|
|
کدخبر: ۱۶۴۳۹۴

مدیر یک موسسه انرژی فرانسوی:

خبرگزاری تسنیم: مدیر یک موسسه انرژی فرانسوی گفت: در پروژه خط لوله نابوکو ایران یکی از تامین کنندگان اصلی محسوب می شد اما تحریم های وضع شده با انگیزه ها سیاسی موجب شکست کل این پروژه شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اینترنتی آذرنیوز، ایران که قصد دارد به عمان و اروپا گاز صادر کند، در حال آماده شدن برای شروع انتقال گاز به عراق است.
علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران روز ۲۲ آوریل گفت، اولین خط لوله با هدف انتقال گاز ایران به عراق در طی ۴ ماه آینده تکمیل خواهد شد و ایران را قادر خواهد ساخت تا با ایجاد دومین مسیر صدور گاز خود به خارج از کشور، به صادرات گاز خود تنوع ببخشد.
ایران دو قرارداد گازی مجموعا به حجم روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب با عراق دارد و یک قرارداد صدور ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در روز نیز با عمان منعقد کرده است. هر دوی این قراردادها در طی ۳ سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.
ایران هم اکنون روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می کند و حدود ۱.۵ میلیون متر مکعب در روز نیز با برق وارداتی از ارمنستان مبادله می نماید.
در همین حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در روز ۱۵ آوریل گفت، «ایران می تواند یک تامین کننده گاز قابل اتکا، مطمئن و درازمدت برای اروپا باشد، زیرا ما ذخایر انرژی لازم و طرح هایی برای همکاری داریم.»
صحبت کاربوز، مدیر بخش هیدروکربن «موسسه نظارتی انرژی مدیترانه» که در فرانسه مستقر است در این باره گفت: «ایران می تواند از طریق تنوع بخشی به منابع و مسیرهای تامین انرژی، به امنیت گازی اروپا کمک کند، به شرطی که اروپا در مورد ارتقای امنیت انرژی خود صداقت داشته باشد.»
اتحادیه اروپا اقداماتی را برای افزایش امنیت انرژی خود از طریق تنوع بخشی به منابع تامین انرژی اش طراحی کرده است که از جمله می توان به ایجاد پایانه های ال ان جی بیشتر و سرعت بخشیدن به پروسه انتقال گاز آذربایجان به اروپا اشاره کرد.
میزان تقاضا برای گاز در اتحادیه اروپا سالانه ۸۵ میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۱۵۰ میلیارد متر مکعب از طریق روسیه تامین می شود. کار بوز افزود، ایران قبلا به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی کوریدور گازی جنوبی اتحادیه اروپا محسوب می شد. «در پروژه خط لوله نابوکو ایران یکی از تامین کنندگان اصلی محسوب می شد. اما تحریم های وضع شده با انگیزه ها سیاسی نه تنها ایران را از این پروژه حذف کرد، بلکه موجب شکست کل این پروژه شد.»
پروژه نابوکو با هدف انتقال گاز دریای خزر و همچنین گاز ایران به اروپا طراحی شده بود، اما پس از اعمال برخی اصلاحات در پروژه پیشنهادی، در نهایت در سال ۲۰۱۳ در رقابت با پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک، شکست خورد.
انتهای پیام / / ۱۳۹

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار