|
|
کدخبر: ۱۶۴۴۹۵

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر آوینی امروز بود قلب فعالیت هایش مقابله با جنگ نرم بود، گفت: وی در دهه ۶۰، خطر غرب زدگی را حس کرد که نشان می دهد حوزه فرهنگ نیاز به توجه بیشتری دارد.

به گزارش مشرق، دومین روز همایش حکمت هنر انقلاب اسلامی با مشارکت موسسه اشراق و حوزه هنری روز گذشته(۳ اردیبهشت) با حضور شهریار زرشناس، منتقد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید محمد حسینی، دبیر همایش و برخی اعضای حوزه هنری و نویسنده مقالات در این مرکز برگزار شد.

*آوینی را باید به عنوان یک متفکر درک کرد

شهریار زرشناس در این مراسم با بیان اینکه سیدمرتضی آوینی متفکر دوران گذار است گفت: کسرت شخصیت و ورود او به اکثر حوزه ها موجب شده که وجه مهم آوینی که به توعی نقطه وحدت شخصیت او نحسوب می شود مغفول بماند. گمان می کنم آوینی متفکر دوران گذار است و این نقش آوینی را برجسته کرده است بنابراین یاید آوینی را به عنوان یک متفکر درک کرد.

وی با بیان اینکه دوران گذار در حوزه فلسفه و حکمت و تاریخ یک مفهوم کلاسیک و روشن است که هم در تاریخ شرق و هم در تاریخ غرب وجود داشت، اظهار داشت: در تاریخ غرب مدرن به روشنی نشانه های انحطاط و ورود به فاز خود ویرانگری دیده می شود یکی از نشانه های این بحران انحطاطی در غرب مدرن، ظهور انقلاب اسلامی در دهه ۱۳۸۰ میلادی است.

این منتقد و متفکر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در پیچ های تاریخی به وقوع پیوست که نشان دهنده طلیعه داری انقلاب اسلامی است، توضیح داد: انقلاب اسلامی طلیعه دار یک خودآگاهی در زمان گذار است. ما در آغاز پایان تاریخ غرب به سر می بریم و به همین دلیل است که انقلاب اسلامی طلیعه دار می شود. آنچه آوینی را برجسته می کند این است که در سال های دهه شصت که فضای غربت انقلاب بود فهمید که انقلاب اسلامی آمده تا ما را از سیطره غرب مدرن در مقیاس جهان و از سیطره غرب زدگی شبهه مدرن در مقیاس داخل جدا کند.

وی با اشاره به اینکه بعد اصلی اندیشه آوینی این است که چالش های دوران گذار را درک کرده چرا که همیشه احساس می کند در شرایط نیاز باید کار انجام دهد، اظهار داشت: وی در این دوران به گذشته نرفته و به تاریخ جدید هم نیامده بلکه دراین راه در کشمکش است آوینی در نخستین نوشته هایش به این امر توجه می کند. وی به ماهیت سینما فکر می کند.

زرشناس در ادامه یادآور شد: آوینی در زمره اولین ها در دهه شصت بوده که مسئله دوران گذار را مطرح کرد و راجع به آن تفکر کرد وی فهمید جهان کانون قلب تپنده نظام سرمایه داری است اگر کشوری بخواهد در مقابل سرمایه داری جهان بایستد باید خلاف جهت آن حرکت کند باید سیستم فرهنگی طراحی می شد تا جایگزین سیستم های غرب باشد آوینی در زمره اشخاصی بود که به این مسائل فکر کرد.

وی با تأکید بر وضعیت ایجاد روشنفکری در ایران و تشریح آن گفت: آوینی با یک جریان روشنفکری و تهاجم فرهنگی در ایران مقابله کرد، اظهار داشت: آوینی امروز نیست اما حساسیت های دهه شصت حس می شود اگر جنگ نرم را ببازیم مسئله فقط شکست سیاسی نیست ضربه آن از همه گذشته بیشتر خواهد بود. اگر آوینی امروز بود قلب فعالیت هایش جنگ نرم بود

وی در ادامه افزود: آوینی بسیار ولایت مدار و متعهد به انقلاب بود اگر می خواهیم برای اقتصاد مقاومتی تئوری دهیم باید اقتصادی نئولیبرال را بشناسیم دو مسئله اصلی در حوزه اندیشه پردازی برای ما وجود دارد یکی اندیشیدن به نوعی اقتصاد جایگزین که به منزله عبور از این مرحله است و دوم اندیشیدن به مقوله جنگ نرم روشنفکران و دیگران علوم انسانی و کاربران و مبلغات آن هستند.

زرشناس اظهار داشت: متأسفانه مسئولان وزارت ارشاد خودی ها را تضعیف می کنند این چالش های ماست و عمدتاً جنبه تئوریک دارد و وقتی اجرا شد وجه عملی پیدا می کند آوینی اگر بود به اینها فکر می کرد. کنترل بازار نشر کتاب دردست معاند روشنفکری است و قوی هستند و فضای حاکم بر دانشگاه ها جهان بینی سکولاریسم است بحثروشنفکری نوشتن و حرف زدن نیست بلکه جریان نیرومندی است که اغراض سیاسی را دنبال می کند.

وی با تأکید براینکه مسائل ما در عرصه فرهنگ و اقتصاد مسائل جدی و مهم است که اگر ناموفق باشیم خدای ناکرده دستاوردهای سیاسی هم از بین می رود و در پی آن استقلال وحدت و تمامیت ارزی و هویت دینی معرض خطر قرار می گیرد، توضیح داد: روزی که آوینی مقالاتش را در غربت می نوشت این موضوعات را می دید اما گمان می کنم اگر بود ما آوینی حکیم و متفکر و مبارز با جنگ نرم را داشتیم پس آن آوینی را بشناسیم و این تفکر است که گمشده است.

حسینی: عالمان راستین به نظر ایت الله جوادی آملی در هر رشته وارثان پیامبران الهی اند

همچنین در این مراسم سید محمد حسینی، دبیر همایش نیز با اشاره به برخی سخنان آیت الله جوادی آملی در حوزه مسائل فرهنگی کشور گفت: ایشان به فراخور اتفاقات کشور در جلسات هنری که شرکت می کنند صحبت هایی درباره هنر دینی داشتند که یک جا فرمودند «عالمان راستین در هر رشته وارثان پیامبران الهی اند» این گوشزد جدی است که ایشان هنرمندان را هم وارثان الهی می دانند چرا که اینها با عمل صالح می توانند به مقامی برسند که به دنیای هنر ورود کردند.

وی در ادامه افزود: بحثسینمای صالحان یک تئوری به نظر می رسد که آیت الله جوادی هم به همین معنا اشاره دارند.

در ادامه برنامه نیساری، یکی از جوانان هنرمند با اشاره به اینکه عالم ساحت هنرمندی خداست خدا اینجا کارگردان و انسان نقش آفرین است، توضیح داد: اساس این داستان به اقتضای خلیفه الله بودن انسان است بنابراین اگر فتنه ای اینجا در کار است لذت و سکینه هم برای مومن هست همانا با هر سختی آسانی است.

وی توضیح داد: اما حقیقت این است که هر میدانی را قوائدی است هنرمند به معنای صحیح کسی است که با صناعت و ابزار سروکار دارد بخش مهم کار فرهگی این مرزوبوم در اختصاص جریانات منحرف گذاشته شده از جمله صوفیه و دراویش و سبک زندگی اینها د رجان هنرمندان سرزمین آمده ما نباید جز در راه سلوک نبوی که در راه مردم و سپس به سوی خدا حرکت می کنند، برویم چرا که سلوک دراویش و هر راهی غیر ازاین مشخص نیست.

در ادامه نیز خانوم یاسینی مقاله خود را با عنوان «ماده، صورت و سیرت در هنر دینی با نظری بر آراء شهید آوینی» قرائت کرد و مقاله اش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این مراسم از محمدعلی رجبی نقاش و نظریه پرداز، شهریار بحرانی کارگردان سینما و عبدالحمید قدیریان نقاش انقلاب اسلامی تجلیل شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار