|
|
کدخبر: ۱۶۳۲۱۸

پایگاه روسی وستنیک مدعی شد

خبرگزاری تسنیم: درحالی که ایران همواره بر تقسیم مساوی دریای خزر تاکید داشته است پایگاه روسی وستنیک مدعی شد لحن دولت جدید ایران در این زمینه ترم تر شده است و امروز ایران در مورد رویکردی عادلانه که نظرات همه طرف ها را لحاظ کند سخن می گوید.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه روسی وستنیک، امروز وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو تشکیل جلسه خواهند داد. این آخرین دیدار آمادگی برای برگزاری چهارمین نشست دولت های حاشیه خزر است که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود. موضوع اصلی این نشست، تعیین رژیم حقوقی دریای خزر است. عدم توافق در خصوص این موضوع مانع از توسعه منابع انرژی دریای خزر شده است.
بر اساس این گزارش علت نامشخص بودن وضعیت دریای خزر، نبود اجماع بین کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ایران است. تلاش ها برای دستیابی به اجماع در این زمینه ادامه دارد و ۸۰ درصد متن معاهده رژیم حقوقی دریای خزر مورد توافق قرار گرفته است.
سرگی میخایف، مدیر موسسه همکاری های خزر در این باره گفت: «برای دستیابی به پیشرفت، تقسیم خدمات دریایی و تقسیم بستر دریا باید به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرند.»
وی ابراز امیدواری کرد که «طرفها موضوع را طوری مدیریت کنند که در نشست آتی در آستاراخان به یک توافق دست یابند.» میخایف گفت، مشکل حل نشده رژیم حقوقی دریای خزر، مانع از توسه منابع انرژی این دریا می شود.
اتحادیه اروپا به منابع انرژی منطقه دریای خزر علاقمند است. این اتحادیه در حال انجام رایزنی هایی برای احداثخط لوله ای بین ترکمنستان و آذربایجان است که از بستر این دریا عبور خواهد کرد. روسیه و ایران مخالف احداثخط لوله در بستر دریای خزر هستند و تاکید می کنند که این پروژه بدون حل و فصل موضوع رژیم حقوقی نمی تواند اجرایی شود. اما اتحادیه اروپا که با توجه به بحران اوکراین، تلاش دارد تا به منابع تامین انرژی خود تنوع ببخشد، مجددا مذاکراتی را با باکو و عشق آباد انجام می دهد.
مالنا مارد، نماینده اتحادیه اروپا در آذربایجان می گوید، اتحادیه اروپا نمی خواهد تنها به یک منبع گازی(روسیه) متکی باشد. بنابراین، بروکسل به مذاکرات خود با ترکمنستان و آذربایجان ادامه می دهد. وی افزود: «کوریدور گازی جنوب که در بردارنده خط لوله عبوری از دریای خزر است همچنان یکی از اولویت های بروکسل است.» مارد خاطرنشان کرد، اروپا هدف تعطیل کردن پروژه روسی جریان جنوبی را در سر می پروراند. در همین حال، اسماعیل آقاکیشیف، رئیس اتحادیه موسسات مشورتی آذربایجان گفت: «انتقال احتمالی گاز از طریق خط لوله عبوری از دریای خزر قادر به تاثیرگذاری منفی بر صادرات گاز روسیه نیست.»
ایلقار ولی زاده، رئیس گروه علوم سیاسی قفقاز جنوبی گفت، درمورد رژیم حقوقی دریای خزر، باکو همچنان معتقد است که بهترین گزینه توافق ایران و ترکمنستان با اصول معاهده سه جانبه روسیه، قزاقستان و آذربایجان در مورد تعیین حدود بستر این دریاست.
از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، امیدها برای توافق با ایران در این زمینه افزایش یافته است. ولی زاده افزود: «لحن ایران نرم تر شده است. قبلا تهران بر تقسیم دریا به بخش های مساوی تاکید می کرد، اما امروز کارشناسان ایرانی در مورد یک رویکرد عادلانه که منافع و نظرات طرف های مختلف را لحاظ نماید، صحبت می کنند… برای آذربایجان این به معنای فرصتی بهتر جهت انجام مذاکرات با ایران بر مبنای تعریف یک خط میانی اصلاح شده بین دو طرف است.»
وی ادامه داد: «منطقه مورد اختلاف بین طرف ها در این قسمت از دریا، احتمالا دارای تعدادی میادین نفتی است.»
انتهای پیام / / ۱۲۵

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار