|
|
کدخبر: ۱۶۱۶۵۵

آنچه پاریزی را از دیگر نویسندگان بزرگ متمایز می‎کند پرداختن به موضوعاتی است که به خاطر کمتر کسی خطور می‎کند.

گروه فرهنگی مشرق- دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، زاده پاریز و یک خانواده‎ ادیب و اندیشمند بود. پدرش شیخ علی‎اکبر معروف به حاج آخوند در رشد و پرورش او تاثیر فراوانی داشت، هم‎چون پاریز و کرمان که به او ایده می‎داد و دلش را گرم می‎کرد. از این رو بخشی از آثار پاریزی به کرمان تعلق دارد؛ قسمتی از ایران که او تا آخر عمرش به آن عشق می‎ورزید. گرچه بعد‎ها به تهران آمد و از دانشگاه تهران، دکترای تاریخ گرفت و بعدتر در جهان گشت و دنیا را دید، ولی باز از علاقه‎اش به کرمان کم نشد.

بخش دیگری از آثار پاریزی به مجموعه هفتی(سبعه ثمانیه) معروف است. در باقی آثار پاریزی، هم شعر می‎توان پیدا کرد هم پژوهش‎‎های تاریخی و هم نثر بلند و مقاله. آنچه پاریزی را از دیگر نویسندگان بزرگ متمایز می‎کند پرداختن به موضوعاتی است که به خاطر کمتر کسی خطور می‎کند. چشمان پاریزی در هر چیزی دنبال سوژه می‎گشت برای کشف و پژوهش. چشمانی که در ۵ فروردین ماه ۱۳۹۳ بسته شد. در زیر، چند نمونه از کتاب‎‎های او را می‎آوریم؛ گرچه قطره‎ای است از اقیانوس باستانی پاریزی.

پیغمبر دزدان
در سال ۱۳۲۳، پاریزی یک جوان ۲۰ساله بود که به فکر افتاد نامه‎‎های معلم قدیم خود، ملامحمدحسن زیدآبادی را جمع‎آوری کرده و به چاپ برساند. او در این‎باره می‎گوید: «در یکی از تابستان‎‎ها وقتی مرحوم احمدآقا معین‎زاده رفسنجانی به پاریز آمد، نامه‎‎های زیادی از پیغمبر دزدان داشت که آن‎ها را رونویس کردم و از جا‎های دیگر و اشخاص دیگر نیز شنیده‎‎ها را یادداشت کرده و درسال ۱۳۲۳ مقدمه‎ای بر آن نوشتم و مرحوم سعیدی یزدی مدیر کتابفروشی گلبهار کرمان آن را چاپ کرد و این نخستین کتاب من بود که به چاپ می‎رسید».

ملامحمدحسن سیرجانی کرمانی متخلص به قارانی و مشهور به نبیالسارقین یا پیغمبر دزدان؛ شاعر، نویسنده، طنزپرداز و روحانی ایرانی و از معاریف عصر قاجار بود. او به حکام و افراد مهم و موثر دوران خویش، نامه‎‎های مطایبه‎آمیز و سرشار از اشعار لطیف و در عین حال گزنده می‎فرستاد و آنان را به عدالت و دادگری و دوری از بیداد و ستم دعوت می‎کرد. به همین خاطر اسم خودش را گذاشته بود پیغمبر دزدان.

او از نظم و نثر و ترکیبی از این دو برای بیان حرف‎هایش استفاده کرده و جابه‎جا از شاعرانی چون سعدی و حافظ وام گرفته است. مثلا در بیان حال خود می‎گوید: «من که پیغمبر دزدان علی آبادم / می‎کنم دزدی و از کرده خود دلشادم. علم و حلم و ورع و زاهدی و تقوی را / آنچه جز مهر علی بود به دزدان دادم. در ازل خواست دلم دزد نباشم هرگز / چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم. «حسنی» بودم و فردوس برین جایم بود / دزدی آورد در این دیر خراب آبادم». با خواندن آن‎‎ها می‎توان با حال و هوای آن زمان کرمان آشنا شد. علاوه بر آن در لابه‎لای این نامه‎‎ها سبک زندگی کرمانی‎‎ها جاخوش کرده و با قلم روان باستانی، خواندنی شده است. هنوز هم این کتاب تجدید چاپ می‎شود. چاپ هجدهم آن توسط نشر علم در سال ۱۳۸۶ منتشر شده است.

از پاریز تا پاریس
این کتاب حاصل مسافرت‎‎های اروپایی باستانی پاریزی در زمان فرصت مطالعاتی خود است. او خاطرات سفرهایش را در مجلات «وحید» و «یغما» منتشر می‎کرد. بعد این خاطرات را با خاطراتش از پاریز در هم آمیخت و این کتاب را نوشت. «از پاریز تا پاریس» کتابی است که با مصداق‎‎های گوناگون، تعامل فرهنگ ایرانی را با فرهنگ‎‎های دیگر نشان می‎دهد. این کتاب مملو از اطلاعات تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، مذهبی و… است. از پاریز تا پاریس مشهورترین کتاب استاد است و همه، باستانی را به همین کتاب می‎شناسند. اولین چاپ از پاریز تا پاریس در سال ۱۳۵۱ منتشر شد و نشر علم هم‎چنان چاپ‎‎های جدیدی از این کتاب را به بازار عرضه می‎کند.

مجموعه هفتی(سبعه ثمانیه)
این مجموعه شامل هشت کتاب است به شرح زیر:
«خاتون هفت قلعه» که در سال ۱۳۴۲ منتشر شد و در سال ۱۳۸۰ به چاپ ششم رسید. باستانی پاریزی در این کتاب به‎سراغ ابنیه‎ای رفته است که نام و نشانی از زنان دارند مانند قلعه دختر فارس، قلعه دختر باکو و… و به همین بهانه در مجموعه مقالاتی، رد پای زنان را در تاریخ بررسی کرده است. «آسیای هفت سنگ» در سال ۱۳۵۰ منتشر و در سال ۱۳۸۳ به چاپ هفتم رسید. این مجموعه حاصل نوشته‎‎های متعدد و پراکنده‎ای است از استاد باستانی پاریزی در حوزه‎‎های مختلف تاریخ، فرهنگ، ادب، سیاست و نظایر آن که گاه به طنز میل می‎کند. «نای هفت بند» در سال ۱۳۵۳ منتشر شد و در سال ۱۳۸۱ به چاپ ششم رسید که حاصل تحقیق و پژوهش باستانی در مورد موسیقی است.

او سراغ چهره‎‎های معروفی هم‎چون حافظ شیرازی رفته و به او از وجه یک موسیقیدان نگاه کرده است. «اژد‎های هفت سر» در سال ۱۳۵۵ منتشر و در سال ۱۳۸۴ به چاپ پنجم رسید. مقاله مفصلی است که باستانی پاریزی با عنوان «خود مشت مالی» به جهت تصحیح اشتباهات گذشته تنظیم کرده. «کوچه هفت پیچ» در سال ۱۳۵۵ منتشر شد و در سال ۱۳۷۰ به چاپ ششم رسید. مجموعه مقالات پاریزی در مورد سیاست و اهل آن، شخصیت‎‎های تاریخی مثنوی معنوی، افسانه در تواریخ و… است. «زیر این هفت آسمان» در سال ۱۳۵۸ منتشر شد و در سال ۱۳۶۸ به چاپ پنجم رسید.

مجموعه‎ای است از مقالات اجتماعی او. «سنگ هفت قلم بر مزار خواجگان هفت چاه» که در سال ۱۳۵۸ منتشر شد. مجموعه مقالات و خطابه‎‎های تاریخی است که به قرن چهاردهم می‎پردازد. «هشت الهفت» در سال ۱۳۶۳ منتشر شد و در سال ۱۳۷۰ به چاپ دوم رسید. این کتاب در ادامه‎ هفت کتاب تاریخی آمده است و چون پاریزی در ابتدا قصد کرده بوده هفت کتاب تاریخی بنویسد، هشتمی را هشت‎الهفت نامیده است.

منبع: پنجره

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار