|
|
کدخبر: ۱۵۱۷۲۶

یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مشاور مدیرعامل بانک انصار گفت: مسئولان اقتصادی کشور در عین با سواد بودن، اقتصاددانان شیک پوش و یقه سفید هستند. به عبارت دیگر اقتصاددانانی نیستند که دل به دریا بزنند، خطر کنند و آبروی خود را برای اجرای اقتصاد مقاومتی وسط بگذارند.

بهاروند در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا تاکید بر این که اگر چند مشخصه اصلی را مد نظر قرار بدهیم بهتر می تواند مفهوم اقتصاد مقاومتی را درک کند، اظهار کرد: زمانی افراد احساس می کنند ادبیات اقتصاد مقاومتی یک ادبیات جدید است، اما زمانی نیز وجود دارد که این سخنان مقداری با نظر صاحبنظران متفاوت است.

وی افزود: بحثی که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی مطرح کرده اند در کشورهای دیگر هم سابقه دارد، آنها اقتصاد خود را نفوذناپذیر، مستحکم، اقتصادی که زایش داشته باشد، نامگذاری کرده اند. به عنوان مثال اقتصاد چین با تکیه بر خصوصیت اجتماعی که دارند چیده شد و چنین ادبیاتی هم وجود دارد.

بهاروند با تاکید بر این که زمانیکه از واژه اقتصاد مقاومتی استفاده می شود بار عقیدتی و سیاستی در آن می آید، اظهار کرد: یعنی معنی جهاد پشت اقتصاد می آید و برای همین روشنفکران احساس می کنند نسبت به این واژه بیگانه هستند و نسبت به آن موضع می گیرند.

وی ادامه داد: اما این افراد در ادبیات مرسوم خود از آن استفاده کرده اند، مانند این که بر مزیت های نسبی اقتصاد تکیه کنیم. اگر کشوری بر مزیت نسبی تکیه کند و در آن متخصص شود در این زمینه یک کشور پیش رو می شود. به عنوان مثال چین در جمعیت مزیت دارد و بنابراین صنایع آن صنایعی کاربر است.

بهاروند با بیان این که روشنفکران در مقابل بحثجهاد و عقیده ای که پشت اقتصاد مقاومتی است موضعگیری می کنند، افزود: به نظرم رهبر معظم انقلاب با این واژه ای که بکار بردند در واقع جمع عقیده سیاست اقتصاد را به کار بردند و ما باید پیگیری کنیم تا اقتصاد کشور را ایمن کنیم.

مشاور مدیرعامل بانک انصار در ادامه با اشاره به این که به لحاظ شاخص های اقتصاد خوب عمل نکرده ایم، گفت: به عنوان مثال شهروندان نسبت به این که نرخ سود بانکی ۱۵ یا ۲۱ درصد باشد هیچ واکنشی نشان نمی دهند فقط می خواهیم وام را بگیرم و آنرا به زخمی بزنیم. ولی وقتی در جامعه ای هم برای مردم شاخص ها و عملکردها ساختاری اقتصاد، موسسات و نهادهای اقتصادی به گونه ای تعریف شود که کارها راه بیفتد دیگر بین یک و ۲ درصد سود وام ها فرق گذاشته می شود.

بهاروند تصریح کرد: برای اقتصاد مقاومتی چند کلمه کلیدی وجود دارد، یک فضای خیلی کلی به نام کارایی، بهره وری و تکیه بر مزیت نسبی داریم. اگر این چند کلمه کلیدی را داشته باشیم می توانیم به سمتی برویم که رهبر معظم انقلاب از ما می خواهد.

وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی و دامپروری نسبت به کشورهای خاورمیانه مزیت نسبی داریم، اما به این سمت نرفته ایم و اگر هم برویم بعضی جاها که رفته اند دنبال زنجیره تولید و ارزش نبوده اند. وقتی در مناطق غربی و دشتی کشور بحثکشاورزی و دامپروری را راه اندازی می کنیم همان جا نیز مقدمات زنجیره تولید و ارزش را فراهم کنیم.

مشاور مدیرعامل بانک انصار گفت: با فرآوری، تولید انواع محصولات لبنی و گوشتی زنجیره تولید و ارزش دامپروری را کامل کنیم یا این که در صنعت نفت از پایین دستی تا بالا دستی زنجیره ارزش در خیلی مفقود است. ما فقط نفت را استخراج و آنرا صادر می کنیم. در صنایع معدنی هیچ چیزی نداریم و فقط کوه را به ایتالیا و فرانسه صادر می کنیم و همان را چندین برابر به خودمان می فروشند.

بهاروند تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب این است که ما برویم زنجیره ارزش و مزیت نسبی را کامل کنیم و به سمت بهبود ساختارها برویم و از آن طرف هم صرفه جویی و بهره وری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که در حوزه پولی و بانکی هم کارهای زیادی را می توانیم انجام دهیم، اظهار کرد: کسانیکه از حوزه پولی و بانکی خدمات می گیرند از مصرف کننده تا تولیدکنندگان وضعیت های اقتصادی و اجتماعی متفاوتی در حوزه کاری دارند. هر کس در هر مقطعی نیاز دارد؛ زمانی کسی نیاز حمایتی دارد مانند پارک های علم و فناوری که باید به آنها کمک کنیم.

کارشناس اقتصاد ادامه داد: اما زمانی نیز هست که کسی در قله است و محصولات خود را صادر می گیرد، پول برای این افراد گران باشد و در عین حال برای انهایی که در اول زنجیره تولید قرار دارد، پول باید ارزان باشد. بنابراین در حوزه خدمات پولی و بانکی عین کاری که در صنعت باید انجام شود باید زنجیره ارزش ایجاد شود.

به گفته بهاروند، هر جایی در این مملکت در حوزه های پولی و بانکی، خدمات، بازرگانی، تولید و… به سمت زنجیره ارزش رفتیم اقتصاد ایران درو ن زا و مقاومتی خواهد شد که در برابر همه تهدیدات مستحکم است.

بهاروند در پاسخ به این پرسش که نقش کدام از مخاطبان اقتصاد مقاومتی(مردم، مسئولان و جامعه علمی و نخبگان) پررنگ تر است، گفت: با ادبیات اقتصاد اگر به این پرسش پاسخ دهم باید بگویم که نقش این ۳ مخاطب مساوی بوده و هیچ فرقی بین آنها نیست.

وی در عین حال ادامه داد: از سوی دیگر اصلاح الگوی مصرف داریم، ما در هم بحثاقتصادی و آیات و روایت ها الگوهای فراوانی داریم. همچنین در خرج کرد مسئولان در حوزه های عمرانی هم بر اساس آیات و روایت ها می توانیم الگوسازی کنیم.

مشاور مدیرعامل بانک انصار خاطرنشان کرد: اما اگر در بحثاثرگذاری بخواهیم ارزیابی کنیم، حوزه مسئولان اثر بیشتری نسبت به سایر مخاطبان دارد. اما واقعیت این است که مسئولان اقتصادی کشور در عین با سواد بودن، اقتصاددانان شیک پوش و یقه سفید هستند. به عبارت دیگر اقتصاددانانی نیستند که دل به دریا بزنند، خطر کنند و آبروی خود را وسط بگذارند. به همین دلیل اولویت اول در اقتصاد مقاومتی مسئولان اقتصادی کشور هستند.

بهاروند در پاسخ به این پرسش که گام اول برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب چیست، اظهار کرد: به نظرم دولت در زنجیره ارزش تولید، خدمات، بازرگانی و پولی و بانکی باید لیستی تهیه کند تا مشخص شود کجا حلقه مفقودی داریم. برای این ۴ حوزه می توانیم یک نمودار از دوران تولید تا بلوغ بکشیم که مشخص می شود در چه مرحله ای انباشت مراکز داریم و چه قسمتی مفقود است.

وی افزود: مثلا در بحثبازرگانی در کجا حلقه مفقودی داریم البته مشخص است که در حوزه خارج از کشور. یا این که باید اینترنت بین المللی در بین بانک ها ایرانی داشته باشیم که آنرا نداریم. چنانچه در حوزه های مختلف از جمله بازرگانی حلقه های مفقودی را شناسایی و برطرف کنیم دیگر هیچ چیزی نمی تواند ما را تحریم کند.

وی تصریح کرد: وقتی در دل کار هستیم و آنها به ما وابسته هستند دیگر تهدید به نام تحریم معنا ندارد.

کارشناس اقتصاد با تاکید بر این که در بازرگانی مزیت داریم، اظهار کرد: پیشینیان ما از راه ابریشم کار تجارت را انجام دادند که در دنیا ماندگار شده است.

بهاروند همچنین در پاسخ به این که مهم ترین موانع در امر واگذاری امور به مردم به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های اقتصاد مقاومتی چیست، بیان کرد: یک سری مشکلات اجرایی در این بخش داریم، فرض کنید می خواهیم یک شرکت پتروشیمی را واگذار کنیم، چه کسی را می خواهیم پیدا کنیم که بتواند این شرکت را بخرد. اگر بخواهیم خصوصی سازی را به معنای قبلی را دنبال کنیم و فردی بیاید و سهام را بخرد. مگر این که شخص از طریق سیستم بانکی(دریافت وام) شرکت را بخرد و پس از آن تمام هم و غم خریدار بازپرداخت تسهیلات می شود.

مشاور مدیرعامل بانک انصار ادامه داد: در این صورت خریدار، کارمندان و کارگران تاوان بدهکاری صاحب این شرکت را پس می دهند و شرو ع به ورشکسته شدن و فروختن اموال و تجهیزات و اخراج کارگران می کنند.

بهاروند با بیان این که سیستم قبلی خصوصی سازی این قبیل ایرادها را داشت، گفت: رهبر معظم انقلاب می فرماید که اقتصاد را مردمی کنید، به نظرم منظور ایشان حرکت به سمت تعاونی هاست نه به سمت خصوصی سازی قبلی. شرکت های بزرگ بخش خصوصی خیلی سخت این موضوع را قبول می کنند، اما عموم مردم این مسئله را می پذیرند.

وی یادآور شد: برای برون رفت از درآمدهای نفتی کارهایی مانند تشکیل صندوق ذخیره ارزی تشکیل شد اما در ادامه برای آن که بتوانند از منابع آن دست ببرند عنوان آن را صندوق توسعه ملی کردند و منابع آن را در جایی که اولویت نبود، خرج کردند.

وی تاکید کرد: در کشور نروژ صندوقی اینچنینی تشکیل شد که هیچکس اجازه دست زدن به منابع آنرا نداشت مگر با اجازه مجلس. اگر هم قرار بود خرج شود باید در خارج از کشور هزینه می شد تا تاثیر تورمی در داخل کشور نداشته باشد. این در حالی است که ما به شدت در مسیر انحرافی حرکت کردیم و چیزی که باید برای مواقع ضروری مصرف می شد در بازار خرج شد.

این کارشناس اقتصاد با بیان این که با این کار ارز را به باد دادیم، اظهار کرد: باید قوانین بازدارنده و محدودکننده در این حوزه داشته باشیم و بخشی از منابع را در صنایع، کشاوری، دامپروی هزینه کرده و بخش زیاد آنرا در خارج کشور سرمایه گذاری کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار