|
|
کدخبر: ۱۶۲۷۳۰

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر مذاکره با معاون وزیر آب و انرژی افغانستان درباره مسائل مربوط به هامون، حریرود و هیرمند گفت: ایران در زمینه همکاری های آبی دستاوردهای مناسبی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم میدانی در نشستی با معاون وزیر آب و انرژی افغانستان، به سفر نوروزی دکتر روحانی رئیس جمهوری به افغانستان و دیدار با رئیس جمهور این کشور اشاره کرد و گفت: این سفر فرصتی مغتنم بود تا در راستای دیدار دو رئیس جمهوری برای تحکیم روابط دوجانبه گام های جدیدی برداریم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: لزوم گسترش همکاری های آبی ایران و افغانستان ایران پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای ارزشمندی در بخش آب داشته که می تواند این تجربه ها را با دیگر کشورها به تبادل بگذارد.

میدانی با بیان اینکه رابطه مستحکمی بین ایران و افغانستان وجود دارد و باورهای مشترک فراوانی بین دولت و مردم این دو کشور وجود دارد بیان داشت: ایران همواره در روزهای سخت کنار مردم افغانستان بوده است.

وی افزود: بخش آب کشور افزون بر تاکید بر منافع ملی، نگاهی نیز به منافع همسایگان دارد. این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه ما مسئولیت سنگینی در مقابل مردم ایران و کشورهای همسایه و حتی کشورهای فراتر داریم گفت: آب مایه حیات بوده و محیط زیست وابسته به آب است.

معاون وزیر نیرو مدیریت آب را مدیریتی پیچیده و سنگین دانست و ادامه داد: مردم از ما انتظار دارند آب سالم و پایدار را تامین کنیم، زیرا آب در تولید و صنعت نقش مهمی دارد. میدانی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی در سال های اخیر مورد توجه جهانیان قرار گرفته است تصریح کرد: اگر توجه کافی به مدیریت آب نشود، محیط زیست مورد تهدید قرار می گیرد.

وی افزود: مسائل زیست محیطی امروز فقط محدود به یک کشور نیست. به عنوان مثال ریزگردها از غرب به شرق در کشورهای مختلف حرکت کرده و آسایش مردم را به هم می ریزد.

میدانی با بیان اینکه ایران پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای ارزشمندی در بخش آب داشته است که می تواند این تجربه ها را با دیگر کشورها مبادله کند گفت: این دستاوردها می تواند در جهت اعتلا و پیشرفت بخش آب افغانستان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون وزیر نیرو به وجود چندین مرکز بین المللی مانند مدیریت شهری، مرکز بین المللی قنات و مرکز ملی اقیانوس شناسی زیر نظر یونسکو که در ایران فعالیت می کنند اشاره کرد و گفت: در این مراکز سرمایه های تجربی فراوانی وجود دارد که ما آمادگی داریم هم خودمان استفاده کنیم و هم تبادل کنیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ابراز امیدواری کرد: روز به روز شاهد توسعه همکاری های آبی بین دو کشور باشیم. وی با بیان اینکه دیگر نمی توان مدیریت آب را به صورت سنتی انجام داد گفت: جهان اکنون بر روی بهره وری آب تاکید دارد و نگاه به مصرف آب در جهان عوض شده و بحثآب مجازی مطرح است.

در این نشست همچنین درباره مسائل مربوط به هامون، حریرود و هیرمند مباحثو تبادل نظرهایی صورت گرفت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار