|
|
کدخبر: ۱۶۲۴۵۸

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: از امروز ما قادر به ساخت توربین های ۲۵ مگاواتی برای اولین بار در کشور شدیم و به جمع معدود کشورهای سازنده این توربین ها در جهان پیوستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، هوشنگ فلاحتیان در نشستی خبری اظهار داشت: پیش بینی می کنیم درجه حرارت تابستان ۹۳ نسبت به سال گذشته بالاتر باشد و پیک مصرف برق کشور به ۵۰ هزار مگاوات برسد از اینرو باید به گونه ای عمل کنیم که بدون خاموشی از تابستان عبور کنیم.

وی افزود: تا قبل از تابستان سال جاری، ۳۲۰ مگاوات در ایرانشهر، ۳۲۰ مگاوات در بندرعباس، ۱۶۰ مگاوات در آبادان، ۱۶۰ مگاوات در زواره اصفهان و ۳۲۰ مگاوات در خرمشهر به ظرفیت نیروگاههای حرارتی کشور افزوده می شود، همچنین ۲۰ مگاوات نیروگاه بادی جدید در قزوین و حدود ۱۰۰ مگاوات نیروگاههای پراکنده به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در سال جاری نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی گناوه و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کهنوج به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: در سال ۹۳ در مجموع ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید را به شبکه سراسری متصل می کنیم و در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان در بخش نیروگاهی و ۵ هزار میلیارد تومان در بخش تأسیسات توزیع و انتقال در سال ۹۳ پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون سه واحد ۲.۵ مگاواتی در منطقه کهک قزوین وارد مدار شدند و تا ابتدای خرداد ماه پنج واحد دیگر هم وارد مدار می شوند.

فلاحتیان با بیان اینکه مجموع ظرفیت نیروگاه های بادی احداثشده در کشور تا امروز حدود ۲۰۰ مگاوات است گفت: براساس برنامه ریزی می خواهیم در سال جاری بیش از ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بادی را وارد مدار کنیم که معادل با ظرفیت ایجاد شده در ۳۵ سال گذشته است و برنامه ریزی کرده ایم تا سال ۱۴۰۰، ظرفیت نیروگاهای بادی و خورشیدی در کشور به ۵ هزار مگاوات برسد.

وی افزود: از امروز ما قادر به ساخت توربین های ۲۵ مگاواتی برای اولین بار در کشور شدیم و به جمع معدود کشورهای سازنده این توربین ها در جهان پیوستیم، در حالی که تعداد کشورهای سازنده این توربین در جهان کمتر از ۱۰ کشور است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه راندمان این توربین ها در شرایط عادی ۳۶ درصد و در سواحل دریا با شیرین سازی آب تا ۸۵ درصد خواهد بود، گفت: این توربین ها علاوه بر تولید برق، مجهز به آب شیرین کن هم هستند و برای شبکه های انتقال گاز و انتقال نفت هم کاربرد دارند.

وی افزود: وزارت نفت از این پروژه حمایت جدی کرده و قول خرید این قبیل توربین ها را به مپنا داده است.

فلاحتیان از یک میلیون و ۵۵۶ هزار مشترک جدید برق در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد مشترک های برق در کشور به ۳۰ میلیون و ۳۰۷ هزار مشترک رسید و مصرف برق که سال ۹۱ در مجموع ۱۹۴ میلیارد کیلووات بود در سال ۹۲ با افزایش ۵.۷ درصدی به ۲۰۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

وی ادامه داد: نیروگاه هسته ای بوشهر در سال گذشته شش میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد که این میزان برق در نیروگاه های گازی نیاز به دو میلیارد لیتر سوخت دارد. با احتساب هزینه یک دلار به ازای هر لیتر سوخت مشاهده می شود که دو میلیارد دلار صرفه جویی صورت گرفته که معادل با پنج هزار میلیارد تومان است. بنابراین پنج هزار میلیارد تومان درسال گذشته با به کارگیری نیروگاه هسته ای در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی شده است و می توان گفت که کل سوخت مصرف در نیروگاه بوشهر به میزان ۵۰ میلیون دلار است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه این وزارتخانه برای احداثنیروگاه های خورشیدی خانگی برنامه ریزی کرده است، گفت: از محل دریافت سه تومان عوارض، تا ۵۰ درصد هزینه های نصب نیروگاه های خورشیدی را به صورت کمک بلاعوض پرداخت می کنیم، از اینرو با توجه به اینکه هر کیلووات پنل خورشیدی ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، وزارت نیرو برای کسانی که می خواهند بام منزل مسکونی خود را به نیروگاه خورشیدی تبدیل کنند تا پنج میلیون تومان کمک بلاعوض می کند بنابراین همه می توانند به شرکت های تولید برق مراجعه و ثبت نام کنند تا نیروگاه خورشیدی بر بام خانه خود نصب کنند. امیدواریم بتوانیم تا ۱۰ سال آینده بخش زیادی از انرژی ها را از نیروگاه های تجدیدشونده تامین کنیم و با صادرات برق فضای کسب و کار را بهبود بخشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار