|
|
کدخبر: ۱۵۷۹۵۴

چند روز پیش ابراهیم اصغرزاده اعلام کرد که حاضر است بابت اشغال سفارت امریکا و گروگانگیری عذرخواهی کند.

گروه فرهنگی مشرق- چند روز پیش ابراهیم اصغرزاده اعلام کرد که حاضر است بابت اشغال سفارت امریکا و گروگانگیری عذرخواهی کند. اصغرزاده که یکی از اعضای هسته اولیه تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ است در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها گفت: ارتباط ایران و امریکا نباید اسیر گذشته و تاریخ باشد. اصغرزاده اذعان کرد: اگر منافع ملی کشورم حکم کند، حاضرم بابت گروگانگیری عذرخواهی کنم.

ابراهیم اصغرزاده یک فعال سیاسی اصلاح طلب است و این روز ها در سمت مشاوره پروژه ساخت فیلم سینمایی درباره تسخیر لانه جاسوسی فعالیت می کند. ساخت فیلم درباره تسخیر لانه جاسوسی زمانی بر سر زبان ها افتاد که امریکایی ها فیلم «آرگو» را ساختند. آرگو را بن افلک با تهیه کنندگی جورج کلونی ساخت و در آن داستان فرار چند امریکایی از ایران را به نمایش گذاشت. فیلم بن افلک همه مشخصه های یک فیلم امریکایی را دارد، در آن امریکایی ها برای وطن و منافع ملی خود از جانشان مایه می گذارند و در مقابل دشمنان احمق اما پرقدرت چنان شجاعانه ظاهر می شوند که دشمن چاره ای جز تسلیم ندارد. «آرگو» با این مشخصات توانست روایتی دروغ آمیز و جعلی را از تسخیر واقعه لانه جاسوسی به نمایش بگذارد. روایتی که باعثشد یک شکست بزرگ تاریخی برای امریکا در ورژن سینمایی به یک پیروزی تبدیل شود. امریکایی ها با آنکه آرگو از نظر کیفی اثری کاملاً متوسط است، به آن اسکار بهترین فیلم را دادند.

آرگو همان طور که در جهان سر و صدا به پا کرد در داخل ایران نیز واکنش های زیادی را داشت و از جمله ایجاد تب و تاب ساخت فیلمی درباره تسخیر لانه جاسوسی. این کار هم اکنون با تأخیر حدود دو سال توسط سیدجمال ساداتیان در حال انجام است. پروژه ای که بدون معرفی کارگردان در حال پیشرفت است و قرار شده چندین بازیگر خارجی نیز در آن نقش آفرینی کنند. اما نکته جالب درباره این پروژه سینمایی حضور ابراهیم اصغرزاده به عنوان مشاور است. اصغرزاده از این جهت که یکی از اشخاص مطلع و منبع اطلاعات درباره واقعه تسخیر لانه جاسوسی است، جایگاه ویژه ای دارد اما آن ابراهیم انقلابی که در سال ۵۸ نقشه تسخیر لانه جاسوی را کشید، امروز در قامت یک اصلاح طلب تمام عیار ظاهر و حتی حاضر شده است به خاطر آن اقدام از امریکایی ها عذرخواهی کند! حال چطور می توان انتظار داشت که اصغرزاده با چنین روحیاتی مشاوره صادقانه و صحیحی برای ساخت پروژه تسخیر لانه جاسوسی ارائه نماید؟ چه کسی می تواند تضمین دهد که اصغرزاده برای آنچه بهبود روابط ایران با امریکا می داند روی «تاریخ» قلم تصحیح بکشد و آن چیز هایی را که ممکن است باعثرنجش امریکایی ها در فیلم احتمالی می شود کلاً حذف کند یا روایت تازه ای باب میل آنها ارائه کند!

ابراهیم اصغرزاده که امروز حاضر است به خاطر کاری که در سال ۵۸ کرده از امریکایی ها عذرخواهی کند، آیا فیلم آرگو را دیده است؟ البته بنا به وظیفه مشاوره فیلم تسخیر لانه جاسوسی احتمالاً باید آرگو را دیده باشد، هم اکنون وی می تواند به این سؤال پاسخ دهد که آیا امریکایی ها که خود را مشتاق عادی سازی روابط با ایران نشان می دهند در این فیلم چقدر به تاریخ وفادار بوده اند؟ آیا صرف نشان دادند چند تصویر گرافیکی درباره تاریخ ایران و انقلاب می تواند توجیه کننده دروغ های آرگو باشد؟ اگر تاریخ مهم نیست، پس چرا هالیوود برای ساخت آرگو هزینه می کند و به آن بهترین جایزه سینمای امریکا را می دهد؟ فلسفه ساخت پروژه سینمایی تسخیر لانه جاسوسی، بازگویی صحیح بخش مهمی از تاریخ معاصر است، این کار آنقدر مهم و استراتژیک است که برای انجام آن نیاز به مشاورینی داریم که برای رسیدن به آمال سیاسی خود واقعیت های تاریخی را نادیده بگیرند یا خدای ناکرده دست به تحریف آن بزنند.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار