را اصلاح کند ولی برای اقشار آسیب پذیر هم تدابیری بیاندیشد.

عبد الرضا امیرتاش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در مورد الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ثبات نرخ ارز، کنترل صادرات و واردات بی رویه به خصوص در کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد و تعیین نرخ سود به نوعی که منجر به ورود سرمایه شود از برخی الزاماتی است که در کوتاه مدت می توان برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داد.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای کمک به تولید نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرد ولی نتیجه ای نداشت، گفت: مشکل این بود که وقتی نرخ سود کاهش پیدا کرد مردم سپرده های خود را از بانک ها خارج کردند و وضعیت به نوعی که انتظار داشتند، پیش نرفت و حتی برخی نیز از این شرایط سوء استفاده کردند؛ اما در حال حاضر باید نرخ سود به نوعی باشد که منجر به جذب سپرده گذاری در بانک ها شود و برای کمک به تولید نیز دولت باید از روش دیگری استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ظرفیت لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تأمین نیاز داخل وجود دارد و هیچ کمبودی نیست، خاطر نشان کرد: درست است که کمبودی در زیر ساخت وجود دارد اما مشکلات دیگری از جمله استفاده اندک واحد های تولیدی از ظرفیت های خود به دلیل واردات بی رویه، وجود دارد که باید چاره ای برای آن اندیشید زیرا ظرفیت لازم در کشور وجود دارد و با جلوگیری از واردات بی رویه و توسعه بازار صادراتی کشور و همچنین ارتباط بهتر با بانک های خارجی می توانیم به تولید داخل کمک کنیم.

امیرتاش در پاسخ به این سؤال که با اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده چگونه می توان به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کرد، خاطر نشان کرد: همان طور که بارها اعلام کرده ام، قیمت انرژی باید به نرخ واقعی خود برسد و مردم نیز باید در مصرف انرژی های مختلف از جمله آب، برق، بنزین نه به معنی محرومیت کشیدن بلکه صرفه جویی واقعی را یاد بگیرند. اما با واقعی کردن قیمت ها، اقشار آسیب پذیر با مشکل روبه رو می شوند که دولت باید با گسترش چتر حمایتی خود از طریق تأمین اجتماعی و کمک های غیر مالی شرایط را برای آنها آسان تر کند.

وی با بیان اینکه کمک نقدی روش مناسبی برای کمک به اقشار آسیب پذیر نیست، بیان کرد: تولید کننده و مصرف کننده هر دو مکمل یکدیگر هستند و با فرهنگ سازی باید مردم را به مصرف کالای وطنی تشویق کرد و در مقابل نیز باید تولید کنندگان کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند. همچنین دولت نیز باید از واردات بی رویه جلوگیری کند و اگر قرار است معاملات تهاتری انجام شود در کالاهای مصرفی باشد نه سرمایه ای.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار