|
|
کدخبر: ۱۵۹۱۰۹

با اعتبار سازمان بهداشت جهانی(WHO)

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت از ارزشیابی فشارخون روستاییان ایران با اعتبار سازمان بهداشت جهانی(WHO) خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، بهزاد دماری رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی(WHO) هر دو سال یکبار اعتباراتی در اختیار کشورها برای انجام پروژه های متعدد، ولی کوچک در حوزه سلامت قرار می دهد. براین اساس بر طبق برنامه های این سازمان برای سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اعتباراتی در چارچوب رقم های ۵ هزار تا ۱۰ هزار دلاری(در کل یک میلیون دلار) برای انجام پروژه های سلامت محور به ایران اختصاص یافته است.

اختصاص یک میلیون دلاری، هر دو سال برای سلامت ایران

وی با اشاره به این برنامه های پروژه محور سازمان بهداشت جهانی(WHO) عنوان کرد: مثلاً با اختصاص این اعتبارات که در مجموع یک میلیون دلار برای هر دو سال می شود، پروژه های متعددی با نظارت کارشناسان تعیین شده این سازمان در حوزه ها و رشته بیماری هایی مانند ایدز و یا شیر مادر به اجرا درمی آید.

اعتبارات پُر برکت

دماری با اشاره به مقایسه اعتبارات سازمان بهداشت جهانی(WHO) نسبت به اعتبارات حوزه سلامت در داخل کشورمان بیان داشت: شاید اعتبارات سلامت در کشورمان مثلاً بالغ بر ۲ تا ۵ هزار میلیارد شود ولی همین اعتبار یک میلیون دلاری سازمان بهداشت جهانی(WHO) به نوعی بسیار پُربرکت است، زیرا برنامه های آنان پروژه محور، منظم، کوچک و با نظارت دقیق انجام می شود.

وی ادامه داد: البته اعتبارات سازمان بهداشت جهانی(WHO) که به ایران اختصاص می یابد، همان پولی است که کشورمان در زمان های مقرر به سازمان ملل پرداخت می کند و در نهایت سازمان بهداشت جهانی(WHO) این مبلغ را در قالب تعریف پروژه های سلامت محور به کشورهای دیگر از جمله ایران اختصاص می دهد.

دماری به اعلام و تخصیص اعتبار مشخص برای برنامه های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سازمان بهداشت جهانی(WHO) برای ایران اشاره کرد و به تسنیم گفت: این برنامه ها نیز به صورت جدا برای هر کدام از اداره کل های وزارت بهداشت تعریف شده است، مثلاً یکی از برنامه ها ارزشیابی فشار خون روستائیان کشور است و یا اینکه کارگاه هایی برای افزایش تحرک فیزیکی افراد گذاشته شود و بر همین اساس برای هر اعتباری که سازمان بهداشت جهانی(WHO) به ایران اختصاص می دهد یک ناظر نیز مشخص می کند که با مشارکت فعالان حوزه سلامت کشورمان و ناظران ایرانی تایید شده سازمان به اجرا درمی آید.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی(WHO) با اجرای پروژه های کوچک در حوزه سلامت با هدف ارتقاء بهداشت و درمان کشورها سعی می کند طرح های کوچک را به صورت آزمایشی به اجرا درآورد و در ادامه این طرح ها را در سطح ملی کشورها اجرایی کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار