|
|
کدخبر: ۱۶۵۱۸۳

همزمان با اعلام یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران از افزایش رکوردهای سرقت گاز توسط مشترکان خانگی با افزایش قیمت این حامل انرژی، شرکت گاز استان تهران از ثبت روزانه دستکم یک سرقت گازی در پایتخت خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا از گم شدن سالانه ۹ میلیارد متر مکعب گاز در سطح شبکه گاز کشور خبر داد که این حجم اتلاف گاز معادل با کل صادرات این انرژی پاک به ترکیه است.

بر این اساس مسئولان شرکت ملی گاز ایران یکی از دلایل اتلاف و به اصطلاح گمشدن گاز در سطح شبکه گاز کشور را سرقت این حامل انرژی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها توسط برخی از مشترکان سودجو و فرصت طلب عنوان می کند.

محمد جواد آذین کیا در جمع خبرنگاران میزان اتلاف و هدر رفت گاز در سطح شبکه گازرسانی را حدود سه درصد عنوان کرد و گفت: بخشی از این اتلاف گاز طبیعی به دلیل سرقت آن توسط برخی از مشترکان خانگی است.

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سرقت گاز توسط مشترکان خانگی افزایش یافته است، تصریح کرد: بعضا مشاهده می شود که با دستکاری ادوات گازرسانی دست به این اقدام زده اند.

معاون بهره برداری شرکت گاز استان اصفهان از نشت گاز و خروج حجمی از گازی به هنگام تخلیه هوا از لوله گاز در زمان توسعه بیشتر از دیگر مواقع پرت گاز را به عنوان یکی دیگر از دلایل اتلاف این حامل انرژی اعلام کرد.

پیشرفت لاک پشتی طرح مقابله با سارقان گاز

به گزارش مهر، آمار سرقت گاز توسط مشترکان خانگی به ویژه با اجرای فاز اول و دوم هدفمندی یارانه ها در حالی از سوی مسئولان شرکت ملی گاز ایران مطرح می شود که اجرای طرح هیا مقابله با سرقت گاز از سطح شبکه گاز خانگی در طول چند ماه گذشته با پیشرفتی لاک پشتی همراه بوده است.

در شرایط فعلی مهمترین برنامه بلندمدت برای به صفر رساندن هرگونه تخلفات گازی، نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز در مجتمع ها، شهرک ها و واحدهای مسکونی جدید ساخت است.

از این رو به طور همزمان از دو سال قبل ساخت و نصب ۱۰ هزار کنتور هوشمند ثابت و موقت در بخش های مختلف استان تهران به صورت آزمایشی آغاز شده است که پیش بینی می شود با پایان رسیدن این دوره آزمایشی، نصب گسترده نسل جدید کنتورهای گاز در کل کشور اغاز شد.

یکی از مهمترین ویژگی های کنتورهای هوشمند گاز، رصد و پایش آنلاین مصرف گاز توسط مشترکان خانگی است و هر گونه دستکاری در کنتور و یا ایجاد انشعابات غیرمجاز توسط این سامانه های هوشمند به صورت لحظه ای شناسائی خواهد شد.

اندازه گیری دقیق گاز، قرائت ماهواره و از راه دور کنتورها، جلوگیری از سرقت و دستک کاری کنتور از مهمترین مزیت های این سامانه جدید بود که تاکنون شرکت ملی گاز ایران هیچ گونه گزارشی درباره نتایج اجرای دوره آزمایشی این کنتورها و برنامه جدید توسعه نصب کنتورهای هوشمند گاز ارائه نکرده است.

جوادی اوجی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران پیشتر در گفتگو با مهر با اعلام اینکه در بلندمدت تعویض کنتورهای موجود با کنتورهای هوشمند گاز در دستور کار قرار گرفته است، یاگفته بود: این تعویض با اولویت مشترکان بزرگ و پرمصرف گاز انجام می گیرد.

یعقوبعلی حسین نیا مدیرعامل شرکت گاز استان تهران هم پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره هزینه ۱۳۰ هزار تومانی این نسل جدید کنتورهای گاز وعده داده بود: با افزایش ظرفیت تولید داخل از فروردین ماه سال آینده نصب کنتورهای هوشمند گاز آغاز خواهد شد و از سال ۹۲ برای تمامی مشترکان گاز کنتورهای هوشمند نصب و راه اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در ۲ سال اخیر ۹۰۰ مورد سرقت و تخلفات گازی ثبت شده است، خاطرنشان کرده بود: به عبارت دیگر به طور متوسط روزانه یک سرقت گازی در تهران کشف شده است.

به گزارش مهر، بر اساس ماده " ۶۶۰ " و " ۶۰۷ " قانون مجازات اسلامی هر گونه دست کاری کنتورها و استفاده غیر مجاز از گاز طبیعی در کشور جرم بوده و افراد متخلف باید سه ماه تا سه سال زندانی شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار