|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۰۵

شب خاطره ویژه کاروان صلح سوریه برگزار شد؛

افخمی گفت: ما در دمشق با یک اپیدمی شجاعت مواجه شدیم. باید به اوباما توصیه کرد که فشار و ترس را ادامه ندهد زیرا آن هیبت ظاهری فرو می ریزد و همه می فهمند که اسلحه ای واقعی در دست او نیست.

به گزارش مشرق،پایگاه خبری حوزه هنری برنامه «شب خاطره» حوزه هنری با حضور و خاطره گویی «زائران صلح سوریه» روز گذشته ۴ اردیبهشت ماه در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی از جمله محسن مومنی شریف، مجتبی رحماندوست، علیرضا قزوه، حجت الاسلام زائری، بهروز افخمی، فرشته روح افزا، محمدحسین جعفریان، ناصر فیض، رضا امیرخانی، سلیم غفوری، محمدرضا شهیدی فر، فروز رجایی فر، سید محمد مرندی، روح الله رضوی که چندی پیش در جمع کاروان «زائران صلح سوریه» به این کشور سفر کرده بودند خاطرات خود را از سفر به سوریه بازگو کردند.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در ابتدای این مراسم با تاکید بر این که فرهنگ مقاومت در جامعه نهادینه شده است، اظهار کرد: بخش اعظمی از این امر را مدیون حوزه هنری و ادبیات مقاومتی هستیم که در حوزه هنری شکل گرفت و رشد کرد. حوزه هنری اولین مرکزی است که در عرصه ادبیات و فرهنگ مقاومت کار کرد و چهره های شناخته شده این عرصه مانند شهید سیدمرتضی آوینی در همین حوزه هنری ظهور کردند.

وی با بیان اینکه امروز ادبیات در دانشگاه های ما نیز رشد کرده، افزود: شاید وقتی در آغاز آقای سرهنگی و همکاران دیگر می خواستند چراغ فرهنگ و ادبیات مقاومت را روشن کنند فکر آن را هم نمی کردند که این فرهنگ و ادبیات تا این حد رشد و نفوذ پیدا کند. اگر ادبیات مقاومت را از ادبیات معاصر امروز حذف کنیم، ادبیات معاصر هیچ گاه به یک سبک تبدیل نمی شود. ادبیات عارفانه و عاشقانه و اجتماعی و… همواره در تاریخ وجود داشته اما ادبیات مقاومت ویژه دوران معاصر است که بخش مهمی از آن در حوزه هنری رشد کرد و بالید.

مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری خاطرنشان کرد: امروز این ادبیات و فرهنگ راه خود را به بیرون مرزها هم باز کرده و جوانهای ما این فرهنگ را در آن سوی مرزها یاد گرفته اند و با ۸۳ کشور جهان می جنگند و در مقابل تجاوز آنها مقاومت می کنند. در کشورهایی مانند فلسطین و لبنان و افغانستان و پاکستان و کشمیر و همین سوریه بچه هایی هستند که رهبر خود را امام خمینی و آیت الله خامنه ای می دانند. مقاومتشان از تاسی به مقاومت مردم ما در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی شکل گرفته است و وظیفه ما است که برای آنها الگو سازی کنیم.

این شاعر با اشاره به سفر کاروان زائران صلح سوریه به آن کشور گفت: ۲۷ نفر از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با هم همراه شدند و فضای تازه ای را رقم زدند. تصور خودمان از سوریه چیز دیگری بود. مقاومت و ایستادگی مردم سوریه و عشق آنها به انقلاب اسلامی پرده های ابهام را از چشمهای ما کنار زد.

شهیدی فر: این سفر ذهنیت ما را نسبت به حوادثسوریه تغییر داد

محمد رضا شهیدی فر مجری رادیو و تلویزیون نیزکه در برنامه شب خاطره وی‍ژه کاروان صلح سوریه از بازدید شهرهای سوریه سخن می گفت با اشاره به این که همیشه دلش می خواست لطف مردم سوریه در دوران جنگ تحمیلی به ایران را جبران کند، اظهار کرد: با شروع جنگ سوریه باز هم فکر می کردم که چگونه می توانم به این مردم کمک کنم تا این که از طرف کاروان صلح سوریه از من هم دعوت شد تا به این سفر بروم و من هم با اشتیاق پذیرفتم.

وی ادامه داد: جنگ ها در هر جای دنیا اتفاق بیفتد تغییراتی ایجاد می کند و برخی گروه های فکری از بین می روند و گروه های فکری تازه پدید می آیند. جنگ سوریه هم از جنگ هایی است که در تمام منطقه تاثیر جدی خواهد گذاشت. این جنگ، جنگ بین حدود ۸۰ کشور با کشور سوریه، ایران، افغانستان، لبنان و فلسطین است.

شهیدی فر با تاکید بر این که جنگ سوریه هر چه قدر هم طول بکشد، باز هم تاثیر خود را بر خاورمیانه و جهان خواهد گذاشت، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از برادران ما در سوریه به صورت گمنام می جنگند و این جنگ هم می تواند تاثیرات خوب و هم تاثیرات منفی داشته باشد.

این مجری مطرح تلویزیون گفت: خیلی تاسف می خورم که چرا این قدر دیر به سوریه رفتیم، چرا که این سفر ذهنیت ما را نسبت به حوادثسوریه تغییر داد. جنگی که تکفیری ها به اسم اسلام در سوریه به راه انداخته اند یا مردم سوریه را تبدیل به مردمی بی دین می کند و یا این که حضور کشورهایی مثل ایران و لبنان و افغانستان در سوریه ذهنیت این مردم را روشن می کند.

وی با اشاره به زیارتی که از حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه داشته است، عنوان کرد: این حرم های متبرک در سفرهای قبلی که به سوریه داشتم بسیار شلوغ و مملو از جمعیت بودند در حالی که این بار حرم خالی بود.

شهیدی فر همچنین از عدم حضور شبکه های ماهواره ای همچون press. tv و العالم در این سفر انتقاد کرد و گفت: به نظر می آمد دیگران اصلا موضوع سفر کاروان صلح به سوریه برایشان جدی نیست و با حداقل اعلام و تاثیر این سفر صورت گرفت در حالی که می توانست بازتاب بسیار خوبی در جهان داشته باشد.

بهروز افخمی: در دمشق با یک اپیدمی شجاعت مواجه شدیم

بهروز افخمی کارگردان سینما در مراسم شب خاطره، گفت: بعد از سفر به سوریه به طور کلی تغییر فاز دادم و در حال حاضر به مرحله ای رسیده ام که آرام آرام معنای این تغییر فاز برایم روشن می شود. دمشق با آن چیزی که تصور می کردیم خیلی متفاوت بود.

وی ادامه داد: ما با یک شهر کاملا بی اعتنا به تهدید مواجه شدیم. شهری فعال و زنده که این تصویر برایمان غیرمنتظره بود. به نظر من حتی رسانه های خودمان هم تصویر درستی از دمشق به ما ارائه نداده اند. برنامه هایی که از رسانه دیدیم بیشتر یک سری برنامه های کلیشه ای بوده که تصویر واقعی را بازتاب نمی دهد.

این کارگردان سینما اظهار کرد: چیزی که برای من عجیب بود و کم کم دارم معنای آن را می فهمم این بود که اگر تهدید یا ایجاد وحشت و ترور را برای یک ملت ادامه دهیم و تکرار کنیم، کم کم این تهدید و ترور بی اثر می شود و جای وحشت و ترس، شجاعت را در آنها بیدار می کند. از سوی دیگر این حقیقت را یافتم که شجاعت هم مثل وحشتزدگی واگیر دارد. ما در دمشق با یک اپیدمی شجاعت مواجه شدیم که برای من خیلی جالب بود.

افخمی گفت: باید به اوباما و هم فکران و هم دستانش که می خواهند دنیا را با وحشت و تهدید اداره کنند، توصیه کرد که فشار و ترس را زیاد ادامه ندهند زیرا آن هیبت ظاهریشان هم فرو می ریزد و دستشان رو می شود و همه می فهمند که اسلحه ای واقعی در دستشان نیست.

افخمی گفت: مردم سوریه با اعتقادات مختلف به راحتی در کنار هم زندگی می کردند و کنار خیابانها چای می خوردند و قلیان می کشیدند و با اینکه در روز دهها صدای انفجار به گوش می رسید اصلا پلک هم نمی زدند و برایشان کاملا عادی بود.

وی افزود: به نظر می آمد مردم سوریه حالتی از غرور داشتند، انگار تازه خود را پیدا و کشف کرده بودند و معنای زندگی را بهتر درک می کردند. انگار به خودباوری رسیده بودند که پیشتر نداشتند. مردمی بودند که دیگر برای هیچ یک از کسانی که به دروغ دنبال حقوق بشرند و می خواهند دموکراسی را صادر کنند ارزش قائل نیستند؛ آنها کاملا فهمیده بودند که این مدافعان دروغین حقوق بشر دروغ می گویند.

وی خاطره ای درباره اصابت گلوله خمپاره به یک مدرسه ذکر کرد و توضیح داد: وقتی خبر اصابت این گلوله به حیات مدرسه را شنیدیم و اینکه بچه ها در مراسم صبح گاه بودند، با خودم گفتم عجب مدیر احمقی دارد این مدرسه که در این شرایط بچه ها را برای صبح گاه در بیرون نگه می دارد. اما وقتی به بیمارستان رفتیم و از بچه ها عیادت کردیم دیدم برای همه خیلی عادی است و نه بچه ها گریه می کنند و نه والدینشان. این برای من خیلی عمیق و تکان دهنده بود که اتفاقا راه مبارزه کردن همین زندگی کردن است، همین بی اعتنای به دشمن و انجام دادن کار خود است. آنجا فکر کردم که من احمق بودم نه معلم و مدیر مدرسه بچه ها.

ناصر فیض: باید با صدای بلند در رسانه ها بگوییم که ما به سوریه کمک می کنیم

ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری با بیان این که ماجرای سوریه را برای مردم کشورمان بد توضیح داده ایم، عنوان کرد: ما روشن نکرده ایم که در سوریه چه خبر است. عده ای از طریق اخبار کشورمان چیزهایی می شنوند و بقیه هم خبرهای مسموم دیگران را می شنوند.

وی با خطاب قرار دادن روشنفکران جامعه گفت: از کسانی که تصور می کنند روشنفکر هستند باید بپرسم چرا اگر از سوریه و مردمش حمایت می کنیم باید یواش بگوییم. چرا این سوال برایتان پیش نمی آید که آمریکا در سوریه چه کار می کند. ما نقطه مشترک با سوریه داریم، آنها چه نقطه مشترکی دارند.

فیض ادامه داد: آمریکایی ها در عراق و افغانستان چه کار دارند؟ آیا جزء این است که منافعشان در این کشورها است. چرا به ما حق نمی دهند ما هم منافعی در دنیا داریم. سوریه منافع ملی و اعتقادی ما است و در دوره ای به بهاء این که در کل جهان عرب تنها بماند به ما کمک کرده است.

این شاعر کشورمان گفت: ما در معرفی ماجرای سوریه کوتاهی کرده ایم. متاسفانه به گونه ای شده که ما رویمان نمی شود بگوییم به سوریه کمک می کنیم و در آنجا ممکن است شهید بدهیم. الان با صدای بلند باید در رسانه ها بگوییم که ما به سوریه کمک می کنیم.

محمد حسین جعفریان:. آنها که دل به امید بیگانگان بستند ببینند که چه بلایی سر مردم سوریه آمده است

بنابر این گزارش محمدحسین جعفریان، نویسنده، شاعر، مستندساز که همراه کاروان صلح سوریه به این کشور سفر کرده بود در مراسم " شب خاطره " حوزه هنری ضمن تاکید بر اینکه دمشقی که دیدند با دمشقی که رسانه ها بازتاب داده اند بسیار متفاوت بوده، گفت: دمشق شهری زنده و شلوغ بود، بازارها پر از جمعیت وخیابانها پر از ترافیک بود. اصلا به ما این احساس دست نداد که در سوریه جنگ است.

این مستندساز افزود: برخی از مناطق سوریه غیر از دمشق، واقعا ویران شده بود اما در همانجا که از خانه ها چیزی جز تلی از خاک باقی نمانده بود، ۲ کیلومتر بالاتر می دیدیم که عروس کشان است و مردم در خیابان پایکوبی می کنند.

وی با اشاره به دیدارشان با معارضان سوری توضیح داد: عده ای از آنها کسانی بودند که با اسد مشکل داشتند ولی اسلحه به دست نگرفته بودند و می گفتند که در آغاز تظاهرات ضد دولتی را ما تشکیل دادیم اما در حال حاظر آمده ایم زیر لوای دولت و در مناطق در دست دولت زندگی می کنیم و با کسانی که دست به کشتار مردم می زنند مخالفیم. آنها در جبهه تکفیری ها نبودند و می گفتند درست است ما با اسد مشکل داریم اما بیش از مخالفتمان با اسد با تکفیری ها مخالف هستیم.

این نویسنده ادامه داد: وقتی پرسیدیم چرا؟ گفتند اسد از ۸۳ کشور اسیر گرفته است و او در حال حاضر در حال جنگ با کل دنیا است. می گفتند اگر اینها عنان کار را به دست بگیرند نه به اسد رحم می کنند، نه به مخالفین اسد و نه به مردم سوریه.

جعفریان گفت: در آنجا به آقای افخمی گفتم اینها را باید برای هنرمندان ایرانی که در کشور ما همواره نق می زنند و انتقاد می کنند بازگو کنیم؛ باید برای آنها یک تور سفر به سوریه ترتیب بدهیم و بیایند تا ببینند که اگر امنیت نباشد چه اتفاقی می افتد. آنها که دل به امید بیگانگان بستند باید بیایند ببینند که چه بلایی سر مردم سوریه آمده است.

به گفته این فعال فرهنگی در سوریه کاملا معلوم بود که چه کسانی با صلح و برای صلح می جنگند و چه کسانی دوستدار اسرائیل اند و چه کسانی دشمن اسرائیل و صهیونیسم هستند. خیلی ها بودند که با اسد مشکل داشتند و منتقد دولت بودند ولی فهمیده بودند که باید با تکفیریها و ۸۳ کشوری که بر علیه اسد می جنگند مبارزه کنند.

این شاعر و روزنامه نگار با اشاره به بازتاب خوب سفر کاروان صلح به سوریه گفت: من پیشنهاد می کنم سفر بعدی را با چهره های جدیدتر فرهنگی و همچنین با حضور تعداد بیشتری از فعالان ببریم به افغانستان و این تاثیر رسانه ای را به شیوه دیگری رقم بزنیم. در سوریه موضوع صلح بود و در افغانستان موضوع زبان و ادبیات فارسی است که بسیار مهم است و بارها هم مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. اگر این غنیمت حفظ نشود ما گنجینه بزرگی را از دست خواهیم داد.

جعفریان در پایان گفت: پیشنهاد دیگرم این است که حوزه هنری یک جایزه جهانی به عنوان «جایزه جهانی ادبیات پایداری» تشکیل دهد. چون جای این جایزه واقعا خالی است.

حجه الاسلام زائری: مردم سوریه و منطقه گفتمان مقاومت را دریافته اند

حجت الاسلام زائری که از زائران صلح سوریه بوده در مراسم شب خاطره در حوزه هنری، گفت: سفر کاروان به سوریه دو ویژگی مهم داشت؛ یکی اینکه یک حرکت غیردولتی و مردمی بود. متاسفانه در این سالها کمتر به حرکتهای مردمی توجه کرده ایم و همه منتظریم نهادهای دولتی کارها را انجام دهند. دوم اینکه توانستیم با این کاروان ادبیات و فرهنگ صلح و آشتی و محبت را که در متن دین ما است و تا کنون نتوانسته ایم در یک بسته بندی درست در عمل ارائه دهیم، با این سفر آن را عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی مهم بود که کاروان صلح از جمهوری اسلامی به سوریه برود، افزود: تلقی عده ای از مسیحیان و ارمنی ها در سوریه این بود که مسلمانان بر سر آنها موشک و بمب می ریزند ولی اینکه ما مسلمانان به شعار صلح رفتیم و از مسیحیان سوریه در بیمارستان دلجویی کردیم بسیار بازتاب خوبی داشت و چهره اسلام در سوریه را به نوع دیگری ارائه داد.

حجت الاسلام زائری گفت: ما در سوریه دیدیم که قیافه مردم و حتی پرسنل سوریه به خاطر حضور جنگ در آن کشور تغییر پیدا کرده است، مردم سوریه بعد از جنگ با مردم سوریه قبل از جنگ کاملا متفاوت شده اند. ۳ سال جنگ چهره مردم سوریه را هم متدین کرده، بسیاری از مردم که شاید اعتقاد زیادی نداشتند امروز اعتقاد ویژه ای به خدا پیدا کرده اند و حتی مانند آدمهای متدین لباس می پوشند و ریش می گذارند و….

این فعال فرهنگی گفت: مردم سوریه و منطقه دیگر گفتمان مقاومت را دریافته اند. یکی از شخصیت های بانفوذ و تاثیرگذار اهل سنت به دیدار سید حسن نصرالله رفته بود و تا به او رسیده بود به پای سید افتاده و بوسه زده بود. سید با ناراحتی خم شده بود و او را بلند کرده بود گفته بود چرا چنین کاری کردی. او به سیدحسن گفته بود که من الله اکبر گفتم و پای تو را بوسیدم، تو نمی دانی چه کار بزرگی کرده ای و چه حوادثبزرگی را در منطقه رقم زده ای.

حجت الاسلام زائری گفت: ما که نزدیک این حوادثهستیم شاید بزرگی آنها را نبینیم مانند کسانی که در کنار کوه راه می روند و نمی توانند ببینند این کوه چقدر عظیم است. اتفاقی که امروز در سوریه می افتد حادثه بزرگی است که جریان بزرگی را در جهان رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: من و آقای شهیدی فر وقت نماز به یک مسجد اهل سنت رفتیم و به امام جماعت اقتدا کردیم و نماز خواندیم، بعد از نماز مردی در مسجد ما را بغل گرفت و می بوسید و به ما می گفت شما کار بسیار بزرگی کردید که آمدید در اینجا و با ما نماز خواندید.

حجت الاسلام زائری اظهار کرد: در سوریه مادر شهیدی را دیدیم که با ظهر و تیپ متفاوتی از مادران شهید ایرانی پیش ما آمده و چنان از ارزشها حرف می زد که برای ما غیرمنتظره بود. با شوق و ذوق از امام خمینی و رهبر معظم انقلاب حرف می زد و دلبستگی خودش را به انقلاب و جمهوری اسلامی اعلام می کرد.

وی در پایان گفت: به نظر من بهترین پیام اسلام برای مردم سوریه این بود که توانستیم لبخندی را بر لب کودکان مسلمان و غیر مسلمان سوری بنشانیم و فکر می کنم این کار بزرگی بود که زائران صلح سوریه انجام دادند.

در این مراسم فرشته روح افزا استاد دانشگاه تهران که با کاروان صلح سوریه به این کشور سفر کرده بود نیز درباره ای این سفر گفت: اگر زنان سوریه مقاومت می کنند به این دلیل است که الگوهایی مانند حضرت زینب(س) دارند.

فروز رجایی فر دبیر ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام درباره بازدید خود از کشور سوریه، اظهار کرد: با وجود جنگ و خطرات احتمالی، زندگی در کشور سوریه وجود داشت و به طور مثال در شهر حمص و همان مکان هایی که پیش از این محل درگیری ها بود، شیرینی فروشی کار می کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار