|
|
کدخبر: ۱۶۱۴

سرپرست اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر معتاد در کشور داریم که از این میان ۹ درصد را زنان معتاد تشکیل می‌دهند و در مقایسه با شیوع‌شناسی قبلی، میزان اعتیاد در زنان رو به افزایش است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از مهر، دکتر فیروزه جعفری، مهمترین عامل اعتیاد در زنان را اعتیاد یکی از اعضای خانواده به ویژه همسرانشان عنوان کرد و افزود: در سالهای اخیر اعتیاد به مواد محرک را به عنوان رویکرد جدید وزارت بهداشت مورد بررسی قرار دادیم که نتایج آن بیانگر آنست که اعتیاد به مواد محرک در زنان رو به گسترش است و تحقیقات نشان داد موادی که در سالنهای ورزشی و آرایشی برای کاهش وزن و تناسب‌اندام و زیبایی پوست به زنان عرضه می‌شود، می‌تواند مقدار کمی مواد محرک داشته باشد.

وی ادامه داد: یک اصل کلی درباره مواد محرک وجود دارد که هر چیزی اعم از قرص، چای و کپسول به سرعت فرد را لاغر می‌کند، به طور حتم حاوی مواد محرک هستند و ممکن است در این میان پرسشی مطرح شود با این عنوان که چه اشکالی دارد که ماده‌ای به سرعت موجب کاهش وزن یا تناسب‌اندام شود، که در پاسخ باید اذعان کرد؛ این مواد می‌توانند موجب اعتیاد به مواد محرک شوند.

جعفری گفت: مواد محرک در مقادیر کم می‌تواند پرخاشگری، تحریک ‌پذیری و عصبانیت‌های گاه‌گاه را ایجاد کند و وقتی مصرف افزایش می‌یابد، حالت‌هایی از جنون را به دنبال دارد که فرد معتاد دیگر قادر به تشخیص واقعیتها نیست و حتی ممکن است آسیبهای جدی و جبران‌ناپذیر برای فرد و خانواده و اطرافیانش به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های ویژه پیشگیری در سالنهای آرایشی و ورزشی از سال گذشته با همکاری معاونت زنان ریاست‌جمهوری در تهران گفت: این دوره‌‌های آموزشی برای توانمند سازی مسئولان آرایشگاههای زنانه در جریان است و پس از آن آمادگی برگزاری این دوره‌ها برای مدیران سالنهای ورزشی برگزار کنیم و امیدواریم در زمان‌های بعدی در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم.

سرپرست اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب وزارت بهداشت با تأکید بر آموزش مهارتهای زندگی به عنوان مهمترین ابزار پیشگیرانه اعتیاد، تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد تنها راه اثربخش پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر، مهارت‌های زندگی است و این که افراد بتوانند از این طریق توانمندی‌های خود را در حوزه روان اجتماعی افزایش دهند و در مقابل انواع مواد مخدر " نه " بگویند!

وی «نه» گفتن و جرأت‌مندی را یکی از مهمترین مهارتهای افراد برشمرد و اظهارداشت: باید این مهارت را از سنین پایین به کودکان آموزش دهیم تا در مقابل تعارف کردن هر چیز از طرف افراد ناشناس و نمی‌دانند چیست، و یا هر درخواست غیرمتعارفی که فردی می‌کند، " نه " بگویند. ضمن این که توانایی‌هایی مانند افزایش عزت‌نفس و خودکارآمدی، فرد را در مقابل مصرف مواد مخدر توانمند می‌کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار