|
|
کدخبر: ۱۵۸۷۹۹

وزیر رفاه خبر داد

خبرگزاری تسنیم: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه ریزی برای حمایت بیمه ای و آموزشی برای کودکان کار گفت: برنامه هایی برای حمایت از این کودکان داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه ساماندهی کودکان کار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکل ما در این عرصه این بود که آمار مشخصی در رابطه با کودکان کار نداشتیم و فعالیت هایی که انجام می شد بنا به ضرورت و الزاماتی بود که دستگاه های مختلف خود آن را تشخیص می دادند.

وی افزود: شورای ساماندهی کودکان کار در سال ۸۴ با مصوبه هیئت وزیران تشکیل شد اما تا به امروز جلسه ای نداشت. در حقیقت این شورا مکلف بود که دستگاه ها را در این زمینه هماهنگ و سیاست های لازم را تولید و به دستگاه ها ابلاغ کند.

ربیعی ادامه داد: با فعال کردن شورای ساماندهی کودکان کار تصمیم داریم که در گام نخست مطالعات صورت گرفته پیشین را مبنا قرار دهیم چرا که مطالعات خوبی توسط دانشگاه ها و دستگاه های مختلف انجام شده است که در جلسه ا مروز این مطالعات را مرور کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مقوله کار کودک چند بخش است، گفت: در برخی موارد شرایط اجتماعی منجر به کار کودکان می شود اما در برخی مواقع در مقوله کار کودکان شاهد سوء استفاده هستیم یعنی گروه هایی از کودکان کار سوءاستفاده می کنند که در این زمینه باید سیاست های انتظامی را به صورت جدی تر اعمال کرد و این گروه ها را شناسایی و کودکان را تحت حمایت قرار دهیم.

* حمایت بیمه ای و آموزش از کودکان کار

ربیعی ادامه داد: در بخش نخست که به طور طبیعی شرایط اجتماعی و مسائل اقتصادی کار کودک را رقم می زند اولویت نخست ما حمایت از کودکانی است که کار کرده اند که منجر به آسیب روحی و جسمی آنان می شود که برای حمایت بیمه ای و آموزش آنها از قبیل مدرسه رفتن و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای تلاش می کنیم.

وی ادامه داد: آئین نامه ساماندهی کودکان کار بازنگری خواهد شد چرا که این آئین نامه در سال ۸۴ مصوب شده است و پس از اصلاح آئین نامه وظایف هر دستگاه را به طور مشخص ابلاغ خواهیم کرد. همچنین، رئیس جمهور دستور داده است تا این موضوع به طور جدی بررسی شود و در صورت نیاز در شورای رفاه بررسی خواهیم کرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص اقداماتی که مانع از برگشت این کودکان به مقوله کار می شود، عنوان کرد: در این خصوص باید منشاء موضوعاتی که باعثکار کودکان می شود را شناسایی کنیم. مطالعات نشان می دهد برخی گروه ها در قالب خانواده های بزرگ و به عناوین مختلف از کودکان کار سوءاستفاده می کنند که باید بر روی ساختار خانواده ها کار کنیم.

وی تصریح کرد: این خانواده ها عمدتاً در تهران مستقر هستند که در مقوله فرهنگ، معیشت و کار خانواده دچار مشکل هستند که باید به طور جامع بر روی این خانواده ها کار کنیم که این مقوله زمانبر است. همچنین، باید سرپرستان این خانواده ها را هدایت کنیم تا به سمت کارهایی بروند تا از کودکانشان برای کار سوءاستفاده نکنند.

ربیعی ادامه داد: نوعی دیگر از کودکان خانواده دارند و از صبح در خیابان بوده و شب به خانه می روند که باید بتوانیم خانواده های آنها را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم و هزینه های تحصیل این کودکان را متقبل شویم. یعنی به نوعی از خانواده حمایت کنیم که کودک ناچار به کار نشود.

وی بیان کرد: نوعی دیگر از کودکان کار نیز هستند که در خیابان زندگی می کنند البته تعداد آنها کم است که باید آنها را در مراکز بهزیستی نگهداری و هزینه های آن را متقبل شویم. البته ترجیح ما این است که اگر این کودکان خانواده دارند اما از خانه فرار کرده اند، آنها را به خانواده برگردانیم.

وی با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده در خصوص کودکان کار اغراق آمیز است، افزود: برخی آمارهای بین المللی در خصوص کودکان کار در ایران وجود دارد که نصف جمعیت فعال کاری ایران را کودک کار لحاظ می کند. این آمارها سیاه نمایی در مورد ایران است. همچنین، نمی پذیریم که ۴ میلیون کودک کار و بازمانده از تحصیل داشته باشیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: بخشی از فعالیت ما مبنی بر این است که مساله تحصیل کودکان کار حمایت کنیم، بنابر این باید خانواده ها را شناسایی کرد و هزینه هایی که می خواهیم برای نگهداری کودکان کار پرداخته کنیم، آنها را به خانواده داده و نظارت داشته باشیم که کودک تحصیلشان را ادامه دهند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار