|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۶۶

یادداشت / مهران ابراهیمیان

خبرگزاری تسنیم: بر اساس اعمال قیمت های جدید شیب ملایم در حامل های انرژی به ترتیب برای بنزین نیمه یارانه ای ۷۵ درصد، بنزین معمولی ۴۳ درصد، بنزین سوپر۶۰ درصد، گازوئیل سهمیه ای ۶۶ درصد و گازوئیل آزاد ۴۲ درصد است!

به گزارش گروه " رسانه های دیگر "خبرگزاری تسنیم، نخست باید یادآور شویم که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که هر شخص دیگری رئیس جمهور می شد و هر تیم اقتصادی دیگری بر سر کار می آمد به دو دلیل الزام قانونی مصوب شده مجلس و محدودیت های درآمدهای ارزی مجبور به ا عمال افزایش قیمت حامل های انرژی بود. اما آنچه مورد انتقاد برای برنامه ریزان این دولت است، بازی با تحلیل ها و اعداد در محاسبات اقتصادی و فراموشی وعده هایی است که آگاهانه و عامدانه از کنار آنها می گذرند و هر کس برای این موضوع مطلبی می نویسد، متهم به حمایت از دولت قبل و عناد با دولت جدید می شود.
در واقع این روزها برخی حامیان رسانه ای دولت در انتقاد از منتقدان که تحقق وعده های انتخاباتی دولت را طلب می کنند و وعده بهبود معیشت را گوشزد می کنند آ نها را متهم به حرف های بدون استدلال و تحلیل های بدون توجه به اعداد و ارقام می کنند و همچنان معتقدند که هر چه می کشند از دولت قبلی است.
هرچند که وعده «بهبود معیشت قابل لمس از سوی مردم در شش ماه» این روزها به «ان شاءالله در آینده فشار روی مردم کمتر می شود»(تیتر مصاحبه نیلی با خبرگزاری کار) بدل شده است و معلوم نیست این رویه شخم زدن عملکرد دولت قبلی تا کی باید داشته باشد.
به نظر می رسد پس از افزایش حامل های انرژی به عنوان اقدامی ناگزیرکه حاصل ابداع و خلاقیت اقتصاد دانان این دولت نیست، برنامه ریزان اقتصاد در دولت یازدهم و طراحان تبلیغاتی شان باید به جای انگ زدن به منتقدان چاره ای برای برنامه ریزی صحیح تر بیندیشند و خروج از رکود تورمی را در دستور کار قرار دهند.
باید نسخه «مقصر، دولت های قبلی اند» را کنار گذاشت و از اطلاع رسانی آغشته به تفسیرهای غیر قابل قبول مردم پرهیز کرد زیرا بازی با آمار نسخه ای نخ نما است که نه تنها برای مردم قابل قبول نیست که به کرات در دولت قبلی از سوی کارشناسان اقتصادی دولت یازدهم نیز نکوهش شده است. با این حال خود نیز در این حوزه به شیوه دولت قبل روی آورده اند.
آنها مدعی اند که افزایش قیمت بنزین ملایم بوده و نه تنها مانند گام اول جهش قیمت های حامل های انرژی را نداشته اند بلکه میزان افزایش قیمت ها ربع افزایش قیمت حامل های انرژی در گام اول است.
اما بد نیست نخست تعریف جدید شیب ملایم(!) که از سوی دولتی ها ارائه شده را بیان کنیم و بعد مقایسه ای در همین باره با شیب تند دولت قبلی داشته باشیم.
بر اساس اعمال قیمت های جدید شیب ملایم در حامل های انرژی به ترتیب برای بنزین نیمه یارانه ای ۷۵ درصد، بنزین معمولی ۴۳ درصد، بنزین سوپر۶۰ درصد، گازوئیل سهمیه ای ۶۶ درصد و گازوئیل آزاد ۴۲ درصد است!
مشاور رئیس جمهور در توجیه این شیب های ملایم گفته است: «افزایش قیمت ۷۵ درصدی بنزین نسبت به افزایشی که در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد و قیمت بنزین از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، کند است.»
پیش تر نیز این کارشناس اقتصادی بارها گفته بود که نرخ بنزین در گام اول ۳۰۰ درصد افزایش یافته بود.
به عبارت بهتر بنزین سهمیه ای در گام اول ۳۰۰ تومان افزایش یافته است که با معیار این اقتصاد دان رشد ۳۰۰ درصدی داشته اما در دولت جدید که ایشان به سمت مشاوره رئیس جمهوری نائل شده اند، همان ۳۰۰ تومان افزایش با رشد ۷۵ درصدی محاسبه شده است(!)
یعنی اگر چه حرف ایشان با معیار درصد درست است اما با معیار مبلغ تفاوتی با گام اول نداشته و میزان افزایش قیمت ها همان مقدار گام اول هدفمندی است با دو تفاوت عمده!
تفاوت اول در افزایش قیمت معادل گام اول بدون اضافه شدن پرداخت نقدی یارانه است و تفاوت دوم در این است که طی سه سال گذشته قدرت خرید مردم به گفته کارشناسان همین دولت بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و تورم ها سبد هزینه خانوار را هم کم کرده است.
به عبارت دیگر، بهتر بود دولت واضح و رو راست افزایش قیمت ها را بدون به کار گیری واژه شیب ملایم و بدون مقصر دانستن دایم دولت قبلی به مردم اعلام می کرد و هدف اصلی اش را که همانا تأمین کسری بودجه بود، بیان می کرد که اگر چنین می شد بی شک دولت تا این حد نباید نگران سودجویان و افزایش تورم انتظاری می بود.
کوتاه سخن آنکه دولت با این شیوه های توجیهی – درصدی! به اصل اقتصادی سناریوی «خود متحقق» برای تورم بیشتر دامن می زند!

منبع» روزنامه جوان

انتهای پیام /

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تأیید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار