|
|
کدخبر: ۱۶۲۲۶۵

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه در تشریح عملکرد سال ۹۲:

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۲، تزریق اتاق امن برای معتادان را در دست بررسی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار انتظامیخبرگزاری تسنیم، دکتر علیرضا جزینی در نخستین نشست خبری خود درسال ۹۳ که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به فعالیت های این ستاد در سال گذشته اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و پیشگیری و در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نشست هایی را با مدیران عامل خبرگزاری ها و رسانه ها، ریاست سازمان بسیج، روئسای کانون مداحان، ورزشکاران و قهرمانان کشو، هنرمندان سینما مسئولان کمیته امداد و تشکل ها و سازمان های خیریه برگزار کرد و طی انعقاد تفاهم نامه هایی برگزاری دوره آموزشی برای ۵۰ تن از روحانیون و همچنین اموزش مهارت های زندگی برای ۸۰۰ هزار نفر از خانواده های سالم و در معرض خطر منعقد شد.
وی ادامه داد: همچنین در تفاهم نامه های منعقد شده اجرای برنامه های پیش گیرانه در ۵ هزار و ۸۲۲ مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم در کشور و همچنین اجرای برنامه های آموزش مهارت های مقابله ای در دو هزار و ۲۴۲ مدرسه متوسطه اول دولتی و اجرای برنامه مدارس عاری از خطر در دو هزار ۵۰ مدرسه متوسطه دوم پیگیری شد و برنامه های پیشگیری از اعتیاد در خوابگاه های دانشجویی برای بیش از ۲۰ هزار نفر و اموزش پیشگیری از اعتیاد در محله های شهری و رستایی برای بیش از ۹ میلیون نفر مورد توجه قرار گرفت که در طول سال گذشته خط ملی مشاور(۰۹۶۲۸) پاسخگوی بیش از ۱۵۳ هزار تماس بود.
جزینی تولید و پخش ۱۴۲۷ ساعت برنامه دیداری و شنیداری در زمینه پیشگیری از اعتیاد از طریق صدا و سیما را بخش دیگری از اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و پیشگیری عنوان کرد و با اشاره به اجرای طرح مداخلات و حمایت های روانی - اجتماعی برای دانش اموزان پرخطر گفت: این طرح در مدارس مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم دولتی از طریق ادارات کل آموزش و پرورش استان ها در راستای سند جامع پیشگیری از اعتیاد انجام شد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه مشارکت های مردمی از رشد ۵۳ درصدی تعداد سمن های فعال خبرداد و گفت: درسال ۹۲ تعداد سمن های فعال به ۱۲۰۸ مورد رسید که ۵۳ درصد از ۱۸۵۱ سمن سال ۹۱ بیشتر شد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین با تمرکز بر حمایت های اشتغالزایی و کارآفرینی برای افراد پاک شده از اعتیاد زمینه اشتغال برای ۱۰۰۰ زن و مرد بهبود یافته فراهم گردید.
وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های حوزه درمان مبارزه با مواد مخدر درسال ۹۲ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۷۶۰ هزار نفر در بیش از ۵ هزار و ۹۵۲ مرکز درمان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند که در این میان مراکز درمان غیردولتی بیش از ۸۴ درصد خدمات ارائه شده را متقبل شدند.
جزینی ادامه داد: درسال گذشته بیش از ۶۵ هزار نفر از مراکز کاهش آسیب گذری(DIC) خدمات دریافت کردند و بیش از ۶ هزار ۱۰۰ نفر نیز در سرپناه های شبانه پذیرش شدند.
وی در ادامه با بیان اینکه درسال گذشته بیش از ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر در ۱۸ مرکز نگهداری درمان ماده ۱۶ پذیرفته شدند، از تحت پوشش قرار گرفتن ۴۰ هزار نفر از معتادان بهبود یافته برای برنامه های حرفه آموزی و کسب مهارت خبر داد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات ستاد در حوزه کاهش عرضه مواد مخدر و روانگردان ها اشاره کرد و گفت: درسال گذشته ۱۷۳۷ عملیات و درگیری مسلحانه با قاچاقچیان مواد مخدر انجام شد که در این میان دو هزار و ۹۷۲ گروه باند تهیه و توزیع مواد مخدر و همچنین ۳۹۵ آشپزخانه تولید شیشه انهدام شدند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون قرص و امپور روانگردان درسال ۹۲ کشف شد افزود: این میزان نسبت به سال ۹۱،۱۳۶ درصد رشد داشت و در سال ۹۲ بیش از ۵۷۳ تن انواع مواد مخدر و روانگردان کشف و ضبط شد که از این میان ۷۷ درصد تریاک، ۱۵ درصد حشیش، ۵ درصد هروئین و مرفین، یک درصد شیشه و دو درصد سایر مواد مخدر بود.
جزینی ادامه داد: در سال گذشته ۵۴ تن مواد پیشساز کشف شد که نسبت به سال گذشته ۵۸۰ درصد رشد داشت و ۲۷۶ هزار متهم جرائم مواد مخدر دستگیر شدند. که در این میان متأسفانه ۱۷ شهید در این راه تقدیم شد.
وی تکمیل، تجهیز و راه اندازی ۷ اردوگاه زندانیان مواد مخدر در استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، گلستان، و خوزستان را به منظور اجرای موضوع ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر از جمله اقدامات انجام شده در سال ۹۲ عنوان کرد و در ادامه افزود: به طور میانگین ۹۹ هزار نفر از زندانیان کشور مرتبط با جرائم مواد مخدر هستند که این میزان ۴۵ درصد از تعداد زندانیان کشور را تشکیل می دهد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پاکسازی ۴ هزار ۶۲۶ نقطه آلوده و اجرای موفقیت عملیات صیانت از حجاج در فرودگاه های کشور را از دیگر اقدامات مهم سال ۹۲ برشمرد و با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی تولید تریاک در کشور افغانستان گفت: درسال ۲۰۱۳ میزان تولید تریاک در کشور افغانستان به ۵ هزار و۵۰۰ تن رسید که نسبت به مدت زمان مشابه قبل آن ۴۹ درصد افزایش داشت.
*۱.۱ درصد دانش آموزان قرص اکستازی مصرف کردند / ۴ درصد از دانش آموزان شیشه را تجربه کردند
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن هشدار نسبت به تغییر الگوی مصرف در کشور گفت: طبق شیوع شناسی صورت گرفته در سال ۹۰ ۱.۱ دانش آموزان کشور قرص اکستازی مصرف کردند و ۴ درصد از دانش آموزان در سنین ۱۶ و ۱۷ یک بار ماده محرک شیشه را برای موفقیت در امتحانات خود تجربه کردند.
جزینی با انتقاد از برخی تبلیغات سوء نسبت به مصرف ریتالین و تأثیر آن در تقویت حافظه افزود: متأسفانه تبلیغاتی برای تأثیر مثبت مصرف ریتالین و برخی مواد مخدر در تقویت حافظه انجام می شود که طبق گزارشات واصله مصرف این مواد در برخی موارد منجر به سکته قلبی، مغزی و افسردگی ناشی از مصرف آن بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه خطر ابتلای پسران به مواد مخدر بیش از دختران است، گفت: همچنین خطر استفاده پسران از سیگار و قلیان بیش از دختران است که مصرف این مواد می تواند مقدمه ای برای مصرف مواد مخدر باشد و متأسفانه خطرپذیری دانش آموزان از نیم درصد به یک درصد افزایش یافته است.
*میزان رشد مصرف مواد مخدر صنعتی در دانشجویان دختر بیش از پسران است
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به بیشتر بودن میزان رشد مصرف مواد مخدر صنعتی در دانشجویان دختر نسبت به پسران گفت: طبق تحقیقات انجام شده دانشجویان نامیدی به آینده، پایین بودن اعتماد به نفس، و نداشتن برنامه ریزی برای اوقات فراغت خود را از دلایل روی آوردن به مواد مخدر صنعتی عنوان کردند.
*منازل مجردی خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهد
وی در ادامه ضمن تأکید بر خطرآمیز بودن استفاده از منازل مجردی برای دانشجویان گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته دانشجویانی که دارای منازل مجردی هستند بیشتر از دیگر دانشجویان به مصرف حشیش، تریاک، ال اس دی، هروئین و شیشه مبتلا می شوند و طبق این تحقیقات مصرف سیگار، قلیان، حشیش، و قرص های ریتالین و اکس در سنین بالای ۱۸ سال بیش از دیگر سنین بوده است که این موضوع عمدتا به دلیل فشار روانی ناشی از درد بوده است.
*کشف بیش از۸۵ درصد از کشف جهانی تریاک توسط ایران
جزینی در ادامه با اشاره به فعالیت گسترده ایران در حوزه مقابله با مواد مخدر گفت: در آخرین جلسه اجلاس مقامات، مقامات بین المللی ایران را فعال ترین کشور در حوزه مقابله عنوان کردند که ایران با همکاری نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج موفق به کشف بیش از ۸۵ درصد از تریاک جهان و ۳۰ درصد از هروئین دنیا شده است.
وی همچنین تولید ۱۰ هزار نسخه جزوات به منظور پیشگیری از اچ آی وی را از جمله مواردی دانست که مورد استقبال جهانی قرار گرفته است و از اعزام ۲۰ هیئت کار شناسی ایرانی و پذیرش ۱۳ هیئت خارجی در سال گذشته خبر داد.
*رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر و کاهش بازار جرم اولویت های اصلی سال ۹۳
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استمرار طرح اجتماعی کردن مبارزات با مواد مخدر، شناسایی و انهدام شبکه های قاچاق، ضربه زنی به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان، کنترل و انسداد مرز ها و هوشمند سازی کنترل مرزهای آبی و خاکی و همچنین صیانت از خانواده معتادان و کاهش هزینه های درمان و موضوع بیمه معتادان از اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در این میان استمرار طرح اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و کاهش بازار جرم ازا ولویت های اصلی این ستاد درسال ۹۳ است.
وی جداسازی زندان ها و موضوع ماده ۴۲ را از دیگرا ولویت های این ستاد برشمرد و با اشاره به جمع آوری هفت هزار معتاد متجاهر در شب عید گفت: در مجموع ۲۰ هزار معتاد متجاهر درسال ۹۲ جمع آوری شدند و در سال ۹۲ ۱۰۰ تن مواد مخدر در هرمزگان کشف شد که این موضوع نشان دهنده تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر از مرزهای خاکی به مرزهای آبی کشور است.
*موضوع حذف اعدام قاچاقچیان با حمایت ایران از دستور کار نشست سازمان ملل حذف شد
جزینی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ادعای کشورهای اروپایی و نقض حقوق بشر به دلیل اعزام قاچاقچیان گفت: ما در مورد اعدام قاچاقچیان نظرات خود را در آخرین اجلاس مقامات بین المللی اعلام کردیم که موضوع حذف اعدام با حمایت ایران از دستور کار این نشست خارج شد و ما در ارتباطات خودمان با سازمان های بین المللی این موضوع را دنبال می کنیم.
وی ضمن تأکید بر مقابله ایران با ترانتزیت مواد مخدر افزود: متأسفانه ۲۰۹ هزار هکتار از اراضی افغانستان به کشت خشخاش اختصاص دارد و ما به دنبال آن هستیم تا جامعه بین المللی را به این موضوع متوجه کنیم چرا که منشأ اعتیاد از کشت این مواد در افغانستان است و کشور ما همواره با ترانزیت مواد مخدر مقابله خواهد کرد.
مرگ روزانه ۱۰ معتاد به دلیل سوء مصرف / ۲هزار و ۸۵۸ معتاد درسال ۹۲ جان باختند
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به آمار مرگ و میر معتادان درسال ۹۲ گفت: خوشبختانه با اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه درمان ما شاهد کاهش مرگ و میر معتادان درسال ۹۲ بودیم و در این سال ۲ هزار و ۸۵۸ معتاد جان خود را از دست دادند که به نسبت سه هزار و ۵۶ مرگ ثبت شده در سال ۹۱ شاهد کاهش این امار بودیم.
*نارضایتی قائم مقام دبیرکل از اجرا نشدن بیمه معتادان / ۶۵۸ مسکن مهر برای معتادان بهبود یافته
وی در بخش دیگری از سخنانش به پیگیری بیمه معتادان اشاره کرد و افزود: متأسفانه یکی از کاستی های موجود مسئله بیمه معتادان است و با توجه به اینکه ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده ولی هنوز اقدامات خوبی صورت نگرفته است و در هفته آتی جلسه ای برای پیگیری این موضوع تشکیل خواهد شد.
جزینی ادامه داد: براساس طرح های گذشته تعدادی از منازل مسکونی مسکن مهر برای معتادان بهبود یافته اختصاص یافت که با توجه به ثبت نام متقاضیان، ۶۵۷ نفر واجد شرایط شناخته شدند.
ایجاد اتاق های تزریق امن در دست بررسی است / ۲۵ هزار نفر ظرفیت مراکز نگهداری معتادان
وی در ادامه با اشاره به آخرین جلسه ستاد با نیروی انتظامی گفت: در اولین جلسه سال جاری موضوع کمپ زنان و مراکز موضوع ماده ۱۵ و ۱۶ قانون مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه اعلام شد که مراکز درمان ۲۵ هزار نفر است و امیدواریم نیروی انتظامی نسبت به پر کردن این ظرفیت اقدام کند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به خبرنگار تسنیم، موضوع ارائه هروئین خالص به معتادان را منتفی دانست و با اشاره به در دست بررسی بودن ایجاد اتاق های تزریق امن گفت: ایده احداثاتاق های تزریق امن مطرح شده و ایجاد آن ها توسط کار شناسان در دست بررسی است.
همچنین برخی از کشورهای دنیا این موضوع را راهی برای کنترل اعتیاد عنوان کردند و به عنوان مثال روز گذشته در کشور کانادا روز توزیع ماری جوآنا بود و در بعضی از کشور ها مصرف و حمل ۵ گرم مواد مخدر مجاز است ولی فعلا بحثارائه هروئین خاصل به معتادان منتفی است.
*برنامه سازمان های مختلف باید مبتنی بر نشاط باشد
وی در ادامه با اشاره به انگیزه مبتنی بر نشاط برای روی آوردن به اعتیاد، از وظیفه وزارت خانه ها و سازمان های مختلف در نادیده گرفتن برنامه های نشاط آور انتقاد کرد و گفت: ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسات مستمری با سازمان های مختلف داریم و با توجه به اینکه تأمین نشاط یکی از علل روی آوری به مصرف مواد مخدر است باید دستگاه های مختلف که وظیفه پر کردن اوقات فراغت جوانان را برعهده دارند روی این مسئله تمرکز بیشتری کنند.
چرا که بحثنشاط و شادمانی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سازمان ها برای آن هزینه کنند لذا شهرداری ها، وزارت ارشاد، جوانان، علوم، و آموزش و پرورش باید برنامه هایشان را مبتنی بر نشاط جوانان ارائه کنند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان در واکنش به خبر مرگ سه شهروند به دلیل مصرف قرص های لاغری حاوی روان گردان گفت: انواع قرص های جدید باید مورد تأیید وزارت بهداشت باشند و برخورد با موارد تخلف نیز با این وزارتخانه است.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار