|
|
کدخبر: ۱۶۵۷۹۲

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این روزها می بینیم که تاریخ دهه ۶۰ از جمله انقلاب فرهنگی را تحریف می کنند، در دوران قبل از انقلاب فرهنگی تمام کشور و دانشگا ه ها نه تنها محل علم نبود، بلکه پایگاه جنگ، ترور و اسلام ستیزی شده بود.

گروه فرهنگی مشرق- نشست «ضرورت انقلاب فرهنگی دوم در پرتو علوم انسانی و اسلامی» ظهر امروز(۶ اردیبهشت ماه) به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیت الله سیدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به ابتکاری بودن عنوان «انقلاب فرهنگی دوم» در این نشست گفت: با این عنوان به یک لحاظ موافق و لحاظ دیگر مخالف هستم، نخست اینکه اگر منظور این است که برای انقلاب فرهنگی به مفهوم کلمه تردیدهایی از سوی حاکمیت ایجاد شده و این تفکر انتقادی را باید در عرضه آموزش و پژوهش تقویت کرد، این عنوان خوب و برانگیزنده ای است، اما اگر منظور این باشد که یک بار دانشگاه ها تعطیل شده و انقلاب فرهنگی صورت گرفته و بار دیگر هم باید این اتفاق بیافتد، با این امر مخالفم چرا که این باز به ما ضربه خواهد زد!

وی با تأکید بر اینکه از همان سال ۵۹ یک تصور غلط و موهوم از سوی دشمنان انقلاب در حوزه فرهنگی صورت گرفته بود که انقلاب ما نظیر انقلاب مائو در چین یا کوبا است، توضیح داد: آنچه به عنوان انقلاب فرهنگی در ایران رخ داد نه تز مائو در چین و نه جریان های لیبرالیستی فرانسه و آمریکا بود، البته من آن دوران در دانشگاه نبودم و مستقیم در جریان نیستم، اما می دانم که در همین انقلاب فرانسه ده ها هزار نفر در خیابان ها تحت پوشش گفتمان غربی از گیوتین گذشتند و میلیون ها نفر کشته شدند.

رحیم پور در ادامه افزود: متأسفانه این روزها می بینیم که تاریخ دهه شصت از جمله انقلاب فرهنگی را تحریف می کنند، آنچه در انقلاب فرهنگی رخ داد یک عملیات دفاعی از سوی امام راحل بود، گروه های تجزیه طلب برای خود اتاق جنگ تشکیل داده بودند، از جمله در دانشگاه تهران و مناطق دیگر از سوی دیگر در کردستان جنگ مسلحانه صورت گرفته بود، سر بچه ها را می بریدند، حتی شنیدم در یک مجلس عروسی از خانه عروس تا داماد به جای قربانی کردن گوسفند سر بسیجیان و سازندگی ها را می بریدند، همینها بودند که در دانشگاه تهران تبلیغات می کردند، بمباران تبلیغاتی تا جنگ و آدم ربایی و آتش سوزی انجام می دادند.

وی با تأکید بر اینکه بنابراین در دوران انقلاب فرهنگی تمام کشور و دانشگا ه ها نه تنها محل علم نبود، بلکه پایگاه جنگ، ترور و اسلام ستیزی شده بود، اظهار داشت: اینها همه باعثشد دانشگاه ها تعطیل شود، بنابراین آنچه در دهه شصت رخ داد یک عملیات دفاعی از سوی امام راحل بود و باعثشد تا برخی رئیس دانشگاه ها کنار گذاشته شوند و تغییرات جزئی در برخی کتاب های درسی صورت گیرد، اما مهمترین کار تشکیل کارگروه های علمی برای بازاندیشی نظام آموزشی، پژوهشی و… با هدف کادرسازی و ارتقای برخی متون به ویژه در عرصه علوم اجتماعی است.

رحیم پور درباره اجرایی شدن فرامین امام راحل گفت: امام(ره) سخنش این بود که دانشگاه ساخته رژیم زیر نظر مستشاران خارجی است و باید تشکیل کارگروه دائمی بدهد و در متون درسی آن بازاندیشی شود، متأسفانه این خیلی در آن دوره حمایت نشد، شعارها از متن به حاشیه رفت، چرا که مخالفان قوی در سیستم حکومتی این تفکر امام داشت، برخی ها معاند بودند و برخی جاهل و خلاصه حمایت مالی و قانونی از ایده امام صورت نگرفت.

وی درباره اصلاحاتی که در حوزه علوم انسانی تاکنون صورت گرفته و مسائلی که درباره علوم انسانی اسلامی مطرح می شود، توضیح داد: این همه شعار برای اصلاح علوم انسانی می دهیم، واقعیت این است که در اغلب اوقات حمایت مالی و قانونی صحیح دراین حوزه صورت نگرفته یک عده دور هم جمع شدند و صحبت کردند و کار کردند، اما حتی بلیط سفر آن ها به دیگر شهرها برای شرکت در جلسات تهیه نشد، این کارها اگر حمایت نشود نتیجه نمی دهد! واحد زمانی برای چنین نوع تغییراتی «دهه» است، دنیایی که زیربنای علوم انسانی اش ۴۰۰ سال است، حدود ۴۰ سال نمی تواند علوم انسانی را تغییر دهد همه می خواهند خیلی سریع نتیجه علوم انسانی اسلامی را ببینند، در صورتی که این امکان پذیر نیست.

رحیم پور با تأکید بر اینکه همین امروز جلسات علوم انسانی در کشور بر سر مسائل جزئی و ابتدائی می گذرد و مصوباتش تاکنون اجرایی نشده است، توضیح داد: انقلاب فرهنگی یعنی جهت گیری، انقلاب فرهنگی دوم نمی تواند ناگهانی اتفاق بیافتد، این امکان ندارد درست است که همه کتاب های ما در دانشگاه حوزه علوم انسانی ترجمه است، ولی مگر در دیگر رشته ها و دیگر کشورها این گونه نیست؟ در علوم انسانی هم هر که هرچه می خواهد می گوید کسی هم نیست که بگوید چه می گویید، اما آیا در مهندسی و پزشکی هم این امکان پذیر است؟

وی با تشریح نگاه لیبرال صنعتی آمریکا و چهره خشن آن در غرب توضیح داد: این غربیان از خودشان فیلمی تهیه نمی کنند، اگر انتقادی هم باشد بسیار ملایم است، در حالی که امام راحل(ره) حتی با کمونیست ها هم در کشور کنار آمد و با آن ها مخالفت نکرد تا جایی که بعد انقلاب هم آن ها در دانشگاه فعالیت داشتند و میتینگ هایی راه می انداختند. من کار به صحیح یا ناصحیح بودن این امر ندارم، اما این را به کسانی می گویم که ادعا دارند انقلاب اسلامی ایران با آمدنش همه چیزهای قدیم را دور ریخت، در حالی که حتی کمونیست ها هم در همین دانشگاه ها بودند که اگر اینها دست به اسلحه نمی بردند اما با آن ها درگیر نمی شد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: این مسأله اسلامی کردن علوم انسانی هم برای ما یک مصیبتی شده یک عده با آن موافق هستند و یک عده مخالفند، معمولاً هر دویشان هم نمی دانند چه می خواهند اما این را به کسانی بگوییم که تا صحبت از اسلامی سازی علوم می شود می گویند علم را با ایدئولوژی مخلوط نکنید چطور است که اگر حرف غرب بشود اختلافات مکاتب را علمی می دانیم اما تا اسلامی سازی پایش وسط می آید، علمی نیست؟

وی درپایان با تشریح ابعادی از علم که قابلیت اسلامی سازی شدن یا نشدن دارد، اظهار داشت: آنجا که بحثانسانی بودن، اخلاقی یا عادلانه بودن علوم مطرح است به بعد اسلامی می رسیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار