|
|
کدخبر: ۱۵۳۰۹۸

زائری:

متاسفم که بگویم در عملکرد و رفتار مسئولان فرهنگی کشور باوری که نشان دهنده اعتقاد به فرهنگ جهادی باشد، دیده نمی شود و آنها تنها به فکر گذران امور هستند.

گروه فرهنگی مشرق- حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری نویسنده، روزنامه نگار و فعال فرهنگی با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر فعالیت جهادی در عرصه فرهنگ اظهار کرد: مدیریت جهادی یک مفروض دارد مبنی بر اینکه ما در وضعیت جنگ و جهاد هستیم و به همین خاطر باید جهادی عمل و مدیریت کنیم اما متاسفم که باید بگویم باور مدیران ما این نیست که ما در چنین موقعیتی قرار داریم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من، جز رهبر انقلاب و تنی چند از مسئولین کشور و نیروهای فعال و فداکار فرهنگی و بسیجی و مومن، در عمل مسئولان میانی عرصه فرهنگی ما، باور جدی به حرکت جهادی و موقعیت جهادی فعلی ما ندارند. در میان آنها شعار و صحبت از این مسئله هست اما در عمل اقتضائات و الزامات این باور در درون آنها نیست. سوال من این است که اگر ما اعقاد و باور به جنگ و جهاد داشته باشیم، دیگر به حاشیه ها می پردازیم؟ بر سر مسائل بی اهمیت دعوا می کنیم؟ وسط میدان جنگ رزمنده را سرکوب می کنیم؟ و یا در شب بمباران دشمن، چراغ خانه را روشن می کنیم؟

زائری با بیان اینکه «متاسفم که باید بگویم در عملکرد و رفتار مسئولان فرهنگی کشور باوری که نشان دهنده اعتقاد به فرهنگ جهادی باشد، دیده نمی شود» افزود: اجرای کار فرهنگی به جای گیر کردن در پیج و خم های روابط خشک اداری و نظام کهنه و ناکارآمدسازمانی موجود باید به بخش غیردولتی واگذار شود و دولت باید تنها به نظارت و سیاست گذاری و حمایت بسنده کند.

مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تصریح کرد: دولت از سویی باید بر اساس اهداف کلان نظام، قانون اساسی و برنامه توسعه و سند چشم انداز در حوزه فرهنگ سیاست گذاری کند و از سوی دیگر باید بر اجرایی شدن سیاست هایش نظارت و در نهایت از کسانی که این اهداف را بیشتر محقق می کنند، حمایت کند. اما متاسفانه الان اتفاقی که در حال رخ دادن است، شکل گیری یک سیاستگذاری غیرشفاف است تا جایی که در حوزه های مختلف فرهنگی اعم از نشر و سینما و… کمتر جایی پیدا می کنید که بگوید چشم انداز من برای سال ۱۴۰۰ این است و بداند به کجا می رود.

این فعال فرهنگی همچنین گفت: حمایت دولت باید ناشی از نظارت باشد یعنی به یک فعال فرهنگی اعلام شود که در صورت تامین اهدافی مشخص، در حوزه فعالیت خودش مورد حمایت قرار می گیرد. اما نظارت های فعلی ما تنها جنبه سلبی دارند و غافلیم از اینکه اساس کار نظارت باید ایجابی باشد و جبنه سلبی هم لازم است که تنها منفعلانه و در حداقل ممکن صورت بگیرد.

زائری ادامه داد: در بخش مطبوعات رسما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده که حمایت بر مبنای شمارگان است. من نمی دانم در کجای دنیا این مسئله رایج است و کدام منطق عقلی این را توجیه می کند؟ در وضع موجود یک نشریه زرد که از بدترین شیوه ها برای جلب مشتری استفاده می کند و مخاطبی را دور خود جلب می کند، مورد حمایت قرار می گیرد اما در مقابل نشریاتی که می خواهند به باوربخشی و عمق دهی به تفکر مخاطب عمل کنند، چون گیشه کمتری نسبت به آنها دارند، کمتر مورد حمایت قرار می گیرند و این یک فاجعه است.

وی تاکید کرد: فاجعه ای که در حوزه مطبوعات در حال رخ دادن است و باید آن را هشدار داد، کاهش و ضعیف شدن روز به روز مطبوعات جدی است که مخاطب را به اندیشیدن دعوت می کنند.

این فعال رسانه ای افزود: در حوزه مطبوعات دینی و انقلابی که رهبری هم تاکید کرده اند باید به کمک آنها مخاطب جوان دینی و انقلابی را کشف و مورد توجه قرار داد، روز به روز شاهد تعطیلی نشریات هستیم. یعنی از سویی رهبری انقلاب در حال توصیه به ترویج ارزش ها می کنند و از سوی دیگر ارگان ها و عناصر ترویج دهنده این باورها در حال ضعیف شدن و تعطیلی هستند. به نظر من اتفاقات فعلی در کشور ما در حوزه فرهنگ در خوشبینانه ترین حالت معکوس وضعیتی است که رهبر انقلاب به آن دعوت می کنند.

زائری در پایان گفت: اگر ما صحبت از مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ می کنیم، بر پایه این باور است که در جنگ و شبیخون فرهنگی، اقتصاد و سیاست محور نیست، بلکه فرهنگ محور کار است اما به نظرم مسئولان فرهنگی ما این نگاه را به هیچ وجه ندارند و تنها به فکر گذران امور هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار