|
|
کدخبر: ۱۵۸۸۰۰

عملی شدن تصمیم کمیسیون عمران شورای شهر تهران؛

خبرگزاری تسنیم: در پنجاه و هفتمین جلسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، تصمیم کمیسیون عمران شورا عملی شد و قرار شد افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی ها ۳ هفته دیگر همزمان با اعلام افزایش قیمت حامل های انرژی توسط دولت اعلام و اجرا شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پنجاه و هفتمین جلسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص نحوه صدور آرم طرح ترافیک با بیان اینکه در طی ۷ سالی که موضوع آرم طرح ترافیک بررسی شده است تحولاتی در نظامات حاکم جهت واگذاری آرم صورت گرفته است اظهار داشت: زمانی که واگذاری آرم طرح ترافیک را آغاز کردیم همه کارها به صورت مراجعه حضوری شهروندان بود و چندصد هزار نفر به مراکز ما مراجعه می کردند. همچنین کنترل ها به صورت فردی صورت می گرفت و صدها نفر از پرسنل راهنمایی و رانندگی کنترل ورود به محدوده های طرح ترافیک را انجام می دادند.

وی اضافه کرد: در طی این سال ها تلاش کردیم این کار را به صورت مکانیزه انجام دهیم لذا حتی کنترل محدوده های ورود به طرح ترافیک را که مشکلاتی برای پلیس و مردم بوجود می آورد به صورت سیستماتیک کردیم لذا امروز بیش از ۱۰۶ معبر خروجی و ورودی از طریق پردازش تصویری کنترل می شود.

تشکری هاشمی یادآور شد: یکی از کارهایی که طی ۲،۳ سال اخیر آغاز کردیم موضوع تبدیل نگرش حجمی به نگرش کیفی بود به عبارتی دیگر قبلا فقط آمار ورود و خروج ماشین ها صورت می گرفت اما در طرح جدید موارد زیست محیطی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

*تبعیض در دریافت آرم طرح ترافیک به خبرنگاران

در ادامه احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران سوالی مبنی بر تبعیض قرار دادن در بین افرادی که واجد شرایط طرح ترافیک بودند، مشکلات سیاست های توزیع کارت و اینکه برخی خبرنگاران اعلام کرده اند که آرم طرح ترافیک نگرفته اند، مطرح کرد و تشکری هاشمی نیز پاسخ داد: نظام توزیع آرم طرح ترافیک سابقه ای دارد که به دوره شورای انقلاب فرهنگی بر می گردد و در آن هنگام قرار بوده که به گروه های خاص اجتماعی که مجبور به حضور در محل های محدوده طرح ترافیک بودند تحویل شود. در طی ۳۰ سال گذشته به تمام وزارتخانه ها و دستگاه های نظامی شرکت ها و شهروندان این آرم تحویل داده شد.

وی اضافه کرد: سعی کردیم در مورد سهمیه دیگران حداقل مداخله را داشته باشیم و به گزارشات روسای سازمان ها و وزارتخانه ها بسنده کنیم. در مورد رسانه ها نیز تا چند سال پیش به دلیل عدم مکانیزه شدن با نشان دادن کارت خبرنگاری مشکلی نداشتیم اما در ادامه به دلیل سوء استفاده افرادی که جعل کارت خبرنگاری را می کردند به فکر این افتادیم که این مشکل را به گونه ای حل کنیم ولی مشکل اینجا بود که تعداد سهمیه های مورد نیاز هر خبرگزاری و روزنامه و رسانه را ما ارائه می دادیم ولی به جای اینکه به خبرنگاران تعلق بگیرد به مدیران مسئول، خدماتی ها و… تحویل می شد.

*۲برابر تعداد خبرنگاران به این صنف آرم طرح ترافیک دادیم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: تعداد خبرنگاران تهران به ۲ هزار نفر هم نمی رسد اما باید گفت که چندین برابر این عدد را آرم طرح ترافیک دادیم و باز هم شاهدیم به افرادی که شغل خبرنگاری دارند آرم تعلق نگرفته است.

وی اضافه کرد: در تهران ۴ میلیون خودرو داریم و تنها ۱۰۰ هزار آرم طرح ترافیک می توانیم بدهیم لذا محدودیت هایی هم داریم اینکه گفته شده شورا تعداد آرم ها را کم کرده است درست است اما منظور شورای ترافیک تهران بوده نه شورای شهر که در یک تصمیم گیری کلی با توجه به تعداد خودرو و ساعات و محدودیت های ورود به طرح ترافیک چنین تصمیمی را گرفته است.

وی با اشاره به خودروها و اشخاصی که آرم می گیرند ادامه داد: تعداد آژانس های تهران به ۹ هزار عدد می رسد و ۵ هزار آژانس در اطراف تهران داریم. همچنین ۵ هزار آرم برای وانت بارها و ۱۰ هزار آرم برای جانبازان و معلولان و بیش از ۵ هزار آرم برای خبرنگاران اختصاص یافته است و البته هزینه ای که خبرنگاران، جانبازان و معلولان می پردازند فقط هزینه چاپ برچسب است و آن ۳۰ هزار تومان می شود.

*به مسافربرهای شخصی آرم طرح ترافیک داده شود

در ادامه راستگو پیشنهاد داد که برای ساماندهی مسافربرهای شخصی در تهران به آنها نیز آرم طرح ترافیک داده شود.

همچنین در ادامه مختاباد نیز با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت زیست محیطی کشورمان نیاز داریم بیشتر به این حوزه توجه کنیم تصریح کرد: در جنوب ایران، کارون، در شمال دریای خزر و دریاچه ارومیه خشک شده اند. همچنین طبق آمارهایی تا ۱۰ سال دیگر زمینی در شمال کشور برای سطح کشت نخواهیم داشت لذا باید بیش از آنکه به موضوعات حمل و نقلی تاکید داشت به محیط زیست توجه بیشتری کرد.

معصومه آباد نیز در ادامه با بیان اینکه آرم طرح ترافیک در سال ۱۳۵۰ برای اولین بار برای استفاده پزشکان مطرح شد گفت: از ۱۰۰ هزار آرم طرح ترافیک شهر تهران فقط ۶ هزار آرم به نظام پزشکی داده اند در حالیکه تعداد پزشکان تهران ۸ هزار نفر است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که پشتوانه عقلی و منطقی در توزیع آرم طرح ترافیک روزانه وجود ندارد.

*قرار نبود طرح ترافیک دائمی باشد

در ادامه حکیمی پور نیز یادآور شد: محدودیت طرح ترافیک به خاطر این بود که هسته مرکزی شهر ترافیک روانی داشته باشد و قرار نبود دائمی باشد اما هم اکنون دائمی شده و وسیله درآمدزایی برای شهرداری محسوب می شود که این نقض غرض است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر بحثپارکبان ها هستند که حتی کوچه های فرعی تهران هم تبدیل به پارکینگ می شوند در حالیکه آنها متعلق به مردم شهر تهران هستند آیا قرار نیست مشکلات پارکینگ های تهران حل شود؟

*میزان گردش خودرو در اعطای آرم طرح ترافیک لحاظ شود

همچنین اقبال نیز تصریح کرد: پیشنهاد می کنم سامانه امتیاز دهی برای دریافت آرم طرح ترافیک اصلاح شود و میزان گردش خودرو در شهر نیز در این امتیاز دهی اعمال شود. چرا که به نظر می رسد اقشاری مانند اساتید دانشگاه ها و پرستاران صبح خودرو خود را به محل کار می برند و عصر آن را خارج می کنند لذا نیازی به این طرح ندارند.

*پکن؛ ۲۰ میلیون جمعیت و ۴۸۰ هزار تاکسی، تهران؛ ۸.۵ میلیون جمعیت و ۷۸ هزار تاکسی

سرخو نیز گفت: موضوع آلودگی هوای تهران باید در نظر گرفته شود که اگر قرار باشد آرم طرح ترافیک را افزایش دهیم آلودگی هوا افزایش خواهد یافت. بالاخره پزشکان باید منشاء درمان مردم باشند. در پکن ۲۰ میلیون جمعیت، ۴۸۰ هزار تاکسی دارند اما در تهران ۷۸ هزار تاکسی داریم لذا اگر به آژانس ها و مسافربرهای شخصی نیز اجازه استفاده از آرم طرح ترافیک را دهیم تعداد بسیار بیشتر از این می شود.

وی اضافه کرد: باید فشار را روی حمل و نقل عمومی بگذاریم. پیشنهاد می کنم در مورد خبرنگاران در خصوص دریافت آرم طرح ترافیک بازنگری صورت گیرد. از طرف دیگر در ضوابط دادن آرم طرح ترافیک نوع خودروها را هم در نظر بگیریم و به خودورهایی که آلایندگی کمتری دارند بیشتر اجازه عبور دهیم.

*گسترش خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت های برقی

پیرهادی نیز تصریح کرد: موضوعاتی درباره خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت های برقی مطرح شده است و توقع از شهرداری این بود که در این حوزه گام بردارد. از طرف دیگر در خصوص سیستمی شدن آرم طرح ترافیک سرعت اجرای آن باید بالا رود. چرا که زیرساخت ها و ابزارهای آن وجود دارد. از طرف دیگر باید کمیته ای توسط شورای شهر با همکاری شهرداری ایجاد شود تا تعیین کنند به چه کسانی آرم تعلق می گیرد.

*کاهش تصادفات اتوبوس های تندرو طی سال های گذشته

در پایان طلایی نیز گفت: برخی رسانه ها اعلام کردند که در سال ۹۲،۹۰ نفر کشته در خطوط اتوبوس های تندرو صورت گرفته است این در حالیست که آمار تصادفات خسارتی از سال ۸۹ که ۳۰ هزار فقره بود در سال ۹۲ به ۱۲ هزار فقره رسید و تصادفات جرحی از سال ۸۹ که ۲۵۵ فقره بود به ۹۰ فقره در سال ۹۲ کاهش یافت.

هاشمی تشکری تصریح کرد: در ۴ سال اخیر تعداد کشته شدگان حوادثترافیکی تهران از ۱۴۰۰ نفر در طول سال به کمتر از ۷۰۰ نفر رسید.

وی اضافه کرد: در تهران ۸۰ هزار تاکسی و ۸۰ هزار آژانس برآورد می شود و اگر برآورد ابتدایی در مورد مسافربرها داشته باشیم عدد آن ۴۰ هزار مسافر است. لذا تهران ۲۰۰ هزار خودرو و تاکسی و مسافربر دارد در حالی که این تعداد ۱۰۰ برابر استانداردهای جهانی است و باید اتوبوس و مترو جای آن را بگیرند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: مسافربرها عمدتا دوست دارند قیمت، مسیر و ساعت کار را خودشان انتخاب کنند که این درست نیست. در مورد پزشکان نیز باید گفت که برخی پزشکان می خواهند برای حضور یک روز در هفته نیز آرم بگیرند که این مشکل دارد. ما یک عدد از سهمیه آرم طرح ترافیک بیشتر ندادیم و نخواهیم داد و این کار باعثشده ۱۷۰ هزار تخلف آرم طرح ترافیک به ۸ هزار تخلف برسد. همچنین هیچ روزنامه، مجله و سایت خبری نبوده که آرم دریافت نکرده باشد.

*افزایش ۳۰ کیلیومتری خطوط متروی تهران در سال ۹۳

وی اضافه کرد: ۹۳ درصد سطح قابل تردد تهران را شبکه حمل و نقل عمومی و مترو پوشش داده است و پیش بینی می کنیم ۳۰ کیلومتر مترو در سال ۹۳ایجاد شود. همچنین ۴۲۰ دستگاه اتوبوس به خودروی حمل و نقل عمومی اضافه شود.

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: باید به سمت ورود خودروی پاک به طرح ترافیک برویم همچنین دولت با ساخت خودروهای پاک و موتورسیکلت های برقی موافقت کرده است. در مورد پارکبان ها نیز باید بگویم که ما موافقیم که پارکبا نها دستورالعمل های ما را اجرا کنند و هیچ پولی به شهرداری ندهند در مورد معاینه فنی نیز همینطور.

*درگیری لفظی شدید بین دبیر و حافظی

در ادامه جلسه به منظور بررسی زمان اجرایی شدن افزایش نرخ کرایه تاکسی ها علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تذکری مبنی بر تصریح در بررسی بودجه شرکت ها و سازمان های شهرداری برای تصویب در صحن علنی شورا داد که حافظی از ندادن اطلاعات لازم درباره شرکت ها انتقاد کرد و این موضوع را دلیل عدم تاخیر در بررسی بودجه دانست.

دبیر همچنین با اشاره به سیاست جدید شورای چهارم مبنی بر تقسیم کار بودجه در کمیسیون های مختلف از روسای کمیسیون ها خواست که این بودجه را برای تصویب به صحن علنی بیاورند که این تذکر با واکنش حافظی رئیس کمیسیون سلامت روبرو شد و گفت که شهرداری اطلاعات لازم را نمی دهد.

در ادامه دبیر اضافه کرد: شهرداری وظیفه دارد همه نوع اطلاعات را بدهد مگر شهرداری می تواند اطلاعات ندهد؟ شما باید دستگیر باشید نه مچ گیر. شما سال ها مچ گیری کردید کافی است من از دست شما خسته شده ام و این روحیه بدی است که هی می گویید به ما اطلاعات نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه هر کمیسیونی باید بودجه مربوط به سازمان و بودجه مربوط به همان کمیسیون را بررسی کند گفت: شما به عنوان عضو شورا می توانید اعتراض کنید اما من به عنوان مسئول کمیسیون برنامه و بودجه در حوزه تخصصی نظر کمیسیون تخصصی را ملاک قرار می دهم این اتمام حجت بود.

حافظی نیز در پاسخ به دبیر عنوان کرد: این حق شورا است که در همه بخش ها وارد شود و کسی نمی تواند برای دیگری تعیین تکلیف کند.

دبیر همچنین درباره زمان اجرایی شدن نرخ کرایه تاکسی ها گفت: این درست است که هدفمندی یارانه ها به افزایش قیمت تاثیر می گذارد اما نمی توان به راننده تاکسی گفت که شما نرخ خود را بالا نبر و صبر کن.

در ادامه احمد مسجدجامعی نیز گفت: ادبیات شورای چهارم با پرسشگری همراه بوده و آن را به نفع مردم می داند جلسات ما با مجلس و شهرداری برای ایجاد روحیه همدلی است و باید گفت وگوهای خود را تقویت کنیم. موضوع کرایه تاکسی ها فقط به شهرداری تهران مربوط نیست بلکه به وزارت کشور نیز مربوط است و پیشنهاد وزارت کشور این بود که کرایه تاکسی ها افزایش نیابد این پیشنهاد منطقی است.

وی اضافه کرد: نباید یک بار اول اردیهبشت و یک بار ۱۵ اردیبهشت نرخ کرایه ها افزایش یابد لذا باید با دولت هماهنگ باشیم و یکبار افزایش نرخ را اعلام کنیم.

*بهتر است افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها را یکباره اعلام کنیم

در ادامه طلایی نیز گفت: موضوع تاکسیرانی سابقه داشته است و دولت تنها به افزایش نرخ تاکسی ها حساسیت نشان داده اما متاسفانه این حساسیت یکسویه بوده است. به نظر می رسد بهتر است افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها را یکباره اعلام کنیم.

سرخو نیز گفت: ۷۱.۵ درصد تاکسی های تهران دوگانه سوز هستند و کمک هایی هم دولت در سال گذشته در زمینه بیمه تکمیلی و سفرها به آنها داشته است. همچنین پیش بینی هایی برای حرکت تدریجی به سمت تبدیل تاکسی های تهران به هیبریدی شده است. فکر می کنیم ۲۵ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی ها با توجه به آمار ۷۱.۵ درصدی خودروهای دوگانه سوز نیاز دوباره ای به افزایش قیمت نداشته باشد.

صابری نیز ادامه داد: حداقل افزایش دستمزد کارمندان در تهران ۱۸ درصد بوده و طبیعی است که رانندگان نمی توانند منتظر بالا رفتن قیمت حامل های انرژی باشند.

*عملی شدن تصمیم کمیسیون عمران شورای شهر تهران؛ افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی ها ۳ هفته دیگر اعلام می شود

در ادامه دنیا مالی نیز با بیان اینکه در طول روز ۴ میلیون شهروند از شبکه تاکسیرانی استفاده می کنند گفت: قیمت گاز طبیعی در تهران پایین است و افزایش آن قابل قیاس با افزایش قیمت بنزین نیست. بیش از ۵۰ هزار تاکسی در تهران دوگانه سوز هستند.

وی افزود: در کمیسیون عمران موضوع را بررسی کردیم که جمع بندی آن افزایش ۲۵ درصدی قیمت ها بود و علت این امر هم این بود که دو افزایش قیمت نداشته باشیم چرا که مردم توان آن را ندارند لذا درخواست می کنم ۳ هفته صبر کنیم و بعد از ۳ هفته افزایش قیمت را با دولت اعلام کنیم.

مسجدجامعی نیز گفت: این پیشنهاد را عملی می کنیم.

در ادامه موضوع طرح تامین آب خام برای مصارف فضای سبز تهران مطرح شد که محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورا در این رابطه گفت: این طرح در سال ۸۹ ابلاغ شده است که طی آن ۱۵۰ تا ۱۶۰ قنات مطالعه شد.

وی اضافه کرد: در ساماندهی قنوات شهر تهران شهرداری موظف به تهیه طرح آب شرب تهران شد که در این خصوص یک اشکال بوجود آمد و آن این بود که ملاحظه سازمان آب و فاضلاب نشده بود و انها به دنبال هزینه استحصال و حق آبه بودند.

دنیامالی در این خصوص گفت: ما با نظر کمیسیون خدمات شهری موافقیم اما شکل آن باید عوض شود و ابتدا باید در کمیسیون حمل و نقل مطرح شود، در مورد قنوات قانون داریم و مصوبات زیادی در شورای دوم و سوم تصویب شده است اما گزارشی در این خصوص نداریم، ما مشکل آب خام را داریم و دیگر مشکل این است که این آب ها از مدار خود خارج می شوند و نشست هایی را ایجاد می کنند که از نمونه آن می توان به یوسف آباد اشاره کرد.

وی گفت: موضوع دیگر این است که ما چاه های زیادی داریم و در حال حاضر سطح آب سفره ای به شدت پایین آمده است لذا این طرح باید به کمیسیون عمران بیاید.

*۱۰۰ درصد فضای سبز تهران توسط آب غیرشرب آبیاری می شود

در ادامه علی محمد مختاری، مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز تصریح کرد: طرح جامع آب خام شهر تهران در سال ۶۵ بیش از ۹۵ درصد از فضای سبز شهر تهران توسط آب شرب تامین می شد و امروز صددرصد فضای سبز توسط آب غیرشرب است. همچنین ۱۵۵ قنات فعال و ۴۳۷ چاه و بیش از ۳۰۰ مخازن ذخیره آب با گنجایش ۵۵۵ هزار متر مکعب آب برای زمان بحران احداثشده است.

وی اضافه کرد: مصوبه شورای شهر تهران ساماندهی قنوات تهران بود. همچنین ۱۵۰ قنات نیمه متروکه داریم که در کل جمع قنات های تهران ۵۰۰ قنات است. در حال حاضر حدود بیش از ۳۶ هزار هکتار کمربند سبز پیرامون شهر تهران نگهداری می شود و بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز فضای سبز درون شهری است. لذا سرانه فضای سبز تهران از قبل از انقلاب که نیم متر بود به ۱۵.۳ متر در درون شهر و ۲۳ متر در برون شهر رسیده است.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: نیاز آبی درون شهری تهران ۱۳۰ میلیون متر مکعب و برون شهری ۱۲۰ میلیون متر مکعب است.

در پایان طبق نظر اعضای شورا این طرح به کمیسیون مشترک بین کمیسیون عمران و کمیسیون خدمات شهری ارجاع شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار