|
|
کدخبر: ۱۵۱۴۴۳

تکرار / عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که ملی بودن نفت به معنای بودن نفت در دست دولت نیست گفت: مشکل اینجاست که علاوه بر دولت، مردم هم از پول نفت خوششان می آید.

مرتضی عزتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: من باورم این است دولت نباید اختیار نفت را داشته باشد. نه اختیار فروشش را و نه اختیار اینکه چقدر بفروشد را و نه اختیار درآمدش را.
وی افزود: این نفت، نفت ملت است ولی اشکال این است که دولت دوست دارد دست خودش باشد. ما نفتمان باید ملی باشد نه اینکه کارخانه مان ملی باشد. الان ما نفتمان ملی است. لوله نفتمان هم ملی است. پالایشگاه نفتمان هم ملی است. کشتی صادرکننده نفتمان هم ملی است. حتی کارگزاری که در بورس لندن هست هم ملی است. یعنی تمام این موارد دست دولت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ملی بودن نفت به معنای بودن نفت در دست دولت نیست، گفت: ملی بودن نفت یعنی استفاده از این موهبت الهی باید برای ملت ایران سود آفرین باشد، باید موجب ارتقای سطح زندگی مردم شود، نه اینکه با صرف درآمدهای آن در خرج های جاری کشور و یا ریختن پول نفت در دامن مردم موجب تشدید رکود و تورم شویم.
وی با اشاره به اینکه بودن نفت در دست دولت است که موجب شده با خرج درآمدهای نفتی، اقتصاد ما بیمار شود، ادامه داد: مجلس باید یک برنامه بلند مدت برای نفت ملت بریزد و بگوید چقدر باید استخراج شود. در هر مقطعی هم می تواند این برنامه را عوض کند و حتی روی برنامه پنج ساله بازنگری کند. استخراج نفت هم کار فنی یک شرکت است که می تواند بخش خصوصی هم باشد و هماهنگی کارهای اجرایی در وزارت نفت و در دست دولت باشد.
این کارشناس اقتصاد، به لزوم تغییر نگاه به نفت در بین مردم، دولت و مجلس اشاره کرد و اذعان داشت: نفت سرمایه ملی است نه جیبی برای دست کردن در آن و خرج کردن.
وی ادامه داد: درآمد نفتی ابزار خوبی برای رسیدن دولت به اهدافش است. حالا این اهداف می تواند اهداف گروهی باشد برای اینکه بخواهد رای آورده و حاکم شود یا نمایندگانش رای بیاورند و یا اینکه این پول در دستش باشد و به راحتی هر کس نق زد با تخصیص پول جبران کند. اگر مردم شلوغ کردند که نان گران شده، یارانه بدهد، مردم گفتند آب نداریم سد بسازد، لوله کشی های پرهزینه انجام دهد، که اگر این پول نفت به راحتی در دست دولت نباشد که هزینه کند نمی تواند این کارها را انجام دهد. این پول نفت در واقع ابزار کاملی برای رفع انتقادهاست. فشار که به دولت می آید خرج می کند. درد مردم را تسکین نمی دهد بلکه درد خودش را تسکین می دهد. من معتقدم هزینه کردن های دولت هم برای خودش است. اگر فشار به دولت بیاید که آقا کار نداریم هزینه اختصاص می دهد برای اعطای وام خوداشتغالی به مردم.
عزتی با بیان اینکه مشکل اینجاست که علاوه بر دولت، مردم هم از پول نفت خوششان می آید، گفت: وقتی شعار آوردن پول نفت سر سفره مردم داده شد، به مردم نگفتیم اگر یک میلیون بیاید سر سفره ات از آن طرف سه میلیون از سر سفره ات می رود، نگفتیم اگر این نفت به جای سرمایه گذاری، یارانه نقدی شود، توسعه اشتغال و رونق اقتصادی که باید به دنبال داشته باشد را نخواهیم داشت.
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: باید با تغییر نگاه به نفت از گذشته درس بگیریم و جدایی بودجه از نفت به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود تا درآمدهای نفتی در قالب صندوق توسعه ملی به طور مناسبی برای سرمایه گذاری، رونق اقتصادی و توسعه اشتغال پایدار در کشور هزینه شود.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار