|
|
کدخبر: ۱۶۶۶۶۵

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازنگری در طرح جامع فولاد خبرداد و گفت: ایمیدرو در حوزه سنگان، پنج میلیون تن گندله و ۲.۴ میلیون تن کنسانتره ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کرباسیان در نخستین همایش سالانه سنگ آهن از بازنگری در طرح جامع فولاد خبرداد و گفت: با اصلاح و به روز رسانی طرح جامع فولاد، جلوی تصمیم گیری های سلیقه ای و آنی را خواهیم گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از انحلال شرکت ملی فولاد در سال های گذشته، افزود: با این تصمیم غلط، برنامه ریزی برای صنعت فولاد کشور عملا مورد بی توجهی قرار گرفت؛ اما خوشبختانه با پیگیری های انجام شده انحلال شرکت ملی فولاد منتفی شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم تا شهریور ماه اصلاح طرح جامع فولاد نهایی شود؛ البته بازنگری را به نحوی صورت خواهیم داد که در این طرح، تمامی نیازهای صنعت فولاد اعم از سنگ آهن، کنسانتره و گندله گنجانده خواهد شد.

کرباسیان اظهار داشت: در دولت قبل بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز احداثکارخانه فولاد داده شده، بدون اینکه پیش بینی مواد اولیه برای آن شود. با به روزرسانی طرح جامع رسیدن به هدف تولید ۵۵ میلیون تن تا ۱۴۰۴ بیشتر امکان پذیر خواهد بود؛ هرچند عقب ماندگی هایی را داریم.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای منتشر شده ایران در دنیا در رده نهم بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن قرار دارد، گفت: ۲۳ میلیون تن در سال قبل صادرات سنگ آهن داشتیم، این در حالی است که در سالهای قبل طرح جامع فولاد به طور کامل محقق نشد و به همین دلیل در زنجیره تامین فولاد عدم توازن هایی رخ داده است.

رئیس ایمیدرو با اشاره به اینکه باید به سمت اکتشاف معادن جدید برویم، افزود: در سالهای اخیر به حوزه زمین شناسی و اکتشاف بی توجهی زیادی شده و بودجه زیادی به این بخش اختصاص نیافته است. با این حال در تازه ترین رخداد در حوزه سیستان و بلوچستان ۴۸ هزار متر مربع حوزه اکتشافی تعریف شده است.

وی گفت: ظرف چند سال گذشته به اسم خصوصی سازی اموال ایمیدرو به سازمانهای مختلف و غیرتخصصی به عنوان رد دیون واگذار شد و یک ریال هم بابت این واگذاریها به ایمیدرو بازنگشت که همین باعثایجاد مشکل برای ایمیدرو در زمینه سرمایه گذاریهای جدید شده است. در حال حاضر هم ایدرو، هم ایمیدرو و هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی بدون پشتوانه لازم وظیفه توسعه را دارند.

کرباسیان تاکید کرد: نباید برای صادرات مانعی ایجاد کنیم ولی باید ترغیب کنیم که ارزش افزوده بیشتری از صادرات نصیب کشور شود.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه فعالیتهای معدنی در فهرست واگذاری ها قرار داشت؛ گفت: خوشبختانه از این فهرست خارج شده است و اکنون نیز مصوب شده تا سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی صندوق به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

به گفته کرباسیان، ایمیدرو قرار است در حوزه سنگان، پنج میلیون تن گندله و ۲.۴ میلیون تن کنسانتره ایجاد کند. در همین راستا فراخوان خواهیم داد تا به صورت ۵۱ به ۴۹ درصد با سرمایه گذاران بخش خصوصی مشارکت کنیم. باید تاکید کنم که ایمیدرو به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیست.

رئیس ایمیدرو همچنین گفت: دولت باید با بخش خصوصی برای تصمیم گیریهایش مشورت کند. ما در ایمیدرو به سهم خود با بخش خصوصی مشورت می کنیم.

در ادامه مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: به نظر می رسد با در نظر گرفتن جمیع جهات، بازار سنگ آهن هم اکنون در ثبات نسبی بسر می برد و وقوع شوک دوباره در بازار سنگ آهن بعید به نظر می رسد.

مصطفی موذن زاده با اشاره به تغییرات رخ داده در بازار و صنعت جهانی سنگ آهن اظهار کرد: با ورود چین به بازار جهانی سنگ آهن، قیمتها به شدت صعود کرد؛ اما امروز سرعت رشد اقتصادی این کشور کند شده و همین باعثافت تقاضای سنگ آهن در بازار جهانی شده است.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری افزود: چین سال قبل ۸۲۰ میلیون تن واردات سنگ آهن داشته است، در حالی که امسال رشد واردات سنگ آهن چین کاهش می یابد. در همین حال استرالیا و برزیل که بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن هستند در حال افزایش ظرفیت تولید خود هستند. بنابراین به نظر می رسد با در نظر گرفتن جمیع جهات بازار سنگ آهن هم اکنون در ثبات نسبی بسر می برد و وقوع شوک دوباره در بازار سنگ آهن بعید به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: اولین مشکل در بخش معدن، اکتشاف است، این درحالی است که تنها ۱۵ درصد معادن سنگ آهن کشور در اختیار بخش خصوصی است؛ چراکه این بخش، اکتشاف نکرده که ذخایر بیشتری در اختیار بگیرد؛ بنابراین، دلیل سهم بالای دولت در معادن سنگ آهن اکتشافات زیادی بوده که انجام داده است.

موذن زاده با بیان اینکه ذخایر سنگ آهن کشور بیش از ارقامی است که در حال حاضر موجود است، گفت: بحثمحدوده ها هم مشکل ساز شده است. افزایش نرخ مواد معدنی باعثشد تا محدوده های معدنی در کشور اشغال شوند و دیگر جای خالی در کشور باقی نماند.

وی با اشاره به اینکه تولید باید در معادنی انجام شود که دارای توجیه اقتصادی باشند، گفت: بخش خصوصی وظیفه دارد سطح معدنکاری کشور را ارتقا دهد و سطح علمی خود را بالا ببرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار