|
|
کدخبر: ۱۵۴۶۲۸

معاون وزیر نیرو با اشاره به عبور ظرفیت تولید برق ایران از مرز ۷۰ هزار مگاوات از افزایش دو برابیر صادرات و واردات برق خبر داد و گفت: دولت برای نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی خانگی و تجاری تسهیلات بلاعوض پرداخت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ فلاحتیان در نشست معاونان و مدیران وزارت نیرو با بیان آنکه ظرفیت نیروگاهی ایران هم اکنون به بیش از ۷۰ هزار و ۳۰۰ مگاوات رسیده است، گفت: هم اکنون ۱۱۰ نیروگاه همچون ۲۶ نیروگاه خصوصی در کشور فعال است و بیش از ۴۵ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام آنکه تولید ناویژه برق در کشور از حدود ۱۷۸ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۸۴ به ۲۶۵ میلیارد کیلووات ساعت در پایان سال گذشته رسیده است، تصریح کرد: همچنین تعداد مشترکان برق در این دوره از ۱۹.۶ میلیون مشترک به ۳۰.۳ میلیون مشترک رسیده و هرساله شمار مشترکان برق کشور ۱.۵ میلیون فقره افزایش می یابد.

این مقام مسئول، افزود: نیاز مصرف برق کشور نیز در این دوره از ۳۲ هزار مگاوات به ۴۶ هزار و ۳۴۴ مگاوات رسیده و مصرف برق کشور در سال گذشته ۶.۶ درصد درمقایسه با سال پیش از آن رشد داشته است.

فلاحتیان همچنین از رشد حجم صادرات برق ایران از ۲.۷۶ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۸۴ به ۱۱.۷۷ میلیارد کیلووات ساعت در پایان سال گذشته خبر داد و یادآور شد: در این مدت، میزان واردات برق نیز از دو میلیارد کیلووات ساعت به ۳.۷ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.

معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه هم اکنون ۱۷ هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور وجود دارد، بیان کرد: سال گذشته قراردادهایی به روش BOT با بخش خصوصی منعقد شده است که در صورت اجرا، بازده این نیروگاه ها از ۳۱ به ۴۹ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ظرفیت کنونی نیروگاه های بادی و خورشیدی کشور را ۲۰۰ مگاوات اعلام کرد و اظهار داشت: براساس برنامه ریزی پنج ساله، ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات به هفت هزار مگاوات افزایش یابد.

فلاحتیان افزود: تاکنون ظرفیت های کشور برای ایجاد نیروگاه های بادی تعیین و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد به روش BOT با بخش خصوصی منعقد شده است ضمن آنکه نصب پانل های خورشیدی بر بام مساجد، مدارس، اماکن عمومی و منازل در دستورکار است و ۵۰ درصد از هزینه موردنیاز برای ایجاد واحدهای خورشیدی در بخش خانگی به صورت کمک بلاعوض توسط دولت تامین می شود.

این مقام مسئول توسعه نیروگاه های تجدید پذیر را از برنامه های اولویت دار صنعت برق عنوان کرد و گفت: درمجموع در پنج سال آینده باید ۳۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد شود.

معاون وزیر نیرو همچنین پیک مصرف برق را برای تابستان امسال نزدیک به ۵۰ هزار مگاوات پیش بینی و ابراز امیدواری کرد: با همکاری مردم و صنایع، تابستان امسال بدون مشکل در تامین برق سپری شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار