|
|
کدخبر: ۱۶۴۰۰۳

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت خروج کارخانه روغن نباتی قو از شهر تهران گفت: زمان اجرا فرارسیده و با ارائه راهکارهایی از قبیل اشتغال کارکنان این کارخانه به جد به دنبال تعطیلی و انتقال کارخانه به خارج تهران هستیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، صبح امروز جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با محوریت خروج کارخانه روغن نباتی پارس قو از شهر تهران و با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل، نماینده فرمانداری و استانداری تهران، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران و اعضای هیئت مدیره و مسئولان کارخانه تشکیل شد.

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در این ارتباط گفت: سال ۹۳ سال خروج کارخانه های آلاینده و مشاغل مزاحم خواهد بود و شما مکررا در این سال این خبر را خواهید شنید.

وی ادامه داد: وقتی ریاست جمهوری از کاهش هزینه های سلامت صحبت می کنند و گفته می شود که ما بنا داریم هزینه سلامت مردم را ۱۰ درصد کاهش دهیم باید عوامل مؤثر بر سلامت مردم را نیز شناسایی کنیم. این در حالی است که سهم هزینه مردم باید ۳۰ درصد و سهم دولت ۷۰ درصد باشد که در حال حاضر عکس این قضیه صادق است. در چنین شرایطی که ما این رویکرد را داریم پس باید عواملی که بر سلامت انسان ها زیان وارد می کنند را برطرف کنیم. عواملی نظیر آلودگی آب، هوا و محیط زیست بنابراین با منابع تولید این عوامل باید برخورد شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر گفت: برخی ها در این خصوص نگران بیکاری کارگران چنین کارخانه هایی هستند اما موضوع بیکاری کارگران نیز به راحتی قابل حل است چرا که قانون در این مواقع پیش بینی های لازم را انجام داده است. قانون پیش بینی کرده که کارگران واحد های پلمب شده به وزارت کار مراجعه کنند و بر حسب سنوات و حقوقشان بیمه بیکاری بگیرند.

وی همچنین از ساماندهی کارگران کارخانه روغن نباتی قو خبر داد و افزود: خوشبختانه معاون خدمات شهری شهرداری تهران اشتغال این کارگران را با حداقل ۸۰۰ هزار تومان تقبل کرده و هر کسی هم که مایل نبود می تواند به وزارت کار مراجعه کند.

حافظی همچنین تصریح کرد: نیروگاه برق بعثت، کارخانه سیمان، کارخانه شن و ماسه در گام بعدی قرار گرفته به طوری که در کمیسیون ماده ۲۰ نیز مطرح و در حال بررسی و رای نهایی است. همچنین نیز مرکز خرید و فروش زباله در تقی آباد منطقه ۱۸ که مرکز تجاری زباله ها تبدیل شده نیز در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص اجرای حکم پلمب کارخانه روغن نباتی قو گفت: ما قطعاً از راه قانونی وارد خواهیم شد و اگر بعد از ساماندهی کارگران باز مشکلاتی به وجود بیاید و تعهدات انجام نگیرد از طریق شورای تأمین نسبت به پلمب اقدام خواهیم کرد.

مشروح جلسه:

در ابتدای این جلسه مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران تاریخچه ای از صدور حکم تعطیلی و خروج کارخانه روغن نباتی پارس قو ارائه کرد.

قدیمی گفت: در سال ۷۳ بود که تعطیلی و خروج کارخانه از حریم شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که به دلیل شکایات زیاد مردمی مبنی بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی،
فاضلاب صنعتی، بوی نامطبوع و بخارات روغن بود. در آن سال قریب به ۱۳۰۰ کارگر در این کارخانه کار می کردند که مقرر شد ظرف مدت ۳ سال اقدامات لازم طبق حکم کمیسیون ماده ۲۰ برای تعدیل نیروی کار و نیز تعطیلی کارخانه انجام شود.

وی ادامه داد: با اعتراض و تقاضای مدیرعامل وقت کارخانه درخواست ۱۰ ساله برای تعطیلی کارخانه ارائه شد که دلایلی از جمله استراتژیک بودن محصول، تعداد بالای کارگران و نیز عدم گشایش اعتبارات ارزی این درخواست با شرط برطرف شدن آلودگی ها و مزاحمت ها پذیرفته شد. از همان زمان شرکت ساماندهی مکاتبات بسیاری با فرمانداری، اداره صنعت و معدن شهر تهران و شورای تأمین استان و حتی دستگاه قضایی مبنی بر عدم اجرای تعهدات کارخانه داشت که متأسفانه اقدامی در این حوزه صورت نگرفت. در سال ۸۴ موعد مقرر تعطیلی کارخانه فرا رسید اما باز اقدامی در این جهت صورت نگرفت.

قدیمی همچنین ابراز کرد: در این سال با جلسه هماهنگی که با شورای تأمین استان برگزار و مقرر شد تا زمان ارائه برنامه زمانبندی از سوی کارخانه اقدامی برای پلمب این واحد صورت نگیرد. در سال ۸۶ یک سال از مهلت ۶ ماهه زمانبندی گذشت اما به رغم مکاتبات فراوان با فرمانداری پیگیری لازم انجام نشد کارخانه همچنان به فعالیت ادامه داد.

مدیر عامل ساماندهی مشاغل همچنین خاطرنشان کرد: از سال ۸۷ تا ۹۲ برای چگونگی اجرای این حکم مکاتبات بسیاری هم انجام گرفت ولی هنوز پیگیری از سوی فرمانداری و خود مسئولان کارخانه صورت نپذرفت. البته باید توجه داشت که در طول این ۲۰ سال تعدیل نیرو صورت گرفته و در حال حاضر نیروهای کارخانه به ۳۵۰ نفر رسیده است.

قدیمی در پایان گفت: باید توجه داشت امروز وجود کارخانه و مزاحمت ها و آلودگی هایی که ایجاد می کند ما را به نقطه بحرانی رسانده بنابراین باید هر چه زودتر انتقال کارخانه صورت گیرد.

در ادامه جلسه حسین خانی از جمله سهامداران اصلی کارخانه با بیان این که این کارخانه از قدمت بسیاری برخوردار است، گفت: باید بگویم ۶۰ سال پیش که کارخانه احداثشد در حریم خارج تهران بود و به تدریج در جوار کارخانه مردم ساکن شدند، آن ها با علم به فعالیت کارخانه در آن جا سکنی گزیدند. خیلی از کارگران کارخانه هم از همین افراد بودند. این در شرایطی بود که کارخانه روغن قو به سبب استراتژیک بودن محصول و این که روغن دومین کالای اساسی مردم بعد از گندم است آن چنان مشکلی هم برای محیط زیست به وجود نمی آورد.

وی ادامه داد: صحبت از بوی نامطبوع می شود در حالی که بوی نامطبوع این کارخانه مربوط به گل آفتابگردان و سویا است خب شاید برخی از گل آفتابگردان خوششان نمی آید اما دلیل نمی شود که بگویند " بوی نامطبوع "، من خودم از بوی این گل خوشم می آید. دود سفیدی که از کارخانه متصاعد می شود ناشی از بخار آب است که اتفاقاً برای هوا هم خواهد بود پس می بینیم که آنچنان آلودگی هم ایجاد نشده است.

این سهامدار کارخانه همچنین گفت: با این وجود ما هم بر این باوریم که کارخانه باید انتقال داده شود بنابراین شما ما را از خود بدانید اما به سبب وجود مشکلاتی از قبیل تامین ماشین آلات که اعتبار ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلاری می طلبد حداقل زمانی که می شود این کار را انجام دهیم دو سال است که ما خواستار این دو ساله هستیم.

همچنین ابراز کرد: ظرفیت تولید روغن نباتی قو در حال حاضر روزانه ۱۵۰ الی ۲۰۰ روغن می باشد که در سال های گذشته ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن بوده است.

مدیر عامل کارخانه روغن نباتی قو نیز در ادامه گفت: مبحثمهمی که باید مد نظر قرار داد موضوع کارگران کارخانه است. ۳۷۰ نفر که به طور رسمی در این کارخانه اشتغال دارند. وقتی بحثانتقال را مطرح می کنیم یعنی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری خارج تهران باشیم و این بدان معنا است که عملاً کارگران نمی توانند در این کارخانه کار کنند چرا که باید از شهری به شهر دیگر سفر کنند. همه ما یک طرف میز هستیم و خواهشمان این است که برخورد احساسی و رسانه ای نشود.

نماینده فرمانداری: بیکاری کارگران می تواند تبعات سیاسی داشته باشد

محمد صالحی نماینده فرمانداری و استانداری تهران نیز با تاکید بر خروج این کارخانه گفت: ما هم بر این امر تأکید داریم و این طور نیست که پیگیری های لازم را نکرده باشیم اما همان طور که می دانید در این کارخانه ۴۰۰ نفر کار می کنند که با خانواده هایشان ۲ هزار نفر می شوند. اگر این ها از کار بیکار شوند تجمع ۲ هزار تنفر طبیعتاً تبعات سیاسی و امنیتی خواهد داشت.

صالحی گفت: شرکت روغن نباتی قو در سال ۱۳۳۸ تأسیس شده است و عمری بالای ۵۴ ساله دارد که این شرکت قبلاً زیر نظر بنیاد شهید بود و در سال ۹۲ به بخش خصوصی واگذار شد.

نماینده فرماندار و استاندار تهران در جلسه شرکت روغن نباتی قو ادامه داد: در حال حاضر پرونده این شرکت در فرمانداری به یک پرونده قطور تبدیل شده است.

صالحی گفت: در حال حاضر و با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید دقت ویژه ای را در خصوص جابه جایی شرکت روغن نباتی قو صورت گیرد و همه جوانب کار سنجیده شود و در نهایت مشکلی به وجود نیاید.

وی در ادامه از برگزار کنندگان جلسه خواست در خصوص جابه جایی شرکت روغن نباتی قو استعلاماتی از دستگاه های مربوطه از جمله اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران - وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی - ستاد محیط زیست شهرستان و استان تهران گرفته شود. موضوع انتقال شرکت روغن نباتی قو باید در شورای امنیت شهرستان و استان تهران مطرح شود ولی نباید در این خصوص تعجیل کرد.

وی افزود: تعطیلی شرکت روغن نباتی قو در این برهه زمانی قطعاً با تجمع کارگران و همچنین با خانواده هایشان روبه رو خواهد شد که تبعات سیاسی خواهد داشت.

شاعری: آلودگی هوا امروز در اولویت بالاتری از اشتغال قرار دارد

علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران نیز در ادامه گفت: خروج واحدهای صنعتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری در سال ۴۵ مصوب شد که از آن زمان تا کنون به بهانه های مختلف ۱۷ هزار واحد صنعتی اطراف تهران مستقر شدو این فاجعه ای که شما می بینید در خصوص آلودگی هوا ناشی از همین امر است، بنابراین این که بگوییم به سبب ملاحظات سیاسی و امنیتی برخورد نکنیم سخن درستی نیست.

وی ادامه داد: امروزه موضوع اشتغال یک موضوع بسیار جدی است اما باید در نظر گرفت که مهم ترین و نخستین اولویت شهروندان کاهش آلودگی هواست. تجربه به ما نشان داده همین ملاحظات سیاسی و امنیتی خود سبب به وجود آوردن فاجعه هایی شده. به طور حتم فاجعه کارخانه سرب و روی زنجان را به یاد دارید در آن حادثه هم کمیسیون ماده ۲۰ رأی به خروج کارخانه را داده بود اما عدم خروج آن باعثبه وجود آمدن فاجعه شد.

شاعری در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که دیگر با زمان فرجه زمانی یکی دو سال راه به جایی نخواهیم برد و باید هر چه سریع تر نسبت به این امر اقدام شود.

وی افزود: در این راستا من دو پیشنهاد دارم نخست آن که کارخانه پلمب شود و کارگران ساماندهی شوند و دوم این که در یک برنامه زمانبندی کوتاه ۴ تا ۶ ماهه و ایجاد یک کمیته نظارت بر تعهدات اقدام برای خروج کارخانه انجام شود که البته هر روزی که تعهدات انجام نشد نسبت به پلمب اقدام شود.

شاعری در پایان یادآور شد: امیدواریم خروج مشاغل مزاحم تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، ۵۰ کیلومتری اصفهان و ۳۰ کیلومتری کلان شهرها محقق شود.

شهردار منطقه ۱۶ نیز در ادامه گفت: خروج این کارخانه یک مطالبه عمومی است و تعطیلی و خروج کارخانه از تهران باید هر چه سریع تر انجام شود.

دبیر شورای یاری منطقه ۱۶ نیز گفت: در محله مشرف به کارخانه ۴۰ هزار نفر ساکن هستند که همگی از مشکلاتی نظیر آلودگی های صوتی، تنگی نفس و آلودگی هوا ناشی از این کارخانه به تنگ آمده اند.

در این زمان یکی از اعضای هیئت مدیره کارخانه گفت: ما نافی مطالبات عمومی نیستیم اما مشکل آلودگی تهران تنها مربوط به کارخانه قو است، در تهران دیگر هیچ کارخانه آلاینده نیست. در شهر تهران ۴ کارخانه روغن نباتی با ابعاد گسترده تری از روغن نباتی قو وجود دارد اما مشکل فقط ما هستیم.

وی ادامه داد: ما نیز به واسطه هزینه های فراوانی که امروز متحمل می شویم خواستار انتقال کارخانه ایم اما این انتقال باید در یک بازه زمانی مناسب باشد.

حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به صحبت های مطرح شده از سوی مسئولان کارخانه روغن نباتی پارس قو، گفت: صحبت های مطرح شده جای تامل دارد، ما نگران اعتراض ۳۵۰ نفر هستیم ولی اعتراض ۴۰ هزار نفر در طول ۲۰ سال را نادیده می گیریم من حتی پا را فراتر می گذارم از اعتراض ۸ میلیون تهرانی سخن می گویم. ما قطعاً برای جابجایی این شرکت تمهیدات مناسبی در نظر گرفته شده است و مشکلی برای کارگران این شرکت رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، قرار است ۳۵۰ کارگر مشغول در شرکت در شهرداری مشغول به کار شوند. چنانچه کارگران اشاره شده مایل نباشند در شهرداری مشغول به کار باشند می توانند از طریق مراجع قانونی و یا از طریق وزارت کار پیگیر بیمه بیکاری خود باشند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به صحبت ها مطرح شده از سوی مسئولان کارخانه در خصوص اینکه شرکت روغن نباتی قو هیچ آلودگی هوا ندارد و بوی نامطلوب هم ندارد، گفت: اگر مسئولان کارخانه مدعی هستند که این شرکت آلودگی ندارد و بخار آب برای هوا خوب است توصیه می کنم کارخانه های دیگری در شهر تهران راه اندازی شود!

حافظی در ادامه جلسه با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در فروردین ۹۳ گفت: آقای روحانی در سخنان نوروزی خود اذعان داشت که باید هزینه های سلامت مردم را کاهش دهیم که قطعاً تعطیلی و یا انتقال این کارخانه نیز مورد تائید دولت خواهد بود چرا که دولتمردان نیز بر موضوع سلامت مردم نگاه ویژه ای را دارند.

وی ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته این شرکت حکم پلمب داشته است اما به دلایلی این حکم اجرا نشده است و قطعاً مسئولان جدید کارخانه نیز با توجه به معضلات و مشکلات شرکت اقدام به خریداری کارخانه کرده اند و پیش بینی های لازم را در این خصوص کرده اند.

حافظی گفت: اوایل هفته آینده نشستی را با شورای اسلامی کار خواهیم داشت و در خصوص آخرین وضعیت کارگران شرکت روغن نباتی قو تصمیم گیری خواهد داشت اما به این نکته باید اشاره کرد که قطعاً ما در خصوص انتقال این کارخانه، منافع کارگران را در نظر خواهیم داشت و ظرف ۳ ماه آینده وضعیت شرکت روغن نباتی قو تعیین تکلیف خواهد شد.

وی در ادامه این جلسه با اشاره به برخی دیگر از تصمیمات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری جهت پلمب برخی دیگر از شرکت ها و مجموعه های آلاینده در شهر تهران گفت: بزودی چند شرکت و مجموعه دیگر در شهر تهران پلمب خواهند شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر مجموعه نیروگاه بعثت، سیمان تهران از جمله مقصد های بعدی کمیسیون سلامت برای پلمب هستند. در حال حاضر موضوع نیروگاه بعثت در دادگاه از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است ضمن اینکه احتمال دارد این مجموعه به موزه تبدیل شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار