|
|
کدخبر: ۱۵۸۰۷۲

در راستای برگزاری کنگره بین المللی آزمایشگاهیان ایران عنوان شد

خبرگزاری تسنیم: دبیر علمی کنگره بین المللی آزمایشگاهی ایران با اشاره به اینکه تربیت نیرو در رشته آزمایشگاهی مناسب نیست، از کمبود تجهیزات تشخیص بیماری های متابولیک خبر داد، براین اساس از اردیبهشت آزمایشگاه های تهران و البرز مورد اعتباربخشی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، محمد تقی خانی در نشست هفتمین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی در رشته آزمایشگاهی در کشور مناسب نیست از کمبود تجهیزات تشخیص بیماری های متابولیک خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه دانشجویان تصور می کنند گرفتن یک مدرک کافی است، در حالیکه نظام آزمایشگاهی کشور باید ارتقا و بازنگری در آن صورت پذیرد که این مسئله دغدغه جامعه آزمایشگاهیان کشور است.

وی درباره وضعیت کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی عنوان کرد: تجهیزات در همه حرفه های پزشکی نقش مهمی دارد چرا که کمک مهمی را در ارائه خدمات برعهده دارد. در چند سال اخیر به واسطه برگزاری کنگره های آزمایشگاهی با تجهیزات مدرن دنیا مواجه بودیم و تلاش شد تا کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد، اما با گران شدن ارز، تجهیزات آزمایشگاهی نیز گران شد و این گران شدن به آزمایشگاه ها و مردم تحمیل شد. در نتیجه مردم دچار مشکلات مالی و ناراحتی شدند که امیدواریم بیمه ها توان مالی بالایی را کسب کنند و مردم دیگر دغدغه پرداخت اینگونه هزینه ها را نداشته باشند.

تقی خانی درباره اینکه چه آزمایش هایی در کشور انجام نمی شود، بیان داشت: به عنوان مثال در آزمایش های بیوشیمیایی و ژنتیک تا حدودی تجهیزات مدرن را نداریم در حالی که در دنیا این آزمایش ها انجام می شوند و می توانند به راحتی ژن های معیوب را شناسایی کنند. در شناسایی ژن های معیوب و برخی بیماری های متابولیک مانند سرطان ها به خصوص سرطان سینه مجبوریم نمونه های آزمایشگاهی را به خارج از کشور بفرستیم. اما در ۹۵ درصد آزمایش ها که معمولی است و نیاز بیماران را شامل می شود که در کشور مشکل خاصی نداریم.

دبیر علمی کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی در مورد تعیین تعرفه های آزمایشگاهی و نیاز واقعی آزمایشگاه ها عنوان کرد: طبق آخرین اخباری که از تصویب تعرفه های بخش خصوصی و آزمایشگاهی وجود دارد ۲۵ درصد رشد برای این تعرفه ها در نظر گرفته شده است، البته با توجه به تورم در کشور و گران شدن مواد، این افزایش تعرفه بالا نخواهد بود، اما آزمایشگاه ها با توان خود سعی خواهند کرد که به مردم فشار نیاید.

اعتبار بخشی آزمایشگاه تهران و البرز کلید می خورد

در ادامه نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، بهزاد پوپک رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کشور نیز از آغاز اعتبار بخشی آزمایشگاهای استان تهران و البرز از اواخر اردیبهشت خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی در کشور است به طوری که پاسخگوی نیاز آزمایشگاهی باشد. بنابراین مباحثجدیدی در دوازدهمین کنگره مطرح خواهد شد که مشکلات روز را بررسی می کند و در قالب محورهای علمی ارائه می شود.

پوپک با اشاره به بحثاعتبار بخشی آزمایشگاهی و وضعیت کنونی گفت: این موضوع سالهاست مطرح شده و فرآیندی است که به ارتقاء کیفیت منجر می شود. این اعتبار بخشی بعد از استاندارد سازی مورد بررسی قرار گرفت و از ۲.۵ سال پیش موضوع ممیزی در تمام آزمایشگاه های کشور آغاز شد. تمدید پروانه آزمایشگاهی منوط به کسب امتیاز لازم است و روند آن به این شکل تعریف شد که تیم های ممیزی ۲ تا ۵ نفری با نظارت آزمایشگاه مرجع سلامت اعتبار بخشی طراحی شد. به این ترتیب ۳ انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی کشور، انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و انجمن آسیب شناسی از سال گذشته مجوز شرکت در اعتبار بخشی را کسب کردند تا پس از تنظیم نظام نامه روند اجرای ممیزی و اعتبار بخشی آزمایشگاه های تهران و البرز را آغاز کنند.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کشور افزود: به این ترتیب به صورت پایلوت هر انجمن ۷۰ آزمایشگاه را در سطح تهران و البرز مورد ارزیابی قرار می دهد و این آزمایشگاه ها گزارش های خود را ارسال می کنند و با نظارت آزمایشگاه مرجع سلامت نمونه های مجهول بیو شیمیایی، خون شناسی، تست های اختصاصی و غیره ارسال و ثبت نام می شوند.

پوپک بیان کرد: پس از بررسی این نمونه های ارسال شده ثبت نام در سایت انجام می شود تا وضعیت آزمایشگاه ها مشخص شود و اگر نیاز به اصلاح ساختاری باشد یا از کیت های نامعتبر استفاده شده باشد، باید در وضعیت دستگاه های موجود یا نیروی انسانی تغییر ایجاد شود که به آنان اعلام می شود.

وی ادامه داد: وضعیت ممیزی نشان می دهد که اوضاع بهتر از گذشته است به طوری که در گذشته نمونه ها را از آزمایشگاه ها خارج می گرفتند یا به صورت محدود بررسی می شد اما اکنون در یک آزمون تعداد قابل توجهی مورد بررسی قرار می گیرد. در این راستا حدود ۵ هزار آزمایشگاه در کشور وجود دارد و ۲۱۰ آزمایشگاه در سطح استان تهران و البرز مورد بررسی قرار می گیرند. این طرح اعتبار بخشی از اواخر اردیبهشت امسال به صورت پایلوت انجام می شود.

پوپک با اشاره به مسائل مالی که همواره به عنوان مسئله اول آزمایشگاه های کشور مطرح است ولی نبود نیروی انسانی کارآمد نیز از مشکلات پیش روست که در این زمینه تعداد قابل توجهی دانشکده های پیراپزشکی و پزشکی به تربیت کارشناسان علوم آزمایشگاهی و رشته های مرتبط می پردازند اما ساز و کاری برای آماده به کار شدن آنها مانند برخی کشورهای پیشرفته تدارک دیده نمی شود.

عوارض شدید دیابت در ایران

محمد رضا بختیاری دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی خدمات آزمایشگاهی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: امروزه در ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی آزمایشگاهی و تشخیص طبی در جایگاه مهمی هستیم و کمتر پزشکی امروزه بدون بهره گیری از خدمات آزمایشگاهی به تصمیم گیری مبادرت می کند. در کنگره بین المللی و کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیصی نحوه تشخیص اولیه بیماری ایدز، خود ایمنی و دیابت بررسی می شود.

وی عنوان کرد: آزمایشگاه ها در چند سال اخیر از نظر کیفیت سیر مثبتی را طی کرده اند و برگزاری چنین کنگره ای نقش مهمی را در مسیر ارتقاء کیفیت سیستم بهداشت و درمان ایفا می کنند. برای این کنگره نیز ۵۳۸ مقاله به این دبیرخانه کنگره ارسال شد که برخی را به دلیل محدودیت های موجود و اولویت بندی مورد پذیرش قرار دادیم به طوری که ۱۴۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۷۸ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

وی به محورهای دوازدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای این کنگره بحثآزمایشگاه و عفونت ایدز است چرا که تشخیص اولیه این بیماری فقط از طریق آزمایشگاه میسر است و متخصصان باید نسبت به این علم آشنایی بیشتری داشته باشند.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی خدمات آزمایشگاهی با اشاره به بیماری های خود ایمنی بیان داشت: این بیماری ها در دنیای صنعتی امروز رو به افزایش است و به دلیل صنعتی شدن جوامع شیوع بالایی پیدا کرده است. براین اساس بیماری هایی مانند روماتیسم از نمونه این بیماری هاست که عروق بدن را درگیر می کند و تشخیص اولیه و پایش و درمان با استفاده از روش های آزمایشگاهی میسر است.

بختیاری با اشاره به وضعیت دیابت کشور عنوان کرد: این بیماری در کشور شیوع بیشتری دارد و به دلیل عوارضی که برجای می گذارد و هزینه های قابل توجهی که دارد موضوع یکی از محورها قرار گرفته است. زیرا دیابت باعثمرگ و میر قابل توجه بیماران می شود، همچنین ۲۲ نفر از متخصصان خارجی نیز از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و غیره به این کنگره دعوت شده اند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار