|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۴۴

گزارش بیزینس مانیتور از صنعت برق ایران

خبرگزاری تسنیم: بیزینس مانیتور با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق در ایران نوشت: این افزایش بخشی از راه را به سمت کاهش مصرف و کاهش فشار بر ظرفیت تولید برق کشور خواهد پیمود، هرچند که در میان مدت، افزایش قیمت بیشتری باید اتفاق بیفتد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت برق ایران نوشت: توافق هسته ای ژنو بین ایران و جامعه بین المللی، این خوش بینی را ایجاد کرده است که مسیر دستیابی به توافقی جامع در مورد برنامه هسته ای این کشور هموار شده است.

ایران همچنان به طور عمده به منابع حرارتی معمول برای تولید برق وابسته خواهد بود و بسیاری از پروژه های تولید برقی که در حال حاضر در دست ساخت هستند، موجب افزایش ظرفیت تولید برق کشور از طریق مصرف گاز طبیعی خواهند شد. در عین حال، به نظر می رسد که دولت ایران متعهد شده است تا طرح هایی را برای افزایش ظرفیت هسته ای به اجرا بگذارد، طرح هایی که به دلیل توافق هسته ای اخیر افزایش یافته اند.

بر اساس این توافق، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را کاهش خواهند داد. هرچند نیروگاه بوشهر به عنوان تنها نیروگاه هسته ای کشور از مشکلاتی رنج می برد، اما این نیروگاه اکنون کاملا شروع به کار کرده است. ایران با دارا بودن منابع فراوان، یک جمعیت رو به رشد که مصرف انرژی اش در حال افزایش است و قرار گرفتن در همسایگی کشورهایی که از کمبود انرژی رنج می برند، به سرمایه گذاری در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق در سال های آینده ادامه خواهد داد و ممکن است شاهد افزایش صدور برق به برخی کشورهای همسایه همچون ترکیه و پاکستان در طی دهه آینده باشد.

این گزارش افزود: دولت ایران قیمت برق را برای مصرف کنندگان از مارس ۲۰۱۴، به میزان ۲۵ درصد افزایش داده است. قیمت برق که دولت یارانه سنگینی به آن اختصاص می دهد، مدتها موضوعی بحثبرانگیز در ایران بوده است. دولت های قبلی، از افزایش قابل توجه قیمت برق خودداری کرده اند. افزایش ۲۵ درصدی بخشی از راه راست را به سمت کاهش مصرف و کاهش فشار بر ظرفیت تولید برق کشور خواهد پیمود، هرچند که در میان مدت، افزایش قیمت بیشتری باید اتفاق بیفتد.

پیش بینی می شود که در طی بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، کل تولید برق ایران به طور متوسط سالانه با ۳.۳ درصد افزایش به ۳۱۳.۳ تراوات ساعت برسد. عامل اصلی این افزایش، رشد تولید برق اولین نیروگاه هسته ای کشور خواهد بود که در سال ۲۰۱۲، اولین برق آن وارد مدار شد و در اواخر ۲۰۱۳ به طور کامل فعالیت خود را آغاز کرد. پیش بینی می شود که شتاب رشد تولید حاصل از انرژی های تجدید پذیر غیر برق آبی افزایش یابد و در طی بازه زمانی ۲۰۲۳-۲۰۱۳ به طور متوسط سالانه به ۲.۵ درصد برسد.

بر اساس برآورد بیزینس مانیتور، جمعیت ایران از ۷۶.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ به ۸۵.۸ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۲ خواهد رسید، در حالی که خالص مصرف برق، شاهد رشد بسیار فزاینده تری خواهد بود و از ۱۸۳.۱ تراوات ساعت در سال ۲۰۱۲ به ۲۶۳.۳ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. پیش بینی می شود که در طی بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، تقاضا برای برق در کشور سالانه به طور متوسط رشدی ۳ درصدی را تجربه کند.

هرچند ایران تمایل دارد ظرفیت صادرات برق خود را توسعه دهد، اما تولید مازاد بر مصرف داخلی این کشور احتمالا در میان مدت رشدی اندک را شاهد خواهد بود که تا حدی ناشی از شتاب بیشتر رشد تقاضا نسبت به رشد تولید است. کاهش میزان زیان ناشی از مشکلات موجود در شبکه انتقال و توزیع برق کشور از ۱۵.۴ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۳.۹ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳، از عوامل افزایش تولید مازاد بر مصرف برق خواهد بود.

بر اساس این گزارش، پیش بینی شده است که ظرفیت خالص صادرات برق کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶.۹ تراوات ساعت برسد.

انتهای پیام / / ۱۴۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار