|
|
کدخبر: ۱۵۳۴۹۰

رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه علی رغم شعار حمایت از تولید ملی هیچگونه شاخصی برای تحقق این هدف مشاهده نمی شود، گفت: بانک ها خود به نوعی رقیب صنعت گران و فعالان اقتصادی شده و مانع توسعه هستند.

محمد رضا دیانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر نظام پولی و مالی بر اقتصاد کشور حاکم شده است، اظهار داشت: این موضوع دقیقاً در قرآن نیز یادآوری شده که اگر نظام پولی و مالی حاکم بر اقتصاد کشور شود آن اقتصاد در روند نادرستی حرکت می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون لیبرالیسم مالی حاکم بر مسائل کشور بوده و دولت هیچ اقدامی را برای جلوگیری از این امر نمی کند، افزود: تخلفات بزرگی در بانک ها در حال اتفاق است که مراجع ذی ربط نه تنها مانع آن نمی شوند بلکه در مقابل آن سکوت نیز کرده اند.

رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اضافه کرد: متخلفین مشغول دور زدن قوانین هستند به نحوی که در نظام پولی و بانکی این امر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

دیانی با بیان اینکه بانک ها خود به نوعی رقیب صنعت گران و فعالان اقتصادی شده اند، گفت: سیستم بانکی به جای انجام وظایف خود که همان جذب سپرده ها و ارائه تسهیلات است به سمت فعالیت های اقتصادی رفته است که این امر باعثشده تا آنها از وظیفه اصلی خود فاصله بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بانک ها بیشتر به زیرمجموعه های خود تسهیلات داده و تمایلی به ارائه تسهیلات به صنایع را ندارند، تصریح کرد: این امر درحالی است که بدهی های معوق بخش صنعت به بانک ها فقط ۱۴ درصد است و مابقی معوقات بانکی مربوط به بخش هایی است که خود سیستم بانکی به افراد مختلف تسهیلات ارائه نموده است.

رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران افزود: در حقیقت نظام کارشناسی و اعتباری دقیق سنتی در سیستم بانکی فراموش شده است و بیشتر منافع حرف اول را می زند آنان معیارهای خاص خود را در ارائه تسهیلات درنظر می گیرند که به هیچ عنوان منطقی نیست.

*حمایت از تولید ملی فقط در حد شعار است / لزوم تحول سیستم بانکی کشور

دیانی با بیان اینکه نرخ های پیشنهادی سیستم بانکی جهت بازپرداخت تسهیلات فقط به درد سفته بازی و دامن زدن به تورم می خورد، اظهار داشت: شرایط سخت بانک ها به هیچ عنوان برای پویایی اقتصاد کشور مناسب نیست حتی متأسفانه بخش های نظارتی نیز مکانیزم مناسبی را برای برخورد با بانک های متخلف انجام نمی دهند. در این زمینه قوه قضاییه نیز در مقابل تخلفات سیستم بانکی برخورد جدی را اعمال نمی کند.

وی ضمن بیان این که بانک مرکزی هم متأسفانه برخورد جدی را با بانک های متخلف در عدم اجرای بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی انجام نمی دهد، اضافه کرد: تمام این موارد و مشکلات بانکی شرایط سختی را برای واحدهای تولیدی بوجود آورده است به نحوی که اگر تولیدکنندگان بتوانند منابعی را از بانک ها دریافت کنند آنان را در جهت توسعه صنعتی به کارنگرفته و فقط برای جلوگیری از توقف چرخه تولیدات خود استفاده می کنند.

به اعتقاد دیانی، هم اکنون تولیدکنندگان منابع مناسبی را در سیستم بانکی دریافت نمی کنند که در همین راستا چندان نمی توان به توسعه صنعت در آینده امیدوار بود.

وی با بیان این مطلب که علی رغم شعارهای حمایت از تولید ملی هیچگونه شاخصی برای تحقق این هدف مشاهده نمی شود، گفت: اگر دولت تدابیری را برای این موضوع در نظر نگیرد صنعت نه تنها نمی تواند رشد منفی سالهای اخیر خود را جبران کند بلکه به رشد و توسعه نیز دست پیدا نخواهد کرد.

رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه سایر ابزارهای پولی و مالی نیز از جمله بورس به سیستم بانکی ارتباط دارند، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی می بایست منابعی را در اختیار واحدهای تولیدی قرار می داد اما بانک ها تا سهم مشارکتی در این منابع نداشته باشند آنها را در اختیار متقاضیان قرار نمی دهند.

وی با طرح این پرسش که باید با گزارش میدانی میزان تسهیلات اختصاصی صندوق توسعه ملی را به واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار داد، اظهارداشت: بنده معتقدم قوه قضاییه، دولت و قوه مقننه باید پیگیر تحول نظام بانکی کشور و اصلاح قوانین و مقررات بانکی باشند اما این موضوع در دولت گذشته نیز مطرح که متأسفانه نتوانست به نتایج مناسبی دست پیدا کند.

دیانی با اشاره به اینکه باید گروهی متشکل از قوه مجریه، قضاییه و دولت ضمن تشکیل کمیته ای مسائل بانکی را پیگیری نمایند، گفت: باید تخلفات نظام بانکی مورد بررسی قرار گیرد و سریعاً اموال و دارایی های ثابت غیر مولد بانک ها واگذار شده و تبدیل به پول جهت ارائه تسهیلات به واحدهای متقاضی شود.

وی دیگر مشکل اساسی بخش صنعت را نبود هیچ راهکاری از سوی دولت برای توسعه این بخش دانست و افزود: عدم برنامه ریزی باعثمی شود تا منابع به صورت متمرکز برای تحقق اهداف هدایت نشود.

رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران ضمن گلایه از اینکه سیاست های جدی برای حمایت از بخش صنعت وجود ندارد، گفت: باید با اولویت بندی و تدوین یک برنامه منسجم ضمن تقویت بخش صادرات اقدامات مناسبی را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به کار گیریم.

وی با انتقاد از اینکه رقم پیشنهادی دولت در کمک به واحدهای تولیدی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها بسیار اندک است، تصریح کرد: این رقم بیشتر به درد پژوهش و مسائل جنبی تولید می خورد و راه علاجی برای واحدها به شمار نمی آید.

دیانی دیگر موضوع مورد بحثدر حوزه تولید را مدیریت واردات دانست و گفت: در شرایط فعلی باید قوانین با اصلاحاتی همراه شود تا با مدیریت واردات از تولید ملی حمایت کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار