|
|
کدخبر: ۱۵۰۹۲۳

کلام رهبر انقلاب در عزای مادر سادات:

این که فاطمه زهرا(س) - عارف ترین انسانها به مقام پیغمبر و امیرالمؤمنین - فرمود اگر دنبال علی راه می افتادید، شما را به چنین سرمنزلی هدایت می کرد و از چنین راهی می برد، به همین خاطر است؛ ولی بشر زیاد اشتباه می کند.

گروه فرهنگی مشرق -چه سخت است لحظات آخر عمر مادری که کودکان خردسالش را بر بالین خود می بیند و چه سختر می شود وقتی آن مادر، زهرا(سلام الله علیها) باشد و آن کودکان حسن(ع)، حسین(ع) و زینب(س) باشند.

و در این میان علی بن ابیطالب(ع) که مردترین مردهای تاریخ است، آرام آرام می شکند و جز تماشای محبوبش و دیدن ذره ذره از دست رفتنش، جز اشک راهی نمی یابد.


بمناسب شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درمورد مادرسادات را در ادامه می توانید ملاحظه کنید:



بهتر است در عزای حضرت زهرا(سلام‏ اللَّه‏ علیها) شرح مصیبت بخوانیم که گریه آور است

مسأله‏ دیگر، مسأله‏ روضه‏ هاست. روضه‏ خوانی و سینه‏ زنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همه‏ ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‏ یی می‏ خواند، عده‏ ای دلشان نرم می ‏شود و گریه می‏ کنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضه‏ خوانی و سینه‏ زنی راه انداختن یک حرف دیگر است.

روضه‏ خوانی و سینه‏ زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست ‏و یکم ماه رمضان، سینه‏ زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسی‏ بن جعفر(علیه‏السّلام) - با این‏که وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضه‏ خوانی است - من لزومی نمی ‏بینم که سینه ‏زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا(سلام‏اللَّه‏ علیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‏ خوانی و سینه‏ زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‏ آور است.




فاطمه ی زهرا(سلام اللَّه علیها) مجمع همه خیرات

این خیر کثیری که خداوند متعال در سوره ی مبارکه ی کوثر مژده ی آن را به پیامبر اکرم داد و فرمود: «انّا اعطیناک الکوثر» - که تأویل آن، فاطمه ی زهرا(سلام اللَّه علیها) است - درحقیقت مجمع همه ی خیراتی است که روزبه روز از سرچشمه ی دین نبوی، بر همه ی بشریت و بر همه ی خلایق فرو می ریزد. خیلی ها سعی کردند آن را پوشیده بدارند و انکار کنند، اما نتوانستند؛ «واللَّه متمّ نوره و لو کره الکافرون».

ما باید خودمان را به این مرکز نور نزدیک کنیم؛ و نزدیک شدن به مرکز نور، لازمه و خاصیتش، نورانی شدن است. باید با عمل، و نه با محبت خالی، نورانی بشویم؛ عملی که همان محبت و همان ولایت و همان ایمان، آن را به ما املاء می کند و از ما می خواهد.

با این عمل، باید جزو این خاندان و وابسته ی به این خاندان بشویم. این طور نیست که قنبرِ درِ خانه ی علی(علیه السّلام) شدن، کار آسانی باشد. این گونه نیست که «سلمان منّا اهل البیت» شدن، کار آسانی باشد.

ما جامعه ی موالیان و شیعیان اهل بیت(علیهم السّلام)، از آن بزرگواران توقع داریم که ما را جزو خودشان و از حاشیه نشینان خودشان بدانند؛ «فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست». دلمان می خواهد که اهل بیت درباره ی ما این طور قضاوت کنند؛ اما این آسان نیست؛ این فقط با ادعا به دست نمی آید؛ این، عمل و گذشت و ایثار و تشبه و تخلق به اخلاق آنان را لازم دارد.

بیانات در سالروز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۳۷۰/۵ / ۱۰



حضرت زهرا(س) ستاره ای برای پیدا کردن راه هدایت

عزیزان من! عظمت فاطمه ی زهرا سلام اللَّه علیها، در سیره ی آن بزرگوار آشکار است. یک مسأله این است که ما چه شناختی از فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها داریم؟ این یک حرف است. بالاخره دوستان اهل بیت علیهمّ السّلام، در طول زمان، تا آن جا که توانستند سعی کردند به حقِ ّ دختر پیغمبر، فاطمه ی زهرا سلام اللَّه علیها معرفت پیدا کنند. چنین هم نیست که کسی خیال کند همان طور که در زمان ما، این بزرگوار این قدر در دلها عزیز و در چشمها شیرین است، همیشه همین طور بوده است. امروز بحمداللَّه دورانِ اسلامی است، دورانِ حکومت قرآن است، دورانِ حکومت علوی و حکومت اهل بیت علیهم السّلام است و آنچه در دلهاست، بر زبانها جاری می شود. قدیمی ترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام - مربوط به قرن سوم و چهارم - به نام فاطمه ی زهرا سلام اللَّه علیهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها گرفته شده است. در گذشته به نام فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها دانشگاه تأسیس می کردند.

حتّی خلفای فاطمی که بر مصر حکومت می کردند، شیعه بودند. قرنهاست که شیعه سعی کرده به حقِ ّ این بزرگوار معرفت پیدا کند. این، یک مسأله است. مسأله ی دیگر این است که ما باید راه را از همه ی ستارگان بیاموزیم؛ «و بالنّجم هم یهتدون». انسان عاقل این گونه است. از ستاره باید استفاده کرد. ستاره در آسمان است و می درخشد. آن جا عالمِ عظیمی است. مگر این ستاره همینی است که من و شما می بینیم؟ بعضی از ستارگان که در آسمانند و مثل یک نقطه سوسو می زنند، کهکشانی هستند. گاهی یک ستاره بزرگتر است از کهکشان راه شیری که میلیاردها ستاره داخل آن است! - قدرت الهی که حدّ و اندازه ای ندارد - ولی من و شما آن را یک ستاره ی کوچکِ درخشان می بینیم. خوب؛ مقصود از این مطالب چیست؟ مقصود این است انسان عاقلی که خدا به او چشم داده است، باید از این ستاره برای امری در زندگی استفاده کند. قرآن می گوید: «و بالنّجم هم یهتدون»؛ به وسیله ی آن راه را پیدا می کنند.

بیانات در دیدار جمعی از مداحان، ۳/۹ / ۱۳۷۳



نسل حضرت زهرا سلام الله علیها نسل یازده خورشید فروزان

مصداق کوثر برای نبی اکرم، چیزهای گوناگون است. یکی از برجسته ترین مصادیق کوثر، وجود مقدس فاطمه ی زهراست؛ که خداوند متعال در این وجود مبارک، دنباله ی معنوی و مادی پیامبر را قرار داد.

برخلاف تصور دشمنان ملامتگر، این دختر بابرکت، این وجود ذی جود، آن چنان مایه ی بقای نام و یاد و مکتب و معارف پیامبر شد که از هیچ فرزند برجسته و باعظمتی، چنین چیزی مشاهده نشده است. اولاً از نسل او یازده امام و یازده خورشید فروزان، معارف اسلامی را بر دلهای آحاد بشر تابانیدند؛ اسلام را زنده کردند؛ قرآن را تبیین کردند؛ معارف را گسترانیدند؛ تحریفها را از دامن اسلام زدودند و راه سوء استفاده ها را بستند.



حسین بن علی(علیه السّلام) یکی از ذراره های فاطمه ی زهرا سلام الله علیها

یکی از این یازده امام، حسین بن علی(علیه السّلام) است که پیامبر طبق روایت فرمود:((انا من حسین و حسین سفینة النّجاة و مصباح الهدی)). با آن همه آثار و برکاتی که در آن شخصیت، در آن شهادت و بر آن قیام در تاریخ اسلام مترتب شده است، او یکی از ذراره های فاطمه ی زهراست.

یکی از این خورشیدهای فروزان، امام باقر، و یکی دیگر امام صادق(علیهماالسّلام) است که معارف اسلامی، مرهون زحمات آنهاست. نه فقط معارف شیعی، که ائمه ی معروف اهل سنت، یا بی واسطه، یا باواسطه، بهره مندان از فیض دانش آنها هستند. این کوثر فزاینده ی روزبه روز درخشنده تر، نسل عظیم پیامبر را در تمام اقطار اسلامی پراکند؛ که امروز هزاران، بلکه هزاران هزار خاندانهای مشخصِ شناخته شده ی در همه ی دنیای اسلام، نمودار بقای نسل جسمانی آن بزرگوارند؛ همچنان که هزاران مشعل هدایت در دنیا نمودار بقای معنوی آن مکتب و آن وجود مقدسند؛ این کوثر، فاطمه ی زهراست. سلام خدا بر او، درود همه ی انبیا و اولیا و فرشتگان و آفریدگان پروردگار بر او تا روز قیامت.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران۷۸/۷ / ۹



فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) عارف ترین انسانها به مقام پیغمبر و امیرالمؤمنین(ع)

اگر آن روز امت اسلامی، نصب پیغمبر را درست و با معنای حقیقیِ خودش درک می کردند و تحویل می گرفتند و دنبال علی بن ابی طالب(علیه السّلام) راه می افتادند و این تربیت نبوی استمرار پیدا می کرد. و بعد از امیرالمؤمنین هم انسانهای معصوم و بدون خطا، نسلهای بشری را مثل خود پیغمبر، پی درپی زیر تربیت الهیِ خودشان قرار می دادند، بشریت خیلی زود به آن نقطه یی می رسید که هنوز به آن نقطه نرسیده است؛ علم و فکر بشری پیشرفت می کرد؛ درجات روحی انسانها بالا می رفت؛ صلح و صفا در بین انسانها برقرار می شد و ظلم و جور و ناامنی و تبعیض و بی عدالتی از بین مردم رخت برمی بست.

این که فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) - که در آن زمان عارف ترین انسانها به مقام پیغمبر و امیرالمؤمنین بود - فرمود اگر دنبال علی راه می افتادید، شما را به چنین سرمنزلی هدایت می کرد و از چنین راهی می برد، به همین خاطر است؛ ولی بشر زیاد اشتباه می کند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز عید سعید غدیر خم۷۹/۱۲ / ۲۴

من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می گیرم

یکی از نقل قول های که در سال های اخیر به شدن مورد توجه قرار گرفت مربوط می شد به کلامی که رهبری معظم انقلاب بعد از مراسم عزای حضرت زهرا(س) هنگام صرف شام به یکی از حاضران فرمودند.
یکی از حاضرین در سفره شام مراسم ایام فاطمیه بیت رهبری نقل کرده است که سخنران مراسم، بعد از سخنرانی در حسینه امام خمینی(ره) هنگام صرف شام در محضر مقام معظم رهبری به ایشان عرضه داشت: «برخی گلایه می کنند که چرا حضرتعالی با این کسالت جسمانی، این قدر برای مراسم وقت می گذلرند و از اول تا آخر مراسم وقت می گذارند و از اول تا آخر مجلس فاطمیه و روضه را می نشینند.»

معظم له نیز در جواب فرمودند:«آنها نمی دانند، من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می گیرم.»



ایام منصوب به حضرت زهرا سلام الله علیهما فرصت مناسبی برای تأمّل در مفاهیم اسلامی

در دنیا و در رسانه های جمعی عالم، در طول سالهای متمادی، کسانی که نه برای زن، نه برای جنس انسان و نه برای کرامتهای انسانی، جز در محاسبه با پول ارزشی قائل نیستند - که متأسّفانه در تمدن کنونی مغرب، نقش مهمی را در همه عرصه ها ایفا می کنند - مسأله زن را هم برای خودشان در میدانهای مختلف به صورت یک سرمایه و یک وسیله سوداگری درآوردند؛ روی آن بحثمی کنند، فرهنگ سازی می کنند، تبلیغ می کنند و ذهنهای مرد و زن همه دنیا را در سر دو راهیِ یک وسوسه و گمراهیِ بزرگ قرار می دهند. در چنین شرایطی، جا دارد زن مسلمان با تأمّل در مفاهیم اسلامی و ارزشگذاریهای اسلامی و با دقّت در خطوطی که در نظام اسلامی برای پیشرفت زنان و مردان پیش بینی شده است، هویّت خود را بازیابی کند و قامت رسای استدلال را در مقابل سفسطه ها و وسوسه های عوامل صهیونیسم و سرمایه گذاری و زراندوزی به نمایش درآورد.



فاطمه زهرا سلام الله علیها قلّه این فضائل اسلامی

خودِ الگوی فاطمه ی زهرا سلام الله علیها که در دوران کودکی، در بعد از هجرت پیغمبر به مدینه، در داخل مدینه و در همه ی قضایای عمومی آن روز پدرش - که مرکز همه حوادثسیاسی اجتماعی بود - حضور داشت، نشان دهنده نقش زن در نظام اسلامی است. البته فاطمه زهرا سلام الله علیها قلّه این فضائل است.


شما دخترانِ فاطمه هستید؛ فرزندان فاطمه زهرا هستید؛ دنباله روان فاطمه زهرا هستید

بدانید امروز در هیچ جای دنیا زنانی که مثل این مادران شهدای ما، مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه ما، مادرانی با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قویتر و آگاهانه تر ایستادند، در این میدان بسیارند. این همان تربیت اسلامی است؛ این همان دامان پاک و مطهّر و نورانی فاطمه زهرا سلام الله علیهاست. شما دخترانِ فاطمه هستید؛ فرزندان فاطمه زهرا هستید؛ دنباله روان فاطمه زهرا هستید.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار گروه کثیری از بانوان۷۹/۶ / ۳۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار