|
|
کدخبر: ۱۶۵۰۱۷

آیت الله ملکوتی از مجتهدان حوزه علمیه قم گفت: علامه به حجره ام تشریف می آورد و برای من به تنهایی درس فلسفه می گفت. بعدها ایشان در قم معروف شدند و شاگردانی مانند شهید مطهری به درس ایشان آمدند.

گروه فرهنگی مشرق- آیت الله میرزا مسلم ملکوتی از مراجع تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه قم روز گذشته در سن ۹۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

در ادامه به بازخوانی مصاحبه یار دیرین حضرت امام و رهبر انقلاب در بهمن ماه ۱۳۹۱ می پردازیم که طی آن، نحوه آشنایی با علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) عنوان شده است:

به ترتیب از چپ به راست آیت الله مسلم ملکوتی، رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله روح الله خاتمی، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر و مرحوم آیت الله مشکینی

من تبریز بودم و علامه هم تبریز بودند اما ایشان را نمی شناختم. نه تنها من که نوعا طلبه ها ایشان را نمی شناختند.

بعد از مدتی به قم مشرف شدم. در آن زمان، آذربایجان دست پیشه وری افتاد و کمونیست ها روی کار آمدند، لذا تعطیلات را نتوانستم به آذربایجان برگردم. از این رو به مشهد مشرف شدم.

در مشهد نزد «شیخ سیف الله ایسی» بخشی از اشارات و شفا را می خواندم و آن زمان، موقعی بود که هر کس در مشهد فلسفه می خواند، کافر محسوب می شد. یعنی زمان آمیرزا مهدی اصفهانی بود که البته درس میرزا مهدی هم می رفتم و درسش طول می کشید و از فلاسفه به شدت انتقاد می کرد.

در همان سال حضرت آیت الله سید محمد حجت کوه کمری از مراجع و بزرگان قم نیز برای زیارت به مشهد آمده بود. بنده در خدمت آیت الله حجت بودم که دیدم سیدی پیش ایشان می آید و آقای حجت به ایشان خیلی احترام می گذارد.

بنده علامه طباطبایی را به وسیله آیت الله العظمی حجت و در آن مجلس شناختم.

علامه طباطبایی وقتی به قم آمد، بنده که در مشهد با ایشان آشنا شده بودم، با ایشان درس گذاشتم و علامه در فیضیه به حجره ام تشریف می آورد و برای من به تنهایی درس فلسفه می فرمود.

بعدها علامه در قم معروف شدند و شاگردان دیگری مانند شهید مطهری و… به درس ایشان آمدند اما من بعد از مدتی به نجف اشرف، مشرف شدم تا از دروس آنجا استفاده کنم.

ایشان از بهترین شاگردان مرحوم میرزا علی آقا قاضی بودند و از ایشان متأثر بودند. با این اوصاف، من چه چیزی می توانم برای گفتن داشته باشم؟!

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار